تفاوت لوله آتشخوار و لوله گوشتدار در چیست؟ کدام لوله مانیسمان بهتر است؟

تفاوت لوله آتشخوار و لوله گوشتدار در چیست؟ کدام لوله مانیسمان بهتر است؟


منبع: ایران ناز

3

1402/7/25

13:55


تفاوت لوله آتشخوار و لوله گوشتدار در چیست؟ کدام لوله مانیسمان بهتر است؟

تفاوت لوله آتشخوار و لوله گوشتدار در چیست؟ کدام لوله مانیسمان بهتر است؟

 

لوله گوشتدار چیست؟

به لوله فولادی که ضخامت جداره های آن نسبت قابل توجهی با لوله های پرکاربرد دارد، لوله گوشتی یا گوشتدار می گویند. در این لوله ها معمولاً نسبت قطر لوله به ضخامت دیواره پایین تر از 20 می باشد.

 

این جداره ضخیم باعث شده تا لوله گوشتدار وزن قابل توجهی داشته باشد. در نتیجه جزء لوله های نسبتاً خاص قرار می گیرد. این نوع لوله ها معمولاً در شرایط پرفشار که سایر لوله ها قادر به استفاده نیستند، کاربرد دارد.

 

به خاطر داشته باشید که ضخامت جداره که اختلاف قطر داخلی و خارجی است، اصلی ترین فاکتور کیفیت در لوله گوشتی است. یکنواختی ضخامت در طول، اهمیت بسیار زیادی در عملکرد و کارایی لوله دارد.

 

مزایا لوله گوشتدار

ضخامت جداره و تحمل فشار و دمای بالا، تنها مزیت لوله گوشتدار نیست. بلکه مزایای متعددی را می توان برای این پروفیل فولادی برشمرد. از جمله:

 

• مقاومت بالای لوله گوشتی در شرایط خوردگی و محیط های مرطوب دریا

• سختی و چقرمگی بسیار بالا

• پرداخت های زیر سطحی و استحکام در برابر ترک خوردگی ناشی از تنش ها

• دوام مناسب لوله گوشتدار در برابر اکسیداسیون و سوراخ شدن

• ماندگاری و طول عمر قابل توجه

 

لوله گوشتدار

 

معایب لوله گوشتدار

در کنار مزایای ارزشمند لوله جدار ضخیم، خوب است به سه نکته محدودکننده توجه کرد. درست است که ضخامت بالا سبب افزایش دوام و مقاومت لوله می شود.

 

اما این عامل خود دلیلی بر افزایش وزن و فولاد مصرفی در لوله است. پس در شرایطی که کاهش وزن سازه ضرورت داشته باشد، لوله گوشتی انتخاب چندان خوبی نیست.

 

دیگر نکته حائز اهمیت برای استفاده، قیمت لوله گوشتدار است. به دلیل افزایش وزن، میزان فولاد و مواد اولیه افزایش می یابد. نتیجه آن افزایش قیمت خرید لوله گوشتدار نسبت به سایر لوله ها به ویژه لوله های نازک است.

 

از دیگر محدودیت های افزایش ضخامت می توان به انعطاف پذیری کم لوله گوشتدار اشاره کرد. این لوله ها قابلیت جوشکاری راحتی ندارند. همچنین برش کاری آن ها نیاز به شرایط خاص داشته و حمل و نقل آن ها نیازمند دقت و نیروی بالاست.

 

کاربرد لوله گوشتدار

یقیناً لوله های ضخیم و گوشتی دارای مقاومت و استحکام بسیار زیادی در برابر ضربه، فشار و دما هستند. بنابراین در شرایطی که به چنین ویژگی هایی نیاز است، لوله گوشتدار کاربرد زیادی دارد. از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

• استفاده از لوله گوشتدار در صنایع مادر نظیر صنایع پتروشیمی

• پرکاربرد برای استفاده در انتقال نفت و کارخانه های تولید مواد شیمیایی

• ساخت لوله های آبرسانی و یا سیستم های آبیاری کشاورزی

• کاربرد لوله گوشتدار در ساخت و سازهای بزرگ مقیاس مثل پل سازی، ساخت بندر و اسکله

• مناسب برای ساخت سازه های پایدار نظیر داربست متحرک یا ساپورت برای نگهداری وزن زیاد

 

شما مخاطبان عزیز برای دریافت مشاوره رایگان خرید و دریافت قیمت لوله گوشتی مانیسمان با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید یا به سایت شرکت فولاد جهان مهر  به آدرس jamsteelco.com مراجعه نمایید.

 

لوله آتشخوار چیست؟

لوله آتشخوار یکی از انواع لوله کربن استیل است. بدون درز بودن و مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت، دو مشخصه اصلی این لوله است.

 

در واقع فرآیند تولید لوله کربم استیل آتشخوار به گونه ای است که لوله به صورت یکپارچه ساخته می شود. بدون آن که درز و یا جوشی در ساخت آن به کار گرفته شود.

 

لوله آتشخوار

 

ویژگی لوله آتشخوار

لوله آتشخوار بویلر همانگونه که از نامش پیداست، قابلیت تحمل دمای فوق العاده زیادی دارد. به زبانی ساده، خوراکش آتش است! این لوله ها می توانند حداکثر دمایی در حدود 600 درجه سانتی گراد را تحمل کنند.

 

به دلیل درصد پایین کربن و وجود منگنز، مقاومت فشاری بالایی نیز دارد. بدون درز بودن آن نیز سبب شده تا کیفیت ساخت و همچنین دوام و استحکام لوله آتشخوار بسیار مناسب باشد.

 

لوله آتشخوار دیگ بخار و مشعل در استانداردهای مختلفی تولید می شود. تفاوت در میزان عناصر و ترکیبات تشکیل دهنده نظیر درصد کربن یا منگنز از تفاوت های اصلی آن هاست.

 

ST35.8 DIN 17175 ، ST45.8 DIN 17175 & DIN 2448، ASME SA 192 DIN 17175 و ASTM A179 Boiler Tube از جمله موارد رایج است.

 

کاربرد لوله آتشخوار

همانگونه که اشاره شد، استحکام و مقاومت بسیار بالا در برابر دما و فشار اصلی ترین ویژگی لوله آتشخوار است. از این رو این لوله برای انتقال مایعات و گازها با دما و فشار بالا بسیار کاربرد دارد.

 

استفاده در بویلر ، واتر تیوب، دیگ جوش، مبدل های حرارتی و خطوط انتقال از حوزه های کاربرد آن است. صنایع نفت و گاز، محصولات شیمیایی، ساختمان سازی، کشتی سازی و سیستم حرارتی نیز از این لوله استفاده می کنند.

 

تفاوت لوله آتشخوار و لوله مانیسمان گوشتدار

لوله آتشخوار و لوله گوشتدار از انواع لوله کربن استیل بدون درز محسوب شده، مقاومت و استحکام خوبی دارند. اما در کنار این شباهت ها، توجه به برخی تفاوت ها حائز اهمیت است. این نکات می تواند در انتخاب و خرید بهترین لوله نقش مهمی داشته باشد.

 

• ترکیبات و عناصر سازنده

لوله گوشتدار و لوله آتشخوار در ترکیبات سازنده به ویژه عناصر کربن و منگنز متفاوت هستند.

 

• اندازه و قطر لوله آتشخوار و لوله گوشتدار

استفاده از لوله گوشتدار در قطرهای 24 اینچ رواج دارد، در حالی که لوله آتشخوار ازحدود 3/4 اینچ تا حدود 4 اینچ بیشترین کاربرد را دارد، که البته سایزها در این نوع از لوله با اندکی تغییر در قطر بیرونی تولید می گردد: 25.4، 31.8، 38، 44.5، 50.8، 57، 60.3، 63.5 و 76.1 و 114 میل

 

• حوزه کاربرد و استفاده

لوله گوشتدار در صنایع مختلف کاربرد دارد، صنعت پتروشیمی، کشتی و خودروسازی، خطوط انتقال و مخازن از جمله آن هاست. همچنین موارد خاصی نظیر آتش نشانی ها و … نیز از آن استفاده می کند.

 

اما لوله آتشخوار به دلیل مشخصات فنی خاص، در مواردی که لوله بایستی فشار و دمای قابل توجهی را تحمل کند مانند موتور خانه، مشعل، بویلر و دیگ بخار اشاره کرد، لذا کمتر برای شرایط معمول کاربرد دارد.

 

• قیمت لوله آتشخوار و گوشتدار

قیمت لوله آتشخوار و لوله مانیسمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. طبیعتاً ترکیبات سازنده ( متریال )، مشخصات فنی نظیر سایز، ضخامت، طول و برند سازنده و … بر قیمت خرید لوله فولادی مؤثر است، و دقیقا بخاطر متریال خاص لوله آتشخوار قیمت بالاتری نسبت به گوشتدار دارند.

 

برای آگاهی از آخرین قیمت لوله آتشخوار و لوله مانیسمان گوشتدار می‌ توانید همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

 

• تحمل فشار و دما

یکی از بارزترین تفاوت های لوله آتشخوار و لوله گوشتدار، تحمل دما و فشار است. لوله آتشخوار تحمل فشار و دمای فوق العاده بالایی دارد. اساساً استفاده در چنین شرایطی یکی از مهمترین محورهای انتخاب این نوع لوله است.

 

درست است که لوله های مانیسمان از جمله گوشتدار مقاومت تحمل فشار بالایی دارند. اما این ویژگی در لوله آتشخوار بسیار پررنگ و قابل توجه تر است.

 

لوله مانیسمان

 

خرید و دریافت قیمت لوله آتشخوار و لوله مانیسمان گوشتدار

یک مرکز خرید تخصصی و با سابقه، گزینه ای هوشمندانه برای خرید لوله گوشتدار و لوله آتشخوار با قیمت مناسب است.

 

مجموعه فولاد جهان مهر از سال 1350 فعالیت خود را از منطقه شاپور تهران ( خیابان قزوین فعلی) در زمینه تهیه و تامین انواع آهن آلات ساختمانی مانند تیرآهن معمولی ، میلگرد، لوله گاز و… آغاز کرد.

 

پس از گذشت 27 سال و تاسیس بازار آهن شادآباد تهران، ضمن استقرار در بازار آهن، حوزه کاری خود به سایر بخش ها مانند صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، و امکان تمامی اقلام فولادی نظیر لوله مانیسمان بدون درز، فلنج و اتصالات، تیرآهن هاش، شیرآلات و … را برای مشتریان خود فراهم نمود.

 

این مجموعه به صورت رسمی در سال 1389 شرکت فولاد جهان مهر را ثبت نموده است و با ارائه فاکتور رسمی و واردات مستقیم از چین، ترکیه و اروپا سعی بر تامین نیازهای مشتریان معتبر خود نموده است.

 

در سال 1394 با توجه به گسترش اینترنت و نیاز مشتریان به دسترسی سریعتر قیمت، سایت شرکت فولاد جهان مهر به آدرس jamsteelco.com راه اندازی شد و ضمن ارتباط بهتر با مشتریان، به ارائه مشاوره فنی خرید رایگان توسط تیم مهندسی مجموعه از طریق تلفن 88654200-021 به مشتریان ارائه نموده است.

 

این شرکت با پشتوانه تجربه نیم قرنی خود در تامین انواع مقاطع فولادی، ورق آلیاژی و لوله فولادی مورد استفاده در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، نیروگاهی، ماشین سازی، کشتی سازی، ساختمانی و…، و تلاش برای تامین متریال مورد نیاز این صنایع در کوتاهترین زمان و با مناسبترین قیمت از کارخانجات و برند های معتبرایرانی و خارجی ، همچنین اخذ و ارائه گواهینامه بین المللی از این کارخانجات، هم‌اکنون یکی از مهمترین تامین کنندگان مقاطع آهن و فولاد کشور محسوب می‌گردد.

 

شما مخاطبان عزیز برای دریافت جدیدترین قیمت لوله مانیسمان بدون درز آتشخوار و گوشتدار و سایر انواع لوله فولادی با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

 

خرید لوله مانیسمان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو