مجسمه مشهور خروس کلیسای نوتردام روی مناره آن قرار داده شد

منبع: همگردی

1

1402/9/27

18:10


ایسنا/ براساس گزارش های بدست آمده، مجسمه مشهور خروس کلیسای نوتردام روی مناره آن قرار داده شد.

همزمان با تلاش کارگران برای پایان بازسازی کلیسای آسیب دیده «نوتردام»، یک جرثقیل بزرگ خروس مسی جدیدی را بر بالای مناره نوتردام قرار داد.

در جریان آتش سوزی که 15 آوریل 2019 کلیسای نوتردام را ویران کرد، مجسمه خروس قبلی به همراه گلدسته چوبی که در بالای آن نصب شده بود، سقوط کرد. روز بعد از آتش سوزی این مجسمه آسیب دیده در میان آوار پیدا شد و قرار است در موزه جدید نوتردام به نمایش گذاشته شود.

«فیلیپ ویلنوو» (Philippe Villeneuve) معمار ارشد مکانهای تاریخی که خروس شعله شکل را طراحی کرده، می گوید: «این یک ققنوس است.»

در سال 2019 و در زمان کشف این مجسمه در ویرانه های کلیسا، «فرانک ریستر» وزیر فرهنگ فرانسه گفته بود: «این مجسمه یکی از سمبل های نوتردام پاریس محسوب میشد و حالا ارزش آن بیشتر هم شده است. این مجسمه خروس در جریان آتش سوزی دچار آسیب شد و بر اثر حرارت سقوط کرد. این اتفاق دو پیشنهاد را به دنبال داشت؛ آیا باید این اثر را مرمت کنیم یا آن را به عنوان گواهی بر آنچه بر سر کلیسا آمد به همین شکل باقی بگذاریم؟»

مجسمه مشهور خروس کلیسای نوتردام روی مناره آن قرار داده شد

هفته گذشته، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در جریان بازدید از مناره بازسازی شده قول داد که بازسازی کلیسای جامع طبق برنامه ریزی انجام و ظرف 12 ماه بازگشایی خواهد شد.

مناره 96 متری «نوتردام» در حقیقت بخشی از طراحی اصلی این کلیسا نبود. ساخت نوتردام از اواسط قرن دوازدهم میلادی آغاز شد. این مناره در قرن نوزدهم میلادی و توسط معماری به نام «اوژن ویوله-لو-دوک» به کلیسا اضافه شد.

یکی از مهمترین نکات پرچالش درباره بازسازی این کلیسا، مناره آن بود. برخی طراحی های مدرن تر برای این مناره را ترجیح می دادند و برخی دیگر معتقد بودند این مناره باید مشابه طراحی قبلی آن ساخته شود. در نهایت تصمیم بر آن شد که این مناره همچون سابق بازسازی شود و برای ساخت آن از چوب بلوط و روکش سرب استفاده شود.

نوتردام قرار است در 8 دسامبر 2024 برای برگزاری مراسم های مذهبی و برای عموم بازگشایی شود.

روزانه حدود 500 کارگر در «نوتردام» مشغول بازسازی اند. کارگران از اوایل سال 2024 میلادی روند آب بندی سقف بلوطی این کلیسا را آغاز خواهند کرد. در طول سال آینده اثاثیه کلیسای جامع، مجسمه ها و آثار هنری و همچنین ارگ که به طور کامل برای بازسازی خارج شده بود، به محل بازگردانده می شوند.

مجسمه مشهور خروس کلیسای نوتردام روی مناره آن قرار داده شد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو