نحوه کاهش خلافی خودرو و استعلام خلافی با روش های مختلف

نحوه کاهش خلافی خودرو و استعلام خلافی با روش های مختلف


منبع: آرگا

123

1398/11/30

18:35


بسیاری از افراد بعد از اطلاع از خلافی خودرو خود نسبت به میزان جریمه اعتراض داشته و نسبت به کاهش خلافی خودرو خود اقدام می کنند. دو روش مختلف برای کاهش خلافی خودرو وجود دارد که در این مقاله با آن آشنا می شویم.

هر کسی ممکن است در هنگام رانندگی یا پارک خودرو حداقل یکبار جریمه شده باشد. خیلی از مالکین خودرو در زمان مواجهه با لیست جریمه خودرو خود اعتقاد دارند که بعضی از جریمه های عنوان شده منصفانه نیست و در مواردی نیز ممکن است فرد اصلا مرتکب خلاف نشده باشد. به همین جهت اکثر افراد به دنبال روش هایی برای کم کردن خلافی خودرو خود هستند.

آموزش کاهش خلافی خودرو

در حال حاضر اطلاع از خلافی خودرو از طریق سایت تخلفات رانندگی پلیس راهور امکان پذیر است. بعد از اطلاع از خلافی خودرو می توان در صورت تمایل آن را پرداخت کرد. در هر صورت همیشه کسانی هستند که نسبت به میزان جرایم خود اعتراض داشته و به دنبال روش های برای کاهش خلافی خودرو خود خواهند بود. در این مطلب قصد داریم تا شما را با روش های کاهش خلافی خودرو آشنا کنیم ولی قبل از آن تا حدودی به انواع و نحوه گرفتن خلافی می پردازیم.

انواع جرائم راهنمایی و رانندگی

جرائم راهنمایی و رانندگی به چند روش به دارنده وسیله نقلیه ابلاغ می شود:

  • جریمه تسلیمی: این نوع جریمه توسط افسر راهنمایی و رانندگی به فرد راننده ارائه می شود. افسر با دیدن مدارک ماشین و گواهینامه راننده تخلف را در برگه ای ثبت کرده و به راننده تحویل می دهد.
  • جریمه الصاقی: نوعی دیگری از جریمه قرار دادن برگ جریمه روی خودرو است که راننده در آن لحظه حضور ندارد. و به همین دلیل فقط مشخصات وسیله نقلیه در برگ جریمه ثبت می شود.
  • دوربینی: خلافی خودرو به وسیله دوربین های راهنمایی و رانندگی نصب شده، ثبت می گردد.
  • دو برگی: این جریمه وقتی داده می شود که شخص راننده به اخطار پلیس و ایست او بی توجه بوده و توقف نمی کند در اینصورت است که جریمه به صورت دو برگی صادر خواهد شد.

روش های کم کردن خلافی خودرو

نحوه دریافت خلافی خودرو

گرفتن و استعلام خلافی خودرو و اطلاع از میزان جریمه آن در حال حاضر به روش های مختلفی صورت می گیرد که در ادامه با آن آشنا می شویم:

  • مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ :

با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس + ۱۰ و پرداخت هزینه مورد نظر می توان از خلافی خودرو اطلاع پیدا کرد و در صورت نیاز با پرداخت هزینه اضافی از آن پرینت گرفت.

  • استعلام خلافی و اطلاع از آن به وسیله پلاک خودرو:

امکان اطلاع از خلافی ماشین از روی پلاک آن نیز امکان پذیر است. پلیس راهور امکاناتی را به وجود آورده تا هر فرد بتواند با پلاک خودروی خود از میزان جریمه آن اطلاع پیدا کنید در این روش تهرانی ها با شماره ۸۸۲۸۸۸۸۸ از طریق تلفن ثابت و شهرستانی ها با شماره ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ از طریق تلفن همراه باید تماس گرفته و از خلافی خود کسب اطلاع کنند.

راه هایی برای کاهش خلافی خودرو

  • گرفتن خلافی خودرو به صورت آنلاین:

یکی از با اعتبار ترین منابع دریافت خلافی خودرو سایت پلیس راهور ناجا است. در این صورت برای گرفتن خلافی خودرو باید به آدرس اینترنتی rahvar120.ir مراجعه کرده و از این طریق خلافی خودرو خود را مشاهده نمایند و در صورت نیاز از آن پرینت تهیه نمایند.

  • استفاده از برخی اپلیکشن های موبایل

روش دیگر استفاده از اپلیکشین های موبایل است که بسیار ساده و آسان است. این برنامه ها میزان خلافی خودرو و ریز خلافی را نمایش داده و همچنین امکان پرداخت آنها را نیز ایجاد کرده اند. هر فردی با استفاده از این اپلیکشین ها به راحتی می تواند جریمه خودرو خود را پرداخت نمایید. این برنامه ها را به راحتی می توانید از اپلیکشین بازار دانلود نمود و به کار ببندید.

  • اطلاع از خلافی ماشین به کمک کد VIN:

روش دیگر استفاده از پیامک است که به آن دریافت خلافی با VIN می گویند. کد VIN در پشت کارت خودرو قرار دارد که ۱۷ رقمی است. کافیست این کد را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کرده تا به خلافی خودرو خود دسترسی پیدا کنید. این روش مراحل خاصی دارد که باید به درستی انجام پذیرد.

کاهش دادن خلافی خودرو

  • استفاده از کد USSD برای اطلاع از خلافی خودرو:

در این روش با شماره گیری کد #۱۱۰* به سامانه پلیس ۱۱۰ وارد می شوید و با وارد کردن VIN پشت کارت خودرو درخواست استعلام خلافی خودرو خود را ثبت کرده تا خلافی برایتان ارسال شود این روش و روش پیامکی هزینه حدود ۳۵۰ تومان را برای شما در پی خواهد داشت.

روش های برای کم کردن خلافی خودرو

بعد از اطلاع از میزان خلافی خودرو در صورت نارضایتی نسبت به تخلفات و میزان جریمه دو روش برای کاهش خلافی وجود دارد که به بررسی آن ها می پردازیم:

  • اعتراض به قبض جریمه:

برای اعتراض به قبض جریمه و کاهش خلافی خودرو باید مالک خودرو به مرکز اجرائیات در منطقه یا شهرستان محل زندگی خود مراجعه نماید و شکایت خود را عنوان کند. این نوع شکایات در همانجا قابل رسیدگی و اصلاح خواهند بود.

نحوه کم کردن خلافی خودرو

  • اعتراض به وضعیت تخلفات:

روش دوم اعتراض به وضعیت تخلفات است که در این روش فرد مورد نظر در وهله اول باید به دفتر پلیس + ۱۰ مراجعه نموده در خواست اعتراض نماید. پلیس + ۱۰ در فاصله ۲۴ ساعت به این موضوع رسیدگی می کند و به طور معمول جواب اعتراض در کمتر از چند ساعت مشخص می شود. در زمان اعتراض باید فرد معترض دلایل خود را برای اعتراض بیان نماید. دلایلی مثل حضور نداشتن در محل وقوع تخلف و یا نداشتن توان مالی برای پرداخت جریمه.

نکته:

وقتی که مبلغ جریمه بیشتر از یک میلیون تومان باشد برای اعتراض و کاهش آن باید به واحد های رسیدگی به تخلفات رانندگی مراجعه کرد. شهروندان تهرانی در این مورد باید به ادارات راهنمایی و رانندگی مناطق ۱، ۴، ۱۰، ۱۶، ۲۰، ۱۲ و ۲۱ و یا به دادسرای راهور در خیابان رودکی مراجعه کرده و اعتراض نمایند. در دیگر استان های کشور نیز ملک خودرو باید به واحد رسیدگی در مرکز استان خود مراجعه نماید. کارشناسان پلیس نظر خود را درباره تخلف مورد نظر به قاضی های استقرار یافته در مناطق رسانده و قاضی مربوطه در این مورد اعلام نظر خواهد کرد. بعد از اعلام نظر برطبق قانون کسریات تخلفات اعمال خواهد شد. این اعتراضات بعد از اعلام رای صادره دیگر پذیرش نمی شوند و رای صادر شده کاملا قطعی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو