آیین چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران

آیین چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران


منبع: ناز وب

1

1402/9/29

15:58


چکیده: آیین چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران، با توجه به فرهنگ و سنت های آن شهرها، تفاوت هایی با یکدیگر دارد که در ادامه مقاله به طور خلاصه به معرفی این سنت ها می پردازیم.   آیین چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران به چه صورت است؟ یکی از جشن‌های قدیمی مربوط به ایران […]

آیین چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران

چکیده: آیین چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران، با توجه به فرهنگ و سنت های آن شهرها، تفاوت هایی با یکدیگر دارد که در ادامه مقاله به طور خلاصه به معرفی این سنت ها می پردازیم.

 

آیین چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران به چه صورت است؟ یکی از جشن‌های قدیمی مربوط به ایران باستان، جشن چهارشنبه سوری است که تا امروز هم مردم این رسم را حفظ کرده‌اند. 

چهارشنبه سوری مراسمی زیبا و دوست داشتنی است که در هفته آخر اسفند هر سال برگزار می‌شود و در این مراسم مردم با برافروختن آتش، پریدن از روی آن و دورهمی آن را جشن می‌گیرند.

 

 

آیین چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران

 

تاریخچه برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در شهرهای ایران

همانطور که گفتیم، چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های قدیمی است که مربوط به دوره زرتشتیان می‌شود. در آن زمان برای دفع بلا و برآورده شدن آرزوها، مردم در آخرین چهارشنبه سال مراسمی را اجرا می‌کردند؛ این مراسم شامل روشن کردن آتش و پریدن از روی آن با آواز “زردی من از تو، سرخی تو از من” بود. 

خوردن آجیل مشکل گشا، کوزه شکنی، قاشق‌زنی و… از جمله مراسم‌های رایج دیگر بود. در حال حاضر این مراسم در هر شهری با آیین مختلف خود برگزار می‌شود. همراه ما باشید تا با آیین چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران آشنتا شوید.

 

چهارشنبه سوری در قشم و کیش؛ ساده و لذت‌بخش

اگر با تور کیش به این دو جزیره زیبا در نزدیک چهارشنبه سوری سفر کنید، می‌توانید در مراسم‌های محلی مردم آن‌ها شرکت نمایید.

 مردم کیش و قشم چهارشنبه سوری را کاملا ساده و بدون مراسم متفاوتی اجرا می‌کنند. با سفر به این جزیره‌ها در این زمان می‌توانید در مراسم‌های مختلف شرکت کنید.

 این مراسم‌ها شامل آتش روشن کردن، پریدن از روی آن، قاشق‌زنی، جشن گرفتن در کشتی و لذت از خوراکی‌های مختلف و غذاهای سنتی آن است. برای شرکت در تور قشم و تور کیش در چهارشنبه سوری به سایت لحظه آخر مراجعه نمایید.

 

چهارشنبه سوری در مشهد؛ رسم عجیب شکستن کوزه

اگر با تور مشهد به این شهر زیبا و مقدس سفر کردید، باید بدانید که مردم این شهر در چهارشنبه سوری رسوم خاص خود را دارند. از جمله رسوم آن‌ها می‌توان به جمع کردن هیزم برای آتش اشاره کرد. در نزدیک غروب آفتاب مردم مشهد بوته و چوب جمع می‌کنند و آتش بزرگی درست می‌کنند.

 از دیگر مراسم‌های مشهدی‌ها در این مناسبت می‌توان به شکستن کوزه اشاره کرد. در واقع مردم بر اساس رسوم قدیمی ظرف‌های کهنه خود را به پشت بام می‌برند و می‌شکنند. 

همچنین مقداری نمک به نشانه بدبختی، مقداری زغال به نشانه سیاه‌روزی و یک سکه به نشانه تنگدستی در کوزه می‌ریزند و آن را می‌شکنند و می‌گویند “درد و بلای خانه را ریختم در کوچه”

 

 

آیین چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران

 

چهارشنبه سوری در شیراز؛ غذاهای سنتی و فال حافظ

اگر با تور شیراز به این شهر دوست داشتنی در نزدیکی چهارشنبه سوری سفر کنید، شاهد مراسم‌های زیبای آن‌ها در این شب خواهید بود. در این شهر مردم در غروب هفت یا سه کپه خار تهیه می‌کنند و آن‌ها را آتش می‌زنند و از روی آن می‌پرند.

 آن‌ها با آواز “زردی من از تو، سرخی تو از من” از روی آتش پریده و کوزه سفالی را در کنار آن می‌شکنند. از دیگر رسوم شیرازی‌ها در این مراسم می‌توان به دور هم جمع شدن و فال حافظ گرفتن اشاره کرد.

 از دیگر رسوم شیراز می‌توان به فال گوش ایستادن و بستن ابریشم هفت رنگ به کمر دخترهای دم بخت و باز کردن آن در صبح چهارشنبه توسط کودک نابالغ به امید باز شدن بخت آن‌هاست.

 

چهارشنبه سوری در رشت؛ افروختن آتش و قاشق‌زنی

در شهر رشت نیز مانند شهرهای دیگر ایران، مراسمی خاص در شب چهارشنبه سوری برگزار می‌شود. در این شب مردم محلی آتش‌هایی روشن می‌کنند و با پریدن از روی آن، خوردن آجیل، قاشق‌زنی و فالگوش ایستادن، چهارشنبه سوری را جشن می‌گیرند.

 از دیگر سنت‌های مردم رشت در این شب می‌توان به ریختن خاکسترهای آتش به پای درخت اشاره کرد. آن‌ها اعتقاد دارند با این کار درخت‌ها بارور می‌شوند.

 

چهارشنبه سوری در تبریز؛ پریدن از جوی آب و خرید در بازار

در تبریز در صبح چهارشنبه سوری قبل از اینکه آفتاب طلوع کند جوانان به کوچه‌ها می‌روند و هفت بار از جوی آب می‌پرند و همزمان ترانه “آتیل ماتیل چهارشنبه آینا تکین بختیم آچیل چهارشنبه” را می‌خوانند.

 این سرود مخصوص تبریزی‌ها و به زبان محلی خودشان است. از دیگر مراسم‌های چهارشنبه سوری در این شهر می‌توان به پاشیدن آب و گلاب روی هم اشاره کرد.

 عصر این روز مردم به بازار رفته و میوه، آجیل و شیرینی می‌خرند. در شب چهارشنبه سوری نیز در پشت بام‌ها آتش روشن می‌کنند و از روی آن می‌پرند.

 

 

آیین چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران

 

چهارشنبه سوری؛ با آیین‌های متنوع در شهرهای مختلف ایران

همانطور که در مطالب بالا ذکر کردیم، آیین چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران با هم متفاوت است و در هر شهری مراسمی خاص برگزار می‌شود.

 اگر قصد سفر نوروزی یک هفته قبل از نوروز یعنی در ایام چهارشنبه سوری را دارید، توصیه می‌کنیم قبل از پر شدن ظرفیت، اقدام به رزرو آنلاین تور و هتل نمایید.

 در سایت لحظه آخر می‌توانید با خرید تور به شهرهای مختلف در مراسم چهارشنبه سوری مقصد موردنظر شرکت کنید و لذت ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو