آموزش کاشت کدو سبز در منزل و شرایط محیطی رشد آن

آموزش کاشت کدو سبز در منزل و شرایط محیطی رشد آن


منبع: آرگا

190

1398/12/2

18:40


اگر به کشت و کار باغبانی در منزل علاقمند هستید و در این زمینه مبتدی می باشید پیشنهاد می کنیم برای شروع به کاشت کدو سبز بپردازید. زیرا پرورش آن ساده بوده و در پایان شما کلی کدو سبز خوشمزه برداشت خواهید کرد. برای آشنایی با نحوه کاشت کدو سبز همراه این مقاله از آرگا باشید.

کشت کدو سبز (zucchini) در منزل خیلی آسان است و پرورش آن برای افراد مبتدی بسیار خوشایند خواهد بود. یک بوته کدو سبز می تواند چندین کدوسبز خوشمزه تولید کند و شما از اینکه توانسته اید خودتان یک محصول غذایی تولید کنید قطعا خوشحال خواهید شد. برای دانستن همه چیز درباره نحوه کشت کدو سبز تا پایان همراه ما باشید.

آشنایی با نحوه کاشت کدو سبز

کشت و پرورش کدو سبز

کدو سبز با نام علمی Lagenaria vulgaris گیاهی یک ساله با برگهای بلند، ساقه رونده و گلهای زرد رنگ و درشت است که این گلها بعدا قسمت خوراکی گیاه را تشکیل می دهند. رنگ کدو سبز می تواند تیره یا روشن باشد و به همراه کدوهای مختلفی مانند کدوتنبل، کدوخوشتی ، کدو استانبولی و .. دسته بندی می شود. این کدوی تابستانی می تواند تا یک متر نیز رشد داشته باشد ولی به طور معمول در نصف این اندازه یا کمتر مورد برداشت قرار می گیرد.

مراحل کشت و زرع کدو سبز

کدو سبز را می توان خام یا پخته مورد مصرف قرار داد. در ضمن کدو غنی از ویتامین ث و مواد معدنی مانند منیزیم، مس، فیبر و .. می باشد. کاشت کدو در منزل امر راحتی بوده و به دو روش امکان پذیر است. یک روش از طریق بذر و روش دوم با خریدن نشاء آن و انتقال به باغچه. اگر از بذر آن جهت کشت استفاده می کنید باید بذور را ۴-۶ هفته قبل از زمان کاشت بکارید ولی استفاده از نشاء راحتر خواهد بود.

آب مورد نیاز برای کشت کدو سبز

زمان کشت:

به طور معمول کدو سبز را در بهار و تابستان مورد کشت قرار می دهند. ولی این گیاه در فصل تابستان، رشد خوبی داشته و محصول بهتری نیز به عمل می آید. این گیاه به آفتاب زیاد نیاز دارد و در خاک سرد نمی تواند رشد خوبی داشته باشد. به این ترتیب آن را هنگامی که دمای خاک در شرایط خارج از گلخانه حداقل ۱۳ درجه سانتی گراد است، بکارید. این دما بعد از یکی دو هفته از آغاز بهار حاصل می شود. چنانچه کدو سبز را در اوایل بهار بکارید بعد از ۴۵-۶۰ روز قابل برداشت خواهد بود.

مکان کشت:

مکان کشت کدو باید کاملا آفتابگیر باشد و فضای کافی برای رشد نیز داشته باشد. به این ترتیب قسمتی از باغچه یا زمین زراعی را انتخاب کنید که روزی ۶-۱۰ ساعت نور خورشید را دریافت می کند. البته زهکش خاک نیز باید خوب باشد و توجه داشته باشید کدو سبز خاک کمی مرطوب و نه خیس را دوست دارد.

مراحل کشت کدو سبز

خاک:

کدو سبز برای رشد به خاکی با زهکش خوب و دارای مواد معدنی نیاز دارد. برای کاشت آن در منزل گلدان را با مخلوطی از خاک باغچه، ورمی کمپوست و پیت ماس پر کنید. برای تامین مواد مغذی خاک نیز از کود بهره بگیرید. درضمن اسیدیته خاک نیز باید بین ۶-۷.۵ باشد. بهتر است یک ماه قبل از کشت خاک را با کمپوست مخلوط کنید تا از مواد ارگانیک و مغذی سرشار گردد. چنانچه زهکشی خاک نیز خوب نیست به آن مقداری ماسه اضافه کنید.

نور:

این گیاه به محلی گرم همراه با نور مستقیم خورشید نیاز دارد. چنانچه در منزل آن را در گلدان کشت می کنید بعد از کاشت گلدان را در مکانی با آفتاب فراوان قرار دهید.

کاشت کدو سبز

آبیاری:

بعد از کشت گیاه را خوب آبیاری کنید و در طول هفته نیز نباید خاک آن خیلی خشک شود. قبلا هم اشاره شد به خاک مرطوب و نه غرقابی نیاز دارد. بنابراین از آبیاری زیاد گیاه اجتناب کنید.

نحوه کشت:

بذور را یک هفته قبل از کشت ابتدا در گلدان بکارید سپس به زمین انتقال دهید. نحوه کاشت بذرها به این صورت باشد که بذرها را با فاصله ۳۰-۳۵ سانتی متر در عمق ۲-۵ سانتی متری خاک قرار دهید. البته اگر فاصله بیشتر باشد بهتر است. سپس روی آنها را با خاک بپوشانید و آبیاری کنید. زمانی که کدو رشد خود را شروع کرد زیر آن فوم بگذارید تا روی زمین نیافتد و خراب نشود. هرچند اگر داربست فلزی یا چوبی برایش درست کنید از افتادن ان روی زمین جلوگیری می شود و قامت راست تری خواهد داشت.

کدو سبز و مراحل رشد ان

اگر می خواهید کدو سبز را به صورت نشاء مورد کاشت قرار دهید. می توانید ۴-۶ هفته قبل از اینکه بذرها را به زمین انتقال دهید ابتدا آن را در گلخانه نشا بزنید. بری این کار سینی های نشا کدو را با مخلوط کشت پر کنید سپس در هر قطعه یک بذر کدو قرار داده و آن را خوب آبیاری کنید. بعد سینی ها را در محلی آفتابگیر با دمای حداقل ۱۶ درجه سانتی گراد قرار دهید. هنگامی که دومین برگ گیاه ظاهر شد می توان نشا را به زمین منتقل کرد.

کدو سبز به محیط گرم و آفتابگیر نیاز دار

برای کاشت نشا در زمین توسط یک بیلچه گودال هایی کمی بزرگتر از نشا حفر کنید سپس جوانه های گیاه را درون آن قرار دهید. فاصله جوانه ها از یکدیگر ۷۵-۱۰۰ سانتی متر باشد. بعد روی آنها را با خاک طوری بپوشانید که مقداری از نشا زیر خاک باشد و ساقه کدو سبز بیرون باشد.

زراعت کدو سبز در فصل بهار

کدو گونه های مختلفی دارد

اطراف نهال های کدو  را با مالچ بپوشانید تا موجب حفظ رطوبت شود. همچنین سبب ثابت بودن دمای زمین نیز می شود. این دو مورد سبب می شوند کدو سبز در زمان کوتاهی به محصول دهی برسد. بوته ها در طول هفته به دو اینچ آب نیاز دارند و بهتر است آبیاری آن ها زیر برگها صورت گیرد. آبیاری بارانی ممکن است روی برگها کپک ایجاد کند. اگر قصد تغذیه گیاه با کود را دارید ابتدا باید اولین شکوفه آن ظاهر شود سپس می توان به خاک کود داد.

در طول کشت گیاه خود را مراقبت کنید و نسبت به از بین بردن علفهای هرز اقدام کنید. شاخه یا برگهای بیمار را بچینید تا بخش های دیگر گیاه را مبتلا نسازند. از بیماری های آن می توان به سوسک خیار، انگل، نخسانه، شب پره، شپشک، کپک های کرکی و پودری و … اشاره کرد. با کشیدن یک لایه کاور روی خاک می توان ان را از حمله حشرات حفظ کرد.

پرورش کدو سبز کار راحتی است

برداشت

هنگامی که طول کدو سبزها به ۱۰ سانتی متر رسید می توانید آن ها را با ک چاقوی تیز برداشت کنید. معمولا کدوهای کوچک تر طرفداران بیشتری دارند. سعی کنید به طور منظم کدوها را برداشت کنید این کار موجب می شود محصول بیشتری تولید گردد. چنانچه کدوی زیادی نیاز ندارید یک یا دو کدو را روی بوته نگه دارید تا روند تولید آن کاهش یابد.

زمان برداشت کدو سبز

نکته:

  • استفاده از کود ازته به مقدار زیاد رشد رویشی گیاه را افزایش داده اما تشکیل گل آن را کمتر می سازد.
  •  از کندوهای زنبور عسل در مزرعه کدو برای گرده افشانی بهتر گلها بهره بگیرید.
  • از حشره کش ها در زمانهای فعالیت زنبورها و گرده افشانی بوته ها خودداری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو