سفر به شهر فومن، قدیمی ترین شهر شمالی کشور

سفر به شهر فومن، قدیمی ترین شهر شمالی کشور


منبع: همگردی

691

1398/3/29

17:56


استان گیلان مانند دیگر استان های شمالی کشور ایران دارای مناطقی سرسبز و طبیعتی دیدنی است. یکی از شهرستان های با صفای این استان، شهر فومن هست که مانند دیگر شهرهای بی نظیر این استان، زیبای خود را سخاوتمندانه در اختیار گردشگران و مسافرانی می گذارد که در ایام مختلف سال برای دیدن جاذبه های گردشگری فومن، سفر به فومن را انتخاب می کنند. در این مطلب سعی شده تا علاوه بر ذکر تاریخچه و قدمت، جاهای دیدنی فومن نیز برای شما معرفی شوند که اگر روزی به این شهر زیبا سفر کردید، در میان جاذبه های آن سردرگم نشوید.

سفر به فومن

ویژگی های برجسته شهر فومن

شهر فومن شهر مجسمه هاست، شهری قدیمی که قدمتش به 2500 تا 3000 سال پیش باز می گردد. آنچه که شهر فومن را بیشتر از همه مورد توجه قرار داده، وجود شالیزارها، چنارستان ها، مجسمه ها و باغ های زیبای پر از میوه های خوشمزه و همچنین مناظر بکر و طبیعت دیدنی آن است. اگر سفر به فومن را انتخاب کردید، یادتان نرود که از صنایع دستی و خوراکی های لذیذ و محلی فومن مخصوصا کلوچه فومن سوغاتی بردارید. وجود چشم اندازهای طبیعی و دارا بودن آب و هوای مطبوع و همچنین مردمان خونگرم و مهربانی که در این شهر زندگی می کنند، سبب شده که سالانه مردم زیادی از سراسر ایران در ایام مختلف سال سفر به فومن را انتخاب کنند. بیشتر مسافرت ها به این شهر که نگین سبز گیلان است، در تعطیلات تابستان و عید نوروز صورت می گیرند. البته شمار گردشگران خارجی که هر ساله از این شهر و دیگر شهرهای استان گیلان بازدید می کنند نیز قابل توجه است.

سفر به فومن 2

وجه تسمیه شهر فومن

اگر بخواهیم در سفر به فومن بررسی کنیم که واژه فومن به چه معنا است و چرا اصلاً نام این شهر را فومن گذاشته اند، به نقطه نظرهای متفاوتی بر می خوریم. ما با بررسی واژه فومن در فرهنگ لغت فارسی معین به این معنی می رسیم که واژه «فوم» به معنای سیر و «ن» که پسوند این واژه بوده و به جایگاه کشت معنی شده است. پس در فرهنگ لغت فارسی معین فومن به معنی «جایگاه کشت سیر» هست، اما آنچه که براساس شواهد میدانی و بررسی ها نشان می دهد، صحت این موضوع را ثابت می کند که در گذشته های دور در این سرزمین، مردمان در سطح وسیعی سیر کشت می کردند و با پرسیدن از اهالی بومی منطقه آن ها به ما خواهند گفت که در واقع کشت سیر در این منطقه از زمان های دور رسم بوده است. پس می توان نتیجه گرفت که این بررسی درست باشد. اما، نظریه دیگری وجود دارد که می گوید کلمه فومن از ریشه واژه بهمن می آید که به معنی پناهگاه اندیشمندان است.

سفر به فومن 3

فرهیختگان، مفاخر و عارفان شهر فومن

برخی از بزرگان هنر و ادب فارسی که در کشور مطرح هستند و به عنوان مفاخر و فرهیختگان ایران شناخته می شوند، در این شهر زیبا و دیدنی به دنیا آمده اند و کودکی و ایام نوجوانی و بزرگسالی خود را در این شهر گذرانده اند. از جمله فرهیختگان و ادبای این شهر می توان به گل آقا (کیومرث صابری فومنی) که از طنز نویسان بزرگ ایران بود و همچنین از شاعر بزرگ و معروف فومنی به نام شیون فومنی نام برد. از پرچم داران عرصه دین و مذهب نیز می توان به آیت الله محمد تقی بهجت فومنی اشاره کرد که اسوه زهد و پرهیزکاری بودند و همچنین آیت الله فومنی حائری و آیت الله اریب که از دیگر بزرگان، مراجع دین و عارفان به نام ایران زمین هستند.

سفر به فومن 4

دیدنی های شهر فومن

قلعه رودخان

دژ رودگان نام قدیمی قلعه ای است که امروزه آن را به نام قلعه رودخان شناخته می شناسند و در زمان ساسانیان در شهر فومن ساخته شده است. این قلعه قدیمی که از جاذبه های گردشگری فومن محسوب شده، در فاصله 20 کیلومتری از شهر فومن قرار دارد. مردم محلی نام های دیگری که بر روی این بنای تاریخی گذاشته اند، شامل قلعه حسامی، قلعه رخون، دژ روخان، دژ روگان و قلعه هزار پله است. این دژ قدیمی به جهت قرارگیری در موقعیت استراتژیک و خاص، اجازه پیشروی به دشمن و فتح آن را نمی داد و همواره پناهگاه مناسبی برای مردم این منطقه در زمان جنگ و درگیری بوده است. قسمت های مختلف تشکیل دهنده این قلعه شامل دو بخش قورخانه و دو ارگ هستند. در محل قورخانه امور مربوط به سربازان و محافظان قلعه انجام می گرفت و در ارگ نیز حاکم وقت منطقه به همراه خانواده خود زندگی می کرد. این قلعه قدیمی که یکی از معروف ترین جاهای دیدنی فومن به شمار می آید، از بخش های دیگری مانند سردخانه، حمام، برج دیدبانی، تعدادی ورودی، زندان، چندین واحد مسکونی، آب انبار، برج و بارو، اتاق های دیده بانی تشکیل شده و از سیستم امنیتی و دفاعی فوق العاده بالایی در برابر حملات دشمن برخوردار بود، به گونه ای که هیچ دشمنی در طول تاریخ نتوانست، این سیستم دفاعی را از بین ببرد و وارد قلعه شود.

قلعه رودخان

قلعه رودخان 2

پارک فومن و مجسمه های آن

پارک فومن، پارکی زیباست که با مجسمه هایی که در آن قرار دارد، شناخته می شود. وجود انواع مجسمه های جذاب و دیدنی در این پارک سبب شده که این پارک در بین جاذبه های گردشگری فومن به یک مکان عالی برای بازدید اکثر گردشگران تبدیل شود. مجسمه هایی که در این پارک وجود دارند، عبارتند از مجسمه چهار دختران و مجسمه کودکان شاد و خندان. به خوبی می توانید تلاش، کوشش، صبر و متانت دختران و زنان روستاهای فومن را که در این مجسمه ها به تصویر کشیده شده اند، درک کنید.

پارک فومن

روستای فوشه، روستایی زیبا در سفر به فومن

روستای فوشه، روستایی با طبیعت کوهستانی است، زیرا در سمت جنوب، جنوب غربی و غرب این روستا ارتفاعات و جنگل های سرسبزی قرار دارند. این روستا با قرار گرفتن در دامنه کوه و داشتن پوشش گیاهی گوناگون، محیطی دلنشین با چشم اندازهای دیدنی را به وجود آورده که سبب شده تا مقصد گردشگران زیادی در طول سال از سراسر کشور شود. موقعیت جغرافیایی روستای فوشه نیز تاثیر زیادی در جذب گردشگر به این منطقه دارد. این روستا در مجاورت قلعه رودخان که یکی از جاهای دیدنی فومن بوده، واقع شده است. فاصله روستای فوشه تا شهرستان فومن 22 کیلومتر بوده و از درختان این روستا می توان به افرا، راش، توسکا، خرمندی و لرگ اشاره کرد.

روستای فوشه

غار خون فوشه شهر فومن

از دیگر مکان هایی که در شهر فومن می توان به بازدید از آن پرداخت، غاری با قدمتی 3000 ساله بوده که دارای ارزش بالایی به جهت قدمت تاریخی است. قرار گرفتن غار خون فوشه در یک منطقه جنگلی و کوهستانی بر زیبایی این جاذبه طبیعی افزوده و شما بعد از دیدن قلعه رودخان می توانید به دیدن این غار که در فاصله کمی با قلعه رودخان قرار دارد، بروید. همچنین از روستای فوشه تا غار خون فوشه 15 کیلومتر فاصله است. اگرچه ممکن است، برای رسیدن به غار و دیدن جاذبه های طبیعی آن راه پر شیب و سختی را طی کنید، اما مناظر زیبا و طبیعتی بکر که در مسیر رسیدن به این غار که یکی از جاهای دیدنی فومن محسوب می شود، وجود دارند می توانند تمام این خستگی ها را از تن شما دور کند.

غار خون فوشه

بقعه سبز قبای شهر فومن

یکی از جاذبه های گردشگری فومن، بقعه سبز قبا بوده که با قرار گرفتن پیکر مطهر چند تن از شهدای جنگ تحمیلی در کنار آن من جمله شهید سید جواد موسوی، زائران زیادی از نقاط مختلف برای زیارت بقعه سبز قبا و آرامگاه این شهیدان بزرگوار بدان مراجعت می کنند. همچنین درخت کهن و قدیمی که مردم آن را درخت مزار یا درخت آقادار می نامند نیز در مجاورت این بقعه قرار گرفته است.

بقعه سبز قبا شهر فومن

ییلاق زودل سر

زودل سر، یکی از مناطق ییلاقی فومن است که مخصوصا در تابستان هوایی خنک و دلنشین دارد و می تواند بهترین منطقه برای فرار از گرمای تابستان باشد. این منطقه ییلاقی در فاصله کمی با روستای خانوانه این شهرستان قرار گرفته و در مسیر رسیدن به این منطقه ییلاقی روستای زودل قرار دارد و علت نامگذاری این منطقه ییلاقی به این نام نیز وجود روستای زودل هست. منطقه ییلاقی زودل سر در بالا دست روستای زودل واقع شده و گردشگران زیادی برای گذراندن تعطیلات خود به این مکان که یکی از جاهای دیدنی فومن به حساب می آید، با جاذبه های طبیعی و آب و هوای خوش و مطبوع در ایام مختف سال سفر می کنند.

ییلاق زودل سر فومن

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاهمزگی

پوشش گیاهی و جانوری گوناگونی در منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاهمزگی سبب شده که این منطقه تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری فومن شود. این منطقه حفاظت شده که از سال 1378 تحت حفاظت محیط زیست درآمده، دارای طبیعتی بکر و دلپذیر است. پوشش گیاهی این منطقه شامل انواع مراتع ییلاقی، رودها، گیاهان خاص و بومی، جنگل هیرکانی، باغ های چای و گونه های جانوری مختفی مانند قرقاول، گورکن، روباه، آبیا، خرس قهوه ای، تشی، گراز، گربه جنگلی، مرال شوکا، پلنگ و شغال است و با وجود چشم اندازهای زیبا و دارا بودن آب و هوایی مطلوب و اقلیمی معتدل سبب شده تا گردشگران زیادی از سراسر کشور جذب این منطقه توریستی و با صفا شوند.

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاهمزگی

چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه

آب چشمه علی زاخونی دارای خاصیت درمانی بوده و در درمان بیماری های گوارشی به دلیل داشتن بیکربنات می تواند موثر واقع شود. این چشمه آب معدنی در کنار چشمه آب معدنی زمزمه که در ماسوله قرار دارد، به عنوان یک پدیده طبیعی و زیبا که خاصیت درمانی دارند، باعث شده که گردشگران هر ساله وقتی به این منطقه از استان گیلان سفر می کنند، به چشمه های آب معدنی علی زاخونی و زمزمه نیز سری بزنند. آب چشمه آب معدنی زمزمه به رنگ نارنجی هست. آب چشمه زمزمه مقداری تلخ مزه بوده و دلیلش هم این است که چشمه زمزمه در نزدیکی معدن آهن واقع شده است. مردم محلی راهکار جالبی برای نوشیدن آب این چشمه و استفاده از خاصیت درمانی آن دارند. خاصیت درمانی آب چشمه زمزمه برای درمان بیماری های گوارشی و ریوی به اثبات رسیده، بنابراین آن ها برای اینکه تلخی و بدمزگی آب را از بین ببرند به آب این چشمه مقداری شکر اضافه می کنند. جاهای دیدنی فومن بسیار زیادتر از آن است که بتوان در یک مقاله به معرفی آن ها پرداخت. این شهر با دارا بودن جاذبه های طبیعی و مکان های دیدنی فوق العاده شگفت انگیز می تواند مکان مناسبی برای گردشگری در ایام تعطیلات باشد و همچنین با دارا بودن آب و هوایی معتدل و مناسب مخصوصا در تابستان می تواند برای فرار از گرمای تابستان مکانی ایده آل به حساب آید. توصیه می کنیم که اگر از این شهر دیدن نکرده اید، حتما در لیست سفر به فومن هم جایی برای بازدید از جاذبه های دیدنی آن باز کنید.

چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو