آموزش کاشت نعناع و توصیه هایی برای رشد بهتر آن

آموزش کاشت نعناع و توصیه هایی برای رشد بهتر آن


منبع: آرگا

188

1400/5/2

12:05


نعناع از گیاهان معطر و عالی است که می توان آن را به راحتی در باغچه منزل یا گلدان کاشت. در ادامه روش های کاشت نعناع و راه های نگه داری و پرورش آن را برای شما عزیزان ارائه می کنیم که امیدواریم مفید و کاربردی باشد.

آموزش کاشت نعناع و توصیه هایی برای رشد بهتر آن

بیشتر افراد از کاشت نعنا در منزل استقبال می کنند. علت این موضوع را باید در بوی خوش این گیاه و سوگلی بودن بین سبزی ها پنداشت. کاشت نعناع بیشتر از طریق قلمه انجام می گیرد.

اگر تمایل به کاشتن نعناع در گلدان خانه دارید، باید قلمه های شادابی داشته باشید. این قلمه ها باید سالم باشند. بعد از خریداری می توانید قلمه ها را به مدت چند روز در آب بگذارید تا ریشه دار شوند. خوشبختانه نعناع برای ریشه دار شدن ابداً دردسر ساز نیست.

خواص نعناع و عطر آن موجب شده است که از این گیاه معطر در بسیاری از خوراک و مواد غذایی به شکل خشک و پودر شده، نوشیدنی و … استفاده شود.

کاشت نعناع در گلدان چگونه انجام می شود؟

نعناع گیاهی نیرو دهنده و خلط آور است و به عنوان داروی ضد نفخ کاربرد دارد، دارای طعمی تند و بوی خاص است و می توان به عنوان طعم دهنده برای برخی غذا ها و نیز دورچین برای تزیین غذا مورد استفاده قرار داد. حال برای تکثیر نعناع در گلدان و باغچه دو روش وجود دارد که در ادامه با این روشها آشنا می شوید.

پرورش نعناع از طریق بذر

بهترین خاک برای کاشتن نعناع، کوکوپیت همراه با پرلیت یا ماسه و پیت ماس می باشد. مخلوط خاک باغچه و کمپوست برای پرورش نعناع گزینه مناسبی است.

 این شیوه کاشتن برای گیاه نعناع خیلی شایع نیست. به طور کلی شیوه پرورش نعناع در این حالت دقیقاً شبیه به کاشت ریحان می باشد.

برای شروع باید چند بذر بدون نقص برداشته و روی خاک گلدان را مقداری باز کرده و بر آن بپاشید. در ادامه با لایه ای نازک از خاک روی بذرها را بپوشانید.

برای جوانه زدن بذرها باید شرایط رطوبتی را در خاک ایجاد کنید. به گونه ای که خاک همواره مرطوب باشد. بعد از جوانه زدن بذرها متوجه نامنظم بودن فواصل آن خواهید شد. آن ها را به اندازه ۳۰ سانتی متر از هم پراکنده سازید(تنک کنید).

پرورش نعناع در گلدان

رشد نعناع سریع بوده و به سرعت گسترش می یابد. ضمن اینکه می تواند از سایر ریشه های خود نیز جوانه تولید کند.

کاشت نعناع با قلمه

برای قلمه، ساقه های سالم و شاداب را انتخاب کنید. قوی ترین ساقه نعناع را به طول ۱۰ سانتی از قسمت پایین برگ های دوتایی نعناع با چاقو یا قیچی تیز برش دهید. این برش باید به صورت اریب باشد و ساقه هنگام برش ابداً له نشود.

کاشت نعناع

سه برگ بر روی قلمه(ساقه انتخابی) بماند و بقیه برگ ها را جدا کنید. این کار باعث ریشه دار شدن سریع گیاه خواهد شد. چون گیاه انرژی چندانی برای برگ و … صرف نخواهد کرد. بعد از برش، باید قلمه را در آب بگذارید. به گونه ای که تمام قسمت ساقه (بدون برگ) داخل آب باشد.

قلمه زدن نعناع

این ظرف آب باید در محلی دور از تابش خورشید اما گرم قرار داشته باشد. هنگام کم شدن آب ظرف، آب به آن بیفزایید. بعد از دو هفته ریشه نعناع پیدا می شود و شما می توانید آن را به گلدان اصلی منتقل کنید. برای انتقال، گلدان مناسبی انتخاب و آن را با ماسه و خاک برگ پر سازید.
گودالی به عمق سه سانتی متر در خاک گلدان ایجاد و قلمه را در آن قرار دهید. مراقب ریشه های تازه قلمه باشید. اطراف قلمه را با خاک پر کنید و در آخر کمی فشار دهید.

راه های نگه داری نعناع

بعد از اتمام انتقال، آب دادن به گیاه را شروع کنید. در این حالت باید زندگی گیاه در شرایط نوری بیشتر ادامه یابد. آن را به محلی با نور بیشتر منتقل سازید. بعد از طی شدن زمان کوتاهی شاهد رویش برگ های جدید آن خواهید بود. برای برداشت نعناع بهتر است از قسمت بالا شروع کنید تا برگ های اطراف آن افزایش یابند.

زمان مناسب برای کاشت گیاه

کاشت نعناع در دو فصل بهار و پاییز انجام می گیرد، اما کاشت بهاره آن نسبت به پاییز بیشتر می باشد و بهترین زمان برای این کار در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد می باشد.

گیاه نعناع به دلیل داشتن ریشه های سطحی قادر به جذب رطوبت از اعماق خاک نمی باشد، از این رو آبیاری آن باید با فواصل زمانی کم و به شکل سطحی انجام گیرد.

کاشت نعنا

نکته : جالب است بدانید که نعناع می تواند ۲ تا ۴ سال در زمین باقی بماند و ارزش اقتصادی خود را حفظ کند، این گیاه خیلی سریع رشد کرده و گسترش می یابد. همچنین نعناع می تواند توسط ریشه های زیر زمینی خود گیاهان جدیدی به وجود آورد.

خاک مناسب کاشت نعنا

گیاه نعناع را می توانید در هر خاکی در باغچه بکارید اما برای کاشتن آن در گلدان بهتر است از مخلوط خاک پست ماس و کوکوپیت استفاده شود، همچنین مخلوط خاک باغچه و کمپوست نیز برای این منظور مناسب می باشد.

دما و نور مناسب

این گیاه دارویی و خوراکی برای رشد نیازمند نور مستقیم و زیاد می باشد، از این رو لازم است گلدان را در پشت پنجره جنوبی قرار دهید، ضمن اینکه باید در محل نگهداری گلدان، گردش هوای خوبی در جریان باشد. دمای مورد نیاز برای رشد و نگهداری نعناع نیز حدوداً ۱۸ تا ۲۱ درجه می باشد.

کاشتن نعناع

تغذیه و آبیاری

آبیاری این گیاه نسبتا زیاد است، اما نباید آن را باتلاقی کنید، از این رو باید زهکشی آن مناسب باشد و بین دو آبیاری، خاک سطحی گیاه خشک باشد. به منظور تغذیه گیاه نیز می توانید از ورمی کمپوست استفاده کنید.

نکات کلی نگه داری از گیاه نعناع

کوددهی در مورد سبزی های چون نعناع، ریحان، تره فرنگی، جعفری و… را کنار بگذارید. چون طعم آن ها را عوض می کند اما در صورت کمبود تغذیه و رشد ضعیف گیاه می توانید مقداری کود مایع به آن بدهید. دمای مطلوب برای رشد نعناع، ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد است. بنابراین گلدان نعناع را کنار بخاری یا باد کولر نگذارید.

برای آبیاری دمای محیط اهمیت زیادی دارد. می توانید گیاه را روزی دو بار به میزان کم آب دهید. توجه داشته باشید که باید زهکشی خاک را برای آبیاری در نظر بگیرید.خاک گلدان برای نعناع نباید خیس باشد، بلکه باید مرطوب باشد. هرس نعناع را پس از مدتی از رشد گیاه انجام دهید. یعنی سر شاخه های گیاه را بچینید تا گیاه بیشتر به صورت جانبی رشد یابد.

تکثیر نعناع

کاشت نعناع در شرایطی بهتر انجام می شود که گیاه ۳ الی ۴ ساعت نور خورشید مستقیم را داشته باشد. بنابراین مکان انتخابی شما باید این خاصیت را دارا باشد و از نظر گردش هوا و تهویه نیز شرایط مطلوبی را برای گیاه مهیا کند. بهترین مکان برای حفظ گیاه نعناع بالکن یا پنجره جنوبی است.

در پایان امیدواریم شما دوستان علاقه مند به پرورش گل و گیاه بتوانید تکثیر نعناع را به طرز صحیح همراه با رعایت نکات لازم در منزل انجام دهید. فراموش نکنید که بذرهای نعناع سمی هستند و نباید خورده شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو