با ویژگی های مشاور حقوقی خوب آشنا شوید

با ویژگی های مشاور حقوقی خوب آشنا شوید


منبع: آرگا

1

1402/10/26

00:04


مشاور حقوقی امروزه در اکثر زمینه های مالی، خانوادگی، کیفری و … حائز اهمیت می باشد. در این مطلب با ویژگی های مشاور حقوقی خوب آشنا می شوید.

مشاور حقوقی فردی است که در حوزه فعالیت خود بایستی اطلاعات کامل و بروزی داشته باشد و با تسلط کامل در حوزه مسائل و مشکلات حقوقی به متقاضیان مشاوره بدهد. در ادامه مطلب با ویژگی های مشاور حقوقی خوب آشنا خواهید شد.

آشنایی با ویژگی های مشاور حقوقی خوب

به طور کلی مشاور حقوقی خوب بایستی ویژگی های حرفه ای، شخصی، اخلاقی و فنی مطلوبی داشته باشد تا افراد متقاضی را خوب راهنمایی کرده و در راستای پیشبرد عدالت موثر باشد. مشاور حقوقی خوب فردی است که در حوزه کاری خود اطلاعات کامل و بروزی دارد و به درستی با تسلط کامل در زمینه مشکلات و مسائل حقوقی به متقاضیان مشاوره می دهد.

همچنین تجربه لازم در مسائل مورد مشاوره داشته باشد. بهترین مشاور حقوقی می بایست نیازهای قانونی و مشکلات متقاضیان را رفع نماید. همانطور که اشاره شد این فرد باید اطلاعات کافی در مورد امور حقوقی و کیفری داشته و بتواند در زمینه مسائل مالی، خانوادگی، معاملات، کیفری و … راهنمایی لازم را ارائه و هر قانون و مقرراتی را بیان نماید. در این مطلب به مرور ویژگی های مشاور حقوقی خوب می پردازیم. اما پیش از آن با حوزه فعالیتی مشاور حقوقی آشنا می شوید.

حوزه های فعالیت مشاوران حقوقی

مشاور حقوقی در زمینه های زیر فعالیت دارند:

  • امور قرار دادها: درباره قراردادهایی که شرکت محل فعالیت مشاور حقوقی، یکی از طرفین آن می باشد مشاور حقوقی بررسی های مورد نیاز را انجام می دهد و نکات لازم را بیان می دارد. در ضمن گاهی مواقع این فرد وظیفه تهیه پیش نویس قراردادها را بر عهده دارد و برخی مواقع در بعضی شرکت ها قراردادها صرفا با تایید و امضای مشاور حقوقی به توافق نهایی می رسد.

  • امور دعاوی: شرکت ها در طی دوره فعالیت شان ممکن است درگیر دعاوی مختلفی باشند که نقش خواهان یا خوانده را دارند. گاهی مواقع شرکت ها به جای آنکه برای این دعاوی قراردادی را تنظیم یا وکیل بگیرند از مشاورین حقوقی کمک گرفته و به این ترتیب لوایح مورد نیاز را تهیه و تدوین نموده و یا در صورت داشتن پروانه وکالت به عنوان وکیل شرکت وارد عمل می شود.
  • امور پژوهشی و راهبری: در مواردی وظیفه مشاور حقوقی انجام امور پژوهشی است. این امور برای راهبری شرکت مربوطه یا حل مشکلات آن صورت می گیرد. برای این کار مشاور حقوقی اول به مطالعات حقوقی در مورد موضوع مورد پژوهش پرداخته بعد گزارش یا پیشنهاداتی در این باره ارائه می دهد. گاهی پژوهش های صورت گرفته به ویژه در ارگان های دولتی می تواند با طی تشریفات مورد نیاز به پیشنهاد لایحه قانونی جدید یا تغییر و تفسیر قانون های موجود گردد.

مهمترین ویژگی های مشاور حقوقی

از مهمترین ویژگی های مشاور حقوقی خوب عبارت است از:

امین بودن

اولین و مهمترین ویژگی های یک مشاور حقوقی خوب این است که امین و مورد اعتماد باشد. مشاور حقوقی در جلسه مشاوره محرم اسرار طرف مقابل بوده و در این زمینه مسئولیت و تعهد اخلاقی مهمی بر عهده دارد.

مسلط بودن به علم حقوق

یک مشاور حقوقی خوب باید بر همه قوانین و مقررات مربوط با مسائل حقوقی تسلط کامل داشته باشد. مشاور می تواند با توجه به این ویژگی افراد را نسبت به حقوقی که قانونگذار برای آن ها لحاظ کرده آگاه نموده و با ارائه ذهنیت به افراد آن ها را نسبت به عواقب اقداماتش هوشیار نماید.

قدرت تصمیم گیری لازم

مشاور حقوقی خوب باید بتواند در بازه زمانی کوتاه و در همان جلسه مشاوره بهترین تصمیم را اتخاذ و با توجه به این تصمیم طرف مقابل را راهنمایی نماید.

سخنور بودن

مشاور حقوقی خوب بایستی قدرت سخنوری لازم به منظور متقاعد ساختن افراد داشته باشد. در مواقعی ممکن است یک مشاور حقوقی اطلاعات حقوقی کافی داشته باشد ولی به علت فقدان این ویژگی نتواند به درستی افراد را راهنمایی کند.

بیان مسائل حقوقی به زبان ساده

درک مفاهیم حقوقی به دانش و تخصص نیاز دارد و ممکن است بعضی درک حقوقی لازم از این مسائل را نداشته باشند. از این رو یک مشاور حقوقی خوب باید بتواند مسائل حقوقی را ساده سازی نموده تا افراد عادی هم بتوانند آن را درک کنند.

مسئولیت پذیری

مشاور حقوقی درباره متقاضی مسئولیت مدنی بر عهده دارد و باید نسبت به مراجعه کننده خود دلسوز و مسئولیت پذیر باشد.

جسارت و شجاعت

مشاور حقوقی خوب باید در عین لطافت دارای جسارت، شجاعت و پایبندی به اخلاقیات نیز باشد.

صداقت و تعهد

تعهد و درستکاری از ویژگی های برجسته مشاور حقوقی بوده که بایستی عمل به آن را در راستای کارش قرار دهد.

تجربه بالا

یک مشاور حقوقی بایستی کاملا در مورد قوانین و مقررات حقوقی تجربه داشته باشد. ضمنا مهارت کافی در پیاده سازی آن را هم داشته باشد.

عادل و منصف

ویژگی هایی از جمله انصاف، عدالت و عدم قضاوت یک طرفه از مشخصات بارز یک مشاور حقوقی متخصص به شمار می رود. در ضمن بایستی قدرت تصمیم گیری بالایی داشته و در مبانی حقوقی تصمیم گیری درست و به موقعی داشته باشد.

منفعت طلب نبودن

هدف مشاور حقوقی خوب صرفا دریافت منافع شخصی نبوده بلکه هدف اصلی اش آگاهی افراد نسبت به حقوقی که دارند است تا عدالت برقرار شود. در ضمن دستمزد منصفانه ای مدنظر قرار می دهد.

سخن پایانی

در این مطلب به برخی ویژگیهای مشاور حقوقی خوب اشاره شد. در ضمن باید دقت داشت که سن و جنسیت صرفا نمی تواند ملاک های تعیین کننده موثر برای انتخاب مشاور حقوقی خوب باشد. در ضمن افراد پیش از جلسه مشاوره بهتر است در مورد سوابق کاری و حوزه تخصصی مشاور حقوقی تحقیقات لازم را انجام دهند.

به خاطر داشته باشید علاوه بر ویژگی های اشاره شده که یک مشاور حقوقی بایستی داشته باشد فرد مراجعه کننده نیز باید با صداقت همه مسائل را بدون محافظه کاری برای مشاور حقوقی بیان نموده تا وی بتواند به شکل مطلوب و کارامد فرد را راهنمایی نماید.

به این ترتیب کمک گرفتن از یک مشاور حقوقی یک راهکار برای حل مشکلاتی است که در زمینه آن اطلاعات و تخصص کافی و لازم را ندارید. همچنین برای اطلاع از بیشتر روی لینک مزبور کلیک و از مقالات مختلفی که ارائه شده بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو