فوم الاستومری

فوم الاستومری


منبع: ایران ناز

1

1402/12/10

14:06


فوم الاستومری

فوم الاستومری

 

امروزه از فوم الاستومری(elastomeric foam) برای جلوگیری از هدر رفت انرژی که یکی از مسائل بسیار مهم در حوزه تأسیسات و ساخت و سازمی باشد استفاده می شود.

 

این عایق یکی از نوین ترین محصولاتی که در این زمینه استفاده می شود،است. این محصول یکی از پرکاربردترین تجهیزاتی است که به عنوان عایق حرارتی در ساخت و ساز ساختمان ها و همچنین بخش های مختلف صنعتی استفاده می شود.

 

فوم الاستومری یکی از پرکاربردترین انواع عایق‌های حرارتی در جهان است. این عایق به دلیل ساختار سلولی بسته و مواد تشکیل‌دهنده‌اش، مقاومت بالایی در برابر نفوذ رطوبت دارد و می‌تواند به‌طور مؤثری از اتلاف انرژی جلوگیری کند.

 

فوم الاستومری در دو نوع رولی و لوله‌ای تولید می‌شود. فوم‌های رولی برای عایق‌کاری سطوح صاف و بزرگ مانند دیوارها، سقف‌ها و کف‌ها استفاده می‌شوند. فوم‌های لوله‌ای نیز برای عایق‌کاری لوله‌های آب، گاز و تهویه مطبوع کاربرد دارند.

 

در این مقاله قصد داریم به صورت کامل به معرفی، بررسی ویژگی ها و کاربردهای این نوع فوم بپردازیم. در صورتی که شما نیز قصد خرید این محصول یا افزایش اطلاعات خود در این زمینه را دارید، تا انتها با ما همراه باشید.

 

به طور کلی فوم های الاستومری با توجه به شکل ساخت و کارایی که دارند، به دو دسته رولی و لوله ای تقسیم بندی می شوند.

 

فوم های رولی که به آنها فوم های الاستومری ورقه ای گفته می شود، بیشتر برای نصب روی دیوارهای خارجی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گرد تا از این طریق، مانع ردوبدل شدن حرارت شود.

 

فوم رولی خود دارای چندین نوع است که شامل عایق رولی ساده، عایق روکش دار و بدون روکش، عایق رولی شانه تخم مرغی، عایق پروتکت بلک و عایق رولی پشت چسب دار ساده می شود.

 

دسته دیگر انواع فوم ها مربوط به نوع لوله ای می شوند. همانطور که از اسم این محصول پیداست، این فوم ها کاربرد زیادی در عایق کردن لوله های آب و تأسیسات داشته و به عنوان عایق حرارتی و برودتی در این بخش ها مورد استفاده قرار می گیرند.

 

فوم الاستومری

 

کلاهک دودکش

دودکش و به همراه آن کلاهک دودکش برای خارج کردن مواد زائد لوازم گازسوز مورد استفاده قرار می گیرد که نبود آن در خانه ممکن است خطرناک باشد، چون گازهای مضر در محیط خانه جمع می شوند و خطرات تنفسی را ایجاد می کنند.

 

کلاهک دودکش نیز کاربردهای متنوعی برای خانه شما دارد. این کلاهک ها کمک می کنند که پرندگان سر دودکش لانه سازی نکنند یا برف، باران و گرد و خاک وارد خانه شما نشود. در این متن با انواع این کلاهک ها آشنا خواهیم شد.

 

دودکش یکی از مهمترین اجزای یک خانه است چرا که دود تولید شده در خانه را به بیرون هدایت می کند و این کار سبب کاهش مواد مضر در داخل خانه می شود.

 

کلاهک دودکش نیز وسیله ای می باشد که بر سر دودکش متصل شده و از ورود آشغال، برف و باران و گرد و خاک به داخل خونه جلوگیری می کند. کلاهک ها انواع مختلفی دارند که بسته به کاربرد، انتخاب شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

 

کلاهک ها به چند دسته تقسیم می شوند که هر کدام با دیگری تفاوت هایی دارد و دارای زیردسته هایی هستند. در زیر به تعدادی از این دسته ها اشاره شده است:

 

  • کلاهک به شکل اچ

  • کلاهک به شکل پره ای

  • کلاهک چینی

  • کلاهک با طرح آلمانی

  • کلاهک زانویی

  • کلاهک نیم گرد

  • کلاهک گردان

 

کلاهک دودکش

 

لوله خرطومی هواکش

لوله خرطومی هواکش از جمله وسایل پر استفاده در صنایع مختلف است. این لوله ها بسیار انعطاف پذیر هستند و در حوزه های مختلفی از آن ها استفاده می شود.

 

استفاده از این لوله ها می تواند تا حد بسیار زیادی کار شما را ساده تر کند. این لوله ها بسیار انعطاف پذیر هستند و حرکت دادن آن ها در مسیرهای مختلف احتیاجی به اتصالات ندارد و به راحتی قابل نصب است.

 

این لوله ها معمولا از جنس پی وی سی تولید می شوند و بسیار مقاوم هستند. در هنگام استفاده از این لوله ها باید نکات مختلفی را رعایت کنید.

 

برای استفاده از لوله خرطومی باید آشنایی نسبی با آن داشته باشید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در رابطه با این محصول در این مقاله با ما همراه باشید.

 

حفظ کیفیت هوا برای عملکردهای روزمره و سبک زندگی مدرن ما ضروری است. یکی از موثرترین عواملی که در کیفیت هوای یک مکان می تواند تاثیرگذار باشد، استفاده از لوله هواکش مناسب است.

 

لوله خرطومی هواکش یکی از بهترین گزینه ها برای تخلیه هوا، تخلیه گازهای سبک، دود و بخار آب است. این لوله ها می توانند در فضاهای مختلفی استفاده شوند.

 

لوله خرطومی هواکش به دلیل منعطف بودن در محل های مختلفی استفاده می شود. این لوله ها به دلیل جنس پلاستیک به کار رفته در آن ها معمولا در مقابل مواد شیمیایی، حرارت غیر مستقیم، دود و… مقاوم هستند.

 

لوله خرطومی به راحتی از بین نمی رود و بسیار مقاوم است. البته لوله های خرطومی با جنس آلومینیومی نیز در بازار وجود دارند.

 

همیشه توصیه می شود لوله های هواکش به صورت بی رنگ تهیه شوند. علت این موضوع این است که در صورت وجود هر گونه مشکل یا وجود هر گونه سوارخ در هر بخش از لوله به سرعت متوجه آن شوید.

 

همچنین در صورت تعداد زیاد لوله های هواکش بهتر است از لوله هایی با رنگ های مختلف استفاده کنید. در این صورت عیب یابی این لوله ها ساده تر خواهد بود.

 

لوله خرطومی هواکش ، فوم الاستومری

 

دمپر دستی

از جمله ابزارهایی که در دودکش ها، هواسازها و یا کانال های مختلف به کار می رود، دمپر ها هستند. به وسیله دمپر، جریان هوای ورودی از کانال ها کنترل شده یا می توان به طور کلی جریان را مسدود کرد.

 

دمپرها انواع مختلفی دارند که کاربرد آن ها با یکدیگر متفاوت است. نوعی از دمپر ها که بیشتر در سیستم های تهویه مرکزی مورد استفاده قرار می گیرند، دمپر دستی است.

 

این نوع دمپر کاربرد های زیادی در تجهیزات صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

 

خطوط آب رسانی را تصور کنید، برای کنترل شدت جریان آب و یا قطع کردن آن از شیر استفاده می شود. دمپر دستی نیز کاربردی این چنینی دارد.

 

این نوع دمپر به منظور کنترل میزان جریان هوا در کانال ها و هم چنین دریچه های مختلف، طراحی و ساخته شده است. این کنترل جریان توسط پره هایی که از نوع دیسکی هستند، امکان پذیر است.

 

دمپرهای دستی معمولاً روی خط اصلی کانال یا روی خط فرعی کانال های هر اتاق نصب می شوند. به این صورت می توان جریان هوای ورودی به هر اتاق را کنترل کرد.

 

جنس دمپرهای دستی از آلومینیوم، استیل ضد زنگ یا ورق های گالوانیزه است، به همین مقاومت بالایی در برابر عوامل مختلف محیطی دارند.

 

طول عمر مفید آن ها و کاربرد دمپر دستی در صنایع مختلف بسیار بالاست. این ابزار با قابلیت کنترل جریان ورودی هوا، در کانال های تهویه ساختمان ها و یا به صورت جداگانه برای هر اتاق یا راهرو نصب می شود.

 

نحوه ساخت دمپرهای دستی به صورت تک پره است و در آن از اهرمی آهنی و یا از جنس pvc استفاده می شود.

 

این اهرم باعث می شود که پره ها تا ۹۰ درجه اختلاف فازی، باز و بسته شوند و تغییر زاویه دهند. کنترل جریان هوا نیز به وسیله این تغییر زاویه در پره ها صورت می گیرد.

 

دمپر دستی

 

دریچه پادری

دریچه پادری وسیله ای است که در قسمت پایینی درب ها یا در حاشیه پایینی دیوار در دو بخش مجزا از هم نصب می شود، امکان جابه‌جایی هوا از بخشی با فشار بالا به قسمت دیگر با فشار پایین را مهیا می سازد.

 

این دریچه ها در انواع مختلفی تولید می شوند، که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند. جواب سوال اینکه دریچه پادری چیست را در ادامه بخوایند.

 

دریچه های پادری یا درب لوور وسیله ای با تیغه های افقی است.این دریچه از جنس چوب یا شیشه و مواد دیگری با نام لوور تهیه شده است.

 

این دریچه ها زمانی که مکان موردنظر نیازمند تهویه هوای تازه و طبیعی است استفاده می گردد. این وسیله به راحتی امکان عبور هوا را در فضای بسته را فراهم می‌کنند.

 

همچنین افقی بودن تیغه های دریچه‌ پادری به آن امکان تهویه هوا را همراه با حفظ حریم خصوصی مکان انجام می‌دهد.

 

این ها موضوعات مختصر در ارتباط با دریچه پادری بود. ما در ادامه مقاله قصد داریم تا به طور مفصل درباره این موضوع صحبت کنیم. برای آشنایی بیشتر با این وسیله، بهتر است با ادامه مطلب، همراه باشید.

 

از دریچه های پادری در جهت ارتباط سازی میان اجزای ساختمان به‌منظور فراهم نمودن گردش هوا در استفاده می شود.

 

در فضاهای بسته که امکان تهویه و ورود هوای تازه وجود نداشته باشد باعث می شود فشار منفی بر اثر برگشت هوا به درون محیط ایجاد شود.

 

در این شرایط نیازمند وسیله ای برای ورود هوا و تهویه محیط خواهیم بود. گزینه دریچه پادری بهترین عملکرد را در این حالت دارد.

 

دریچه پادری ، فوم الاستومری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو