دسته بندی : پزشکی و سلامت

کف سرم جوش زده چیکار کنم ؟؟ (درباره درمان جوش سر)

در این پست درباره درمان جوش سر برای شما دوستان عزیز خواهیم گفت. جوش سر بسیار بد بوده و همراه با خارش می باشد . درمان آن چون موی سر زیاد می باشد سخت تر از جوش معمولی می باشد . می توان جوش سر را درمان کرد ولی درمان آن سخت می باشد . روش های اصولی جوش سر و جلوگیری آن گفته شده که به آن می پردازیم .

کف سرم همش جوش میزنه ، چیکار کنم خوب بشه ؟

درمان جوش کف سر

 

درمان های موضعی جوش سر

 

از بنزوئیل پروکساید استفاده کنید .

بنزوئیل پروکساید ضد جوش بوده و با استفاده از این محصول باکتری سر را نابود می کنیم . بنزوئیل پروکساید سلول ها و پوست مرده سر را از بین می برد . بنزوئیل پروکساید بدون نسخه می باشد و شما می توانید آن را به راحتی از داروخانه ها تهیه کنید . اگر از این محصول استفاده بیش از اندازه بکنید رنگ مو و لباس های شما را نابود خواهد کرد . عوارض بنزوئیل پروکساید شامل خشکی پوست و پوسته پوسته شدن سر می باشد . اگر شما از این محصول استفاده کردید و این پوست سر شما خشک شد و احساس سوزش نیز داشتید ، دیگر از این دارو استفاده نکنید و به پزشک مراجعه کنید .

 

اسید سالیسیلیک را امتحان کنید .

اسید سالیسیلیک همانند بنزوئیل پروکساید برای نابودی جوش ها عالی می باشد . این اسید باعث باز شدن منافذ پوست شده و همچنین اجازه نمی دهد که منافذ گرفته شود . این محصول باعث کوچک شدن جوش و همچنین نابودی آن می شود . اسید سالیسیلیک بدون نسخه می باشد و شما می توانید از تمامی داروخانه ها آن را خریداری کنید . این دارو عوارض نیز دارد که باعث تحریک شدن پوست و باعث گزش ملایم می شود . اگر در خود چنین عوراضی را دیدید از این محصول استفاده نکنید و محصول دیگری را جایگزین کنید .

توجه داشته باشید که امکان دارد شما نتوانید اسید سالیسلیک را هضم کنید ، پس بهتر است از موضعی آن استفاده کنید . یادتان باشد که این اسید برای افرادی که مریض هستند خوب نمی باشد و به آن ها آسیب جدی می رساند . این محصول برای کودکان مناسب نمی باشد و ممکن است منجر به مرگ آن ها شود .

 

آلفا هیدروکسی را تست کنید .

آلفا هیدروکسی شامل ۲ نوع اسید می باشند که اسید لاکتیک و اسید گلیکولیک هستند . این دو نوع اسید آلفا به نابودی جوش ها کمک می کند و بدون نسخه می باشند و شما می توانید به راحتی آن را خریداری کنید . آلفا هیدروکسی سلول های مرده را از بین برده و درد جوش ها را کاهش می دهد . تحقیقات نشان می دهد که آلفا هیدورکسی پوست سر را از جوش ها پاک می کند و همچنین باعث رشد و نرم شدن آن خواهد شد .

 

سولفور به شما کمک خواهد کرد .

سولفور برای جوش ها مفید بوده و کمک می کند جوش ها از بین برود . سولفور سلول های مرده و همچنین چربی های اضافه را تمیز می کند . سولفور بدون نسخه می باشد و به راحتی می توان خرید . یادتان باشد که سولفور بوی خوبی ندارد و امکان دارد شما قادر به استفاده آن نشوید .

 

جوش روی سر

 

درمان های پزشکی قوی تر برای درمان جوش کف سر

 

برای تهیه و استفاده داروهای زیر باید پزشک برای شما تجویز کند و بعد از خرید آن زیر نظر پزشک و دستورالعمل استفاده کنید .

رتینوئید را تست کنید .

رتینوئید موضعی می باشد و حاوی ویتامین ( آ ) می باشد . رتینوئید نمی گذارد که قولیکل های مو گرفته شود و همچنین ایجاد آکنه را کم می کند . و به جوش های سر کمک می کند . بهترین زمان استفاده از رتینوئید شب می باشد ، زیرا باعث نابودی سریع جوش شده و سلول های مرده را از بین می برد . این محصول را ۳ روز در هفته و تا زمانی که جوش های سر شما از بین نرفته است ، استفاده کنید . بعد از یک هفته استفاده سر شما به این دارو عادت می کند ، پس از هفته دوم روزانه استفاده کنید .

 

داپسون را تست کنید .

داپسون آنتی بیوتیک می باشد و به جوش ها سر نیز کمک می کند تا زود تر برطرف شوند . این ژل به شما کمک می کند که منافذ پوست باز بماند و همچنین باکتری ها را نابود کند و نگذارد سر شما دچار آکنه شود . رتینوئید و داپسون موضعی استفاده کنید ، زیرا سریع تر جواب می دهد و باعث سریع تر جوش می شود . داپسون علاوه بر خوب بود عوارض نیز دارد که می توان گفت عوارض آن قرمزی و تحریک پوست می باشد . اگر شما در هنگام استفاده با چنین موارد روبه رو شدید دیگر از این دارو استفاده نکنید .

 

آنتی بیوتیک موضعی را امتحان کنید .

اگر جوش های شما شدید بود حتما از آنتی بیوتیک استفاده کنید ، زیرا در چنین مواقع آنتی بیوتیک برای شما ضروری می باشد . می توان آنتی بیوتیک را با بنزوئیل پروکساید مصرف کنید ، زیرا باکتری های قوی را از طریق آنتی بیوتیک کاهش می دهد و باعث نابودی و کم شدن درد جوش ها خواهد شد . دکتر برای درمان جوش سر شما کلیندامایسین و بنزوئیل پروکساید را تجویز می کند ، زیرا تاثیری گذاری خوبی را دارد .

 

آنتی بیوتیک خوراکی را امتحان کنید .

پزشک آنتی بیوتیک خوراکی را برای شدید نشدن آکنه ها تجویز می کند ، تا نگذارد باکتری در بدن بیشتر شود و از زیاد شدن آکنه پیشگیری می کند . آنتی بیوتیک خوراکی التهاب جوش ها را کاهش می دهد . پزشکان آنتی بیوتیک تتراسایکلین را بیشتر برای جوش سر تجویز می کند ، زیرا اثر گذاری بالایی دارد . آنتی بیوتیک تتراسایکلین شامل مینوسایکلین و دوکسی سایکلین می باشد که هر دو برای جوش سر عالی می باشند .

 

قرص ضد بارداری ترکیبی مصرف کنید .

اگر قصد مصرف این قرص را داشتید ، اول با پزشک صحبت کرده و اگر این کار خوب بود انجام دهید . اکثر خانم ها که جوش سر فراوانی دارند با استفاده از قرص های ترکیبی ضد بارداری جوش سر خود را درمان کرده اند . این ترکیب قرص ها شامل استروژن و پروژسترون می باشند ، که درمان جوش را به خوبی انجام دهد . همچنین قابل توجه می باشد که این ترکیب عوارض نیز دارد که عوارض آن سرگیجه ، افزایش وزن ، سردرد و همچنین خونریزی می باشد . اگر شما هنگام استفاده از این دارو موارد گفته شده را در خود دیدید ، دیگر این ترکیب را استفاده نکنید .

 

درباره تجویز ضد آندروژن با پزشک خود مشورت کنید .

اگر آنتی بیوتیک خوراکی جواب نداد می توان از ضد آندروژن استفاده کنید . همچنین این دارو بدون نسخه قابل خریداری نمی باشد . ضد آندروژن از بیشتر شدن هورمون ها جلوگیری می کند و تاثیر فراوانی روی غدد چربی پوست می گذارد . ضد آندروژن حاوی عوارضی می باشد که از جمله قاعدگی دردناک ، حساسیت پستان می باشد . اگر این علائم را در هنگام خوردن این قرص داشتید ، آن را قطع کنید .

 

درمان جوش سر

 

چیکار کنیم کف سر جوش نزند؟

 

روزانه موهای خود را بشویید .

افرادی که سر آن ها جوش ندارند هر چند روز یک بار موهای خود را شسته ، اما کسانی که جوش سر دارند باید هر روز موهای خود را بشویند و در اکثر مواقع فرد باید روزی ۲ بار نیز موهای خود را بشویند . با شستن هر روز یا روزی ۲ بار چربی سر خود را کاهش می دهید و جوش سر شما خیلی سریع از بین می روند . به موهای خود نرم کننده نزنید . نرم کننده باعث می شود موها چرب شده و باعث جوش سر شوند . پس بهتر است از نرم کننده استفاده نکنید .

 

تحریک پوست سر خود را کاهش دهید .

اگر شما هر روز موی سر خود را می شوید ولی باز هم جوش می زنید و یا جوش سر شما بیشتر می شود ، از محصولاتی مانند تافت مو یا واکس مو استفاده کنید . این محصولات به راحتی پاک می شوند و باعث تحریک پوست سر خواهد شد . اگر محصولی که از آن استفاده می کنید مشکل دار بود ، از محصول دیگری استفاده کنید . از محصولاتی که پایه آن ها آب است استفاده کنید ، زیرا باعث باز نگه داشتن منافذ پوستی می باشد . اگر از محصولات مراقبتی استفاده می کنید ، زیرا به ریشه مو نزنید . حواستان باشد اگر از ژل استفاده می کنید به ساقه مو بزنید ، زیاد به ریشه مو نزدیک نکنید . زیرا به ریشه مو آسیب می رساند .

 

اجازه دهید پوست سر نفس بکشد .

اکثر افراد از کلاه هایی مثل کاسکت ، بیس بال و آفتاب گیری استفاده می کنند ، سر آن ها نفس نمی کشد و باعث فشار روی مو می شود و در آخر باعث آکنه می شود .

 

جوش مکانیکی چیست ؟

تماس مو با کلاه و کمر بند روی پوست باعث جوش مکانیکی شده که همراه با درد فراوان می باشد . می توان با درمان های گفته شده و یا مراجعه به پزشک آن را درمان کرد . اگر حس کردید جوش سر شما از کلاه بود ، بیشتر بگذارید سرتان هوا بخورد و کمتر از کلاه استفاده کنید . بعد از گذاشتن هر سری کلاه حتما موهای خود را تمیز بشویید تا زدن جوش سر شما را کاهش دهد .

 

موهای خود را هرروز شانه بزنید .

با شانه کردن روزانه سلول های مرده پوست را از بین ببرید ، و اگر موهای شما چرب باشد با هر بار شانه زدن موهای شما به حالت قبل باز می گردد . با شانه کردن پوست مرده از بین می رود و منافذ سر بسته نمی شود و همچنین احتمال زدن جوش را کم می کند .

 

موهای خود را مرتب کوتاه کنید .

اگر سر شما مدام جوش می زد ، موهای خود را کوتاه کنید تا راحت تر بتوانید به آن برسید و از زدن جوش جلوگیری کنید . مو های کوتاه باعث می شود موهای شما کمتر چرب شود و کمتر جوش بزند و نگه داری آن راحت تر می باشد .

 

درمان جوش سر

 

درمان های طبیعی برای جوش سر

 

۱- آلوئه ورا

جوش سر بخاطر گرما بیش از حد ممکن می باشد ، که با زدن آلوئه ورا می توان آن را درمان کرد .

۲- سیر

سیر را له کرده و با آب مخلوط کنید و با پنبه به جوش های سر خود بزنید .

۳- آب گوجه فرنگی

۳ عدد گوجه را له کرد و با آب قاطی کنید و با پنبه به جوش های سر خو بزنید .

۴- سرکه سیب

سرکه سیب جوش را خشک می کند و خیلی زود آن را از بین می برد .

 

به طور کلی جوش و آکنه را میتوان در خانه با این داروهای گیاهی درمان کرد: 

۱- آب دانه چریش

۲- برگ شنبلیله

۳- آب لیمو

۴- حبه سیر

۵- درمان با روغن درخت چای و زیتون

۶- شیر جوز هندی

۷- روغن اسطوخودوس به همراه روغن درخت چای

۸- عسل و دارچین

 

درمان خانگی جوش کف سر (۱)

علت جوش زدن کف سر چیست؟

عواملی که باعث جوش سر می شود :

۱- شستشوی ناکافی مو به طور کامل

۲- عرق کردن به دلیل پوشاندن سر

۳- نشستن سر بعد از تمرین

۴- استفاده بیش از حد ژل مو و اسپری مو

میکروب هایی که باعث آکنه و جوش سر می شود :

۱- دمودکس فولیکولوروم

۲- کیوتی باکتریوم

۳- مخمر های خانواده ی مالاسه زیا

۴- استافیلوکوکوس اورئوس

۵- پروپیونی باکتریوم آکنه

راه های جلوگیری از جوش و لک روی سر :

۱- دریافت میزان کافی ویتامین ( دی ، آ )

۲- عدم استفاده از محصولات مویی مثل اسپری مو و ژل

۳- شستن مو بعد از تمرین

۴- پوشیدن کلاه گشاد

انواع جوش های پوست سر

۱- خفیف : جوش های سفید و سر سیاه

۲- متعادل : زائد های روی سر به وجود می آید .

۳- شدید : کیست در زیر سر می باشد و نیازمند مراجعه به پزشک هستید .

دلایل جوش زدن کف سر

۱- شپش

۲- شوره سر

۳- پشه های ریز

۴- باکتری ها

۵- قارچ ها

درمان هایی که پزشک توصیه می کند ؟

۱- داروهای خاص برای آکنه مثل ایزوترتینونین

۲- آنتی بیوتیک خوراکی

۳- تزریقات استروئیدی

۴- نور درمانی که با اشعه می باشد

۵- آنتی هیستامین برای واکنس حساسی

چند راهنمایی درباره درمان جوش سر

۱- اقدامات پیش گیری کننده ، آکنه های پوست سر را در بسیاری از موارد متوقف می کند .

۲- جوش های پوست سر ، گاهی اوقات نشانه ی مشکلات جدی تری هستند .

۳- زمان درمان جوش معلوم نمی باشد ، برای پیدا کردن روش خوب با پزشک صحبت کنید .

 

درمان خانگی جوش کف سر (۲)