قرص لاکتوفم برای عفونت واژن؛ اطلاعات دارویی، عوارض و موارد منع مصرف

منبع: روزانه

2

1402/10/5

12:27


قرص لاکتوفم یک نوع داروی پروبیوتیکی برای خانم ها است که به صورت واژینال و به صورت خوراکی، مورد مصرف قرار می گیرد. از این دارو بیشتر برای درمان عفونت …

قرص لاکتوفم یک نوع داروی پروبیوتیکی برای خانم ها است که به صورت واژینال و به صورت خوراکی، مورد مصرف قرار می گیرد. از این دارو بیشتر برای درمان عفونت واژن استفاده می شود؛ با این حال لاکتوفم در درمان یا کاهش علائم برخی از بیماری های دیگر نیز کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم که به بررسی قرص لاکتوفم بپردازیم و نقش درمانی آن، طریقه مصرف و عوارض جانبی آن را به طور کامل توضیح دهیم. با ما همراه باشید. 

قرص لاکتوفم چیست؟ 

در واژن خانم ها بیش از 50 گونه میکروب یا ارگانیسم مختلف، زندگی می کنند. برخی از این میکروب ها، باکتری هایی به نام لاکتوباسیل هستند که به سلامت واژن کمک کرده و سبب کاهش ابتلا به عفونت می شوند. رشد بیشتر برخی از میکروب های مضر و کمبود لاکتوباسیل، تعادل واژن را برهم زده و احتمال عفونت دستگاه ادراری و عفونت واژن را افزایش می دهد.

عواملی که ممکن است سبب بروز این مشکل شوند شامل تغییرات هورمونی، رابطه جنسی محافظت نشده، رعایت نکردن بهداشت و خونریزی قاعدگی است. برای درمان عفونت واژن، استفاده از آنتی بیوتیک ها امری ضروری است؛ هر چند طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که مصرف پروبیوتیک ها نیز می تواند به رفع عفونت واژن کمک کنند. لاکتوفم یک کپسول یا قرص پروبیوتیکی است.

پروبیوتیک یک نوع باکتری مفید است که به صورت طبیعی در برخی از غذاها یا مکمل های غذایی یافت می شود. لاکتوفم دارویی است که از ایجاد عفونت در بانوان جلوگیری می کند. فرمول لاکتوفم سین بیوتیک(پری بیوتیک+پروبیوتیک) است که از هفت سری باکتری های مفید تشکیل شده است. کپسول یا قرص لاکتوفم بعد از وارد شدن به دستگاه گوارش خانم ها، راه خود را به واژن پیدا کرده و وارد دستگاه تولید مثل می شود. باکتری موجود در لاکتوفم شامل باکتری های لاکتوباسیلوس، پلانتاروم، اسیدوفیلوس، گاسری و فروکتوالیگوساکاریدها هستند. 

کاربرد قرص لاکتوفم 

لاکتوفم واژینال، حاوی اسید لاکتیک است. این ماده توسط بدن تولید و در واژن یافت می شود. اسید لاکتیک، باعث حفظ تعادل PH در واژن می شود. در واقع زمانی که تعادل PH در واژن با اختلال مواجه می شود، اسید لاکتیک با بازگرداندن محیط اسیدی، به کاهش علائمی چون سوزش، خارش و خشکی واژن کمک می کند. استفاده از قرص های لاکتوفم، می تواند کمبود سطح طبیعی اسید لاکتیک را در واژن جبران کند.

این کپسول سبب بازگرداندن تعادل واژینوز باکتریایی و تسکین عفونت های قارچی و تغییرات هورمونی می شود. علاوه بر این، اسید لاکتیک به رشد باکتری های مفید در واژن نیز کمک می کند. برخی از افراد از رابطه کپسول لاکتوفم با باردار شدن می پرسند. در این مورد باید گفت که تا کنون هیچ تحقیق یا پژوهش علمی معتبری، نقش قرص لاکتوفم را در افزایش قدرت باروری زنان، تایید نکرده است.

این کپسول معمولا برای از بین بردن عفونت های واژن، تجویز می شود.  افرادی که در معرض عفونت های دستگاه تناسلی و ادراری قرار گرفته اند، برای افزایش اثر داروها مانند ضد قارچ و آنتی بیوتیک ها، می توانند از قرص لاکتوفم استفاده کنند. به طور کلی می‌توان گفت که در هر زمانی مصرف مواد پروبیوتیکی، برای بدن مفید و ضروری است؛ با این حال قرص لاکتوفم در شرایطی که در ادامه توضیح خواهیم داد، تاثیرگذاری بیشتری دارد: 

  •  برای برقراری دوباره تعادل PH طبیعی در پایان دوره درمان و جلوگیری از پیشرفت عفونت دستگاه اداری
  •   پیشگیری و کاهش عفونت دستگاه ادراری در خانم های 18 تا 55 ساله
  • کمک به افزایش ترشحات واژن، کاهش علائم یائسگی مثل خشکی واژن و جلوگیری از عفونت های ادرای
  • برای جلوگیری از دیابت بارداری در خانم های باردار و همچنین کاهش خطر ابتلا به آلرژی

مطلب مشابه: درمان عفونت واژن | روش درمان عفونت واژن با عسل + درمان عفونت واژن با سیر

عفونت واژن چیست؟ 

علت بسیاری از بیماری های مختلف، عفونت است. عفونت می تواند به قدری خطرناک باشد که یک بیماری ساده را به بیماری خطرناک تبدیل کند. زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود، فرد به راحتی دچار عفونت می شود. عفونت ممکن است در هر قسمتی از بدن، شکل گیرد و درمان آن نیز با توجه به محل انتشار، متفاوت است. یکی از عفونت های بسیار رایج و خطرناک در بین خانم ها، عفونت واژن است. عفونت واژن نوعی عفونت قارچی است که سبب خارش، تحریک و سوزش شدید واژن می شود.

به عفونت واژن، کاندیدیازیس واژن نیز گفته می شود. این عفونت یکی از عفونت های بسیار خطرناک و در عین حال رایج است که در بین بانوان رخ می‌دهد و در بسیاری از مواقع، علائم به شدت کلافه کننده‌ای را با خود به همراه دارد. معمولا از بین هر چهار خانم، سه نفر در دوره های مختلف زندگی خود به عفونت واژن، دچار می شوند. عفونت واژن، یک عفونت مقاربتی نیست؛ اما در اولین رابطه جنسی، احتمال ابتلا به آن افزایش می یابد.

قرص یا کپسول لاکتوفم از جمله داروهایی هستند که به درمان عفونت واژن کمک می کنند. برای درمان این عفونت، دارو و قرص های متنوعی وجود دارند که بعد از انجام نمونه برداری و تشخیص نوع عفونت در خانم ها، توسط متخصص تجویز می شوند.

لازم به ذکر است که نمی توان بدون تجویز پزشک، هیچ دارویی مصرف کرد؛ زیرا مصرف هم زمان برخی از داروهایی که به درمان عفونت کمک می کنند، سبب ایجاد تداخل دارویی می شود. افرادی که به عفونت واژن بیشتر از چهار بار در سال مبتلا می شوند، ممکن است به دوره درمان طولانی تری نیاز داشته باشند.

علائم عفونت واژن در خانم ها

معمولا واژن از طریق ایجاد ترشحاتی که سفید یا کمی کدر هستند، به پاکسازی خود کمک می کند. این ترشحات بو نداشته و سبب خارش نمی شوند، اما ظاهر و مقدار آن ها در طول چرخه قاعدگی متغیر است. به عنوان مثال در بعضی از روزها ممکن است بسیار آبکی و و در روز های دیگر غلیظ تر باشد، همه این تغییرات در چرخه قاعدگی، امری کاملا طبیعی است.

اما زمانی که فرد دچار خارش یا سوزش می شود یا اینکه ترشحات آن بوی نامطبوع می گیرد، احتمالا دچار عفونت واژن شده است. در این صورت ممکن است که فرد در هر زمانی از شبانه روز، احساس سوزش داشته باشد. اما این علائم در شب یا در زمان رابطه جنسی، آزاردهنده تر می شوند.

از رایج ترین نشانه های عفونت واژن می توان به تحریک و خارش در واژن و مجرا، احساس سوزش در هنگام ادرار، تورم و قرمزی دهانه، احساس درد، ترشحات آبکی، سفید، غلیظ و بدبو اشاره کرد. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم گفته شده، سریعا به پزشک متخصص مراجعه و مشکل خود را بیان کنید. پزشک معمولا با پرسیدن سوالاتی در مورد سبک زندگی و سابقه پزشکی، آزمایش ادرار، معاینه لگن و نمونه برداری از ترشحات واژن و دهانه رحم، عفونت و بیماری های مقاربتی را تشخیص خواهد داد.

مطلب مشابه: دلایل خشکی واژن؛ علائم، روش های تشخصی و درمان خشکی واژن

چگونه قرص لاکتوفم باعث بهبود عفونت می شود؟ 

در دستگاه تناسلی بانوان، باکتری های مفیدی زندگی می کنند که مانع از رشد و تکثیر باکتری های مضر می شوند. گاهی بر اثر عوامل مختلفی چون پوشیدن لباس های تنگ، استفاده مکرر از استخر و موارد دیگری از این قبیل، باکتری های مفید از بین رفته و مقاومت بدن در مقابل عوامل بیماری زا کاهش می یابد.

مصرف قرص لاکتوفم، سبب بازیابی باکتری های مفید و از بین بردن عفونت در قسمت های مختلف واژن می شود. کپسول لاکتوفم، با اسیدی کردن محیط، میکروارگانیسم های بیماری زا را از بین می برد. لازم به ذکر است که لاکتوفم سبب تقویت سیستم ایمنی، افزایش ترشحات طبیعی واژن و کاهش التهابات دستگاه تناسلی نیز می شود. لاکتوفم اگر به صورت خوراکی مصرف شود، از طریق روده و دیواره مقعد به واژن تزریق می شود.

همچنین این دارو، سبب افزایش تاثیر ضد قارچ ها و آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های قارچی واژن می گردد. علاوه بر این، مصرف قرص لاکتوفم باعث افزایش ترشحات در خانم هایی می شود که از دوران یائسگی یا مقاربت دردناک، رنج می برند.

عوارض لاکتوفم 

محصولات پروبیوتیکی معمولا عوارض خطرناکی به دنبال ندارند. در مورد لاکتوفم نیز این قضیه صدق می کند. لاکتوفم عوارض بسیار کمی دارد و به طور کلی می‌توان گفت ، خطر چندان مهمی برای بدن ایجاد نمی کند. معمولا در زمان اولیه مصرف لاکتوفم، ممکن است فرد دچار نفخ شود که بعد از چند هفته از مصرف آن، از بین خواهد رفت. اگر بعد از مصرف این دارو، دچار تنگی نفس همراه با خارش شدید داشتید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. 

اطلاعات دارویی لاکتوفم 

بعد از آشنایی با کاربرد، ماهیت و عوارض لاکتوفم، نوبت آن است که به بررسی اطلاعات دارویی آن بپردازیم. در مورد زمان مصرف قرص لاکتوفم باید بگوییم که بهترین زمان برای مصرف این قرص، بعد از خوردن وعده های غذایی است. البته در این مورد هیچ اجباری وجود ندارد و فرد در هر زمانی از شبانه روز می تواند این دارو را مصرف کند. لاکتوفم را می توان بدون نیاز به نسخه، از داروخانه ها تهیه کرد.

این قرص شامل ۳۰ عدد، کپسول ۵۰۰ میلی گرمی است. کپسول لاکتوفم، بهتر است بین یک تا دو عدد روزانه و به مدت دو ماه استفاده شود. معمولا توصیه می شود که قرص لاکتوفم در طول یک دوره ۳۰ روزه مصرف شود. البته از آن جایی که مصرف لاکتوفم هیچ گونه عوارض جانبی خطرناکی ندارد، در صورت برطرف نشدن عفونت ناحیه تناسلی، همچنان می توان به مصرف قرص ادامه داد. 

موارد منع مصرف لاکتوفم

در صورت ابتلا به لوزالمعده حاد یا آلرژی به اجزای تشکیل دهنده قرص لاکتوفم، بهتر است از مصرف آن خودداری شود. در صورت داشتن شرایطی که در ادامه به آن ها می پردازیم، باید قبل از مصرف قرص لاکتوفم با پزشک متخصص مشورت کنید. این شرایط شامل موارد زیر است: 

  •  سندروم روده کوتاه
  •  بیماری دریچه قلب
  •  کولیت اولسراتیو فعال
  • شیمی درمانی یا مصرف برخی از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی
  •  ایدز و نقص ایمنی

لاکتوفم در شیردهی و بارداری

مصرف لاکتوفم در زمان شیردهی و بارداری هیچ گونه عوارضی برای فرزند و مادر ندارد؛ اما در مواردی چون نقص ایمنی، سندروم روده کوتاه و قبل از جراحی شکمی، باید در مصرف آن احتیاط شود. لاکتوفم، در زمان بارداری احتمال ابتلا به دیابت و آلرژی های اولیه نوزادان را کاهش می دهد.

گاهی ممکن است پزشک، همراه با لاکتوفم، برای فرد آنتی بیوتیک نیز تجویز کند. از آن جایی که مصرف همزمان پروبیوتیک با آنتی بیوتیک باعث کاهش اثر آن می شود، بهتر است بین زمان مصرف پروبیوتیک و آنتی بیوتیک ها بین دو تا چهار ساعت فاصله باشد.

مطلب مشابه: از بین بردن بوی بد واژن؛ علل بوی بد واژن، روشهای خانگی درمان بوی بد واژن

موارد دیگر مصرف قرص لاکتوفم 

 لاکتوفم علاوه بر درمان عفونت واژن در خانم ها برای درمان موارد دیگری چون درمان بیماری های روده ای مثل یبوست و اسهال، کاهش جذب کلسترول، کاهش علائم سندروم روده تحریک پذیر، کاهش فشار خون، کاهش علائم بیماری های التهابی روده، کمک به تولید ویتامین های گروه B و A، کاهش زخم های گوارشی، کاهش میزان کلونیزاسیون هلیکوباکتر پیلوری، بهبود علائم آلرژی های پوستی، کاهش زخم های گوارشی، تنفسی و غذایی خصوصا در کودکان، کاهش احتمال پیشرفت عفونت، کاهش دوره نقاهت بیماری های عفونی، کاهش ابتلا به دیابت بارداری و دیابت نوع دو، کاهش مقاومت به انسولین و کمک به جذب و هضم مواد غذایی و املاح ضروری مثل کلسیم، منیزیم، آهن و… اشاره کرد. 

آیا لاکتوفم چاق کننده است؟ 

برخلاف تصور عموم، لاکتوفم نه تنها چاق کننده نیست، بلکه ممکن است سبب کاهش وزن نیز شود. معمولا داروهای پروبیوتیک مانند قرص لاکتوفم، مانع از جذب چربی می شوند و با افزایش ترشح چربی در مدفوع، به کاهش کالری دریافتی، کمک می نمایند. البته به این نکته توجه کنید که داروی لاکتوفم یک داروی لاغر کننده نیست و نمی توان از آن به صورت خودسرانه برای کاهش وزن استفاده کرد.

مطلب مشابه: خارش واژن؛ علت خارش واژن و راههای درمان خارش واژن

آیا لاکتوفم سبب عقب افتادن پریود می شود؟ 

یکی از متداول ترین سوال هایی که در هنگام مصرف قرص لاکتوفم توسط بانوان پرسیده می شود، این است که آیا این دارو سبب عقب افتادن پریود یا دوران قاعدگی می شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که معمولا عفونت سبب اختلال در قاعدگی نمی شود، اما در برخی موارد ممکن است استثنا وجود داشته باشد. در واقع، بیشتر داروهای مصرف شده و روش های درمانی باعث اختلال در قاعدگی می شوند.

در مورد قرص لاکتوفم هم باید بگوییم که درست است این دارو عوارض جانبی کمی دارد، اما می تواند سبب عقب افتادن پریود یا عادت ماهانه در خانم ها شود. در صورت بروز این اتفاق، اصلا جای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا عوارض خطرناکی ندارد. اما اگر این موضوع شما را نگران کرده است، می توانید با یک پزشک متخصص زنان، در این باره مشورت کنید.

طریقه مصرف قرص لاکتوفم

لاکتوفم با جلوگیری از رشد باکتری های مضر، سبب بازگرداندن تعادل باکتری های مفید در محیط واژن خواهد شد. در واقع، این قرص به حفظ سلامت و جلوگیری از عفونت در واژن کمک می کند. مصرف قرص لاکتوفم واژینال باید طبق دستورالعمل آن انجام شود تا نتیجه موثرتری داشته باشد. در ادامه دستورالعمل گام به گام استفاده از لاکتوفم را توضیح خواهیم داد: 

  •  برچسب قرص را برای مصرف دوز توصیه شده بررسی کنید. به عنوان مثال یک قرص باید بعد از ناهار استفاده شود. 
  •  بهتر است قرص با یک لیوان کامل آب، مصرف شود. 
  •  اگر لاکتوفم به شکل خوراکی مصرف می شود، باید توجه داشت که این دارو از طریق دیواره های معده و روده ها وارد واژن می شود. لاکتوفم، باید بر اساس شکل مصرف توصیه شده یعنی واژینال یا خوراکی و شرایط دوز، طبق دستورالعمل پزشک مصرف شود. 
  •  برای استفاده از لاکتوفم واژینال قبل از خواب به وسیله یک اپلیکاتور تمیز، کپسول را با دقت فراوان وارد واژن کنید. این عمل باید تا هفت روز طبق تجویز متخصص یا دکتر داروخانه انجام شود. 
  •  همیشه دوره درمان را به صورت کامل انجام دهید، حتی اگر احساس می کنید که حالتان بهتر شده است.

سخن پایانی

عفونت واژن برای هیچ خانمی، خوشایند نیست، اما نگران نباشید؛ زیرا راه های زیادی برای درمان آن وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از کپسول لاکتوفم است. عوامل زیادی سبب از دست دادن باکتری های مفید واژن می شوند. نبود این باکتری ها در واژن بسیار خطرناک است چرا که فرصت لازم برای رشد باکتری ها مضر فراهم می شود و فرد دچار عفونت می کند.

در چنین شرایطی قرص لاکتوفم می تواند با اسیدی کردن محیط واژن، میکروارگانیسم های بیماری زا را نابود و به سلامت واژن کمک کند. درست است که مصرف محصولات پروبیوتیکی مانند لاکتوفم، برای فرد در حالت عادی هیچ گونه عوارضی ندارد، ولی با این حال بهتر است که قبل از مصرف آن ها، با پزشک مشورت شود. 

مطلب مشابه: مزایای گلاب برای واژن و نحوه استفاده از آن برای خانم ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو