خواص گیلاس , فواید گیلاس

یکی از میوه های پرطرفدار و خوشمزه گیلاس است که جزو میوه های تابستانی است. از خواص گیلاس شاید اطلاعاتی داشته باشید اما ما در این مقاله از پارسی نو برای شما به طور کامل در مورد مصرف گیلاس و خواص آن صحبت کرده ایم.

از جمله از خواص گیلاس در بارداری صحبت کرده ایم و یا در مورد خواص گیلاس برای دیابت مطالبی را منتشر کرده ایم. در مورد خواص گیلاس خشک و یا خواص گیلاس زرد هم در همین مقاله می توانید مطالبی را بخوانید.


مزایای شگفت انگیز گیلاس

به طور خلاصه خواص گیلاس عبارتند از بهبود بینایی و تقویت چشم ها، قوی تر کردن سیستم ایمنی بدن، درمان عفونت ها و بهبود عملکرد سیستم گوارش از جمله راحت تر هضم شدن غذا در بدن. گیلاس میوه ای است که غنی از خواص ضد پیری است چرا که حاوی آنتی اکسیدانی هستند که در جلوگیری از بروز اختلالات و علائم پیری در بدن کمک بسیاری می کنند. گفته می شود که مصرف گیلاس ممکن است به جلوگیری از بروز بیماری سرطان کمک کند.

گیلاس می تواند برخی از مشکلات و بیماریها  از قبیل بی خوابی، نقرس، آرتروز را برطرف کند و سلامت قلب را تضمین می کند. خوردن گیلاس بهبود عضلات، تنظیم قند خون و سلامت زن باردار را تضمین می کند.

درباره گیلاس بیشتر بدانید

گیلاس، که دارای نام علمی Prunus avium است، از نظر ارزش غذایی و دارا بودن مواد غذایی با ارزش یکی از عجیب ترین میوه ها است. این میوه در سراسر جهان شناخته شده است و اکثر افراد هم از طعم و رنگ و مزه گیلاس لذت می برند. درخت گیلاس عمدتا در مناطق و در کشورهایی که دارای آب و هوای سرد هستند، به خوبی پرورش می یابد.

ارزش غذایی گیلاس

طبق گزارش پایگاه داده تغذیه USDA، گیلاس طیف وسیعی از مواد مغذی را شامل می شود که غنی از پتاسیم، کلسیم، انرژی، قند و ویتامین C است. همچنین گیلاس حاوی منیزیم، آهن، روی، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و ویتامین E و B6 است. به طور کلی و به شکل کامل تر ارزش تغذیه ای گیلاس در ادامه آمده است.

هر ۱۰۰ گرم گیلاس دارای ترکیباتی به شرح زیر است:

نکته : هر ۱۰۰ گرم گیلاس شامل حدود ۱۴ عدد گیلاس متوسط است.

  • گیلاس دارای ۷۲/۰۶کیلو کالری انرژی است.
  • رطوبت گیلاس چیزی در حدود ۸۰/۷۴گرم است.
  • کربوهیدرات میوه گیلاس ۱۶/۶۰ گرم است.
  • میزان پروتئین گیلاس ۱/۲۱ گرم است.
  • میزان چربی موجود در گیلاس ۰/۶۹ گرم است.
  • فیبر موجود در گیلاس ۱/۸۷ گرم است.
  • کلسیم میوه گیلاس ۱۴/۷۱ میلی ‏گرم است.
  • مقدار فسفر موجود در گیلاس ۱۹/۱۲ میلی ‏گرم است.
  • آهن موجود در گیلاس ۰/۳۸ میلی ‏گرم است.
  • پتاسیم گیلاس چیزی در حدود ۲۲۳/۵ میلی ‏گرم است.
  • فلوئور موجود در گیلاس ۲۵ میلرو گرم است.
  • منیزیوم گیلاس ۱۱/۷۶ میلی ‏گرم است.
  • ویتامین A موجود در میوه گیلاس ۲۱/۴۷ RE
  • ویتامین C موجود در گیلاس ۷/۰۶ میلی ‏گرم است.
  • اسید فولیک ۴/۱۲ میلروگرم است.
  • گیلاس همچنین دارای کوبالت ، مس ، منگنز، و روی است.

نکته : قند موجود در میوه گیلاس از نوع ((لوولوز)) است .

نکته : گیلاس چربی کم و فیبر زیاد دارد.

نکته : طبع گیلاس سرد و تر است.

نکته : میزان چربی اشباع شده موجود در گیلاس بسیار کم است.

نکته : گیلاس کلسترول، سدیم ندارد.


مصرف گیلاس برای دیابت

همانطور که می دانید افراد مبتلا به مشکل دیابت باید در خوردن هر ماده خوراکی احتیاط لازم را در نظر بگیرند تا مشکلی در این خصوص برای آنها به وجود نیاید. در مورد خوردن گیلاس برای این دسته از افراد باید گفت مصرف این میوه در حد متعادل توصیه می ‏شود و جای نگرانی ندارد چرا که گیلاس میوه‏ ای است که دارای میزان نشاسته ی کمی است و قند گیلاس برای افراد مبتلا به بیماری دیابت خطرناک نیست.

برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل پیشنهاد می شود تا این دسته از افراد پیش از خوردن گیلاس با پزشک معالج خود مشورت کنند.

گفتنی است که قندی که گیلاس دارد از نوع ((لوولوز)) است که برای دیابتی ها خطر را ایجاد نمی کند و به همین علت هم مبتلایان به دیابت می توانند در هفته چندوعده بدون نگرانی گیلاس بخورند.

خواص گیلاس برای پوست

اگر به سلامت پوست خود اهمیت می دهید، از خوردن گیلاس غافل نشوید. بنا بر تحقیقات انجام گرفته، چنانچه روزانه یک لیوان گیلاس تازه و رسیده مورد مصرف قرار گیرد، روند پیری در بدن به طرز عجیبی کاهش می یابد. گفتنی است که گیلاس حاوی ۱۷ آنتی اکسیدان مختلف است که با بروز علائم پیری زودرس مبارزه می کنند.

این را باید بدانید که مهمترین آنتی اکسیدانی که در گیلاس هست و باعث درخشش و سفتی پوست می شود، آنتی سیانین نام دارد که بافت پوستی را محکم می کند و از بروز چین و چروک روی پوست جلوگیری می کند. گیلاس این کار را با از بین بردن آنزیم های مخرب انجام می دهد.

خواص گیلاس برای پوست

در مورد آنتی سیانین گیلاس باید بدانید که حاوی ترکیباتی است که در مقابل عوامل بروز سرطان پوست از قبیل رادیکال های آزاد مخرب مقاومت می کند.

افرادی که دارای آکنه و جوش هستند می توانند برای رفع این مشکلات پوستی شان از آب گیلاس بهره لازم را بگیرند. در حقیقت آب میوه گیلاس به عنوان یک راه درمان جایگزین برای مشکلات پوستی از قبیل آکنه مورد استفاده قرار می گیرد. گیلاس دارای خاصیت ضد باکتری است که با پاک سازی مواد سمی از خون و با پاکسازی باکتری هایی که زیر پوست مریض به دام افتاده اند با آکنه و جوش مبارزه می کند.

اسپری آب گیلاس هم برای درخشش و شفاف شدن پوست بسیار مفید است. در حقیقت افشره گیلاس یک ترکیب طبیعی به شمار می رود که در تولید محصولات زیبایی و روشن شدن پوست به کار برده می شود.

پس به جرات می توان گفت که نوشیدن آبمیوه گیلاس به حد قابل ملاحظه ای آسیب های پوستی را کاهش می دهد و با توجه با مقدار بالای ویتامین C موجود در آن شفافیت و درخشش پوست را به دنبال دارد.

گیلاس برای زنان باردار

برای آن دسته از مادرانی که می خواهند جنین شان پسر شود، گیلاس بهترین گزینه خوراکی برای رسیدن به این هدف است.گفته شده است كه خوردن گیلاس قبل از تصمیم به بارداری و در اوایل بارداری باعث می شود تا فرزند شما پسر شود.

خواص گیلاس برای زنان باردار

گیلاس از جمله میوه هایی است که برای دوران بارداری زنان بسیار مفید است. از آنجای که زنان باردار برای رشد جنین شان به مقدار مناسبی از مواد معدنی و ویتامین ها نیاز دارند می توانند در این دوران گیلاس را به حد متعادل مورد مصرف قرار دهند. چرا که همانطور که پیشتر در این مقاله از پارسی نو اشاره کردیم، گیلاس منبع بسیار مطلوبی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، آهن، منیزیم، پتاسیم، آنتی سیانین و همچنین فیبر، است که برای سلامت زنان باردار و برای رشد و سلامت جنین شان بسیار مفید است.

آنتی سیانین موجود در گیلاس برای مراقبت از سلول های عصبی جنین، به عنوان یک منبع ارزشمند به شمار می رود.

اغلب خانمها برای تناسب اندام خود حین و بعد از دوران حاملگی نگرانی هایی دارند. برای رفع این دغدغه خانمها، باید بدانید که گیلاس یک انتخاب مناسب برای این دوارن و حل این دغذغه جسمی است. در حقیقت از آنجایی که دارای کالری کمی است، بهترین منبع برای مدیریت وزن، در دوران بارداری است. به این ترتیب مادران باردار با خوردن گیلاس هم از مواد مغذی آن برای سلامت خود و جنین شان بهره مند می شوند و هم با مشکل اضافه وزن در این دوران مواجه نمی شوند.

گیلاس برای یبوست دوران بارداری هم مفید است. از آنجایی که یکی از مسائل مهم بهداشتی در دوران بارداری ایجاد مشکلات گوارشی از قبیل یبوست است، به خانمهای باردار توصیه می شود تا برای رفع این مشکل خود میوه گیلاس را مورد مصرف قرار دهند. میوه گیلاس به علت داشتن فیبر بالا برای رفع این مشکل گوارشی دوران بارداری مفید است. فیبر موجود در گیلاس برای تنظیم حرکت های روده و بهبود سلامتی روده مفید است و به راحتی یبوست را برطرف می کند.

این را هم باید افزود که چون به طور معمول زنان باردار به علت نوسان هورمون استروژن در زمان بارداری مبتلا به سردرد های زیادی می شوند، مصرف گیلاس برای رفع این مشکل هم در آنها مفید است.

خوردن گیلاس در دوران حاملگی باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن شان تقویت شود، خوابی راحت داشته باشند و همینطور فشار خون دروان بارداری را هم کنترل می کند. گیلاس برای دیابت دوران بارداری مضر نیست، اما توصیه می شود در صورت ابتلا به دیابت بارداری زیر نظر پزشک از این میوه میل کنید.

گیلاس باعث بالا رفتن انرژی بدن خانمهای باردار می شود و کوفتگی و خستگی بدن آنها را از بین می برد. رگ های خونی بدن زنان باردار با مصرف گیلاس تقویت می شود.

عوارض جانبی مصرف گیلاس در زمان بارداری

اکثر زنان باردار بعد از خوردن گیلاس دچار نفخ، گاز معده و درد شکم می شوند، در حقیقت مصرف گیلاس واکنش های حساسیتی در برخی از خانمها در این دوران را به دنبال دارد.

خانمهای باردار اگر دچار این مشکلات شدند، به پزشک مراجعه کنند.

زنان باردار باید بدانند که برگها، هسته و قسمتی چوبی میوه گیلاس در بردارنده اسید هیدروسیانیک است که این یک ماده ای سمی است و بنابراین توصیه می شود تا این قسمت ها مورد مصرف قرار نگیرند. مثلا جوشانده هسته گیلاس را ترجیحا مورد استفاده قرار ندهند.

خوردن گیلاس در دوران شیردهی

در ابتدای بحث در مورد خوردن گیلاس توسط مادران شیرده باید این را گفت که بعضی از میوه های فصل تابستان از قبیل آلبالو و گیلاس نفاخ هستند و این گونه میوه ها و به طور کلی مواد خوراکی که در بدن باعث تولید نفخ می شوند، مواد نفاخ آنها وارد شیر مادر می شود و بعد از آن برای شیرخوار نفخ و دل درد را به دنبال دارند و از این رو است که گفته می شود بهتر آن است که مادران شیرده از خوردن گیلاس خودداری کنند و در صورت مصرف این میوه و سایر میوه های نفاخ، بلافاصله عرق نعناع بنوشند تا برای نوزادشان مشکلی ایجاد نکند.

خوردن گیلاس در دوران شیردهی


مصرف گیلاس برای کودکان

در ابتدا باید گفت که کودکان زیر ۳ سال نباید میوه گیلاس بخورند. این را هم باید بدانید که مصرف میوه‌ های ملین از قبیل آلبالو و گیلاس در کودکان می‌تواند در فرایند هضم دستگاه گوارش آن‌ها خلل ایجاد کند. از آنجایی که سیستم گوارش کودکان حساس است، مصرف این میوه های ملین به طور ویژه در کودکان زیر سه سال مسمومیت را در آنها به دنبال دارد و باعث اسهال در آنها می شود.

مصرف گیلاس برای درمان گواتر

کسانی که با مشکلات تروئید و گواتر مواجه هستند، می توانند به گیلاس به عنوان یک گزینه دارویی بدون عارضه جانبی نگاه داشته باشند. گفتنی است که بیماری گواتر مزمن با خوردن گیلاس تا حد زیادی قابل کنترل است.

گیلاس برای سردرد و میگرن

اگر جزو افرادی هستید که دچار مشکل سردرد میگرنی هستید، می بایست به این طریق از میوه گیلاس برای رفع این مشکل خود بهره بگیرید. زمانی كه درد میگرن در شما شروع می‌شود گیلاس را له كنید و خمیر آن را روی پیشانی خود بگذارید.

خاصیت گیلاس برای سردرد و میگرن

به آرامی درد شما کاهش می یابد. در حقیقت از خواص بسیار مهم گیلاس، اثر بخشی آن در درمان و رفع سردرد است. از آنجایی که گیلاس دارای آنتی سیانین و بیوفلاونوئید ها است در درمان سردرد تاثیر زیادی دارد. در کل مناسب ترین راه درمان سردرد داشتن استراحت کافی  و مصرف گیلاس است.

گیلاس برای لاغری

گیلاس از آن دسته میوه هایی است که برای کاهش وزن مفید است و کسانی که چربی اضافه دارند و با اضافه وزن رو به رو هستند می توانند در کنار ورزش از خواص گیلاس برای لاغری هم کمک بگیرند.

اگر از آن دسته افرادی هستید که با بروز اشتهای کاذب مواجه هستید، می توانید به جای این که برای کم خوردن و لاغری قرصهای شیمیایی را مورد مصرف قرار دهید، گیلاس را میل کنید. گیلاس اشتهای کاذب شما را رفع می کند و عوارض قرصهای ضد اشتها و لاغری شیمیایی را هم ندارد و روی سیستم اعصاب و دستگاه عروق هیچ عارضه جانبی ندارد. یا مشکل بی خوابی را در افراد مصرف کننده به همراه خود ندارد.

توصیه می کنیم که کسانی که تصمیم دارند تا از میوه گیلاس برای لاغر شدن و تناسب اندام بهره بگیرند، می بایست در ابتدای غذای خود چیزی حدود دویست و پنجاه تا سیصد و پنجاه گرم گیلاس میل کنند؛  وعده غذایی این دسته از افراد نباید دارای مواد نشاسته ای از قبیل نان، ماکارونی، برنج ، حبوبات و نان شیرینی باشد.

خوردن گیلاس برای كاهش چربی خون

این را باید گفت که میوه گیلاس دارای چربی اشباع شده کمی است و همینطورکلسترول، سدیم ندارد و در عوض دارای فیبر خوراکی بالایی است و همینطور دارای میزان ویتامین C بالایی است.

خوردن گیلاس برای كاهش چربی خون

از آنجایی که گیلاس چربی کم و فیبر زیاد دارد  برای تصفیه خون در سیستم گوارشی به خوبی عمل می کند.

خواص گیلاس برای كبد، كلیه و مثانه

مصرف گیلاس برای سلامت کلیه‌ ها مفید است و در نتیجه باعث می شود تا سموم به راحتی از بدن دفع شوند. خوب است بدانید که در هر صد گرم گیلاس دویست و پنجاه میلی گرم پوتاس وجود دارد و پوتاس تاثیر زیادی بر افزایش میزان ادرار دارد و یک مدر خوب است و به همین علت سنگ ها و سموم هم به راحتی از بدن دفع می شوند.

کسانی که دچار سنگ کلیه هستند و یا افرادی که با سنگ صفرا و یا مثانه مواجه هستند نیز برای رفع این مشکلات خود می توانند از رژیم گیلاس استفاده مفید داشته باشند.

این دسته از افراد برای رفع این سنگ ها در بدن شان می توانند از جوشانده گیلاس استفاده کنند


دستور تهیه جوشانده برای دفع هر گونه سنگ از بدن :

۹ گرم مغز هسته گیلاس را با ۱ گرم رازیانه در یك لیتر آب بجوشانید و بعد از آماده شدن، هر ۴ ساعت یك لیوان بنوشید. از آنجایی که هسته آلبالو و گیلاس دارای مواد سمی است اگر بدون رعایت اعتدال از جوشانده آنها میل کنید، دچار مسمویت می شوید.

خواص گیلاس برای بیماران قلبی

گیلاس از جمله میوه هایی است که برای کارکرد منظم قلب دارای خاصیت زیادی است. خوردن گیلاس باعث می شود تا خطر احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پایین بیاید. اما چرا می گویند این میوه برای قلب مفید است؟ در این مورد باید بدانید که گیلاس به این علت که سرشار از منیزیم و پتاسیم است، خوردن آن باعث می شود تا سلامت قلب تضمین شود.

خواص گیلاس برای بیماران قلبی

فواید گیلاس برای آرتریت و نقرس

خوردن میوه گیلاس ضدآرتروز است و توصیه می شود برای پیشگیری از ابتلا به مشکلات آرتروز از این میوه در رژیم غذایی خود استفاده کنیم. در حقیقت گیلاس راه درمان مناسبی برای آرتریت، رماتیسم، واریس و دردهای مفصلی است و برای پیشگیری از آنها هم مفید است.

از آنجایی که ورم مفصل، رماتیسم یا نقرس بیماریهایی هستند که مبتلایان باید برای درمان از رژیم غذایی استفاده کنند که ادرار زیادی داشته باشند، گیلاس چون مدر است می تواند بهترین گزینه برای آنها باشد.

بنا بر تحقیقات انجام گرفته، مصرف ۶ عدد گیلاس به صورت روزانه می‌تواند درد ناشی از تورم د ربدن را کنترل و حتی کاهش دهد.

پیشنهاد می کنیم که مبتلایان به بیماریهایی از قبیل نقرس و آرتریت که درد زیادی را تحمل می‌کنند، به جای خوردن قرص های شیمیایی مسکن، حداقل برای یک دوره زمانی یک ماهه روزانه ۶ عدد گیلاس مورد مصرف قرار دهند.

بنا بر نتایج اعلام شده از تحقیقات پزشکی، مصرف گیلاس باعث تنظیم شدن سطح اسید اوریک خون می شود و باعث کم شدن درد و پیشگیری از عود در بیماران مبتلا به نقرس می‌شود و همینطور با پیشگیری از تورم و التهاب مفاصل درد بیماران مبتلا به آرتریت را هم کم می کند. گفته شده است که محققان پزشکی در تلاش هستند تا برای این دسته از بیماران دارویی طبیعی از گیلاس را درست کنند تا عوارض ناشی از مصرف قرصهای مسکن شیمیایی برای آنها به حداقل ممکن برسد.

توصیه مهم: این بیماران داروهای تجویزی پزشک معالج خود را قطع نکنندف اما یک دوره یک ماهه گیلاس مصرف کنند و نتایج را به پزشک خود گزارش کنند.


خواص گیلاس خشک

توصیه می کنیم که گیلاس خشک را به رژیم غذایی تان اضافه کنید، چرا که گیلاس خشک شده سرشار از ویتامین C است. همچنین گیلاس خشک منبع خوبی از ویتامین A است که برای سلامت پوست و مو بسیار مفید است.

ارزش غذایی گیلاس , مصرف شربت گیلاس

خواص آب گیلاس

آب گیلاس یکی از نوشیدنی های مطلوب و مغذی است که دارای خواص زیادی هم هست. نوشیدن آب گیلاس بعد از انجام تمرینات ورزشی توصیه می شود چرا که باعث تجدید قوا در ورزشکار می شود. این نوشیدنی منبع مفیدی از پتاسیم است که به همین علت هم در هدایت تکانه‌های الکتریکی در سراسر بدن نقش مهمی را ایفا می کند. از دیگر فواید آب گیلاس برای سلامت بدن به موارد زیر می توان اشاره کرد :

  • آب گیلاس برای کنترل فشارخون
  • آب گیلاس برای حفظ رطوبت بدن
  • آب گیلاس برای ریکاوری عضلات
  • آب گیلاس برای هضم غذا
  • آب گیلاس برای بهبود ضربان قلب

بنا بر تحقیقات انجام گرفته، آنتی‌ اکسیدان موجود در آب گیلاس باعث کم شدن درد و التهاب ناشی از آرتروز می شود. مبتلایان به آرتروز می توانند به صورت روزانه برای رفع مشکلات خود آب گیلاس بنوشند. خاصیت ضدالتهابی آب گیلاس همراه با ترکیب ملاتونین موجود آن باعث می شود تا خواب بهتری داشته باشید. اثر آب گیلاس برای داشتن خواب راحت به حدی است که پزشکان آن را برابر با داروهای خواب آور می دانند.

در نهایت این که آب گیلاس در کاهش رشد سلول‌های سرطانی اثرات قابل توجهی دارد.

نکاتی مهم که در مورد مصرف گیلاس باید بدانید

  • گیلاس را می بایست پیش از غذا مورد مصرف قرار داد تا به این طریق میزان اشتها را پایین اورد و در نتیجه از بروز چاقی و اضافه وزن هم پیشگیری کرد.
  • ترجیحا گیلاس را همیشه یك ساعت پیش از غذا میل کنید.
  • به این نکته مهم دقت کنید که خوردن گیلاس بلافاصله بعد از صرف غذا جرم معده و نفخ آن را به دنبال دارد. ترجیحا به طور ویژه بعد از صرف نان و پنیر از مصرف گیلاس خودداری کنید.
  • نوشیدن آب بعد از صرف میوه گیلاس باعث نفخ معده می شود.
  • این یک حقیقت است که گیلاس ملین خوبی است و یبوست را می توان درمان کند، اما چون طبع گیلاس سرد است مصرف آن باعث نفخ معده می شود و باید در مصرف آن احتیاط کرد.

مضرات مصرف بی رویه گیلاس

این یک واقعیت علمی است که مصرف این میوه عوارض جانبی ندارد، مگر این فرد به گیلاس آلرژی داشته باشد. در این صورت به علت وجود فیبر بالا در گیلاس، ممکن است اثرات بدی روی سیستم بدن شما داشته باشد. پس این دسته از افراد باید با احتیاط از این میوه مصرف کنند.

مضرات مصرف بی رویه گیلاس

در صورتی که از گیلاس به صورت بی رویه میل کنید ممکن است به مشکلات زیر دچار شوید :

  • گاز روده:
  • مشکل گرفتگی شکمی
  • ابتلا به دل پیچه
  • ابتلا به نفخ معده

این مشکلات گفته شده برای مصرف زیاد گیلاس از آن رو است که در گیلاس فیبر بالایی وجود دارد و وقتی فیبر دریافتی بدن بالا رود، مشکلات گفته شده پیش می آید.

  • احساس فشار به گلو و بسته شدن گلو
  • تنفس کوتاه و نامنظم

برخی از افراد هم که صرفا میوه می خورند و رژیم میوه دارند، با کمبود برخی دیگر از ویتامین ها و مواد مغذی در بدن همانند چربی های مفید، رو به رو شوید. درست است که گیلاس سرشار از منابع کربوهیدرات از قبیل قند طبیعی، فیبر، ویتامین C و پتاسیم است اما این میوه ارزشمند فاقد میزان مناسب از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین غذایی و چربی های اشباع نشده است.

با بروز هر کدام از علائم ذکر شده، حتما به پزشک مراجعه کنید.

نکته مهم : چنانچه بنا به نظر پزشک به این میوه قرمز آلرژی داشته باشید، این احتمال وجود دارد که به انواع دیگر میوه های قرمز هم آلرژی و حساسیت داشته باشید.


میزان مناسب توصیه شده برای مصرف گیلاس

برای برخی این سوال وجود دارد که چه میزان گیلاس به صورت روزانه بخوریم تا از ابتلا به مشکلات مصرف زیاد گیلاس هم پیشگیری کرده باشیم. در این مورد باید گفت که در یک رژیم غذایی روزانه با ۱۶۰۰ کالری انرژی، می توان یک و نیم فنجان گیلاس را مورد مصرف قرار داد. در یک رژیم غذایی با مصرف روزانه  ۲۰۰۰ کالری انرژی و در رژیم غذایی ۲۸۰۰ کالری، به ترتیب مقدار مناسب توصیه شده مصرف گیلاس دو فنجان و دو فنجان و نیم گیلاس است.

از خواص گیلاس زرد هم بدانید

یک فنجان گیلاس زرد ۹۱ کالری دارد. از این میزان تنها ۳ کالری از آن چربی است. به صورت کلی چربی ذخیره شده در یک فنجان گیلاس زرد برابر با ۰٫۲۹ گرم است که مقدار قابل توجهی نیست. در مقابل به شکل تقریبی ۶۵ گرم مورد نیاز روزانه است و به علاوه این میزان هیچ گونه چربی کلسترلی هم ندارد.

گیلاس خشک , گیلاس زرد

یک فنجان گیلاس زرد دارای ۱ گرم پروتئین است. با مصرف ۳۲۲ میلی گرم از گیلاس زرد می توانید میزان مناسبی از پتاسیم را جذب کنید. همین هم خطر ابتلا به فشار خون و سکته را پایین می آورد و بنا به این که فاقد سدیم است، افزایش فشار خون را به همراه ندارد.

گیلاس زرد سرشار از آهن است به حدی که ۳ % از نیاز روزانه بدن را مرتفع می کند و ملینی خوبی هم هست و یبوست را هم برطرف می کند و به خوبی خون را پاکسازی می کند.

از آنجایی که گیلاس زرد دارای طبیعت قلیایی است، باعث می شود تا مواد سمی از بدن دفع شوند. گیلاس زرد سرشار از کورستین است که فلاونوئیدی ضد سرطان قوی به شمار می آید و ملاتونین که یک نوع هورمون است که دارای خصوصیات آنتی اکسیدانی است، باعث می شود تا بعد از خوردن گیلاس زرد خوابی راحت داشته باشیم.


مقالات مشابه : خواص و مضرات آلبالو فواید خوردن انگور و خاصیت موز