به &#۳۹;گزارش خبرگزاری «اسوشیتد پرس» تجمع حدود صد معترض فرانسوی در مقابل ورودی موزه «لوور» در روز جمعه، این مجموعه را به تعطیلی کشاند.

موزه لوور اعلام کرد قرار بود امروز (جمعه) به‌ مناسبت پانصدمین سالگرد درگذشت «لئوناردو داوینچی» نقاش معروف ایتالیایی، نمایشگاه ویژه‌ای از آثار او به نمایش گذاشته شود.

شماری از معترضان که از کارکنان همین موزه هستند، در این تجمع به طرح دولت فرانسه برای اصلاح قانون حقوق بازنشستگان اعتراض کردند.

اعتراضات و اعتصابات نسبت به این طرح، حدود یک ماه و نیم به‌طور بی‌وقفه ادامه یافته است و بخش‌های مختلفی به‌ویژه حمل‌ونقل، آموزش و پرورش، بیمارستان‌ها و دادگاه‌ها را فرا گرفته است.

علاوه بر موزه لوور که روزانه میزبان ۳۰۰ هزار بازدیدکننده است، سایر قطب‌های گردشگری پاریس نظیر سالن‌های اپرا و برج «ایفل» نیز به حالت تعطیل درآمده‌اند.

«ادوارد فیلیپ» نخست‌وزیر فرانسه روز شنبه در نامه‌ای به اتحادیه‌های کارگری، اعلام آمادگی کرد که در صورت پذیرش برخی از شروط توسط معترضان، از افزایش دو ساله سن بازنشستگی به ۶۴ سال صرفنظر کند.

دولت فرانسه با این توجیه که نظام بازنشستگی در این کشور بیش از حد پیچده و ناکارآمد است، قصد دارد نظام یکپارچه‌ای حاکم کند که به ادعای پاریس می‌تواند کارایی بیشتری داشته باشد. منتقدان اما می‌گویند این طرح سن بازنشستگی را افزایش داده و میزان مستمری بازنشستگان را کاهش می‌دهد.