سال نو چینی چه تفاوت هایی با دیگر جشن های سال نو دارد؟

سال نو چینی چه تفاوت هایی با دیگر جشن های سال نو دارد؟


منبع: همگردی

228

1398/11/5

15:12


سال نو چینی ممکن است برای شما ناشناخته باشد. در این نوشتار، قصد داریم سال نو چینی را به شما معرفی کنیم و مهمترین سنت ها و جشن های سال نو چینی را برایتان شرح دهیم. بعلاوه، تفاوت های بین سال نو چینی و سال نو در دیگر کشورهای جهان و همچنین تاریخ سال نو چینی را نیز عنوان می کنیم. هر چند که در نهایت می توان گفت همه سنت های سال نو در سرتاسر جهان به هم شباهت دارند، اما دانستن تفاوت های آن ها خالی از لطف نیست.

تفاوت های بین سال نوی چینی و سال نو در کشور های دیگر

تفاوت های بین سال نو در چین و سال نو در کشورهای دیگر

ریشه و اعتقادات مربوط به جشن ها

در حالیکه کریسمس یک جشن مذهبی است که به مسیحیت ارتباط دارد، جشن های سال نو چینی بیشتر با جوامع کشاورزی کشور در ارتباط هستند. این جشن ها از زمانی شروع شدند که چینی ها برای داشتن یک محصول خوب و فراوان، مراسم دعا برگزار می کردند. بعدها، برخی از مذاهب موجود در این کشور مانند بودیسم نیز بخشی از این جشن بزرگ شدند.

ریشه و اعتقادات مربوط به جشن ها

سنت های سال نو در چین و افسانه ها

براساس افسانه های چینی، نیان Nian یک هیولاست که بخاطر عادت بازدید از روستاهای کوچک شناخته می شود. در تاریخ سال نو چینی، نیان Nian از کودکان انسان و دام ها تغذیه می کند و تنها راه دور کردن این هیولا این است که از اشیای سرخ و سر و صدای بالا برای ترساندن آن استفاده کنید. افسانه های سال نوی میلادی کمی مهربانانه تر هستند. بسیاری از آن ها به سنت های کاتولیکی مرتبط بوده و سایر آن ها به سانتا کلوز Santa Claus یا همان بابا نوئل سخاوتمند ارتباط می یابند. در حقیقت، اگر به فنلاند سفر کنید، می توانید این شخصیت مهربان و دوست داشتنی را ملاقات می کنید.

سنت های سال نو چینی و افسانه ها

تاریخ و طول جشن سال نو

به طور کل، سال نو در چین از لحاظ سنتی حدود دو هفته به طول می انجامد و تاریخ سال نو چینی از اواخر ژانویه و اوایل فوریه هست. تاریخ این جشن هر سال با سال قبل متفاوت بوده، در حالیکه کریسمس در پایان ماه دسامبر جشن گرفته می شود و زمان تحویل سال، سی و یکم دسامبر است.

تاریخ و طول جشن سال نو

سنت ها و رسم و رسوم

کریسمس یک عید مسیحی است و سنت معمول آن این است که در مراسم عشای ربانی و یا مراسم دیگر مربوط به آن شرکت کنید. مردم سرودهای کریسمس را می خوانند تا تولد مسیح را به یاد بیاورند و همچنین به ستایش از خانواده، گردهمایی خانوادگی و جشن سال نو می پردازند. از طرفی دیگر، سال نو چینی بهمراه رقص شیر و اژدها در رژه های خیابانی جشن گرفته می شود. شیرها و اژدها در حقیقت آکروبات هایی هستند که لباس های رنگارنگ نقش خود را پوشیده اند و به اجرای رقص می پردازند. این رقص ها در جشن های سال نو چینی بسیار پر سر و صدا هستند تا ارواح شیطانی را دور کنند و با خود موفقیت و خوش شانسی به ارمغان بیاورند.

