آشنایی با کلیسای مهم شهر اصفهان

منبع: تالاب

1

1402/9/28

19:24


اصفهان شهر رنگ‌ها و تاریخ است؛ جایی که به هر گوشه‌اش نگاه کنید می‌توانید فرهنگ، […]

آشنایی با کلیسای مهم شهر اصفهان

اصفهان شهر رنگ‌ها و تاریخ است؛ جایی که به هر گوشه‌اش نگاه کنید می‌توانید فرهنگ، هنر، دانش و خلاقیت ایرانیان را به تماشا بنشینید. یکی از مهم‌ترین بناهایی که در نصف‌جهان وجود دارد، کلیسای وانک اصفهان است که بزرگ‌ترین کلیسای شهر گنبدهای فیروزه‌ای و از مهمترین آثار ارامنه در ایران محسوب می‌شود. البته کلیسای وانک تنها جاذبه تاریخی این شهر نیست، کلیسای استپانوس مقدس، کلیسای ژاندارک، کلیسای سرکیس مقدس و چند کلیسای دیگر نیز از کلیساهای مهم شهر اصفهان به شمار می‌روند. برای تماشای این جاذبه‌های زیبا، کافی است با خرید بلیط هواپیما تهران اصفهان و اصفهان تهران خودتان را به نصف جهان برسانید.

 

آشنایی با کلیسای وانک از معروفترین جاهای دیدنی اصفهان

کلیسای وانک در دوره شاه عباس دوم به دلیل مهاجرت ارامنه به ایران و سکونت آن‌ها در اصفهان ساخته شد تا نشانی از فرهنگ و تمدن غنی ایرانیان را به نمایش بگذارد. این کلیسا در محله جلفا قرار دارد. این محله نیز از جاذبه‌های گردشگری اصفهان محسوب می‌شود و با قدم زدن در آن، سفر در تاریخ را تجربه خواهید کرد.

 

کلیسای وانک ازجمله کلیساهای فعال اصفهان است که هر یکشنبه برای برگزاری مراسم دعا زنگ آن به صدا در می‌آید و اگر آنجا باشید تعداد زیادی از ارمنیان ساکن این شهر را می‌بینید که برای عبادت به کلیسا می‌آیند؛ البته حضور در این مراسم‌ برای همه ممکن نیست و در ساعات به خصوصی می‌توانید از کلیسای وانک بازدید کنید.

 

در حیاط این کلیسای تماشایی، ساختمان‌های مختلفی قرار دارد که با کاربری مختلف به یک فعالیت اختصاص پیدا کرده‌اند. یکی از این ساختمان‌ها، بنای اصلی کلیسا، یکی از آن‌ها موزه و دیگری اتاق‌هایی است که سنگ مزار برخی از بزرگان ارمنی در آنجا قرار دارد.

 

معماری کلیسای وانک؛ تلفیقی از ایران و اروپا

کلیسای وانک را می‌توان ساختمانی با معماری نیمه ایرانی، نیمه اروپایی دانست. مسافران نصف‌جهان به محض ورود به کلیسا متوجه تفاوت آن با سایر بناها می‌شوند؛ تفاوتی که هم در نقوش و تزیینات روی دیوارها محسوس است و هم در نوع طراحی ساختمان دیده می‌شود. کلیسای وانک حدود ۸ هزار و ۷۰۰ متر مربع مساحت دارد که حدود 4 هزار متر مربع آن به ابنیه داخل کلیسا اختصاص داده شده است.

هر گردشگری با ورود به این بنای تاریخی، با مجموعه‌ای خیره‌کننده از تلفیق معماری کشورها روبه‌رو می‌شود و می‌تواند آن را در طراحی و نقوش برج ناقوس، گنبد‌های کلیسا، ساختمان نمازخانه، کتابخانه، موزه و چاپخانه به وضوح مشاهده کند.

کلیسای وانک

نقاشی‌های کلیسای وانک؛ تصویری که از یاد نخواهید برد!

یکی از اصلی‌ترین وجوه تمایز کلیسای وانک با سایر کلیساهای ایران در نقاشی‌ دیوارهای محراب اصلی آن است. این نقاشی‌ها در سال ۱۶۶۹ با رنگ و روغن بر سطح دیوارهای بنا کشیده شده و تا امروز نگهداری شده‌اند. البته بعضی از قسمت‌های کلیسا در طول زمان بازسازی و مرمت شده است، اما به قدری جزیی و دقیق بوده که هیچ تفاوتی با طرح اصلی ندارد. هر یک از نقاشی‌های محراب کلیسا، داستان مخصوص خود را دارند که از انجیل گرفته شده است.

سفر به اصفهان، شهری که باید دید!

همانطور که در سفرنامه ناصرخسرو آمده است؛ اصفهان شهری است بر هامون نهاده! با سفر به این شهر جاذبه‌های زیادی پیش روی شما قرار می‌گیرد که هرکدام روایتگر بخشی از قدمت و هنر ایرانیان است. با قدم زدن در محله جلفا، حتما متوجه تفاوت ساختمان برخی از آن‌ها خواهید شد که در اصل کلیساهای ارامنه جلفا هستند؛ اما در بین آن‌ها فقط بازدید از کلیسای وانک که بزرگترین و مهم‌ترین کلیسا محسوب می‌شود، امکانپذیر است.

با خرید بلیط اصفهان می‌توانید خودتان را از هر کجای ایران و جهان به دیار نصف‌جهان برسانید و در کوچه‌هایش قدم بزنید.

آشنایی با کلیسای مهم شهر اصفهان

خرید بلیط هواپیما ارزان در فلای تودی

بلیط اصفهان تهران یا تهران اصفهان و هر مقصد دیگری را به راحتی در فلای‌تودی با ارزانترین قیمت خریداری کنید. علاوه بر بلیط هواپیما می‌توانید رزرو هتل اصفهان را از میان متنوع‌ترین گزینه‌ها در این سایت انجام دهید. همچنین امکان خرید بلیط قطار اصفهان نیز در صورتی که به دنبال سفر ارزان باشید، برای شما وجود دارد. علاوه بر این، امکان درخواست خدمات ویزای توریستی، خرید تورهای مسافرتی به محبوبترین مقاصد گردشگری و بیمه در سایت و اپلیکیشن فلای‌تودی وجود دارد. پشتیبانی 24 ساعته فلای‌تودی نیز در تمام روزهای هفته آماده پاسخگویی به سوالات و مشکلات کاربران در کوتاه‌ترین زمان ممکن است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو