فعالسازی (Astrophoto) برای عکس گرفتن از ستارگان در گوشی سامسونگ

فعالسازی (Astrophoto) برای عکس گرفتن از ستارگان در گوشی سامسونگ


منبع: پلازا

2

1402/9/30

20:23


فعالسازی (Astrophoto) برای عکس گرفتن از ستارگان در گوشی سامسونگ

عکس گرفتن از ستاره ها با گوشی سامسونگ یکی از قابلیت‌های حرفه ای دوربین برای گوشی‌های پرچمدار سامسونگ است که در این مقاله از پلازا قرار است آن را به صورت کامل با هم بررسی کنیم.

عکاسی را می‌توان یکی از حرفه‌هایی دانست که با ورود تکنولوژی‌های جدید، به شدت متحول شده و تغییرات زیادی را تجربه کرده است. چند سال گذشته اگر کسی می‌خواست به سراغ عکسبرداری حرفه ای برود، با مشکلات عدیده‌ای مانند تهیه دوربین‌های خاص و لنز‌های با کیفیت مواجه بود، اما باید گفت که ورود تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند با دوربین‌های خارق العاده ای که این روزها دارند، بازی را به کلی تغییر داد. البته این موضوع به این معنی نیست که عکاسی حرفه‌ای زیر سوال رفته باشد و این مورد همچنان به قوت خود باقی است؛ اما نمی توان این موضوع را انکار کرد که گوشی‌های هوشمند تغییر بزرگی برای علاقه‌مندان به عکاسی ایجاد کردند. عکس گرفتن از ستاره ها با گوشی سامسونگ (Astrophoto) یکی از قابلیت‌های مهمی است که در ادامه پیشرفت‌های این حوزه ایجاد شده است.

در این مقاله قصد داریم با هم در مورد قابلیت عکس گرفتن از ستاره ها با گوشی سامسونگ صحبت کنیم و آموزش کاملی را برای این کار ارائه دهیم. البته باید گفت این قابلیت روی تمامی گوشی‌های سامسونگ وجود ندارد، اما پرچمداران این شرکت از سری گلکسی S22 به بعد آن را ارائه داده‌اند. در ادامه در مورد اینکه قبلیت اصلا چیست و از کجا آمده است صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب

قابلیت عکس گرفتن از ستاره ها یا همان Astrophoto چیست؟

عکسبرداری از ماه و ستارگان یکی از کارهایی است که همه ما حداقل یک بار سعی کرده‌ایم آن را انجام دهیم، و متاسفانه باید گفت که عموما نتیجه این کار خیلی رضایت بخش نیست و ما تنها چند لکه درخشان در یک صفحه سیاه را میبینیم. در صورتی که شما تنظیمات درست را روی دوربین گوشی خود انجام دهید، می‌توانید تصاویری را از آسمان شب بدست آورید که رضایت بخش خواهند بود. البته این مورد بسته به سخت افزار دوربین شما هم دارد و این مساله که گوشی شما تا چه اندازه اجازه تنظیمات را به شما می‌دهد هم باید در نظر داشت. در حال حاضر بهترین تصاویری که میتوان با موبایل از آسمان شب گرفت را قابلیت عکس گرفتن از ستاره ها با گوشی سامسونگ ارائه می‌دهد.

شاید برای شما جالب باشد که قابلیت عکس گرفتن از ستاره ها با گوشی سامسونگ که در حال حاضر می‌تواند تصاویری خیره کننده از آسمان شب برای شما فراهم کند، اصلا توسط سامسونگ توسعه نیافته است. در واقع قابلیت Astrophoto ویژگی ای بود که گوگل آن را برای گوشی‌های پیکسل توسعه داده بود و برای اولین بار در سال 2019 ارائه شد. این ویژگی بر این اساس کار می‌کند که تصاویر خام یا همان Raw Images را بهبود داده و می‌توان با استفاده از این بهبود، اجرام آسمانی را که در حالت عادی نمی توان به خوبی از آنها تصویر برداری کرد را به بهترین شکل ممکن نمایش دهد.

قابلیت عکس گرفتن از ستاره ها یا همان Astrophoto چیست!؟

در واقع باید گفت قابلیت Astrophoto از زمان ارائه آن توسط گوگل چندان تغییر نکرده است و پیشرفت زیادی نداشته است. این ویژگی برای اولین بار روی گوشی‌های پیکسل معرفی شد و بعد از آن به سایر گوشی‌های سامسونگ هم اضافه شد. قابلیت عکس گرفتن از ستاره ها با گوشی سامسونگ هم دقیقا از همان تکنولوژی استفاده می‌کند. در صورتی که سری به مقاله بهترین گوشی سامسونگ سری S بزنید می‌توانید فهرستی از پرچمداران این برند که این ویژگی را ارائه می‌کنند را ببینید.

در ادامه با هم روش فعالسازی و همینطور استفاده از قابلیت عکس گرفتن از ستاره ها با گوشی سامسونگ را با هم دنبال خواهیم کرد.

آموزش عکس گرفتن از ستاره ها با گوشی سامسونگ

در مورد ویژگی عکس گرفتن از ستاره ها با گوشی سامسونگ باید گفت که شما نیاز دارید ابتدا آن را فعالسازی کرده و بعد از آن گزینه‌های مربوطه در دوربین به شما نمایش داده خواهد شد. در ادامه هر کدام از این موارد را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد:

فعالسازی عکس گرفتن از ستاره ها با گوشی سامسونگ

برای فعالسازی این ویژگی لازم است که ابتدا مود کاربری دوربین Samsung Expert RAW را روی گوشی خود فعال کنید. این حالت به شما اجازه می‌دهد که تصاویر خام را با کیفیت بهتر و خاصی تصویر برداری کنید که بتوان بعد از گرفتن عکس از آسمان کیفیت آن را بهبود داد.

برای فعالسازی این مود لازم است مراحل زیر را انجام دهید:

  • وارد برنامه دوربین شوید؛
  • از قسمت پایین و در انتهای مود‌های تصویر برداری دوربین گزینه More را انتخاب کنید؛
  • از گزینه‌هایی که در اختیار شما گذاشته می‌شود، گزیه Expert Raw را انتخاب کنید؛

فعالسازی عکس گرفتن از ستاره ها با گوشی سامسونگ

  • در صفحه تنظیمات نمایش داده شده، گزینه سوم یعنی Special Photo Options را فعال کنید؛

فعالسازی Special Photo Options

استفاده از ویژگی عکس گرفتن از ستاره ها

ویژگی عکس گرفتن از ستاره ها با گوشی سامسونگ در دوربین و کار موجود نمی باشد و برای استفاده از آن لازم است که ابتدا برنامه Expert Raw را روی گوشی خود نصب کنید. این برنامه یک دوربین مجزا با ویژگی‌های خاص مخصوص گرفتن تصاویر Raw و خام است. این تصاویر برای ادیت‌های سنگین در برنامه‌هایی مثل لایت‌روم و فتوشاپ استفاده می‌شود و بازدهی خوبی را روی تغییرات نور از خود نشان می‌دهند. شما می‌توانید این برنامه را از طریق گلکسی‌استور پیدا کنید.

برنامه Expert RAW

اکنون که برنامه Expert Raw روی گوشی شما نصب شده و از تنظیمات دوربین هم آن را فعال کرده‌اید، نیمی از راه را برای عکس گرفتن از ستاره ها با گوشی سامسونگ طی کرده‌اید. در ادامه آموزش انجام این کار را هم با هم بررسی می‌کنیم. وقتی که این ویژگی را روی گوشی خود فعال کردید برای شروع عکاسی از ستاره ها و اجرام آسمانی بهتر است که گوشی خود را به طریقی ثابت کنید. به دلیل حساسیتی که عکاسی در این حوزه دارد لازم است که تکان دوربین را به حداقل برسانید. برای این منظور بهتر است که از یک سه پایه برای ثابت کردن گوشی استفاده نمایید. در صورتی که سری به مقاله خرید سه پایه نگهدارنده گوشی بزنید می‌توانید گزینه‌های خوبی را از این دیوایس مشاهده کنید که برای این کار مناسب هستند.

بعد از تثبیت موقعیت گوشی لازم است این مراحل را طی کنید:

  • برنامه Expert Raw را اجرا کنید؛
  • از گزینه‌های نوار بالایی دوربین تنظیمات کیفیت دوربین را روی 12 مگاپیکسل ست کنید (دقت داشته باشید روی کیفیت‌های بالاتر گزینه Astrophoto موجود نیست)؛

استفاده از ویژگی عکس گرفتن از ستاره ها

  • از همان نوار گزینه اول از راست(گزینه Astromaster) را انتخاب نمایید؛
  • از پاپ آپی که به شما نمایش داده می‌شود، تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید؛
  • گزینه Sky Guide می‌تواند توضیحاتی در مورد آسمان شب و صورت‌های فلکی روی دوربین به شما نمایش دهد، شما دو گزینه Show و Hide برای این منظور در اختیار دارید که این توضیحات را روشن و خاموش می‌کند؛
  • همینطور میزان Duration مدت زمانی که دوربین شما نور را از آسمان جمع آوری می‌کند را تغییر می‌دهد که با افزایش آن کیفیت تصاویر شما نیز خارق العاده خواهد شد؛

تنظیمات Expert RAW

بعد از تنظیم بهترین زاویه می‌توانید تصویر خود را بگیرید. در نظر داشته باشید در صورتی که زمان فشار دادن دکمه شاتر دست شما نباید لرزش داشته باشد وگرنه کیفیت تصویر به هیچ عنوان خوب نخواهد بود. باید گفت که عکس گرفتن از ستاره ها با گوشی سامسونگ به ظرافت بالایی نیاز دارد و برای بهتر شدن کیفیت ثبات گوشی اهمیت زیادی دارد. برای این منظور بهترین کار استفاده از سه پایه است که قبلا به آن اشاره کردیم. همینطور استفاده از تایمر هم می‌تواند به شما کمک کند که بعد از زدن دکمه شاتر، این فرصت را داشته باشد که دست خود را دوبلاره ثابت نگه دارید و از شدت تکان خوردن آن کم می‌کند.

راهنما در Astrophoto

همینطور نکته مهم دیگری که می‌تواند در داشتن عکسی خوب به شما کمک کند و یا بهتر بگوییم در صورت عدم توجه به آن حسابی شما را نا امید خواهد کرد، عدم توجه به آلودگی نوری است. در صورتی که در یک شهر شلوغ زندگی می‌کنید، نباید انتظار داشته باشید عکس خوبی از آسمان شب بدست آورید. محلی که عکس برداری را انجام می‌دهید، ترجیحا باید دور از شهر‌ها باشد تا دوربین گوشی شما بتواند بیشترین میزان نور را از ستاره ها جمع کرده و آلودگی و مزاحمت نوری نداشته باشد. هر چند که عکس گرفتن از ستاره ها با گوشی سامسونگ این شرایط را تا حد زیادی بهبود می‌دهد، اما باز هم لازم است که به تاریکی آسمان دقت داشته باشید تا عکسی خارق العاده از آسمان بگیرید.

نتیجه گیری

در این مقاله آموزش جامع عکس گرفتن از ستاره ها با گوشی سامسونگ را با هم دنبال کردیم. در این مورد باید گفت که قابلیت عکس گرفتن از اجرام آسمانی به صورت با کیفیت یکی از ویژگی‌های خوبی است که گوشی‌های پرچمدار ارائه می‌کنند و برای عکس گرفتن از ستاره ها با گوشی سامسونگ لازم است که ابتدا قابلیت آن را از دوربین فعال کرده و بعد برنامه Expert Raw را روی گوشی نصب کرده و با اعمال تنظیمات مناسب کار عکس برداری را انجام دهید. همینطور نکاتی را برای عکسبرداری بهتر از آسمان عنوان کردیم. در صورتی که شما هم در این مورد نظری دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو