روش کاشت چمن برای زیبا سازی فضای سبز

روش کاشت چمن برای زیبا سازی فضای سبز


منبع: آرگا

261

1400/5/16

11:52


با نزدیک شدن فصل بهار، کاشت چمن نیز در محوطه های عمومی و در حیاط خانه ها شروع می شود. کاشتن چمن نیز همانند دیگر گیاهان مستعد رعایت کردن اصول خاص خودش می باشد که در این مطلب با این اصول آشنا خواهید شد.

برای کاشت چمن باید اصول خاصی را رعایت کنید تا یک چمن یکدست و زیبا در منطقه ای که به کاشتن این گیاه اختصاص داده اید، داشته باشید. همانطور که می دانید گیاهان بسته به نوع بذر و محیطی که در آن کشت می شوند نیازمند مراقبت های قبل و بعد از کاشتن هستند که با رعایت تمامی موارد می توان به نتیجه ایده آل دست یافت.

روش کاشت چمن :

در کاشتن چمن برای محوطه سازی فضای سبز و یا محوطه سازی ویلا باید یازده اصل مهم و اساسی را که به شرح زیر می باشد، رعایت نمایید:

  • از بین بردن علف های هرز: در چمن کاری اولین قدم از بین بردن علف هرز می باشد. تمامی علف های هرز باقی مانده از کشت قبلی بر روی زمین باید از بین برود. برای این کار از سموم علف کش مانند گلایفوزیت به میزان یک لیتر در صد لیتر آب و پاشیدن آن بر روی علف های آن منطقه مناسب است. البته اگر زمان کافی برای نابودی علف های هرز وجود داشته باشد می توان با زیر و رو کردن خاک و جمع آوری علف های هرز این کار را نیز به انجام رساند.

هر آنچه لازم است از کاشت چمن بدانید

  • نرم کردن خاک و هوادهی: بسته به محیطی که می خواهید چمن کاری کنید به وسیله بیل یا تیلر می توان عمل هوادهی و تسطیح خاک را به انجام رسانید. در نظر داشته باشید که در این مرحله می توان کمپوست و کود را هم به خاک افزود.
  • صاف کردن خاک: بعد از انجام دو عمل قبلی در این مرحله زمان آن رسیده است که به وسیله یک شن کش خاک را در تمام نقاط به یک اندازه پخش کنید. فقط در نظر داشته باشید که اگر ساختمانی در محیط دارید شیب را رو به ساختمان نیندازید.

کاشت چمن برای زیبا سای محیط

  • آزمایش خاک و کود دهی: از نظر علمی بهتر این است که قبل از کاشتن چمن خاک را در یک آزمایشگاه خاک شناسی مورد بررسی قرار دهید و از اسیدی بودن و کمبود املاح موجود در خاک برای کود دهی مناسب آگاه شوید.
  • غلتک زدن برای سفت کردن خاک: مهمترین عملیات قبل از چمنکاری غلتک زدن برای زیرسازی می باشد. با این کار در هنگام بارندگی و بازی بر روی زمین، زیرسازی چمن شما آسیب نمی بیند. برای محیط های بزرگ غلتک و در محیط های کوچک به وسیله بیل عمل سفت کردن خاک را به خوبی انجام دهید.

کاشت چمن برای محوطه سازی

  • آماده کردن زمین برای کاشت بذر: چون در مرحله قبل شما خاک را برای زیرسازی سفت کرده اید، در این مرحله برای کاشت بذر باید به وسیله یک شن کش فقط خاک سطحی را کمی جا به جا کنید.
  • بذرپاشی: میزان بذر چمن اسپرت در یک متر مربع، پنجاه گرم می باشد. استفاده اندازه از بذر در این مرحله بسیار مهم است زیرا اگر از بذر بیش از اندازه استفاده کنید موجب علفی و نازک شدن چمن و اگر کمتر از مورد نیاز استفاده کنید سبب کچلی زمین می شود. در این مرحله عمق کاشت نیز باید مد نظر قرار بگیرد. بهترین عمق برای کاشت بذر چمن ۰.۵ سانتی متر داخل خاک می باشد. اگر در عمقی بیش از این بذر قرار بگیرد، خفه می شود و نمی روید.

روش کاشت چمن

  • نظارت بر بذر پاشی: از تماس کامل بذر با خاک مطمئن شوید و به وسیله یک غلتک روی بذرها را بپوشانید.
  • استفاده از پیت ماس روی چمن: حدود نیم سانتی متر از پیت ماس بر روی چمن ها بپاشید. این ماده به علت پوک بودن، سبک بودن و داشتن مواد آلی بهترین گزینه محسوب می شود.

یازده نکته اصولی در کاشت چمن

  • آبیاری: آب پاشی چمنی که تازه کاشته شده است بسیار مهم است. اگر آبیاری اصولی نباشد بذر ها شسته شده و در یک منطقه جمع می شود. برای این کار حتما باید از سر شلنگی یا آبپاش با فشار کم و به شکل پودر پاش استفاده شود. بهترین زمان برای آبیاری صبح زود و شب هنگام است. از آبیاری در هوای گرم پرهیز کنید. هر هنگام که رنگ پیت ماس های ریخته شده بر روی چمن قهوه ای شد، زمان آبیاری چمن می باشد.
  • اصلاح کردن چمن: کوتاه کردن چمن تازه روییده نیاز به دقت دارد. باید اجازه دهید که چمن ها در خاک به اندازه کافی ریشه دوانی بکنند تا در هنگام کوتاه کردن آسیب نبینند. بعد از بیست و پنج تا یک ماه بعد از کاشت چمن در صورتی که ارتفاع چمن ها ده الی پانزده سانتی متر باشد، می توانید جهت اصلاح آنها اقدام نمایید در ضمن بعد از آبیاری چمن را کوتاه نکنید.

کاشت چمن برای فضای سبز

زمان مناسب کاشت بذر

به منظور تعیین زمان کاشتن بذر چمن باید دمای هوا را مورد توجه قرار دهید. حال معمولا دمای پایین اوایل بهار و اواخر پاییز احتمال جوانه زنی بذر های کاشته شده را کاهش می دهد، بنابراین نباید در این مواقع به خصوص اواخر پاییز اقدام به کاشتن بذر های چمن نمایید، چون گیاهان جوان تا شروع زمستان فرصت کمی برای رشد و توسعه دارند و در برابر سرما حساس می باشند.

از این رو اواخر بهار و اوایل تابستان در صورتی که مشکلی برای آبیاری گیاه وجود نداشته باشد، بهترین زمان برای کاشتن بذر چمن های فصل گرم می باشد، زیرا در این زمان خطر سرمای دیررس بهاره از بین رفته است.

البته به دلیل رشد علف های هرز و پیشی گرفتن آن نسبت به چمن در این مواقع از سال، ابتدای فصل بهار زمان مناسب تری برای کاشتن بذر چمن های گرمسیری می باشند. همچنین برای چمن های سردسیری نیز اواخر تابستان و یا اوایل پاییز بهترین زمان برای این کار است و بهترین موقع کاشتن بذر نیز در صبح زود و یا اواخر بعد از ظهر  که باد نمی وزد، می باشد.

کاشتن چمن

اهمیت کشت چمن

کشت چمن به طور کلی به دو شیوه منظم و نامنظم انجام می گیرد که در روش نامنظم؛ دارای جلوه زیباتری است، ضمن اینکه فضا را بزرگتر نشان می دهد، اما انجام کشت به روش نامنظم به خصوص در حاشیه ها دشوار است.

به طور کلی کاشتن چمن از سه جنبه دارای اهمیت می باشد که در زیر به این موارد اشاره کرده ایم :

در منازل، کارخانه ها و مدارس چمن کاری به منظور تعدیل دما، افزایش رطوبت محیط، کاهش آلودگی هوا و … کارایی داشته و مفید می باشد.

ضمن اینکه در زمین های ورزشی همچون زمین گلف، فوتبال، اسکی و … کاشت چمن کاربرد زیادی دارد.

استفاده از چمن به شکل تزیینی کاربرد زیادی دارد، زیرا فضاهای سبز بدون چمن زیبایی و جذابیتی ندارند.

توسعه چمن کاری به دلیل گرانی بذر چمن، هزینه به نسبت بالای احداث، هزینه زیاد نگهداری و کم آبی با مشکلات زیادی روبه رو است.

کشت چمن

موارد ذکر شده در کاشت چمن برای زیبا سازی محیط را به دقت رعایت کنید و با کودپاشی، آبیاری و هرس به موقع محوطه زیبایی را به ارمغان بیاورید. شما دوستان علاقه مند به کشت و کار می توانید در بخش پرورش گل و گیاه با دیگر آموزش های مفید و کاربردی برای کاشت گیاهان مختلف آشنا شده و نهایت استفاده را از مطالب ارائه شده ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو