باغ های کرمان، از باغ شازده تا باغ سنگی درویش خان

باغ های کرمان، از باغ شازده تا باغ سنگی درویش خان


منبع: نوداد

313

1398/4/5

14:07


اقلیم گرم و خشک مرکز ایران موجب شده تا والیان کرمان باغ های تاریخی زیبایی را از خود به جا بگذارند؛ باغ هایی که همچون معجزه ای سبز، گردشگران را در دل بیابان های کرمان متحیر می کند.

اغلب باغ های کرمان متعلق به دوره قاجاریه می باشد. سبک آذین بندی ها و باغ سازی ها در این دوره، متأثر از محوطه سازی های فرانسوی به همراه گل کاری ها و احداث حوضچه های کوچک و بزرگ است. از جمله باغ های کرمان می توان به باغ های شاهزاده ماهان، باغ هرندی، فتح آباد و باغ آقا اشاره کرد. در این مطلب نگاهی به باغ های تاریخی کرمان خواهیم داشت.

باغ شاهزاده ماهانباغ شاهزاده ماهان، از زیباترین باغ های کرمان است که شهرت آن نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا پیچیده است و یکی از مهمترین جاذبه های دیدنی این شهر محسوب می شود. از کرمان خارج شوید و تنها با نیم ساعت رانندگی می توانید از باغ زیبای ماهان دیدن کنید. دامنه ی کوه بلند تیگران بهترین مکان برای ییلاق تابستانی شاهزاده ماهان است. باغی به وسعت ۵.۵ هکتار فضای سبز بی نظیری را ایجاد کرده است.

عمارت دو طبقه ی انتهای باغ، اولین چیزی است که با وارد شدن به باغ چشمتان را می گیرد. شیب تند دامنه باعث شده تا محوطه ی باغ به صورتی پلکانی ساخته شود و بلندترین نقطه را برای ساخت عمارت در نظر بگیرند. حوض های پلکانی از جلوی عمارت تا پایین ترین بخش باغ، آبشار های کوچکی را ایجاد کرده اند. رقص فواره های آب و نورافشانی عمارت در دل شب بسیار دیدنی است. سفرنامه های کرمان بدون بازدید از باغ ماهان ناقص است؛ بنابراین اگر فرصت کمی برای اقامت در این شهر دارید، بازدید از این باغ را در اولویت های ابتدایی قرار دهید و شک نکنید که از انتخابتان پشیمان نخواهید شد.

باغ شازده ماهان

باغ فتح آباد؛ باصفا و چشم نواز

باغ فتح آباد؛ باصفا و چشم نوازباغ فتح آباد در فاصله ۱۲ کیلومتری کرمان قرار دارد. این باغ قاجاری یادگاری از فضل علی خان بیگلر بیگی است. جریان آب فتح آباد از میان باغ، صفای خاصی به اقامتگاه والی کرمان بخشیده است. در سمت شمال و انتهای باغ فتح آباد عمارت اصلی این مجموعه دیده می شود. بنایی دو طبقه که به خوبی ذوق و سلیقه ی استادان معمار را نشان میدهد. حیاط سمت جنوبی بنا و عمارت حوض آئینه در شمال، جلوه ی با شکوهی به عمارت بخشیده است.

از جمله بخش های باغ فتح آباد که حتما باید دید، موزه ی حکام می باشد که در آن اسناد و زندگی نامه هایی از حاکمان کرمان نگهداری و به نمایش گذاشته شده اند. اتاق نقاشی، عمارت چهار فصل با گرچ بری و تزئینات خارق العاده و عمارت اصلی و پوشش گیاهی منحصر به فرد در کنار هم به این باغ رنگ و چهره ای بی نظیر بخشیده اند و گردشگران خارجی و داخلی زیادی را به سمت خود جذب میکنند.جالب است بدانید که در این مجموعه باغ گیاهان دارویی، باغ میوه و ۳ باغ دیگر وجود دارد؛ همچنین رستوران ها و کافی شاپ هایی را در اتاق های عمارت میبینید که مکان هایی دنج برای لذت بردن از انواع غذا های سنتی کرمان هستند. باغ فتح آباد از جمله باغ های کرمان می باشد که برای سپری کردن شبی به یادماندنی مناسب است.

باغ  زیبای فتح اباد کرمان

آدرس: کرمان، بلوار جمهوری، بلوار هوانیروز، اختیارآباد

باغ هرندی؛ تلفیق معماری فرنگی با ایرانیباغ هرندی در سال ۱۲۹۰ سکونتگاه محمدرضا خان عدل السلطان یکی از نظامیان صاحب منصب کرمانی بوده است. مساحت این باغ ۲۵ هکتار می باشد که عمارتی دو طبقه را در خود جای داده است. معماری عمارت باغ هرندی بسیار خاص است؛ چرا که بر مبنای تلفیق الگو های فرنگی با معماری ایرانی ساخته شده است. این عمارت ۲۰۰۰ متری شامل یک سالن و بهار خواب در طبقه ی پایین و دو ایوان در طبقه دوم و یک حمام و آشپزخانه می باشد.

باغ هرندی؛ تلفیق معماری فرنگی با ایرانی

باغ هرندی کرمان

اتاق های مستخدمین در بخش انتهایی باغ واقع شده اند. درختان باغ بیشتر در سمت جنوبی به چشم می خورند و درختان میوه نظیر انگور و انار و گیاهان زینتی همچون گل رز بخشی از زیبایی های این باغ هستند. جالب است بدانید که عمارت هرندی امروزه یکی از بهترین موزه های دیدنی کرمان می باشد که طبقه اول ساختمان، موزه ی باستان شناسی و طبقه ی دوم متعلق به موزه ساز های سنتی است.

آدرس: کرمان، خیابان شهید بهشتی، ایستگاه طهماسب آباد، نرسیده به خیابان فردوسی

باغ محله سرآسیاب؛ میزبان باغ های معروفمحله ی سرآسیاب فرسنگی، یکی از محله های بافت قدیم کرمان می باشد که باغ های زیبایی را در خود جای داده است. باغ سرآسیاب بازمانده ای از دوران سلجوقیان است. آب و هوای خنک و دل انگیز باغ سرآسیاب به خاطر همجواری با کوه های صاحب الزمان (عج) است. درختان انگور، تاک ها ی قدیمی درهم تنیده شده و صحرا های جالیزی، تصویر چشم نوازی به این قسمت از کرمان بخشیده اند. محله ی سرآسیاب میزبان باغ های معروفی همچون باغ سردار، باغ روحی، باغ عشق و باغ امام جمعه می باشد.

باغ محله سرآسیاب؛ میزبان باغ های معروف

آدرس: کرمان، خیابان سرآسیاب

باغ و عمارت سردارمجموعه ای از باغ ها و عمارت ها در کرمان دیده می شوند که هر کدام به نوعی بیانگر جلوه ای از هنر معماری و باغ سازی قاجار ها است. باغ و عمارت سردار نمونه ای از باغ های کرمان می باشد که جلوه گاه هنر اصیل معماری ایرانی است. این باغ که در انتهای خیابان سرآسیاب فرسنگی قرار گرفته، به عنوان یکی از آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

آدرس: کرمان، انتهای خیابان سرآسیاب

باغ سنگی درویش خان

باغ سنگی درویش خان؛ هیج جای دنیا نخواهید دیدباغ سنگی درویش خان، یکی از اسرارآمیزترین باغ های قدیمی کرمان است که یک دنیا حرف در پشت درختان کهنسالش نهفته است. باغی که به جای شاخ و برگ، سنگ های کوچک و بزرگ دارد. با ورود به این باغ، سوالات زیادی در ذهنتان پیش می آید. اگر این باغ است پس چرا درختانش شبیه درخت نیستند؟! چرا سنگ از درختانش آویزان است؟! چرا پوشش سرسبز باغ، خاکستری و بی روح شده؟! اگر می شد به سال ۱۳۰۳ هیجری شمسی برگردیم شاید می توانستیم جواب سوال هایمان را از صاحبش درویش خان اسفندیار پور، بگیریم؛ هرچند کرو لال بودن اسفندیار خان دلیلی بود تا دنیای از راز ها و اسرار باغش را با خود به گور ببرد.

سخن ها راجع به شخصی درویش خان بسیار است؛ گروهی او را چوپان و باغداری بیش نمی دانستند. عده ای هم از او شخصیتی شجاع توصیف می کردند که سرگرمی اش بازی با گرگ و پلنگ و مار های سمی بوده که در نهایت به دست پلنگی کشته می شود. بر طبق شنیده ها، باغ اسفندیار خان زمانی جان داشته و درختان سرسبزش معروف بودند؛ اما بعد از اصلاحات اراضی سال ۱۳۴۰ زمین هایش را از دست می دهد و پس از بی بار شدن درختان، باغ سنگی امروزی را می سازد. کاشت درختان خشکیده و آویزان کردن سنگ هایی از آن، از ابتکارات جالبی است که در هیج جای دنیا نخواهید دید.

باغ سنگی درویش خان

آدرس: ۴۰ کرمان، کیلومتری جنوب شرقی شهر سیرجان

باغ بیرم آباد؛ موزه ساز کرماندر شرق کرمان و در همسایگی بنای تاریخی تخت قلی بیگ، باغی زیبای دیگری متعلق به دوران صفویه قرار گرفته است. باغ بیرم آباد متعلق به بیرام بیگ افشار افشار بوده و هم اکنون موزه ی ساز کرمان است.

باغ بیرم آباد؛ موزه ساز کرمان



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو