درباره وظایف کارشناس خودرو چه اطلاعاتی دارید؟!

درباره وظایف کارشناس خودرو چه اطلاعاتی دارید؟!


منبع: ساعد نیوز

2

1402/10/7

10:08


باتوجه به افزایش قیمت خودرو تمایل به خرید ماشین کارکرده درمیان مردم افزایش یافته که این نوع خرید، در عین به صرفه بودن خطرات مخصوص خودبرای خریدار بهمراه دارد.این خطرات به روش های مختلفی، قابل پیشگیری است که یکی از روشها،استفاده از کارشناسی خودرو می‌باشد.باتوجه به اهمیت این نوع کارشناسی افرادبایدبا قوانین و مسائل پیرامون آن آشنا شوند.باساعدنیوزباشید.

کارشناسی خودرو، یک بررسی و معاینه کامل از رنگ، بدنه، فنی و آپشن های ماشین کارکرده و همچنین، تست رانندگی آن بوده تا ضمن تعیین درجه سلامت خودرو، ارزش واقعی آن نیز مشخص گردد. هزینه و قیمت این کارشناسی، مبلغ ثابتی نبوده و با توجه به شرکت سازنده، مدل و کارکرد خودرو، تعیین می گردد.

کارشناسی خودرو چیست و شامل چه مواردی است؟


خوروهایی که توسط اشخاص، خریداری می شوند، در یک تقسیم بندی کلی، به دو نو ع خودروهای صفر و کارکرده، تقسیم می گردند. در مورد خودروهای کارکرده، از آنجا که فرد، خودرو را از کارخانه و تولید کننده تحویل گرفته، به طور معمول، مشکلی پیش نمی آید. اما، در خصوص ماشین کارکرده، از آنجا که احتمال کلاهبرداری در خرید و فروش خودرو دست دو، بسیار زیاد بوده، بحث کارشناسی خودرو، از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد.

لذا، این سوال قابل طرح است که کارشناسی خودرو چیست و شامل چه مواردی است؟ در این بخش، به این سوال پاسخ داده و سپس، در بخش های بعد، در مورد قیمت و هزینه این نوع از کارشناسی، قوانین کارشناسی رنگ ماشین کارکرده و کارشناسی آنلاین خودرو، صحبت خواهیم کرد.

منظور از کارشناسی خودرو، یک بررسی و معاینه کامل از ماشین کارکرده بوده که در فرآیند انجام آن، رنگ، بدنه، فنی و آپشن های خودرو، مورد بررسی قرار گرفته و با معاینه این موارد و همچنین، تست رانندگی خودرو، درجه سلامت آن، تعیین شده و ارزش واقعی آن نیز مشخص می گردد.

به طور معمول، کارشناسی خودرو، با درخواست خریدار ماشین کارکرده، انجام می گیرد. چرا که افراد عادی، از توانایی لازم برای دیدن و پیدا کردن عیوب پنهانی خودرو، برخوردار نبوده و لازم است تا یک متخصص، خودرو را مورد بررسی کارشناسی دقیق قرار دهد. اما، کارشناسی خودرو، شامل چه مواردی است؟ در ادامه، به این سوال نیز پاسخ خواهیم داد.

  • کارشناسی رنگ خودرو: در صورتی که خودرو، پیش از فروش تصادف کرده و رنگ شده باشد، ارزش آن، کاهش می یابد. اما، در بسیاری از موارد، افراد عادی، قادر به تشخیص رنگ شدگی ماشین کارکرده نبوده و به همین دلیل، لازم است تا یک فرد متخصص، برای کارشناسی رنگ ماشین کارکرده، اقدام نماید.

  • کارشناسی بدنه خودرو: کارشناسی بدنه خودرو، اعم از آنلاین و حضوری، به طور کلی، شامل دو بخش می گردد: کارشناسی تعویض قطعات بدنه خودرو و کارشناسی شاسی ها و ستون های ماشین کارکرده. از آنجا که تصادف، تغییر شکل بدنه خودرو، ضربه یا زنگ زدگی، موجب کاهش ایمنی ماشین و به تبع، کاهش ارزش آن شده، لازم است تا بدنه خودرو، از جهت وجود یا عدم وجود این موارد، مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.

به علاوه، چنانچه، شاسی یا همان اسکلت خودرو در اثر تصادف شدید، معیوب شده یا اینکه ستون ها، به عنوان محل اتصال سقف با بدنه خودرو، مورد آسیب واقع گردد و مجددا بریده و جوش داده شود، از آنجا که در این موارد، استحکام ماشین، به شدت آسیب دیده و ارزش آن نیز به میزان زیادی کاهش می یابد، لازم است تا کارشناسی خودرو از باب معاینه بدنه آن، انجام گیرد.

  • کارشناسی فنی خودرو: در صورتی که کارشناسی خودرو، اعم از آنلاین و حضوری، در زمینه فنی آن، انجام شود، لازم است تا این موارد، مورد بررسی قرار گیرد: بررسی موتور، معاینه گیربکس، کارکرد خودرو و اینکه ماشین کارکرده، چند کیلومتر، مورد استفاده قرار گرفته است.

  • کارشناسی آپشن ها و تجهیزات جانبی خودرو: در این بخش از کارشناسی خودرو که نقش مهمی در تعیین قیمت کارشناسی داشته، همانطور که از عنوان آن مشخص است، تجهیزات جانبی و آپشن های ماشین کارکرده، از جمله سیستم گرمایشی و سرمایشی، سانروف، کیسه های هوا و سیستم صوتی آن، مورد معاینه و بررسی قرار می گیرد.

  • کارشناسی رانندگی با خودرو: در انتهای روند کارشناسی، به طور معمول، کارشناس، اقدام به رانندگی با ماشین کارکرده نموده تا وضعیت ترمز، سیستم جلوبندی و گیربکس خودرو را نیز مورد بررسی قرار داده و از سلامت این بخش ها نیز کسب اطمینان کند.

و در نهایت، کارشناسی خودرو، با تعیین ارزش حدودی آن، با توجه به بررسی تمام موارد فوق، به پایان رسیده تا خریدار ماشین کارکرده، با توجه به این نظر کارشناسی و با اطمینان خاطر، برای خرید یا عدم خرید خودرو مورد نظر خود، تصمیم گیری نماید.

هزینه و قیمت کارشناسی خودرو


برای افرادی که قصد داشته تا برای ثبت درخواست کارشناسی خودرو، اعم از آنلاین و حضوری، اقدام نمایند، بحث هزینه و قیمت این نوع از کارشناسی، همواره یکی از دغدغه های مهم می باشد. به همین دلیل، در ادامه، به بررسی هزینه و قیمت کارشناسی خودرو می پردازیم.

در رابطه با هزینه و قیمت کارشناسی خودرو، من جمله قیمت کارشناسی رنگ ماشین کارکرده، باید گفت، یک نرخ ثابت که در تمام شرکت های مرتبط با کارشناسی خودرو، اعمال شده یا اینکه توسط کارشناسان خودرو، اعلام گردد، وجود نداشته و به طور معمول، هر شرکت یا شخص، قیمت اختصاصی خود را برای کارشناسی خودرو، اعلام می کند.

با این وجود، باید به این نکته توجه داشت که به طور معمول، تعیین هزینه و قیمت کارشناسی خودرو، بر اساس سه فاکتور، انجام می گیرد: شرکت سازنده خودرو، مدل و سال ساخت آن. در ادامه، هزینه و قیمت حدودی کارشناسی خودرو، ارائه شده، اما، مجددا تاکید می گردد که د رمورد هر کارشناس و شرکت، لازم است تا پیش از اقدام برای کارشناسی، استعلام قیمت، به طور جداگانه انجام گیرد.

ارزش خودرو از 100 میلیون الی 300 میلیون تومان : 600,000 هزار تومان؛ ارزش خودرو از 300 میلیون الی 500 میلیون تومان: 700,000 هزار تومان؛ ارزش خودرو از 500 میلیون الی 800 میلیون تومان: 800,000 هزار تومان؛ ارزش خودرو از 800 میلیون الی 1.200 میلیون تومان : 900,000 هزار تومان و خودروهای لوکس نظیر پورشه، بی ام و، بنز، بی ام و لکسوس، با در نظر گرفتن مدل و سال ساخت و آپشن های خودرو: از 1 میلیون و 200 هزار تومان تا 3 میلیون تومان.

همه چیز درباره کارشناسی خودرو

قوانین کارشناسی رنگ خودرو


یکی از قسمت های مهم ماشین کارکرده که لازم است در کارشناسی خودرو، مورد بررسی دقیق قرار گرفته، رنگ خودرو و مشخص کردن درجه و میزان رنگ شدگی آن می باشد. از آنجا که این بخش از کارشناسی ماشین کارکرده، دارای نحوه و قوانین مخصوص به خود بوده، در این بخش، به این سوال پاسخ خواهیم داد که نحوه و قوانین کارشناسی رنگ خودرو، به چه صورت می باشد؟

البته، پیش از آنکه به بررسی قوانین کارشناسی رنگ خودرو بپردازیم، بهتر است تا کمی در مورد قوانین کارشناسی خودرو، به صورت کلی، توضیح داده که شامل این موارد می باشد: فروشنده و خریدار، حق مداخله در روند کارشناسی خودرو را ندارند؛ نظر کارشناس تا 24 ساعت، دارای اعتبار بوده و پس از آن، کارشناس مسئولیتی نخواهد داشت و اینکه کارشناس موظف است تا تمام موارد مرتبط با ماشین کارکرده را مورد بررسی قرارداده، مگر اینکه درخواست کننده، خود صرفا، درخواست بررسی بخش خاصی از خودرو را داشته باشد.

اما، در ارتباط با قوانین کارشناسی رنگ خودرو، لازم است تا این موارد، مورد توجه قرار گیرد: بررسی رنگ خودرو با استفاده از دستگاه تشخیص رنگ که البته کافی نمی باشد؛ معاینه وضعیت رنگ خودرو با استفاده از چشم غیر مسلح و همچنین، حس لامسه(دست کشیدن بر روی خودرو) و در نهایت، کارشناسی رنگ ماشین کارکرده با استفاده از آهن ربا و دوربین عکاسی.

کارشناسی مکانیک خودرو


علاوه بر رنگ خودرو، مکانیک و فنی آن نیز از قسمت های مهمی بوده که لازم است تا در روند کارشناسی خودرو، اعم از آنلاین و حضوری، مورد بررسی قرار گیرد. اما، کارشناسی مکانیک خودرو، شامل چه مواردی می باشد؟ در ادامه، به این سوال پاسخ خواهیم داد.

  • کارشناسی موتور خودرو: در کارشناسی موتور خودرو، لازم است تا روغن سوزی، کمپرس و به طور کلی، سلامت موتور، مورد بررسی کارشناس قرار گیرد. چرا که در صورت وجود عیب در هر یک از این موارد، خریدار ماشین کارکرده، هزینه های سنگینی را متقبل خواهد شد.

  • کارشناسی گیربکس خودرو : از آنجا که گیربکس ماشین های دنده ای و اتومات، متفاوت بوده، لازم است تا یک فرد متخصص، وضعیت گیربکس ماشن کارکرده را چک کرده و جهت جلوگیری از تحمیل هزینه تعمیر این بخش، وجود هرگونه عیب در این بخش را به خریدار، اطلاع دهد.

  • کارشناسی کارکرد خودرو: در کارشناسی کارکرد خودرو و کیلومتر رانندگی شده با آن، معمولا از دستگاه دیاگ استفاده شده، اما، در صورت عدم دستکاری دستی این بخش و تغییر ECU خودرو، از انجا که دستگاه، قادر به تشخیص آن نبوده، لازم است تا کارکرد واقعی ماشین کارکرده، با معاینه بخش های مختلف آن، توسط یک فرد خبره انجام گیرد.

کارشناسی خرید ماشین کارکرده


با توجه به اینکه خودرو صفر، به طور معمول، از کارخانه و تولید کننده، خریداری می گردد و با در نظر گرفتن ضمانت های صادر شده برای آن، بحث کارشناسی خودرو، اعم آنلاین و حضوری، در مورد این گروه از خودروها، منتفی بوده و در نتیجه، این نوع از کارشناسی، اختصاص به ماشین کارکرده دارد.

چرا که در این گروه از خودروها، در بسیاری از موارد، فروش خودرو، به دلیل عیب موجود در آن، به ویژه عیوب ناشی از تصادف های سنگین، انجام گرفته و متاسفانه، برخی از فروشندگان نیز سعی در مخفی کردن این عیوب، در جهت عدم کاهش قیمت خودرو دارند.

به علاوه، هستند افرادی که شغل آنها کلاهبرداری در خرید و فروش ماشین کارکرده بوده؛ به این ترتیب که خودروهای تصادفی را با قیمت پایین از مالکین آن، خریداری کرده و پس از تعمیر و ساختن نمای ظاهری ماشین کارکرده، آن را در قالب ماشین سالم و حتی بعضا صفر، به خریدار ناآگاه می فروشند.

با توجه به این خطرات، ضروری است تا کارشناسی خرید ماشین کارکرده، در ارتباط با تمام بخش های آن، از جمله رنگ، موتور، گیربکس، کارکرد، شاسی، ستون ها، آپشن ها و تجهیزات جانبی و تست رانندگی آن، به طور کامل انجام گرفته تا خریدار خودرو، با خیالی آسوده، برای خرید آن، اقدام نماید.

کارشناسی خودرو کارکرده

کارشناسی خودرو کارکرده

کارشناسی خودرو کارکرده

کارشناسی خودرو کارکرده

کارشناسی خودرو آنلاین


با توجه به اینکه در سال های اخیر، بخش خصوصی نیز مانند بخش دولتی، بسیاری از خدمات خود را به شکل آنلاین، به متقاضیان ارائه کرده و با در نظر گرفتن این نکته که دریافت خدمات به صورت آنلاین، علاوه بر کاهش قیمت و هزینه، موجب صرفه جویی در وقت متقاضیان نیز می گردد، این سوال برای بسیاری از افراد مطرح شده که آیا کارشناسی خودرو آنلاین نیز امکان پذیر می باشد یا خیر؟ و در صورت امکان، شرایط و نحوه آن به چه صورت می باشد؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، با توجه به ماهیت شغل کارشناسی خودرو که نیازمند بررسی فیزیکی همه جانبه ماشین کارکرده توسط کارشناس بوده، لذا، کارشناسی خودرو آنلاین امکان پذیر نبوده و لازم است تا کارشناسی، با مراجعه به محل ماشین کارکرده، به بررسی و معاینه آن بپردازد.

البته، لازم به ذکر است که در حال حاضر، برخی از سایت های اینترنتی، خدمات کارشناسی خودرو را صرفا در زمینه تعیین قیمت ماشین کارکرده، به شکل آنلاین انجام داده و متقاضیان می توانند با مراجعه به این وب سایت ها و با وارد کردن اطلاعات مربوط به مدل، سال ساخت و سایر اطلاعات مربوطه، از حدود قیمت خودروی مورد نظر خود، مطلع شوند.

کارشناسی خودرو رایگان


در بخش های قبل، به این سوال پاسخ دادیم که کارشناسی خودرو چیست و شامل چه مواردی است و پس از بررسی قوانین این نوع کارشناسی در زمینه رنگ و مکانیک خودرو، قیمت کارشناسی رنگ ماشین کارکرده و سایر موارد را نیز بررسی نمودیم.

در این بخش، قصد داریم تا به بررسی یکی دیگر از مسائل پیرامون کارشناسی ماشین کارکرده، مطرح است بپردازیم که بحث مربوط به کارشناسی خودرو رایگان بوده که به دلیل بالا بودن هزینه خرید خودرو و گسترش تمایل عمومی به خرید خودرو کار کرده، مورد سوال بسیاری از افراد می باشد.

در توضیح این مطلب باید گفت، در حال حاضر، خدمات کارشناسی خودرو، چه توسط افراد انجام گیرد و چه توسط شرکت ها، مستلزم پرداخت هزینه و قیمت تعیین شده بوده، لذا، کارشناسی خودرو رایگان، برای متقاضیان، امکان پذیر نمی باشد. البته، همانطور که در بخش کارشناسی خودرو آنلاین گفته شد، در حال حاضر، برخی از سایت های اینترنتی، کارشناسی خودرو رایگان را صرفا در رابطه با تخمین قیمت حدودی خودرو انجام داده که متقاضیان می توانند با مراجعه به این وب سایت ها و وارد کردن اطلاعات لازم، از حدود قیمت خودرو مورد نظر خود، مطلع شوند.

کلام پایانی


با توجه به نیاز مبرم و ضروری امروز افراد به وسیله نقلیه شخصی و افزایش شدید قیمت خودرو، افراد ناچار به خرید ماشین های کارکرده و دست دوم هستند. از انجایی که نمی‌توان به کسی اعتماد کرد، بهترین و موثرترین راه برای تشخیص سالم بودن خودرو، استفاده از کارشناسی خودرو است. در این میان مطالبی در خصوص چگونگی انجام کارشناسی، هزینه های مورد نیاز، انواع خدمات کارشناس خودرو و از این قبیل مسائل را در قالب این مقاله برایتان به صورت مبسوط و کامل بیان کردیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید بهترین انتخاب را در زمینه خرید خودرو انجام دهید.امیدواریم برایتان مفید بوده باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو