کشف گورستان 2 هزار ساله در قلب شهر پاریس و در محل احداث مترو

منبع: همگردی

4

1402/2/11

07:30


ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کشف گورستان 2 هزار ساله در قلب شهر پاریس و در محل احداث مترو صورت پذیرفت.

باستان شناسان حین حفاری در بخشی که قلب شهر پاریس که قرار است ساخت و ساز ایستگاه قطار پورت رویال روی آن انجام شود، موفق به کشف گورستانی مملو از 50 قبر شدند. این محوطه در نزدیکی یک ایستگاه قطار شلوغ در مرکز پاریس قرار دارد. سالها هزاران مسافر ناآگاهانه روی زمینی قدم می زدند که در کمتر از 3 متر پایین تر از سطح آن گورهایی با قدمت 2 هزار سال قرار داشت.

بخشهایی از محل دفن در دهه 1800 زمانی که شهر دستخوش ساخت و سازهای ساختمانی شده بود کشف و تاریخ گذاری شد اما دانشمندان در آن زمان کاوش های بیشتری در این مکان نداشتند. براساس بیانیه موسسه ملی تحقیقات باستان شناسی پیشگیرانه فرانسه (INRAP) در دهه 1970 پروژه های ساخت و ساز ریلی مناطقی از گورستان را ویران کردند و سایر موارد مانند سایت تازه کشف شده را دست نخورده باقی گذاشتند.

به گفته وزارت فرهنگ فرانسه، این شهر باستانی در دوران شکوفایی چندین هکتار گسترش یافته و در کنار رودخانه سن، جایی که امروز کلیسای نوتردام قرار دارد، قرار گرفته است. این مکان که به نام «نکروپلیس سنت جیمز» شناخته می شود، در جنوب لوتتیا قرار داشت و در امتداد یکی از گذرگاه های اصلی آن، کاردو ماکسیموس ساخته شده توسط رومی ها گسترده شده بود. باستان شناسان تخمین می زنند که این محوطه بین قرن اول و سوم پس از میلاد به عنوان محل دفن مورد استفاده قرار میگرفته است.

باستان شناسان در این محوطه بقایای مردان، زنان و کودکان را کشف کردند که فکر می کنند متعلق به یک قبیله گالی به نام پاریسی هستند که پایتخت فرانسه به نام آن نامگذاری شده است. در میان استخوان ها، باستان شناسان آثار شیشه ای و سرامیکی و جواهرات و سکه های پراکنده ای را کشف کردند که به آنها امکان داد تاریخ تدفین را به قرن دوم برسانند. البته همه گورها حاوی اسکلت انسان نبودند، به نظر می رسد یک گودال برای قربانی های تدفین در نظر گرفته شده بود و بقایای یک خوک و یک حیوان کوچکتر را در خود جای داد. همانطور که معمولا در مکان های دفن باستانی مشاهده می شود، گورها نزدیک به هم بسته شده بودند و اغلب روی هم قرار می گرفتند. محققان تمام بقایا و آثار باستانی را برای تجزیه و تحلیل از سایت خارج کرده اند.

دومینیک گارسیا (رئیس موسسه ملی تحقیقات باستان شناسی پیشگیرانه فرانسه) (INRAP) عنوان کرد: به لطف استخوان هایی که توانستیم پیدا کنیم، قادر به انجام مطالعات DNA خواهیم بود، بنابراین به درک بهتری از جمعیت پاریس در دوران باستان نزدیک می شویم.

حفاری که در ماه مارس آغاز شد، حداقل یک اسکلت را با یک سکه در دهانش نشان داد که به یک مراسم تدفین باستانی معروف به «ابول شارون» اشاره دارد. در اساطیر یونان، شارون در ازای دریافت رشوه، ارواح مردگان را از رودخانه استیکس به عالم اموات می برد. به همین دلیل است که براساس بیانیه INRAP، مردم سکه ها را در کنار اجساد دفن می کردند.

براساس بیانیه باستان شناسان، محققان هیچ مدرکی پیدا نکردند که نشان دهد اجساد قبل از دفن سوزانده شده بودند که در آن زمان یک روش معمول بود. با این حال، آنها آثاری از چوب و میخ پیدا کردند که نشان دهنده استفاده از تابوت هایی است که از آن زمان پوسیده شده اند. شایان ذکر است محققان اعلام کردند که بقایای کفشها «یا در پای مردگان یا در کنار آنها مانند پیشکش» به این معنی است که مرده ها در لباس های خود دفن شده اند.

کشف گورستان 2 هزار ساله در قلب شهر پاریس و در محل احداث مترو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو