چگونه بفهمیم شاسی خودرو ضربه خورده یا نه؟

چگونه بفهمیم شاسی خودرو ضربه خورده یا نه؟


منبع: ساعد نیوز

2

1402/9/22

23:25


شاسی خودرو یکی از مهم‌ترین اجزای بدنه خودرو می‌باشد که در زمان خرید و فروش یا کارشناسی خودرو باید به آن توجه فراوانی شود. اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات در مورد علائم ضربه خوردگی شاسی هستید ادامه این مطلب از ساعد نیوز را بخوانید.

خودرو از سه قسمت مهم پیشرانه، بدنه و شاسی تشکیل شده است. این سه از بخش‌های بسیار مهم خودرو به شمار می‌روند. شاسی با ستون‌های فولادی مانند یک چارچوب در کنار اجزای دیگر خودرو قرار دارد که در حالت‌های عادی قابل مشاهده نیست. اجزایی مانند فنربندی، پیشرانه، سیستم انتقال قدرت و فرمان روی شاسی سوار می‌شوند. شاسی خودرو باید ویژگی‌هایی مانند سبکی، حجم کم، استحکام، توان تحمل ضربه، مقاومت و کمترین صدا را داشته باشد. این بخش مهم خودرو در تصادفات از آسیب رسیدن به سرنشینان جلوگیری می‌کند.

علائم شاسی ضربه خورده

چون که تشخیص شاسی ضربه خورده برای افراد عادی معمولا امکان پذیر نمی باشد حتما باید از یک کارشناس خودرو با تجربه کمک بگیرید تا با بررسی های دقیق ،شاسی خودرو را کارشناسی و مشکلات آن را به شما ارائه دهد.علائم مشکلات شاسی خودرو زمانی که میخواهیم بفهمیم شاسی خودرو ضربه خورده است یا نه؟

شاسی خودرو

انحراف شاسی ماشین

خودرو هنگامی که تصادف رخ می دهد دچار انحراف شاسی می شود .باید بدانید که هرگونه انحراف حتی اگر جزئی در شاسی ماشین باشد به قسمت های درونی آن نیز صدمه وارد می کند.در این حالت اگر یک تعمیرکار حرفه ای ،خودرو را تعمیر کند می تواند انحراف شاسی را برطرف کند .

شاسی خوردگی

قسمت های ابتدایی و انتهایی شاسی بیشتر دچار خوردگی می شوند. بنابراین با اینکه قسمت میانی شاسی ماشین مورد بررسی قرار می گیرد باید حتما قسمت های ابتدایی و انتهایی شاسی ماشین بیشتر و با دقت مورد بررسی قرار گیرد .خوردگی شاسی ضمن اینکه امنیت سرنشینان را به خطر می اندازد ،موجب می شود که لرزش با داخل کابین انتقال یابد .

برای اینکه تشخیص دهید شاسی ماشین خوردگی دارد، درب صندوق عقب و کاپوت را باز کنید و کف این دو را با دقت بررسی کنید زیرا وجود هرگونه ناهمواری در کف صندوق عقب و کاپوت،نشانه شاسی خوردگی می باشد.اما چونکه یکسری خودرو ها شاسی کشی می شوند افراد عادی نمی توانند این شاسی کشی را تشخیص دهند بنابراین به شما توصیه می کنیم که حتما این بررسی را به عهده یک کارشناس خودرو در مجموعه دژ کاربسپارید.

جوش دادن اتاق خودرو

برای اینکه از لرزش های پیش آمده بخاطر آسیب های شاسی ماشین،ممکن است اتاق خودرو را در چند نقطه جوش داده باشند.بخاطر همین روی نقاط جوش خورده بتونه و رنگ می زنند،بنابراین تشخیص بسیار سخت می باشد .به همین دلیل باید این کار را به یک کارشناس خودرو بسپاریم.

ریختگی رنگ

باید بدانید که بعد از عمل شاسی کشی خودرو های تصادفی،قسمت های آسیب دیده را بتونه و بعد رنگ میکنند به طوریکه تشخیص ناهمواری ها برای افراد عادی قابل تشخیص نمی باشد .

ریختگی رنگ بدنه

انحراف فرمان

باید توجه داشته باشید که اولین قسمتی که باید بررسی کنید،سیستم چرخ و فرمان می باشد.اگر چرخ ها و فرمان خودرو مشکلی نداشتند باید به سراغ شاسی خودرو بروید.

صدا و اصطکاک در جلوبندی

اگر زمان رانندگی حس میکنید که جلوبندی اصطکاک دارد و قطعات ماشین روی هم ساییده می شوند،احتمال اینکه شاسی ماشسن آسیب دیده باشد بسیار زیاد است و اگر این صدا و اصطکاک در یک سمت خودرو باشد،احتمال آسیب شاسی بیشتر می باشد .

جهت گیری گشتاوری

اگر خودروی شما در سرعت بالا به یک سمت و سو کشیده می شود ،احتمال اینکه شاسی ماشین آسیب دیده باشد زیاد است . البته این امر در مورد خودرو هایی که سرعت بالاتری دارند امری طبیعی می باشد اما باید بدانید که تفاوت آن با خودرویی که دارای عیوب می باشد در این است که جهت انحراف آن قابل پیش بینی نمی باشد .در حالی که خودروی معیوب همیشه به یک سمت منحرف می شد.

پوسیدگی شاسی ماشین

با اینکه در زمان ساخت خودرو ،شاسی را با مواد ضد زنگ پوشش دهی می کنند اما باز هم بخاطر تماس بیش از حد با رطوبت پوسیده و زنگ زده می شود.پوسیدگی شاسی ماشین باعث می شود لرزش ها به داخل کابین منتقل و سرنشینان احساس ناراحتی کنند.

پوسیدگی شاسی

سخن پایانی

با توجه به مطالب بیان شده در فوق دریافتیم شاسی خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در زمان خرید یا کارشناسی خودروباید به آن توجه نماییم تا در صورت مشاهده ایراد یا از خرید خودرو شاسی خورده منصرف شده یا در صورت خرید افت قیمت آن را منظور نماییم و عواقب خرید چنین خودرویی را بپذریم.توجه داشته باشید شاید شکل ظاهری شاسی مانند روز اول شود اما از نظر استحکام، مقاومت یا ایمنی هیچ‌گاه شبیه روز اول نمی‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو