این نوشیدنی ها به هضم غذا کمک می کنند | برای هضم غذا از این نوشیدنی ها استفاده کنید

2

1402/10/4

10:38


این نوشیدنی ها به هضم غذا کمک می کنند | برای هضم غذا از این نوشیدنی ها استفاده کنید

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

صدای معده، نفخ و اجابت مزاج ناخوشایند تنها تعدادی از مشکلاتی هستند که ممکن است در زمانی که سیستم گوارش شما به‌خوبی کار نمی‌کند، با آن مواجه شوید.

به گزارش ایرنا، در چنین شرایطی، نوشیدن برخی نوشیدنی‌ها دستگاه گوارش را تسکین می‌دهد، سلامت روده را بهبود می‌بخشد و با جذب مواد مغذی به هضم غذا کمک می‌کند.

چه چیزی‌هایی باعث هضم نشدن غذا می‌شود؟

برخی افراد با هضم غذا مشکل دارند، یعنی بعد از خوردن غذا احساس سنگینی می‌کنند و دستگاه گوارششان آن طور که باید به وظیفه خود عمل نمی‌کند. از شایع‌ترین علائم مشکلات هضم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بیماری‌های گوارشی

بیماری‌هایی که بر دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارند ممکن است باعث مشکلات هضم شوند. چند علامت رایج بیماری‌های گوارشی عبارت‌اند از:

-سوزش سردل

-سوءهاضمه (سوءهاضمه)

-نفخ

-یبوست

-سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)

غذا‌های فراوری شده

غذا‌هایی که بسیار فراوری شده هستند، مانند غذا‌های یخ‌زده یا هات‌داگ، می‌توانند بر هضم تأثیر منفی بگذارند. این غذا‌ها می‌توانند قند خون و التهاب را افزایش دهند که ممکن است باعث هضم نشدن غذا شود.

عدم تحمل و حساسیت‌های غذایی

حساسیت‌های غذایی ممکن است باعث شود که فرد در هضم برخی غذا‌ها مشکل داشته باشد و در نتیجه واکنش‌هایی مانند باد معده، نفخ، اسهال، یبوست، گرفتگی عضلات و حالت تهوع ایجاد کند.

نوشیدنی‌هایی که می‌توانند به هضم غذا کمک کنند

دارو

آنتی‌اسید‌ها یا آنتی‌بیوتیک‌ها نیز می‌توانند باعث مشکلات گوارشی شوند. این مسائل عوارض جانبی هستند و پس از قطع مصرف دارو باید برطرف شوند. دارو‌های کنترل درد نیز اغلب عوارض جانبی بر روده دارند. دارو‌های اپیوئیدی عبارت‌اند از:

کدئین

ترامادول

مورفین

بوپرنورفین

تاپنتادول

فنتانیل

هیدراتاسیون ضعیف

اگر فردی آب کافی ننوشد، می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند یبوست شود. عدم دریافت مایعات کافی می‌تواند مدفوع را سفت کرده و تعداد دفعات روده را کاهش دهد.

استرس

سطوح بالای استرس نیز می‌تواند بر هضم تأثیر منفی بگذارد. استرس یا اضطراب بیش از حد ممکن است در موارد خاص منجر به التهاب یا اسهال شود و علائم سندرم روده تحریک‌پذیر را بدتر کند.

نوشیدنی‌هایی که می‌توانند به هضم غذا کمک کنند

دیابت

افراد مبتلا به دیابت ممکن است قند خون بالا را تجربه کنند که این امر ممکن است باعث گاستروپارزی (تخلیه تأخیری معده) شود و بر هضم تأثیر بگذارد.

افرادی که علائم هضم نشدن غذا را تجربه می‌کنند باید با یک متخصص پزشکی مشورت کنند تا بفهمند چه چیزی ممکن است باعث آن شود.

برای کمک به هضم غذا چه بنوشیم؟

هنگامی که غذا یا مایع وارد بدن می‌شود، از مری به معده می‌رود، در آنجا توسط آنزیم‌های گوارشی تجزیه می‌شود و از آنجا وارد روده شده و باعث جذب مواد مغذی به جریان خون می‌شود.

در طی این فرایند، باکتری‌های روده نقش مهمی در عملکرد گوارش دارند. در واقع، اختلال در باکتری‌های روده با چاقی و بیماری التهابی روده مرتبط است.

آب و فیبر نیز در این فرایند به عبور مواد زائد از دستگاه گوارش و نرم‌شدن حرکات روده کمک می‌کنند.

نوشیدنی‌هایی که باعث جذب مواد مغذی، تقویت سلامت روده و جلوگیری از التهاب روده می‌شوند، عبارت‌اند از:

نوشیدنی‌هایی که می‌توانند به هضم غذا کمک کنند

آب: علاوه بر اهمیت آن برای هضم، تحقیقات معتبر نشان می‌دهد که آب گرم ممکن است به باکتری‌های روده کمک کند.

دمنوش‌های گیاهی و ادویه‌دار: دمنوش‌های گیاهی شامل چای نعناع، چای زردچوبه، چای زنجبیل و چای رازیانه است. گیاهان و ادویه‌های موجود در چای می‌توانند التهاب را کاهش داده و علائم ناراحتی گوارشی را تسکین دهند.

آب‌آلو: این نوشیدنی به دلیل فیبر بالا می‌تواند حرکات روده را تقویت کند.

اسموتی: این نوشیدنی‌ها سرشار از آب و فیبر هستند که می‌تواند به عبور مواد زائد از سیستم گوارشی کمک کند.

کامبوجا: منبع بسیاری از پروبیوتیک‌ها است و تحقیقات نشان می‌دهد که این نوشیدنی می‌تواند به جذب مواد مغذی نیز کمک کند.

کفیر: این نوشیدنی تخمیر شده سرشار از پروبیوتیک‌ها و شامل طیف وسیعی از مواد مغذی مهم است.

بعد از غذا از چه نوشیدنی‌هایی باید اجتناب کنیم؟

درحالی‌که برخی نوشیدنی‌ها می‌توانند هضم را بهبود بخشند، برخی دیگر می‌توانند مضر بوده و هضم غذا را به تأخیر بیندازند. به‌عنوان‌مثال، گاز موجود در نوشابه‌های گازدار می‌تواند سطح اسید معده را افزایش داده و باعث نفخ شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف زیاد نوشابه‌های گازدار می‌تواند باعث افزایش التهاب در روده شده و به دستگاه گوارش و روده آسیب برساند.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که اگر به لاکتوز حساسیت دارید، نوشیدن نوشیدنی‌های حاوی شیر گاو ممکن است منجر به ناراحتی و التهاب دستگاه گوارش شود.

‌چه کار‌های دیگری برای کمک به هضم غذا می‌توانیم انجام دهیم؟

وقتی هضم غذا با نوشیدن برطرف نمی‌شود، می‌توانید بعد از غذاخوردن موارد زیر را امتحان کنید:

نوشیدنی‌هایی که می‌توانند به هضم غذا کمک کنند

-پیاده‌روی - ورزش سبک می‌تواند به حرکت غذا در سیستم گوارش کمک کند

-مصرف پروبیوتیک برای بهبود سلامت روده

-شرکت در فعالیت‌هایی که سطح استرس را کاهش می‌دهد؛ مانند تمرینات تنفس عمیق، یوگا و طب سوزنی

-ترک سیگار

-صحبت با یک متخصص تغذیه در مورد راه‌های جلوگیری از محرک‌های غذایی و آلرژن‌ها

مهم است که در کنار مصرف نوشیدنی‌ها و تغییرات دیگر در سبک زندگی برای کمک به هضم غذا، به نحوه غذاخوردن خود نیز دقت کنید.

جویدن صحیح غذا برای هضم ضروری است

نوشیدنی‌هایی که می‌توانند به هضم غذا کمک کنند

جویدن اولین گام در هضم است. جویدن با شکستن ذرات بزرگ‌تر غذا به قطعات کوچک‌تر به متابولیسم (فراوری) غذا به معده کمک می‌کند. جویدن همچنین تولید بزاق را افزایش می‌دهد به‌طوری‌که می‌توان آن را بدون تشدید مری بلعید. اگر غذا به‌درستی جویده نشود، ذرات بزرگ‌تری وارد دستگاه گوارش می‌شوند که باعث مشکلات گوارشی مانند گاز، نفخ، یبوست، واکنش‌های غذایی، سردرد و کاهش سطح انرژی می‌شود.

با جویدن غذا، آنزیم‌های گوارشی بیشتری تولید می‌شود. این‌ها به تجزیه بیشتر غذا برای کمک به هضم کمک می‌کنند. فرایند جویدن همچنین باعث تولید اسید هیدروکلریک در معده می‌شود، این امر با تنظیم pH برای افزایش سطح اسیدیته و کمک به تجزیه غذا، به هضم بیشتر کمک می‌کند.

چند بار باید غذای خود را برای هضم کافی بجویم؟

طبق مطالعات، غذا باید حدود ۳۲ بار جویده شود، غذا‌هایی که جویدن آن‌ها سخت‌تر است، مانند استیک و آجیل ممکن است به ۴۰ جویدن نیاز داشته باشند. غذا‌هایی که نرم‌تر هستند مانند پوره سیب زمینی و هندوانه را می‌توانید فقط ۵ تا ۱۰ بار بجویید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو