https://moviemag.irhttp://bia2safa.net/goto/file/image/995006

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

خیر

داستان فیلم درباره چیست ؟

این فیلم داستان رزمندگان نوجوانی را روایت می کند که در سال 1361 به اسارت نیروهای عراقی درآمدند و ماجراهای گوناگونی را در دوران اسارت شان رقم زدند.

کارگردان کیست ؟

مهدی جعفری که متولد سال 1348 در اهواز است و سالهاست به عنوان مدیر فیلمبردار در سینمای ایران فعالیت می کند. جعفری همچنین در حوزه فیلم کوتاه نیز فعال بوده و موفقیت های بین المللی ارزشمندی را هم بدست آورده است.

https://moviemag.irhttp://bia2safa.net/goto/file/image/995005

نکات مثبت فیلم ؟

ساختن یک فیلم براساس ماجرای « 23 نفر » قطعاً اتفاق مثبتی محسوب می شود. اثری که می بایست سالها پیش انجام می شد اما به دلایل نامشخص تا به امروز هیچ فیلمسازی به سراغ آن نرفت.

بازی های فیلم یکدست هستند و کمک زیادی به انتقال حس به تماشاگر می کنند.

نکات منفی فیلم ؟

داستان اصلی « آن بیست و سه نفر » پر از جزئیات از رزمنده های به اسارت درآمده است که به خوبی وضعیت روحی شان را برای خواننده شرح می دهند. اما در نسخه سینمایی اغلب افراد به حال خود رها شده اند و چند نفر دیگر هم در حد مزه پراکنی شخصیت پردازی شده اند!

نکته عجیب درباره فیلم اینجاست که یکی از مهمترین صحنه های این روایت واقعی یعنی ملاقات رزمندگان اسیر شده و صدام حسین در نسخه سینمایی بازسازی نشده و به نمایش مستندات واقعی از این ملاقات بسنده شده که در نوع خود عجیب است!

https://moviemag.irhttp://bia2safa.net/goto/file/image/995003

« 23 نفر » اشتباهات رایج آثار دفاع مقدس را تکرار کرده و آن تفاوت رفتار افراد در فیلم و افراد در مستند است. سالهاست که در بازسازی رویدادهای تاریخی و جنگی در سینماهای جهان به وجه خاکستری شخصیت افراد اشاره می شود و از ترسیم شخصیت سیاه و سفید خودداری می شود. اما در « 23 تفر » این اتفاق نیفتاده و این مشکل زمانی پررنگ می شود که در جریان فیلم رفتار شخصیت های واقعی را با شخصیت های سینمایی فیلم مقایسه کنیم! 

عدم تجربه فیلمسازی بلند کارگردان در طول قصه خود را نشان می دهد. روایت های شنیدنی که قبلاً در کتاب با جزئیات تشریح شده بود، در برگردان سینمایی فاقد جزئیات هستند و بدون توجه به ریزه کاری های لازم روایت می شوند که یک فرصت سوزی اساسی را رقم زده.

عامل تاثیرگذار برای تماشای فیلم؟

تماشای یکی از قصه های شنیدنی دوران دفاع مقدس که تا به امروز کمتر درباره آن صحبت شده است.

https://moviemag.irhttp://bia2safa.net/goto/file/image/995004

حرف آخر :

ساخت آثاری همچون « 23 نفر » یک اتفاق خوشایند در سینمای ایران محسوب می شود. هنوز پس از 30 سال از پایان دوران دفاع مقدس، روایت های بسیاری از جنگ باقی مانده که می تواند سوژه آثار سینمایی باشد. با این حال لزوم توجه به کیفیت آثار نیز از ضروری ترین پیش نیازهای ساخت یک فیلم سینمایی براساس وقایع دوران دفاع مقدس می باشند. « 23 نفر » در بهترین حالت یک اثر تلویزیونی است و فاقد ویژگی های سینمایی است؛ اتفاقی که می توانست رخ ندهد و یک اثر ارزشمند سینمایی برجای بماند.

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به کانال مووی مگ در تلگرام بپیوندید

نام فیلم : 23 نفر

23 نفر

کارگردان : مهدی جعفری

نویسنده : مهدی جعفری

تهیه کننده : مجتبی فرآورده

بازیگران : -