نحوه اجرای نمای فایبر سمنت

نحوه اجرای نمای فایبر سمنت


منبع: ایران ناز

2

1402/10/3

14:30


نحوه اجرای نمای فایبر سمنت

نحوه اجرای نمای فایبر سمنت

 

فایبر سمنت برد یا پانل سیمانی الیاف دار، صفحاتی پیش ساخته هستند که از ترکیب سیمان، آب و الیاف سلولزی ساخته می شوند. این صفحات در ابعاد و طرح های مختلف در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارند.

 

یکی از کاربردهای پانل های سیمانی، استفاده به عنوان نمای ساختمان است. نمای سمنت برد می‌تواند یک نمای بسیار زیبا باشد و به صورت بسیار کاربردی استفاده شود.

 

نحوه اجرای نمای فایبر سمنت

 

اما اگر همین مصالح ساختمانی نیز به صورت اشتباه اجرا شوند، می‌توانند زیبایی نمای ساختمان را بگیرند. پس چگونه این نما را به صورت درست اجرا کنیم که تاثیر مثبتی داشته باشد؟

 

در ادامه این نکات را بررسی می‌کنیم و درباره مراحل اجرای صحیح آن به شما توضیح می‌دهیم. نمای فایبر سمنت مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

• مقاومت بالا در برابر آتش: این مصالح سیمانی در برابر آتش بسیار مقاوم هستند و در صورت وقوع آتش سوزی، شعله ور نمی شوند و دود تولید نمی کنند.

• مقاومت بالا در برابر رطوبت: فایبر سمنت بردها در برابر رطوبت مقاوم هستند و در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت، دچار پوسیدگی نمی شوند.

• مقاومت بالا در برابر ضربه: پانل سیمانی در برابر ضربه، مقاوم هستند و در صورت برخورد اجسام سنگین، دچار شکستگی نمی شوند.

• دوام بالا: سمنت بردها دارای عمر مفید طولانی هستند و نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی ندارند.

• تنوع در طرح و رنگ: فایبر سمنت بردها در طرح ها و رنگ های مختلف تولید می شوند و می توان با توجه به سلیقه خود، نمای ساختمان را طراحی کرد.

 

مراحل اجرای نمای فایبر سمنت

در این قسمت مراحل اجرای صحیح فایبر سمنت نما را بررسی می‌کنیم:

 

مرحله اول) آماده سازی زیرسازی

اولین مرحله، آماده سازی زیرسازی است. زیرسازی باید عاری از هرگونه آلودگی و ناهمواری باشد. در صورت وجود آلودگی، باید با استفاده از مواد مناسب، زیرسازی را تمیز کرد. در صورت وجود ناهمواری، باید آن را با استفاده از ملات سیمان یا بتن پر کرد.

 

در صورت استفاده از فایبر سمنت برد برای پوشش نمای ساختمان هایی که دارای سازه بتنی هستند، باید ابتدا سطح بتن را با استفاده از دستگاه شاتکریت، تمیز و صاف کرد.

 

سپس، باید یک لایه آستر سیمانی بر روی سطح بتن اجرا کرد. این لایه آستر، به افزایش چسبندگی ورق‌های سیمانی به سطح بتن کمک می کند.

 

مراحل اجرای نمای فایبر سمنت

 

مرحله دوم) نصب پروفیل های زیرسازی

پس از آماده سازی زیرسازی، باید پروفیل های زیرسازی را نصب کرد. پروفیل های زیرسازی از جنس گالوانیزه هستند و به دو صورت عمودی و افقی نصب می شوند.

 

فاصله پروفیل های عمودی معمولاً بین 60 تا 100 سانتی متر است. فاصله پروفیل های افقی نیز معمولاً بین 100 تا 150 سانتی متر است.

 

در هنگام نصب پروفیل های زیرسازی، باید دقت کرد که پروفیل ها با زاویه 90 درجه نسبت به یکدیگر نصب شوند. همچنین، باید دقت کرد که پروفیل ها در سطحی صاف و مسطح قرار گیرند.

 

مرحله سوم) نصب فایبر سمنت برد

پس از نصب پروفیل های زیرسازی، می توان پانل های سیمانی را نصب کرد. فایبر سمنت بردها را می توان با استفاده از پیچ یا پرچ به پروفیل های زیرسازی متصل کرد. فاصله پیچ ها یا پرچ ها معمولاً بین 20 تا 30 سانتی متر است.

 

در هنگام نصب فایبر سمنت برد، باید دقت کرد که این مصالح ساختمانی به صورت دقیق و با فاصله یکسان در کنار یکدیگر قرار گیرند. همچنین، باید دقت کرد که پیچ ها یا پرچ ها در محل مناسب قرار گیرند تا از ترک خوردن فایبر سمنت برد جلوگیری شود.

 

مرحله چهارم) اجرای بندکشی

پس از نصب فایبر سمنت بردها، باید بندکشی بین دو پنل را اجرا کرد. برای این کار، از بندکشی مخصوص فایبر سمنت استفاده می شود.

 

در هنگام اجرای بندکشی، باید دقت کرد که بندکشی به صورت یکنواخت و صاف اجرا شود. همچنین، باید دقت کرد که بندکشی به صورت کامل پر شود تا از نفوذ آب و رطوبت به داخل نمای فایبر سمنت جلوگیری شود.

 

مراحل اجرای نمای فایبر سمنت برد این عوامل بودند. اجرای صحیح و اصولی تمامی این فرایند، درنهایت به نتیجه ای عالی و یک نمای ساختمان با کیفیت و زیبا می‌انجامد.

 

اگر می‌خواهید خودتان نما را اجرا کنید، دقت کنید و نکات مهم و ریز آن را نیز اجرا کنید، همچنین اگر می‌خواهید کار را به دست یک فرد دیگر بسپارید، به یاد داشته باشید که با یک فرد متخصص به عنوان پیمانکار همکاری کنید. از شرکت‌هایی که سابقه درخشانی در این زمینه دارند، کندونما یکی از برترین‌ها است.

 

نکات مهم در اجرای نمای فایبر سمنت

 

بازدید از سایت کندونما

 

نکات مهم در اجرای نمای فایبر سمنت

در اجرای نمای فایبر سمنت، نکات زیر را باید رعایت کرد:

 

• در هنگام برش فایبر سمنت برد، باید از ماسک استفاده کرد تا از استنشاق گرد و غبار سیلیس جلوگیری شود.

• در هنگام نصب فایبر سمنت برد، باید دقت کرد که پیچ ها یا پرچ ها در محل مناسب قرار گیرند تا از ترک خوردن فایبر سمنت برد جلوگیری شود.

• در هنگام اجرای بندکشی، باید از بندکشی مخصوص فایبر سمنت استفاده کرد تا از ترک خوردن بندکشی جلوگیری شود.

• باید دقت کنید که ممکن است هر منطقه‌ای، نیاز به اجرای پانل‌های سیمانی به صورت متفاوتی داشته باشد. برای مثال فایبر سمنت برد گیلان به دلیل آب و هوای خاص منطقه، نکات اجرای متفاوتی خواهد داشت.

 

جدول مشخصات فایبر سمنت برد

در جدول زیر، مشخصات فایبر سمنت برد آورده شده است:

مشخصه

مقدار

ضخامت

6 تا 25 میلی متر

عرض

1220 تا 1525 میلی متر

طول

2440 تا 3050 میلی متر

وزن

16 تا 25 کیلوگرم بر متر مربع

مقاومت در برابر آتش

کلاس A1

مقاومت در برابر رطوبت

کلاس A

مقاومت در برابر ضربه

کلاس I

عمر مفید

بیش از 50 سال

 

سخن پایانی

نمای فایبر سمنت، یکی از گزینه های مناسب برای پوشش نمای ساختمان است. این نوع نمای دارای مزایای زیادی است و می تواند زیبایی و دوام را به ساختمان ببخشد.

 

با این حال، اجرای این نوع نما نیز دارای نکات و ظرایف خاصی است که باید در نظر گرفته شود. در این مقاله به بررسی نکات مهمی که برای نصب و اجرای پانل سیمانی به عنوان نمای ساختمان باید به آن دقت کنید، پرداختیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو