طریقه اعتراض به جریمه خودرو و اقداماتی که باید انجام دهیم

طریقه اعتراض به جریمه خودرو و اقداماتی که باید انجام دهیم


منبع: آرگا

5

1402/6/25

14:09


به موجب ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اعتراض به جریمه خودرو امکان پذیر است. در این مطلب به جزئیات انجام این کار پرداخته می شود. با ما همراه باشید.

پلیس راهنمایی و رانندگی یکی از زیر شاخه های اصلی نیروی انتظامی محسوب می شود و در راستای برقراری نظم در جاده ها فعالیت دارد و در صورت بروز تخلفات رانندگی جریمه اعمال می شود. همچنین برای اعتراض به جریمه خودرو شرایطی فراهم نموده که در ادامه مطلب به آن اشاره می شود.

نحوه اعتراض به جریمه خودرو

اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی بر اساس ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی امکان پذیر می باشد. نحوه شکایت از جریمه خلافی خودرو به این شکل است که اعتراض به قبض جریمه توسط اجرائیات پلیس راهور و اعتراض به شکل وضعیت تخلفات توسط دفاتر پلیس + ۱۰ امکان پذیر است.

همانطور که می دانید وظیفه ایجاد نظم در جاده ها و راههای کشور بر عهده پلیس راهور می باشد که یکی از زیر شاخه های اصلی نیروی انتظامی به حساب می آید. در راستای محقق شدن این هدف، جریمه های راهنمایی و رانندگی مختلفی به موجب قوانین و آئین نامه های مرتبط مشخص شده و توسط مامورین پلیس راهور در شرایط بروز تخلف از سوی راننده اعمال و اجرا می شود.

ولی در برخی موارد، ممکن است مامور راهنمایی رانندگی هم دچار خطا شده و به اشتباه راننده ای جریمه شود. این اشتباه ممکن است در قبض جریمه صادر شده توسط مامور راهور اتفاق بیفتد یا در صورت وضعیت تخلفات که از طرف مراکز پلیس +۱۰ صادر می شود.

در چنین مواردی این سوال ایجاد می شود که آیا اعتراض به جریمه خلافی خودرو ممکن است یا نه؟ اگر امکان پذیر است نحوه اعتراض به چه صورت است؟ از این رو در ادامه مطلب به بررسی موضوع اعتراض به جریمه راهنمایی رانندگی می پردازیم تا به پاسخ سوالاتی در این راستا پی ببرید.

اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی

نیروی انتظامی زیر مجموعه های مختلفی از جمله پلیس راهور را دارد که وظیفه ایجاد نظم در جاده های کشور را بر عهده دارد. همانند دیگر بخش های دولتی یکی از مهمترین ابزارهای پلیس راهور برای ایجاد امنیت راه ها و جاده ها، جریمه می باشد که به موجب قوانین و آئین نامه های مرتبط تعیین شده و توسط مامورین این سازمان در صورت بروز تخلف از سوی راننده اعمال می شود.

با این حال گاهی اتفاق می افتد که مامور راهنمایی و رانندگی دچار خطا شده و به اشتباه راننده ای برخلاف مقررات قانونی جریمه شود. این اشتباه علاوه بر قبض جریمه صادره از سوی مامور راهور ممکن است در صورت وضعیت تخلفات که از طرف مراکز پلیس +۱۰ صادر می شود هم روی دهد.
در ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ آمده است:

متخلف موظف است ظرف مدت شصت روز از تاریخ مندرج در قبض جریمه یا تاریخ ابلاغ‌ شده در قبض جریمه ‌ای که به اطلاع او می ‌رسد جریمه را … پرداخت و رسید دریافت کند یا مراتب اعتراض خود را ظرف مدت مذکور با ذکر دلایل به اداره اجرائیات راهنمایی و رانندگی تسلیم کند.

اداره مذکور موظف است حداکثر ظرف ۲۴ ساعت پس از وصول اعتراض، بررسی لازم را انجام داده و در صورت غیرموجه دانستن اعتراض مراتب را به معترض ابلاغ کند، در صورت اصرار معترض، اداره اجراییات موضوع را برای رسیدگی به واحد رسیدگی به اعتراضات ناشی از تخلفات رانندگی ارسال می ‌کند.

به این ترتیب در پاسخ به این سوال که آیا اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی پس از استعلام خلافی خودرو ممکن است یا نه؟ بایستی گفت که قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی این حق را برای راننده های معترض در نظر گرفته تا توسط ثبت اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی در مرجع ذی صلاح، ادعای خود را مطرح و در صورت صحت ادعا، پرداخت جریمه خلافی خودرو ناحق برای وی حذف شود.

روش اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی

اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی به این عامل بستگی دارد که موضوع اعتراض چیست؟ اگر اعتراض قبض جریمه باشد متفاوت از حالتی خواهد بود که موضوع اعتراض صورت وضعیت تخلفات است. برای اقدام در این زمینه دو حالت وجود دارد:

۱. اعتراض به قبض جریمه

حالت اول اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی اعتراض به قبض جریمه خودرو می باشد. یعنی اعتراض به یک قبض خاص که از طرف مامور راهنمایی و رانندگی صادر شده است. در این حالت فردی که به قبض صادره اعتراض دارد بایستی حضوری به مراکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه کند.

سپس فرم شکایت نامه را در این زمینه پر نموده تا پرونده تشکیل و برای بررسی بیشتر به کارشناسان مربوطه ارجاع داده شود. پس از بررسی نتیجه کارشناسی پلیس راهور در مدت چند روز به فرد اعتراض کننده اعلام می شود. دقت کنید که برای ثبت اعتراض به قبض جریمه باید مدارک زیر را همراه داشته باشید:

  • کارت شناسایی معتبر
  • سند مالکیت خودرو
  • کارت شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه یا نماینده قانونی وی
  • فرم درخواست تجدید نظر که به طور درست تکمیل شده باشد.

اعتراض به صورت وضعیت تخلفات

گاه اعتراض به قبض جریمه یعنی اعتراض به قبض خاصی که از سوی مامور راهور صادر شده نبوده بلکه معترض به دنبال مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ و دریافت خلافی خودرو با یک صورت وضعیت تخلفات که شامل تخلفات مختلف و جریمه های رانندگی سنگین بوده روبرو می شود. در این حالت برای اعتراض به جریمه صورت وضعیت تخلفات باید به صورت زیر عمل کند:

فرد اعتراض کننده باید ابتدا به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه و اعتراضش را ثبت نماید. این درخواست از طریق سیستم برای مرکز اجرائیات کل کشور ارسال می شود. اجرائیات هم حداکثر در مدت ۲۴ ساعت به اعتراض مذکور رسیدگی و نتیجه را به اطلاع معترض می رساند.

اگر معترض به جریمه خلافی خودرو صورت وضعیت تخلفات به نظر اجرائیات تسلیم شود باید جریمه را پرداخت نماید. ولی اگر فرد معترض همچنان نسبت به جریمه های راهنمایی و رانندگی صورت وضعیت تخلفات اعتراض دارد باید ضمن مراجعه به واحد رسیدگی پلیس راهور اعتراضش را ثبت نماید.

در این مرحله هیئتی متشکل از کارشناس پلیس راهور و یک قاضی تخلفات دوباره اعتراض را بررسی نموده و در نهایت رای صادر می شود که قطعی و غیر قابل اعتراض مجدد باشد. قابل ذکر است مهلت اعتراض به جریمه های راهنمایی و رانندگی در هر حالتی بر اساس ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی دو ماه یا ۶۰ روز است و مبدا محاسبه این مهلت تاریخی است که در برگ قبض جریمه ثبت شده یا تاریخی است که صورت وضعیت تخلفات به راننده ابلاغ و تسلیم می شود.

در پایان اگر مایلید تا با نحوه استعلام خلافی خودرو و روش کاهش خلافی خودرو آشنا شوید روی لینک ها کلیک کنید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو