چگونه از شر کپک در خاک گیاهان آپارتمانی خلاص شویم؟

چگونه از شر کپک در خاک گیاهان آپارتمانی خلاص شویم؟


منبع: آکا

4

1402/2/17

15:09


چرا خاک گلدان کپک میزند؟ چطور میتوانم این مشکل را رفع کنم؟ در ادامه این مقاله از مجموعه مقالات آکا این پرسش ها و چند نکته دیگر

چگونه از شر شوره و کپک خاک گلدان‌هایمان خلاص شویم | خبرگزاری ایلنا

آکاایران: علت کپک زدن خاک گلدان چیست؟ یکی از مشکلاتی که علاقمندان به پرورش گل و گیاه با آن مواجه ‌می‌شوند، کپک زدن خاک است. این مشکل افراد زیادی را به دردسر می‌اندازد. در این مطلب قصد داریم در مورد دلیل کپک زدن خاک، علت کپک زدن خاک و رفع این مشکل صحبت‌کنیم. اگر فقط دنبال رفع مشکل هستید انتهای مطلب را مطالعه کنید

آیا خاک گلدان هم خراب می‌شود؟ | گل فروشی آنلاین انگور

اصلا کپک خاک چیست؟

اگر شما هم از پرورش دهندگان گیاه باشید، شاید روزی با مشکل کپک زدن خاک گلدان مواجه شده باشید. اما کپک خاک جیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

کپک خاک ماده‌ای سبز رنگ است که روی سطح خاک دیده‌ می‌شود. اینها همان کپک یا قارچ هستند و در واقع کپک نوعی قارچ متشکل از هاگ‌های ریز است که در هوا حرکت می‌کنند. هاگ‌ها همه جا هستند ولی دیده نمی‌شوند و مشکلی هم ایجاد نمی‌کنند، اما وقتی روی خاک گلدان و گیاه شروع به رشد کنند می‌توانند آسیب‌زا باشند. زیرا می‌توانند سبب آسیب به ریشه و پوسیدگی آن شوند.

زیاد شدن این کپک‌ها در محیط می‌تواند برای شما، گیاهان و یا حیوانات و هر موجود زنده‌ای خطرناک باشد، زیرا کپک‌ها مانع تصفیه هوا می‌شوند. کپک‌ها برای افراد مبتلا به مشکلات تنفسی نیز مضرند.

انواع کپک خاک گلدان

انواع کپک خاک گلدان

کپک انواع و اقسام زیادی داشته و در همه جا وجود دارد. در محیط می‌توان صدها نوع کپک یافت. یک سری از انواع کپک‌ها برای سلامتی مضرند و باید آنها را بشناسید:

  • کپک‌های آلرژی‌زا: کپک‌های آلرژی‍‌زا برای افرادی که بیماریهای آلرژیک و تنفسی دارند، مضرند. این کپک‌ها سبب بروز تحریک در افراد می‌شوند.
  • کپک‌های سمی: این نوع کپک سمی برای سلامتی افراد بسیار مضر بوده و می‌تواند کشنده هم باشد.
  • کپک‌های بیماری‌زا: کپک‌های بیماری‌زا برای افرادی که دچار نقصی در سیستم ایمنی بدنشان هستند و یا بیماریهای حاد دیگری دارند، می‌تواند سبب بروز عفونت شود.

انواع کپک‌های رایج

در ادامه کپک ها رو بر اساس رنگ و جایی که رشد میکنند تقسیم کردیم

۱.کپک‌ های سفید

کپک سفید که در خانه‌ها هم یافت می‌شود بر روی خاک گلدان، کاغذ، سطح چوبی و هر جای دیگری رشد کرده و ضرر چندانی ندارد ولی از مواد آلی تغذیه می‌کند.

۲.کپک‌ های سیاه

کپک سیاه که یکی از متداول‌ترین کپکهای موجود در خارج از خانه‌هاست در جاهای مرطوب و پر گرد‌و‌خاک رشد‌می‌کند. این کپک‌ها بر خلاف تصور عموم ضرری برای انسان ندارند. این فقط کپک‌های سیاه نیستند که سمی‌اند و هر کپک سمی با هر رنگی می‌تواند وجود داشته‌باشد.

۳.کپک‌ های سبز

کپک سبز را که در منازل و خانه‌ها بسیار دیده‌اید و بسیار رایج است. حتی مواد غذایی هم کپک سبز دارند.

۴.کپک‌ های قرمز

کپک قرمز نوعی مخمر است و بیشتر در مصالح ساختمانی مانند دیوارها، کفپوش‌های وینیل، فرض‌ها و پنل‌های دیواری دیده‌می‌شود.

علت کپک زدن خاک گلدان

 

اگر روی خاک گلدان‌هایتان لکه کپک می‌بینید، زیاد تعجب نکنید. به دلایلی گاهی روی خاک کپک می‌زند و غیر معمول نیست، شما راحت می‌توانید از شر آن خلاص شوید. قبل از احیای خاک، اما بهتر است که دلایل ایجاد شوره سفید و کپک را روی خاک بدانید:

آبیاری بیش از حد

آبیاری بیش از حد معمولاً یک کپک سفید و پودری یا شوره روی لایه بالایی خاک تشکیل می‌دهد، زیرا خاک برای مدت طولانی و بیش از اندازه مرطوب مانده است. برخی از گیاهان نسبت به سایرین به آب کمتری نیاز دارند، بنابراین باید نیاز آبی هر گیاه را خوب بشناسید.

زهکشی نامناسب

اگر آب اضافی بعد از آبیاری نتواند تخلیه شود، باعث تجمع رطوبت در خاک می‌شود که می‌تواند منجر به کپک زدن شود. مطمئن شوید که گیاه شما در گلدانی قرار دارد که کف آن سوراخ زهکشی دارد. اگر اینطور نیست، گیاه را از نو با زهکشی مناسب در گلدان قرار دهید. با زهکشی آبی که توسط خاک جذب نشود، به جای گیر کردن در ته گلدان از آن خارج می‌شود.

خاک آلوده

خاکی که برای گلدان استفاده می‌کنید باید کاملاً استریل و سالم باشد، اگر خاک گلدان شما موقع قرار دادن گیاه در خاک آلوده و مقداری کپک داشته باشد، به‌همین دلیل خاک شوره و کپک می‌زند.

چگونه از شر کپک در خاک گیاهان آپارتمانی خلاص شویم؟

به طور یکی از بهترین روش های پیشگیری و مقابله با این کپک ها این است که با رعایت برخی از مراقبت های عمومی از رشد آن ها جلوگیری نمایید که به همین منظور در ادامه به بیان روش هایی برای جلوگیری از بروز کپک خاک پرداخته ایم:

از رطوبت خاک بکاهید: اگر در منطقه ای با رطوبت بالا زندگی می کنید ممکن است خاک بستر گیاهتان مستعد کپک ها باشد پس بهتر است برای کاهش رطوبت نسبی محیط اطراف گیاهتان از رطوبت گیر استفاده نمایید.

بیش از حد گیاهتان آبیاری نکنید: همانطور که می دانید بیش از حد آبیاری کردن گیاه عامل اصلی رشد کپک هاست. پس بهتر است پیش از انجام آبیاری مجدد گیاه اجازه دهید لایه بالایی خاک کاملا خشک شود و بعد اقدام به آبیاری بکنید.

از بستری با زهکشی مناسب استفاده نمایید: توصیه می شود که از ظروفی با حفره های زهکشی برای کاشت گیاه استفاده نمایید. نباید پس از اینکه گیاهتان را درون بستر قرار دادید اقدام به زهکشی کنید و همچنین اجازه ندهید گیاهان با آب راکند در زیر گلدانی قرار بگیرند.

بستر را در معرض نور قرار دهید: لازم است تا بستر خاک از نور ایده آل برخوردار باشد و اگرچه نور طبیعی خورشید بهترین نور برای جلوگیری از کپک خاک است اما نور های کمکی نیز می توانند مناسب باشند. اگر فضای بیرون از محل کشت هوای خوبی دارد می توانید گیاهتان را به صورت دوره ای در بیرون از خانه بگذارید تا نور کافی دریافت کنند.

امکان تهویه هوا را فراهم نمایید: توصیه می شود که بستر کشت را به گونه ای مرتب کنید که فضای کافی برای گردش هوا در میان آن ها وجود داشته باشد. همچنین که انجام این کار می تواند به خشک شدن سریع خاک پس از آبیاری نیز کمک شایانی بکند.

از ضد قارچ های طبیعی استفاده کنید: شما می توانید برای جلوگیری از بروز کپک در خاک از دارچین، جوش شیرین و سرکه سیب بر روی سطوح خاک استفاده کنید تا به صورت طبیعی از رشد قارچ جلوگیری شود. اگر از هر سه این ماده به مقدار کم هم استفاده کنید ایمن خواهند بود و هیچ خطری برای گیاهانتان ایجاد نخواهد کرد.

 

تعویض خاک گیاهان آپارتمانی

آیا کپک گیاهان برای انسان مضر است؟

اگر به کپک حساس هستید ممکن است مضر باشد. کپک سفید پودری که در خاک گیاهان آپارتمانی تشکیل می‌شود معمولا برای بیشتر افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این حال، اگر متوجه شدید که دچار آبریزش بینی و چشم، سرفه، سوزش گلو، سردرد یا مشکلات پوستی هستید، کپک می‌تواند مضر باشد. سعی کنید مشکل کپک را حل کنید تا متوجه شوید آیا علائم شما از بین می‌رود یا خیر.

یک ضد قارچ طبیعی برای گیاهان چیست؟

روغن چریش

روغن چریش یک روغن طبیعی است که از درخت چریش تهیه می‌شود و مطالعات نشان می‌دهد که خواص ضد قارچی دارد. اگر متوجه شدید که خاک یا گیاهان شما دائماً با قارچ مبارزه می‌کنند، یک بطری روغن چریش بردارید و طبق دستورالعمل آن روی گیاهان و خاک خود اسپری کنید.

دارچین

تحقیقات نشان می‌دهد که دارچین می‌تواند به عنوان یک ماده ضد قارچ طبیعی استفاده شود. برای استفاده از دارچین، آن را روی خاک گیاه باشید تا از بروز کپک و قارچ جلوگیری شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو