مراحل تغییر رنگ خودرو و نکاتی که باید بدانید

مراحل تغییر رنگ خودرو و نکاتی که باید بدانید


منبع: آرگا

2

1402/10/3

00:05


اگر به رنگ خاصی از خودرو علاقه مند هستید در این مطلب صرف تا صد مراحل تغییر رنگ خودرو و مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز آن ارائه می شود.

ممکن است شما هم در خیابان خودروهایی را با رنگ های خاص مشاهده و علاقمند باشید رنگ خودرو خود را تعویض نمایید. در این مطلب با مراحل تغییر رنگ خودرو آشنا می شوید. البته انجام این کار به دریافت مجوز قانونی نیاز دارد.

آشنایی با مراحل تغییر رنگ خودرو

عاشقان خودرو از هر گزینه ای برای جذابیت خودرو خود استقبال می کنند چه از نظر فنی یا از نظر ظاهری. آن ها راهی برای تغییر شرایط پیدا می کنند. احتمالا شما نیز خودروهایی با رنگ های خاص را در خیابان مشاهده که در بین انبوهی از اتومبیل های سیاه و سفید جلب توجه می کنند.

این خودروهای رنگی را عشق ماشین هایی سوار هستند که رنگ های کارخانه ای را نپذیرفته و سعی کرده با تغییر رنگ ماشین، آنچه که مورد انتظارشان است را به دست آورند. اگر شما هم به تغییر رنگ خودرو علاقمند هستید در ادامه با مراحل انجام این کار و مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز آن آشنا می شوید.

تغییر رنگ خودرو

تغییر رنگ خودرو از مواردی است که به مجوز قانونی نیاز دارد. زیرا رنگ مهمترین ویژگی ظاهری در تعیین اصالت ماشین می باشد. اعمال هر تغییری در چهره خودرو از شاسی و محور گرفته تا رنگ ماشین، بایستی با مجوز مراجع قانونی انجام شود. در غیر این صورت تخلف محسوب می شود و بر اساس قانون جریمه ای حدود ۱/۴ تا ۱/۸ هزینه تغییر رنگ متحمل می شوید.  ضمنا اگر رنگ خودرو به رنگ قبلی آن برنگردد، خودرو توقیف خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز تعویض رنگ

مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز تعویض رنگ خودرو عبارت است از:

  • سند مالکیت و برگ سبز ماشین
  • کارت ماشین
  • اصل کارت ملی و شناسنامه مالک ماشین
  • رسید تسویه عوارض شهرداری
  • بیمه شخص ثالث
  • گواهی عدم خلافی و جریمه
  • مدارک احراز محل سکونت مالک ماشین (سند یا اجاره نامه معتبر منزل یا محل کار و یکی از قبوض شهری)

همچنین در صورت مراجعه نماینده مالک، ارائه اصل وکالت نامه قانونی و مدارک شناسایی نماینده نیز الزامی می باشد. مالکی که قصد دارد رنگ خودرو خود را تغییر دهد، بایستی با در دست داشتن مدارک لازم، از مراکز تعویض پلاک خودرو مجوز لازم را دریافت نماید.

مراحل تغییر رنگ خودرو

برای تغییر رنگ خودرو مراحل زیر باید طی شود:

انتخاب رنگ ماشین

در مرحله ابتدایی بایستی رنگ مورد نظر ماشین را با توجه به شرایط انتخاب نمایید. رنگی را انتخاب که جزو رنگ های ممنوعه نباشد. رنگ خودروهای امدادی، نیروهای مسلح و رنگ هایی که ویژگی استتار دارند در لیست این رنگ های ممنوعه قرار می گیرند.

مراجعه به مرکز تعویض پلاک

در گام بعدی بایستی مالک خودرو یا نماینده قانونی او با وکالت نامه قانونی و معتبر همراه با وسیله نقلیه به مرکز تعویض پلاک مراجعه و درخواست کتبی تغییر رنگ ماشین را در این مرکز ثبت نمایند. فرم های مربوطه شامل مشخصات مالک خودرو، مشخصات خودرو و رنگ جدید ماشین است.

به خاطر داشته باشید که در این مرحله به ارائه مدارکی مانند مدارک احراز محل سکونت مالک، بیمه نامه شخص ثالث، گواهی عدم خلافی، برگه تسویه عوارض شهرداری می باشد.

بازدید کارشناس خودرو

در این مرحله کارشناس مرکز تعویض پلاک، با بررسی مدارک، بازدید خودرو و تطابق اطلاعات مندرج در فرم ها، اصالت خودرو مربوطه را تایید می نماید. اگر قبلا اتاق یا موتور خودرو تعویض شده باشد، درخواست تعویض رنگ تایید نمی شود. همه اطلاعات مندرج در فرم ها، بایستی با خودرو تطابق داشته باشد. بعد از بررسی و تکمیل و امضای فرم مربوطه توسط کارشناس به بخش بعد ارجاع می شوید.

تایید تقاضای تغییر رنگ خودرو توسط مدیر فنی

بعد از بازدید خودرو و تایید اصالت، مرحله بعد بررسی تقاضای تغییر رنگ ماشین است. تایید در این مرحله به دریافت استعلام از اداره آگاهی و ضمنا پلیس راهنمایی رانندگی نیاز دارد. در صورت عدم مشکل برای مالک خودرو و مشکلاتی مانند سرقتی بودن فرم تقاضا تایید می گردد.

انجام تغییر رنگ خودرو

پس از دریافت مجوز و تایید به تغییر رنگ خودرو، مالک می تواند نسبت به تغییر رنگ ماشین اقدام کند. برای این کار کافی است خودرو را به مرکز صافکاری و نقاشی معتبر سپرده تا رنگ خودرو را به رنگ دلخواه شما تغییر دهند. هزینه این کار با توجه به اندازه خودرو، حجم رنگ مورد نظر و نوع رنگ و مدل خودرو متغیر می باشد.

بازرسی دوباره ماشین

بعد از تعویض رنگ خودرو، باید یک بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد. برای این کار مجددا خودرو را باید به مرکز تعویض پلاکی که برای ثبت تقاضا مراجعه کرده اید، برده تا کارشناس دوباره اصالت ماشین را بر اساس آن چه در فرم ها درج نموده اید، تایید نماید. رنگ جدید ماشین بایستی با همان چیزی که در فرم تقاضانامه درج شده مطابقت کامل داشته باشد.

در غیر این صورت بایستی دوباره برای تعویض رنگ به کارگاه نقاشی خودرو بازگردید. تایید اصالت بعد از امضای مرکز تعویض پلاک به امضای مسئولان فنی اداره راهنمایی رانندگی و ضمنا پلیس آگاهی نیز باید برسد.

اخذ کارت جدید ماشین

از آن جا که کارت هر ماشین به نوعی شناسنامه آن به حساب می آید و تمام مشخصات خودرو در آن مندرج می باشد. خودرو تغییر رنگ یافته هم باید کارت جدید داشته باشد. در این شرایط کارت قبلی از درجه اعتبار ساقط شده و علیرغم وجود تاییدیه ها نیاز به ارائه  مدارک معتبر دیگری به پلیس راهنمایی رانندگی نیست.

به این ترتیب بعد از اعمال تغییرات ظاهری و دریافت تاییدیه های لازم بایستی مشخصات جدید خودرو در مرکز شماره گذاری اصلاح و برگ سبز و کارت جدید برای ماشین صادر شود.

چند نکته مهم در مورد تغییر رنگ خودرو

  • مراحل تغییر رنگ خودرو به حدود ۳ تا ۴ هفته زمان نیاز دارد.
  • در صورت عدم طی مراحل تعویض رنگ ماشین علاوه بر اعمال جریمه، بعد از تغییر غیرقانونی رنگ وسیله نقلیه بایستی رنگ آن را به حالت قبل بازگردانید.
  • مقدار جریمه بر اساس قانون برابر با یک چهارم تا یک هشتم هزینه تغییر رنگ می باشد.
  • در صورتی که رنگ را به حالت قبل بازنگردانید خودرو توقیف می شود.
  • مطابق با ماده ۳۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و ماده ۲۱ آیین نامه راهنمایی رانندگی، مالکان وسایل نقلیه می بایست قبل از تعویض ارکان اصلی و رنگ، مجوز لازم را از واحدهای شماره گذاری دریافت نمایند.
  • دقت کنید استفاده از کاور غیر همرنگ برای ماشین مجاز نیست. البته استفاده از کاور همرنگ با رنگ اصلی و نزدیک به آن منعی ندارد.

کلام پایانی

با توجه به موارد ذکر شده فرایند تغییر رنگ خودرو پروسه ای قانونی بوده و فقط به مراجعه به کارگاه صافکاری و نقاشی برای رنگ ماشین محدود نمی شود. مطابق مطالب ارائه شده تغییر رنگ خودرو بدون طی مرحله های قانونی آن تبعاتی به دنبال دارد که شامل جریمه و برگرداندن خودرو به رنگ قبلی یا حتی توقیف آن می باشد.

همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با مراحل استعلام سند خودرو و مراحل فروش خودرو کارکرده روی لینک ها کلیک و از این مقالات نیز بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو