10 گیاه دارویی که به درمان کبد چرب کمک می‌کنند!

10 گیاه دارویی که به درمان کبد چرب کمک می‌کنند!


منبع: خبرنما

2

1402/9/30

08:00


هرچند می‌توانید با مراجعه به پزشک از شر کبد چرب خلاص شوید اما درمان های خانگی و گیاهان دارویی نیز می‌توانند به درمان کبد چرب کمک کنند. در این نوشتار به معرفی ۱۰ گیاه دارویی برای درمان کبد چرب پرداخته‌ایم…

10 گیاه دارویی که به درمان کبد چرب کمک می‌کنند!

کبد چرب یا بیماری کبد چرب به تجمع سلولهای چربی در کبد اشاره دارد. کبد معمولاً حاوی مقداری چربی است و وظیفه تبدیل غذا به پروتئین، چربی و قند را دارد. هرچند مقدار کمی چربی در کبد طبیعی است اما در صورتی که بیش از 5 تا 10 درصد وزن اندام بدن را چربی تشکیل دهد، نشان دهنده کبد چرب است. در این نوشتار به معرفی ۱۰ گیاه دارویی برای درمان کبد چرب پرداخته‌ایم.

بهترین داروی گیاهی برای کبد چرب

هرچند می‌توانید با مراجعه به پزشک از شر این بیماری خلاص شوید اما درمان های خانگی و گیاهان دارویی نیز می‌توانند به درمان کبد چرب کمک کنند.

خاکشیر

خاکشیر - بهترین داروی گیاهی برای کبد چرب

بهترین داروی گیاهی برای کبد چرب خاکشیر است. این گیاه دارویی در درمان کبد چرب تاثیر خوبی دارد. بنابراین سعی کنید ناشتا یک لیوان خاکشیر میل کنید. خاکشیر به پاکسازی و بهبود عملکرد بهتر کبد کمک می‌کند. پس از نوشیدن خاکشیر نیم ساعت چیزی نخورید. هرچند خاکشیر عوارض جانبی ندارد اما در مصرف آن محتاط باشید و در صورت امکان با پزشک مشورت کنید.

مریم گلی

مریم گلی حاوی فلاونوئیدها و تانن‌هاست که به کاهش آسیب‌های اکسیداتیو و انباشت چربی در سلول های کبدی کمک می‌کند. از طرفی مصرف دمنوش گل سرخ علاوه بر درمان کبد چرب به تحریک کلیه‌ها نیز کمک می‌کند و منجر به دفع سموم از طریق ادرار می‌شود. این گیاه دارویی با افزایش تعریق، توکسین‌ها را از طریق پوست دفع می‌کند.

چای سبز برای کبد چرب

چای سبز برای کبد چرب

گیاه دارویی بعدی که تاثیر فوق العاده‌ای بر درمان کبد چرب دارد، چای سبز است. چای سبز سرشار از کاتچین‌ها و پلی فنل‌هاست که به کاهش سطح چربی در خون و بهبود عملکرد کبد کمک می‌کنند. این چای همچنین تاثیر خوبی بر چربی سوزی بدن داشته، باعث می‌شود خیلی سریع وزن کم کنید. کاتچین موجود در چای سبز عملکرد کبد را تقویت کرده و منجر به کاهش چربی انباشته شده در بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی می‌شود. سعی کنید روزانه 3 تا 4 لیوان چای سبز بنوشید تا از شر بیماری کبد چرب خلاص شوید.

آلوئه ورا، بهترین داروی گیاهی برای کبد چرب

گیاه بعدی آلوئه ورا است. این گیاه دارویی حاوی آلوئین، اسید لاکتیک و آنتی اکسیدان‌هاست که به بهبود عملکرد کبد و کاهش ترشح آنزایم‌های کبدی کمک می‌کند.

دارچین

یکی دیگر از بهترین داروهای گیاهی برای بهبود سطح چربی در خون و درمان کبد چرب دارچین است. دارچین حاوی کروم و کوآسیتین است که منجر به بهبود حساسیت به انسولین می‌شود.

گیاه قاصدک

گیاه قاصدک - بهترین داروی گیاهی برای کبد چرب

گیاه دارویی قاصدک بهترین داروی طبیعی برای تجزیه چربی انباشته‌شده در کبد است که به تقویت عملکرد کبد کمک می‌کند. اگر روزانه 3 لیوان دمنوش قاصدک بنوشید خیلی زود چربی کبدتان کاهش پیدا خواهد کرد. برای تهیه دمنوش گیاه قاصدک یک قاشق چایخوری ریشه خشک این گیاه را درون یک لیوان آبجوش هم بزنید و یک سرپوش روی لیوان قرار دهید. سپس 5 تا 10 دقیقه صبر کنید تا دمنوش‌تان دم بکشد. در آخر دمنوش را از صافی رد کنید و با مقداری عسل مخلوط کنید و بنوشید. با این حال فراموش نکنید که زنان باردار و بیماران مبتلا به دیابت نباید گیاه قاصدک مصرف کنند.

شیرین بیان

شیرین بیان به عنوان یک داروی گیاهی طبیعی بهترین درمان خانگی برای درمان کبد چرب است. این گیاه بر فعالیت آنزیم های ترانس آمیناز تاثیر گذاشته و باعث کاهش عملکرد آن می‌شود. بنابراین سعی کنید در طول روز نصف قاشق چایخوری ریشه شیرین بیان را درون یک لیوان آبجوش حل کنید و بعد 10 دقیقه زمان بدهید تا دمنوش‌تان دم بکشد، سپس مقداری عسل درون آن حل کنید و بنوشید. برای این که بتوانید به راحتی چربی کبد را از بین ببرید، روزانه 2 بار از این دمنوش مصرف کنید.

با این حال فراموش نکنید که این گیاه دارویی ممکن است با برخی داروها مانند داروهای دیابتی، داروهای کورتیکواستروئیدی و فشار خون تداخل پیدا کند، پس حتما قبل از مصرف با پزشک صحبت کنید.

نعناع

نعناع

نعنا تاثیر خوبی بر کاهش کلسترول دارد و به سم زدایی کبد کمک می‌کند. به همین دلیل سعی کنید در طول روز حداقل 2 لیوان دمنوش نعناع بنوشید. با این حال به دلیل عوارض جانبی نعنا و تاثیر منفی آن بر بدن، قبل از مصرف این گیاه دارویی حتما با پزشک مشورت کنید.

زنجبیل، بهترین داروی گیاهی برای کبد چرب

زنجبیل حاوی فیبر است که بر سلامت دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد. همچنین برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های گوارشی باید حتما دمنوش زنجبیل مصرف کنید. برای تهیه این دمنوش، ریشه زنجبیل تازه یا خشک را درون یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید، سپس به آن آب اضافه کنید و صبر کنید تا آب به جوش بیاید. بعد از آن مقداری چای سبز به آن اضافه کنید. پس از دم کشیدن دمنوش آن را از صافی رد کنید و با مقداری عسل میل نمایید. فراموش نکنید که عرق زنجبیل نیز می‌تواند به افزایش متابولیسم بدن کمک کرده و باعث کاهش چربی کبد شود.

زردچوبه

زردچوبه نیز بهترین داروی گیاهی برای کبد چرب است. این گیاه دارویی سرشار از آنتی اکسیدان است که به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند. همچنین اگر به طور منظم زردچوبه مصرف کنید از ابتلا به کبد چرب در امان خواهید ماند. از طرفی این ادویه یک سم زدای طبیعی برای کبد به حساب می‌آید. از زردچوبه می‌توانید به دو روش استفاده کنید، هم به عنوان دمنوش زردچوبه و هم ترکیب آن با شیر گرم. سعی کنید در طول روز یک بار نصف قاشق چایخوری زردچوبه را به شیر گرم اضافه کنید و بنوشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو