همه چیز درباره ازدواج مجدد با همسر سابق؛ نکات مهم برای برگشت به زندگی قبلی

منبع: تاپ ناز

3

1402/10/2

10:54


ازدواج مجدد با همسر سابق معمولا خیلی کم اتفاق می افتد اما امری غیر ممکن نیست و می تواند انتخاب خوبی برای زوجین باشد. گاهی زوجین بعد از طلاق تصمیم …

ازدواج مجدد با همسر سابق معمولا خیلی کم اتفاق می افتد اما امری غیر ممکن نیست و می تواند انتخاب خوبی برای زوجین باشد. گاهی زوجین بعد از طلاق تصمیم می گیرند به هم فرصتی دوباره برای زندگی مشترک بدهند. این زن و شوهر ها در زمان طلاق و جدایی و بعد از آن بر روی نقاط ضعف خود کار کرده و مشکلات رفتاری خود را حل کرده اند.

این افراد می توانند بار دیگر به هم شانس مجدد دهند و این بار زندگی بهتری را داشته باشند. ازدواج مجدد زوجین بعد از طلاق برای کسانی که بچه دارند بسیار مهم می باشد و تصمیم بزرگی است. البته باید در نظر گرفت که ازدواج مجدد و برگشتن به زندگی قبلی برای همه زوجین مناسب و کارساز نیست. زوجین می توانند قبل از برگشت به زندگی قبلی خود با مشاور صحبت کرده و از وی کمک بگیرند.

همه چیز درباره ازدواج مجدد با همسر سابق؛ نکات مهم برای برگشت به زندگی قبلی

علت اصلی ازدواج مجدد با همسر سابق

ازدواج مجدد با همسر سابق معمولا ایده مناسب برای بیشتر افراد نیست و دور از ذهن به نظر می رسد. اما زوج هایی وجود دارند که این ازدواج را بهترین تصمیم می دانند. گاهی زوجین از روی عصبانیت و لجبازی از هم جدا می شوند. این افراد بعد از فروکش کردن خشم اولیه و کمرنگ تر شدن غرورشان تصمیم می گیرند که به زندگی مشترکشان برگردند.

علاوه بر این دلایل و مشکلات بسیاری وجود دارد که باعث جدایی زوج های می شود که می توانند با هم زندگی خوبی داشته باشند. این افراد می توانند بعد از طلاق دوباره با هم ازدواج کنند. از سویی دیگر افرادی وجود دارند که در زندگی اولیه مشکلاتی رفتاری و روانی دارند که بعد از طلاق به رفع و حتی درمان آن می پردازند. این افراد هم بعد از رفع کامل مشکلات خود می توانند از اول شروع کنند. در ادامه مطالب به بررسی عمیق تر این موضوعات پرداخته شده است.

ازدواج مجدد با همسر سابق و حل مشکلات و مسائل قبلی

در برخی از طلاق و جدایی ها با حل مشکلات و مسائل قبلی می توان به ازدواج مجدد با همسر سابق فکر کرد. این افراد در زمان تنهایی خود به رفتار ها و اعمالی که در زمان ازدواج انجام می دادند عمیق فکر می کنند.

در حالت بدون عصبانیت و ناراحتی رفتار های قبلی خود را می سنجند. در بعضی از موارد به این نتیجه می رسند که با رفتار و حالت درست تر می توانستند با مسائل برخورد کنند. این افراد گاهی از رفتار خود پشیمان می شوند و در صورت فرصت مجدد می توانند آن ها را جبران کنند.

در موارد دیگری بعد از مدتی مشکلاتی که قبلا وجود داشته اند با گذشت زمان کمرنگ می شود و دیگر شدت گذشته را ندارد. در این مورد زوجین احساس دلتنگی می کنند و به این نتیجه می رسند که بدون هم نمی توانند ادامه دهند. حتی در تعداد زیادی از افراد این ذهنیت پیش می آید که دلایلی که منجر به طلاق آن ها شد آنقدر بزرگ و با اهمیت نیستند. برای این افراد ازدواج مجدد انتخاب بسیار مناسبی است. زیرا آن ها به این نتیجه رسیده اند که به هم علاقه دارند و مشکلات دلیل خوبی برای جدایی نیست. در بیشتر این موارد زوجین بعد از ازدواج مجدد زندگی آرام تر و بهتری خواهند داشت و سازش بین آن ها بیشتر می شود.

مطلب مشابه: ازدواج به دلیل پول + آیا ازدواج کردن برای پول و ثروت درست است و چه عواقبی دارد؟

ازدواج مجدد با همسر سابق با تجربه رشد شخصی

ازدواج مجدد با همسر سابق انتخاب و تصمیم سختی می باشد که لازم است افراد قبل از انجام آن عمیقا به این موضوع فکر کنند. در زمان جدای هر یک از زوجین فرصت بیشتری برای فکر کردن به رفتار، طرز فکر و عواطف خود دارند. زمانی که هر فردی با دقت به شخصیت خود فکر کند و آن را ارزیابی نماید شناخت عمیق تری را از خود به دست می آورد. فکر کردن به ویژگی های شخصیتی منجر به رشد فرد از لحاظ رفتار و برخورد وی با جهان اطراف می شود. این افراد می توانند به راحتی نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسند و آن را تقویت کنند.

ازدواج مجدد با این افراد می تواند تجربه بهتر و زیباتری باشد. این افراد بعد از ازدواج مجدد راحت تر خود را کنترل می کنند، زندگی را راحت تر کنترل می کنند و زیبا تر عشق می ورزند.

ازدواج مجدد با همسر سابق و بهبود مهارت های ارتباطی

زمانی که افراد مهارت های ارتباطی خود را بهبود دهند می توانند به ازدواج مجدد با همسر سابق فکر کنند. در موارد بسیاری طلاق به دلیل عدم توانایی در برقراری ارتباط سالم می باشد. افراد گاهی نمی توانند با هم ارتباط سالم و صادقانه ای داشته باشند. این نوع از رفتار بعد از مدتی منجر به سرد شدن و از بین رفتن روابط می شود.

از سویی دیگر بعضی از افراد نمی توانند مشکلات خود را بازگو کنند. گاهی در زندگی مشکلاتی پیش می آید که باید در مورد آن بحث شود و افراد برای یافتن راه حل صحبت کنند. بحث نکردن و مشورت نگرفتن در این موارد می تواند منجر به سخت تر شدن شرایط می شود.

زوجین می توانند در زمان جدایی بر روی این ویژگی کارکنند و مهارت ارتباطی خود را تقویت کنند. افرادی که این ویژگی را تقویت می کنند در نهایت می توانند به زندگی قبلی خود برگردند و با همسر سابق خود ازدواج کنند. این افراد در صورت ازدواج مجدد می توانند زندگی موفق تر و آرم تری داشته باشند. زیرا یاد گرفته اند به جای تصمیم های خودسرانه و رها کردن مشکلات به رفع و حل کردن آن بپردازند.

تقویت روابط جنسی برای ازدواج مجدد با همسر سابق

گاهی برای ازدواج مجدد با همسر سابق باید طرفین مشکلات جنسی و روابط خود را سامان دهند. در تعداد اندکی از زوجین جدایی به دلیل عدم سازگاری در روابط جنسی می باشد. در این افراد زن یا شوهر از رفتار جنسی همسر خود راضی نیست یا تمایلات متفاوتی با هم دارند.

زمانی که روابط جنسی در بین زن و شوهر به بهترین نحو انجام نشود و نیاز طرفین برطرف نشود رابطه احساسی بین آن ها نیز آسیب می بیند. مشکلات موجود در این رابطه باعث سردتر شدن زندگی و از بین رفتن وابستگی بین دو طرف می شود.

اگر دلیل جدایی بین دو نفر این مورد باشد آن ها می توانند به کمک روانشناس یا سکس تراپیست اقدام به حل مشکل خود کنند. زوجین با مطالعه و بررسی های درست می توانند رابطه بهتری داشته باشند. علاوه بر این تراپیست به آن ها کمک می کند تا تمایلات خود را متعادل کنند و روابط بهتری داشته باشند. بعد از حل این مشکل افراد می توانند با آگاهی بیشتری با همسر قبلی خود ازدواج کنند و زندگی بهتری داشته باشند.

مطلب مشابه: اختلاف فرهنگی در ازدواج + نکاتی در مورد ازدواج دختر و پسران با تفاوت فرهنگی که باید بدانند

دلتنگی برای رابطه قبلی و ازدواج مجدد با همسر سابق

گاهی دلتنگی بعد از طلاق منجر به ازدواج مجدد با همسر سابق می شود. در مواردی پیش می آید بر سر مشکلات کوچک در بین زن و شوهر اختلافاتی پیش بیاید. این اختلاف ها در بعضی از موارد بزرگ و بزرگ تر می شود تا اینکه در نهایت باعث جدایی بین این دو نفر شود.

معمولا این افراد بعد از طلاق به علت جدایی خود فکر می کنند. نبودن دلیل منطقی برای جدایی آن ها را آزرده می کند. در این زمان افراد فرصت بیشتری برای فکر کردن دارند. این زن و شوهر ها معمولا به این نتیجه می رسند که مشکل بینشان بی ارزش تر و کم اهمیت تر از آن بود که موجب جدایی شود. همچنین گذشت زمان هم ناراحتی و دلگیری های بین آنان را التیام می بخشد. این افراد بعد از مدتی احساس دلتنگی و پشیمانی می کنند و تصمیم به ازدواج مجدد با هم می گیرند.

ازدواج مجدد با همسر سابق و بخشیدن یکدیگر

برای ازدواج مجدد با همسر سابق لازم است طرفین یکدیگر را ببخشند. در موارد بسیاری طلاق به دلیل مشکلات اساسی می باشد. در این موارد زن و شوهر چاره ای جز جدایی از هم ندارد. برای آن ها فضای زندگی مشترکشان به حدی رسیده که دیگر توانایی تحمل آن را ندارند. بنابراین تصمیم به طلاق می گیرند. اما در میان این افراد مواردی هستند که تصمیم به بخشیدن همسر خود می گیرند.

این افراد همسرشان را از صمیم قلب می بخشد و تصمیم میگیرند که با هم از اول شروع کنند. این فرصت دوباره و مجدد می تواند باعث بهتر شدن روابط بین آن ها شود. علاوه بر این، طرف دیگر با بخشیده شدن تصمیم می گیرد به آدم بهتری تبدیل شود و قدر فرصت مجدد را بداند. بخشیدن طرفین بعد از طلاق نیازمند علاقه قلبی به همسر سابق می باشد. در این حالت فرد نمی تواند جدایی را تحمل بیاورد در نهایت بخشش را انتخاب می کند.

ازدواج مجدد با همسر سابق به دلیل داشتن فرزند

گاهی فرزندان باعث می شوند که پدر یا مادر برای ازدواج مجدد با همسر سابق اقدام کنند. پدران و مادران گاهی برای آینده و روحیه فرزندان خود تصمیم می گیرند که بار دیگر با هم ازدواج کنند. زندگی با پدر و مادر بهترین حالت برای رشد هر انسانی می باشد. اما این مور زمانی صدق می کند که فضای خانه محیطی امن و پر آرام باشد.

گاهی زندگی کردن دو نفر ب هم باعث آسیب به روح و روان فرزندان آنان می شود. پس افرادی که برای فرزندانشان تصمیم میگیرند که مجددا با هم ازدواج کنند باید نکات بسیاری را رعایت کنند. این افراد بعد از ازدواج باید سعی کنند مشکلات قبلی را از بین ببرند و برای بهتر شدن روابط شان با هم تلاش کنند. بهترین کار برای ادامه مناسب این مسیر کمک گرفتن از مشاور می باشد.

مطلب مشابه: بهترین و بدترین سن برای ازدواج چند سالگی است؟ در چه سنی ازدواج کنیم؟

ازدواج مجدد با همسر سابق به دلیل عدم استقلال مالی زن

بیشتر خانم هایی که بعد از ازدواج تمکن مالی ندارند به فکر ازدواج مجدد با همسر سابق خود می افتند. این خانم ها معمولا به دلیل نیاز مالی مجبور به ازدواج مجدد می شوند. گاهی آقایان نیز از این موضوع استفاده می کنند و همسرشان را تحت فشار می گذارند. به این صورت که از نیاز مالی همسر سابق به عنوان وسیله و اهرم فشار برای برگرداندن آن ها به زندگی مشترک استفاده می کنند.

معمولا سرنوشت این ازدواج ها دو حالت دارد. حالت اول مرد هنوز به همسر خود علاقه دارد. همچنین تنها راه برگرداندن همسر سابقشان به زندگی فشار مالی می باشد. معمولا این افراد بعد از ازدواج سعی می کنند که به نحوی زندگی کنند که باز هم مجبور به جدایی می شوند و رابطه خود را بهتر می کنند.

اما در موارد دیگری مرد همچنان از این اهرم استفاده می کند و روز به روز رابطه بین آن ها بدتر می شود. بهتر است در این مدل ازدواج ها با توجه به شناختی که خانم از همسر خود دارد از وی تضمین مناسبی دریافت نماید.

بهترین زمان برای ازدواج مجدد با همسر سابق

همه چیز درباره ازدواج مجدد با همسر سابق؛ نکات مهم برای برگشت به زندگی قبلی

ازدواج مجدد با همسر سابق از جمله مواردی است که نیاز به تامل و دقت بسیاری دارد. این تصمیم برای افراد بسیار بزرگ است و آن ها به سادگی نمی توانند انتخاب نمایند. به طور کلی نمی توان گفت که چه زمانی برای ازدواج مجدد علی الخصوص ازدواج با همسر سابق مناسب است. همه ی جوانب این انتخاب به خود فرد بستگی دارد.

در بعضی از موارد پیش می آید که فرد بعد از طلاق بلافاصله احساس پشیمانی می کند و تصمیم می گیرد به زندگی قبلی خود بازگردد. در صورتی که این تصمیم برای افراد دیگر سال های طولانی طول می کشد. بازگشت به ازدواج قبلی و زندگی با همسر سابق به عوامل زیر بستگی دارد:

  • ابتدا فرد باید از لحاظ شخصیتی رشد کند و نقص ها گذشته را جبران نماید.
  • افراد باید اشتباهات گذشته را فراموش کرد و زندگی مجدد را از اول آغاز کنند. این افراد هرگز نباید زندگی قبلی را با گذشته مقایسه و از آن به عنوان اهرم استفاده کنند.
  • هر دو طرف در این نوع ازدواج باید برای ساختن زندگی بهتر تلاش کنند. این افراد باید رابطه ی مناسبی با همسر خود ایجاد نمایند.
  • افراد باید برای رابطه قبلی خود دلتنگ باشند و به آن ها ثابت شود که هنوز همدیگر را دوست دارند.
  • زوجین زمانی که به دلایل طلاق خود فکر می کنند آن را ناچیز و بی ارزش بدانند. همچنین به این نتیجه برسند که مسائل پیش آمده ارزش اینکه از جدا شوند را نداشت.
  • خانم ها و آقایان به این نتیجه برسند که زندگی مجردی برای آن ها سخت تر است و مطلوب آن ها نیست.

مطلب مشابه: سخت گیری در ازدواج | وسواس و حساسیت زیاد برای ازدواج چه پیامدهایی دارد

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج مجدد با همسر سابق

افرادی که قصد ازدواج مجدد با همسر سابق خود را دارند بهتر است ابتدا با مشاور در مورد این موضوع صحبت کنند. مشاور می تواند به راحتی تشخیص دهد که این افراد آماده رابطه با همسر سابق خود هستند. زیرا زندگی بین این دو نفر یک بار به بن بست رسیده و به دلیل اختلافاتی که داشته اند از هم جدا شده اند. ممکن است ازدواج دوم و ارتباط مجدد بین آن ها نیز به طلاق ختم شود. افراد به هر اندازه ای بر رو رفتار و شخصیت خود کار کرده و رشد کرده باشند باز هم ممکن است خصوصیاتی داشته باشند که برای همسرشان آزار دهنده باشد.

تا زمانی که افراد به طور کامل از گذشته عبرت نگرفتند و اشتباهات خود را نپذیرفتند و مقصر بودن خود را قبول نکردند آماده ازدواج مجدد نیستند. زیرا ممکن است باز هم آن اشتباهات را تکرار کنند. مشاور از طریق صحبت کردن با زوجین متوجه آمادگی آن ها برای برگشت به رابطه می شود.

ازدواج مجدد با همسر سابق کار درستی است یا خیر؟

بیشتر افراد در این تصورند که ازدواج مجدد با همسر سابق کار درستی نیست. آن ها اعتقاد دارند اگر این دو نفر می توانستند با هم زندگی از هم جدا نمی شدند. اما باید در نظر داشت که نمی توان برای همه ی افراد یک نظر واحد داد زیرا رفتار و سبک زندگی افراد با هم متفاوت است.

طبق آمار ها ده تا پانزده درصد افراد بعد از طلاق باز هم با هم ازدواج می کنند. همچنین با توجه به آمار ها گفته می شود که سی درصد این افراد برای بار دوم از هم جدا می شوند و مجددا طلاق می گیرند. طلاق های مجدد اغلب به دلیل مشکلات حل نشده و باقی مانده از ازدواج اول می باشد.

شرایط ازدواج مجدد با همسر سابق

ازدواج مجدد با همسر سابق بر اساس قانون مدنی دارای شرایطی می باشد. افرادی که از هم جدا می شوند سپس تصمیم به ازدواج مجدد با همسر قبلی خود را دارند باید شرایط زیر را دارا باشند.

  • مهم ترین شرط این ازدواج، این است که هر دوی این افراد دارای اهلیت قانونی باشند. اهلیت قانونی به معنی بالغ بودن، عاقل بودن و رشید بودن فرد است.
  • شرط دیگر ازدواج مجدد بعد از طلاق رضایت و قصد طرفین عقد می باشد. یعنی مرد و زن رضایت کامل برای ازدواج مجدد داشته باشند. نباید هیچ کدام از طرفین برای عقد تحت فشار باشند یا اکراه داشته باشند. هدف ایجاد عقد فقط باید ازدواج مجدد و آشتی بین افراد باشد.
  • زن هنگام ازدواج مجدد با شوهر سابق خود نیز باید عده شرعی را به طور گذرانده باشد. دوران عده برای این بانوان معادل سه طهر یا سه ماه می باشد.
  • اگر بعد از طلاق هر یک از زن یا مرد کافر شده باشند دیگر نمی توانند با هم ازدواج کنند. زیرا مسلمان بودن یکی از شرایط مهم نکاح می باشد.
  • اگر دختر در ازدواج اول با همسرش رابطه ای نداشت و باکره بود. برای ازدواج دوم نیز اجازه پدر واجب است.

نحوه ازدواج مجدد با همسر سابق

همه چیز درباره ازدواج مجدد با همسر سابق؛ نکات مهم برای برگشت به زندگی قبلی

زمانی که خانم و آقایی تصمیم به ازدواج مجدد با همسر سابق خود را می گیرند باید ابتدا مشخص کنند که زن در عده است یا عده پایان یافته است. زمانی که عده زن به پایان رسیده باشد باید شرایط خاصی رعایت و انجام شود.

زن و مرد برای ازدواج مجدد باید به دفترخانه بروند و مجددا عقد نکاح را بخوانند. لازمه این نکاح تعیین شدن مهریه ای جدید قبل از انجام عقد می باشد. مقدار مهریه بسته به توافق طرفین می باشد. علاوه بر این دو شاهد باید در زمان عقد حضور داشته باشند.

زمانی که عده به پایان رسیده باشد و طلاق رجعی باشد مرد می تواند رجوع کند. بعد از رجوع نیز حتما باید به دفترخانه اطلاع داده شود. در رجوع خواندن نکاح و تعیین مهریه جدید لازم نیست. همچنین اگر طلاق خلع بائن باشد و زن می تواند از بذل خود رجوع نماید و مرد هم اراده خود را بر رجوع به زن را اظهار کند. در این نوع مراجعه هم احتیاجی به عقد و نکاح جدید و تعیین مهریه نیست و مهریه میزان تعیین شده در عقد قبلی می باشد.

دلایل ازدواج مجدد با همسر سابق

دلایل بسیاری وجود دارند که افراد بر اساس آنها تصمیم به ازدواج مجدد با همسر سابق خود را می گیرند. مهم ترین دلیل برای این ازدواج این است که تا زمانی که با هم بودند از شدت علاقه خود به همدیگر مطلع نبودند. بعد از طلاق و زمانی که این دو نفر از هم جدا شدند تازه به شدت علاقه خود پی می برند و تصمیم به ازدواج مجدد می گیرند.

در موارد دیگری هر یک از طرفین متوجه اشتباهات خود می شوند و ابراز پشیمانی می کنند. دیدگاه افراد در هنگام خشم و عصبانیت با دیدگاه آن ها در زمان آرامش متفاوت است. دلیل دیگر که بسیار مهم می باشد وجود فرزند است.

خانم ها و آقایانی که فرزند دارند بیشتر از بقیه افراد به ازدواج مجدد با همسر قبلی خود روی می آورند. مشکلات مالی دو طرف نیز از دیگر دلایل این ازدواج می باشد. گاها مرد به دلیل عدم توانایی پرداخت مهریه برای ازدواج و بخشش اقدام می کند. در مواردی نیز زن به دلیل تنگدستی و نداشتن جا و مکان برای زندگی مجدد با همسر سابق خود ازدواج می کند.

کلام پایانی

ازدواج مجدد با همسر سابق برای بسیاری از افراد علی الخصوص افرادی که به تازگی جدا شده اند عملی درست نمی باشد. اما موارد و افراد دیگری وجود دارند که این کار را انجام می دهند و اغلب نیز برای بار دوم در زندگی موفق می باشند. افرادی که برای بار دوم همسر خود را انتخاب می کنند باید با آگاهی کامل این کار را انجام دهند تا مجددا به مشکل نخورند. علاوه بر این ازدواج با همسر قبلی دارای شرایط و ویژگی های خاصی می باشد که باید رعایت شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو