طرز تهیه ته انداز ماهی

طرز تهیه ته انداز ماهی خوشمزه بوشهری

برنج یکی از محبوب ترین و پر مصرف ترین غذا ها در سراسر جهان است. هم چنین این غذا با روش های مختلفی پخته و سرو می شود. ته انداز یک نوع ته چین به حساب می آید اما برنج آن مانند ته چین بهم چسبیده نیست. همچنین در ته انداز از گوشت یا مرغ یا ماهی در کف ظرف به عنوان ته دیگ استفاده می شود. ته انداز ماهی که یک غذای اصیل جنوبی است از ماهی شیر یا ماهی های گوشتی بدون تیغ تهیه می شود. این غذا به صورت قالبی سرو می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر
ماهی شیر یا ماهی بدون تیغ۴ تکه بزرگ
نمک و زردچوبه و فلفلبه مقدار لازم
سرکه۲ قاشق غذا خوری
چوب دارچین و زنجبیل خرد شدهبه مقدار لازم
سیر پرک شدهبه مقدار لازم
رزماریچند شاخه
زعفران دم کرده۳ قاشق غذا خوری
برنج۴ پیمانه
ماستنصف لیوان
روغن مایع برای داخل برنج۳ قاشق غذا خوری

دستور پخت ته انداز ماهی

مرحله اول

برای تهیه ته انداز ماهی خوشمزه و مجلسی ابتدا در یک کاسه ماهی ها را قرار می دهیم. نمک و سرکه و زردچوبه و فلفل می زنیم. سپس جو پرک و زنجبیل و رزماری و چوب دارچین را به آن اضافه می کنیم. روی ظرف را می پوشانیم.

مرحله دوم

سپس درون یخچال به مدت دو ساعت، استراحت می دهیم. در ادامه ماهی ها را از مواد خارج کرده و یک طرف ماهی ها را به زعفران آغشته می کنیم. کمی آرد و ادویه ماهی و پاپریکا را با هم مخلوط کرده و روی ماهی ها می پاشیم.

مرحله سوم

سپس کف قالب نچسب را مخلوطی از روغن و زعفران می ریزیم. سپس ماهی ها را کف قالب می چینیم. روی آن را کمی دارچین می پاشیم. سپس سیر و زنجبیل خرد شده را روی آن می ریزیم. ماهی ها را به گونه ای کف قالب می چینیم که دیواره های آن با هم تماس نداشته باشند.

مرحله چهارم

برنج را که از قبل خیس کرده و با آب جوش و نمک نیم پز کرده ایم، آبکش می کنیم. برنج را درون یک کاسه می ریزیم. سپس با زعفران دم کرده و ماست و روغن مایع مخلوط می کنیم. ماست را انقدر اضافه می کنیم تا تمام برنج به ماست آغشته شود.

مرحله پنجم

سپس روی ماهی ها را می پوشانیم. سپس با یک قاشق آن را فشرده می کنیم و به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت در فری که از قبل با دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد گرم کرده ایم قرار می دهیم تا بپزد. بعد از ۳۰ دقیقه مرتب چک می کنیم تا نسوزد.

مرحله ششم

در ۱۰ دقیقه آخر می توان گریل را روشن کرد تا دما از بالا نیز به برنج بخورد. بعد از این که از فر خارج کردیم، با لیسک دور آن را آزاد می کنیم و به چپ و راست تکان می دهیم. سپس مانند ته چین از قالب جدا می کنیم و در ظرف مناسب سرو می کنیم.

مطالب پیشنهادی