سنت ها و رسم و رسوم

سنت های مربوط به غذا در سال نو

در کشورهای غربی، در طول کریسمس، غذاهای معمول شامل بوقلمون، آجیل، شیرینی و انواع کیک هستند. به طور کل، مردم ساعت های طولانی را به دور میز شام می گذرانند و غذا و نوشیدنی فراوان روی میزشان موجود است و با این کار از همراه بودن با خانواده و دوستان خود لذت می برند. در کشور چین، غذاهای محبوب سال نو بخاطر معنای سمبلیک نام یا ظاهر خود انتخاب می شوند. برای مثال، در وعده های غذایی که در این زمان صرف می شوند، همیشه ماهی وجود دارد. چینی ها اعتقاد دارند که مصرف ماهی در این دوره زمانی به این معنی است که شما سال نو بسیار موفق و پر رونقی خواهید داشت.

سنت های مربوط به غذا در سال نو

سنت و رسم و رسوم هدیه دادن

در غرب، معمول ترین هدیه برای بچه ها اسباب بازی است و هدایای بزرگسالان به غذا، نوشیدنی و لباس مربوط می شوند، اما در طول سال نو در چین، معمول ترین هدیه یک پاکت سرخ پر از پول به نام هونگ بائو hongbao است. بزرگسالان این پاکت های سرخ رنگ را به کودکان هدیه می دهند و با بزرگسالان دیگر به مبادله سبدهای میوه، شیرینی، نوشیدنی های مختلف، چای و سایر موارد مشابه می پردازند.

سنت و رسم و رسوم هدیه دادن

سنت های مربوط به رنگ و تزئینات جشن

سبز، سرخ و طلایی معمول ترین رنگ های استفاده شده در عید سال نوی میلادی در غرب هستند. مردم خیابان ها، خانه ها و ویترین مغازه های خود را با این رنگ ها تزئین می کنند. در کشور چین، سرخ و طلایی معمول ترین رنگ ها بوده و نماینده موفقیت و خوشبختی هستند. این رنگ ها را در خانه ها و خیابان ها نیز می بینید؛ بهمراه تزئینات سال نوی درست شده از کاغذ سرخ رنگ. گل ها نیز از مهمترین موارد نمایش دهنده این جشن ها هستند. در غرب، مردم در خانه های خود درخت کریسمس می گذارند و آن را تزئین می کنند. در چین، از درخت های پورنج Kumquat استفاده می شود، زیرا اندیشه نگاشت چینی ها برای درخت پورنج شامل کلمه طلا بوده و این کلمه نماینده ثروت است.

سنت های مربوط به رنگ و تزئینات جشن

آتش بازی سال نو

در چین، وسایل آتش بازی آنچنان پر سر و صدا هستند تا بتوانند هیولای نیان Nian را بترسانند و فراری بدهند، اما در طول کریسمس، فضا به طور کل ساکت تر است و تنها گاهی صدای زنگوله و سرود به گوش می رسد. در بسیاری از نقاط، جشن ها و میهمانی هایی هم که برگزار می شوند، تقریبا آرام و بی سر و صدا هستند.

آتش بازی سال نو

سنت های مربوط به خانواده

در فرهنگ غربی و فرهنگ چینی، اهمیت بودن با خانواده در طول جشن های سال نو، نقشی کلیدی و مرکزی بازی می کند و بخش مهمی از این فرهنگ، بودن در خانه است. تنها تفاوت آن ها این است که رفتن به خانه در طول سال نو در چین آنچنان برای چینی ها اهمیت دارد که بزرگترین مهاجرت و جابجایی انسان ها در جهان را رقم می زند. میلیون ها نفر شهرهای محل زندگی خود را ترک می کنند و با قطار، هواپیما و اتوبوس خودشان را به خانواده هایشان که در شهرهای کوچک و روستاها زندگی می کنند، می رسانند.

سنت های مربوط به خانواده

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو