همه چیز درباره گواهی بکارت!

منبع: ساعد نیوز

2

1402/10/7

10:08


در کشورهایی نظیر کشورما که دارای یک فرهنگ سنتی هستند، مساله باکرگی زنان مساله مهمی بوده و علاوه بر فرهنگ،در قوانین مانند مبلغ مهریه در طلاق پیش از نزدیکی مورد تاکید قرار گرفته است.به همین دلیل برخی از زنان، پیش از ازدواج، برای دریافت گواهی بکارت به پزشک مراجعه می‌کنند.در این سری می‌خواهیم تا بیشتر با این موضوع آشنا شویم.همراه ساعد نیوز باشید.

علاوه بر مورد درخواست داوطلبانه گواهی پرده بکارت، توسط زنان، پیش از ازدواج، گاهی، در برخی از پرونده های قضایی، مانند تجاوز جنسی نیز زنان برای تعیین وضعیت باکرگی، به پزشکی قانونی فرستاده می شوند. از آنجا که در هر یک از این موارد، نحوه دریافت گواهی بکارت، تابع روند به خصوصی بوده و نیازمند رعایت شرایط مخصوص آن نیز می باشد، لازم است تا دریافت این گواهی، از هر یک از این مراجع، مورد بررسی قرار گیرد.

در این مقاله، ابتدا به این سوال پاسخ داده که گواهی سلامت بکارت چیست و شرایط، نحوه دریافت و هزینه گرفتن آن از طریق پزشک متخصص زنان و پزشکی قانونی، چگونه می باشد؛ سپس در پایان، به این پرسش که آیا ارائه گواهی بکارت برای ازدواج در دفترخانه، الزامی است یا خیر، پاسخ خواهیم داد.

گواهی بکارت چیست؟


گواهی پرده بکارت یا گواهی سلامت بکارت، گواهی است که در آن، در مورد اینکه معاینه شونده، پرده بکارت داشته یا نه و همچنین، نوع پرده بکارت و میزان آسیب آن، در صورت آسیب به پرده، اظهار نظر می شود. نحوه دریافت این گواهی، از طریق مراجعه به پزشک متخصص زنان یا پزشکی قانونی بوده و از جمله شرایط گرفتن آن، می توان به رضایت فرد برای معاینه و لزوم احراز هویت وی، اشاره نمود.

در جوامعی همچون کشور ما که فرهنگ سنتی، بر افکار و سبک زندگی غالب مردم، حاکم بوده، مساله باکرگی زنان، هنوز مساله مهمی محسوب شده و به ویژه، در زمان ازدواج، مورد توجه بیشتر مردان و خانواده آنها قرار می گیرد.

البته، تاکید بر باکرگی زنان، صرفا یک مساله مرتبط با فرهنگ نبوده، بلکه در قوانین مختلفی که تحت تاثیر شرع، به تصویب رسیده نیز آثار تاکید بر باکرگی زن، قابل مشاهده می باشد. به عنوان مثال، در شرایطی که زن در هنگام ازدواج، باکره نبوده و این مساله را از شوهر خود مخفی کرده باشد، شوهر، حق فسخ ازدواج را خواهد داشت. همچنین، در صورت طلاق قبل از نزدیکی و رابطه جنسی، مهریه دختر باکره، صرفا نیمی از مهریه تعیین شده در عقد می باشد.

این تاکید فرهنگ و قانون بر اهمیت باکرگی زنان، باعث شده که بسیاری از دختران، هنگامی که قصد ازدواج را داشته، جهت جلوگیری از مشکلات آینده، از طریق مراجعه به پزشک متخصص زنان، برای دریافت گواهی بکارت که گواهی پرده بکارت یا گواهی سلامت بکارت نیز نامیده می شود، اقدام نمایند.

به علاوه، در شرایط خاصی و در برخی از پرونده های قضایی، مانند طلاق قبل از نزدیکی و رابطه جنسی میان زوجین یا مواردی مانند وقوع جرم تجاوز جنسی نیز زنان، برای معاینه و صدور گواهی بکارت، از طرف دادگاه، به پزشکی قانونی معرفی می شوند.

با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این سوال که که گواهی بکارت چیست، باید گفت، گواهی پرده بکارت یا گواهی سلامت بکارت، گواهی است که از سوی پزشک متخصص زنان یا پزشکی قانونی صادر گردیده و در آن، در مورد اینکه معاینه شونده، پرده بکارت داشته یا نه و همچنین، نوع پرده بکارت و میزان آسیب آن، در صورت آسیب به پرده، اظهار نظر می شود.

در رابطه با گواهی بکارت، لازم است به این نکته توجه شود که اولا، این گواهی، صرفا وضعیت رابطه واژینال را مشخص کرده و بررسی مقعد، صرفا توسط پزشکی قانونی و در موارد خاص انجام می گیرد؛ ثانیا، این معاینه، از پایه علمی قوی برخوردار نبوده، چرا که وضعیت و قابلیت ارتجاع پرده بکارت، در زنان، متفاوت می باشد.

شرایط دریافت گواهی بکارت


نحوه دریافت گواهی پرده بکارت، تابع شرایط خاصی بوده که صرفا با وجود این شرایط، امکان صدور گواهی، توسط پزشک متخصص زنان یا پزشکی قانونی وجود دارد. لذا، در این بخش، به توضیح شرایط دریافت گواهی سلامت بکارت پرداخته شده است.

این شرایط، شامل موارد زیر می باشند:

مهم ترین شرط در میان شرایط دریافت گواهی پرده بکارت، رضایت فرد، برای معاینه توسط پزشک می باشد. بنابراین، درخواست والدین زن یا شوهر یا خانواده شوهر وی، نمی تواند مجوزی برای انجام معاینه باشد. حتی، در حالتی که فرد، از سوی دادگاه و با صدور دستور قضایی، به پزشکی قانونی معرفی می شود نیز باید رضایت مراجع، جهت انجام معاینه، وجود داشته باشد. به همین دلیل، در صورت عدم وجود رضایت فرد، پزشکی قانونی گواهی می کند که به دلیل عدم همکاری فرد، امکان انجام معاینه وجود نداشته است.

مطابق مقررات مربوط به نحوه دریافت گواهی بکارت، ضروری است تا معاینه شونده، توسط پزشک، احراز هویت شده و بدون این احراز هویت، نباید گواهی از سوی پزشک صادر گردد.

از دیگر شرایط صدور گواهی سلامت بکارت، می توان به لزوم درج تاریخ و ساعت دقیق معاینه، در گواهی اشاره نمود که بهتر است هم به عدد و هم به حروف، در گواهی صادره، درج گردد.

یکی دیگر از شرایطی که باید در صدور و دریافت گواهی پرده بکارت، رعایت شود، آن است که بهتر است این گواهی، در دو نسخه، تنظیم شده و بر روی هر دو نسخه نیز عکس معاینه شونده، الصاق گردیده و مهر پزشک، بر روی گواهی و عکس، درج گردد.

گواهی پرده بکارتی که از سوی پزشک متخصص زنان صادر گردیده، صرفا وضعیت دخول و رابطه جنسی واژینال را مشخص کرده و در مورد معاینه مقعد، این امر، صرفا در موارد خاص و در صورت دستور قضایی، توسط پزشکی قانونی انجام می گیرد.

نحوه دریافت گواهی بکارت


علاوه بر شرایط دریافت گواهی بکارت، مساله مهم دیگری که در رابطه با دریافت این گواهی باید مورد توجه قرار گیرد، نحوه دریافت آن می باشد. بنابراین، در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که نحوه دریافت گواهی پرده بکارت، به چه صورت می باشد؟
لازم به ذکر است، با توجه به اینکه گواهی سلامت بکارت، توسط پزشک متخصص زنان و پزشکی قانونی صادر گردیده، نحوه دریافت این گواهی در هر یک از این موارد نیز متفاوت می باشد. لذا، در این بخش، در دو قسمت جداگانه، نحوه دریافت گواهی پرده بکارت را توضیح خواهیم داد.

  • نحوه دریافت گواهی بکارت از پزشک متخصص زنان : نحوه دریافت گواهی بکارت از پزشک متخصص زنان، بدین صورت بوده که متقاضی باید با در دست داشتن مدارک هویتی، شامل شناسنامه و کارت ملی و دو قطعه عکس، به مطب پزشک متخصص زنان مراجعه نموده تا پس از انجام معاینه، گواهی سلامت بکارت وی، توسط پزشک، صادر گردد.

  • نحوه دریافت گواهی بکارت از پزشکی قانونی : برای دریافت گواهی بکارت از پزشکی قانونی، فرد باید ابتدا، نامه مرجع قضایی و در موارد فوری مانند تجاوز، نامه مرجع انتظامی را دریافت کرده و با در دست داشتن این نامه، مدارک هویتی، شامل شناسنامه و کارت ملی و دو قطعه عکس، به پزشکی قانونی شهر خود مراجعه نماید.

همه چیز درباره گواهی بکارت

هزینه دریافت گواهی بکارت


همانند آنچه در مورد نحوه دریافت گواهی بکارت گفته شد، هزینه دریافت این گواهی نیز بسته به اینکه دریافت آن، از طریق پزشک منخصص زنان یا پزشکی قانونی انجام گیرد، متفاوت بوده که در ادامه، به توضیح هزینه دریافت گواهی پرده بکارت، در هر یک از این موارد می پردازیم.

  • هزینه دریافت گواهی بکارت از پزشک متخصص زنان: در حال حاضر، هزینه دریافت گواهی بکارت از پزشک متخصص زنان، شامل این موارد می باشد: هزینه ویزیت برای پزشک متخصص در بخش دولتی، 35 هزار تومان و در بخش خصوصی، 132 هزار تومان می باشد. علاوه بر ویزیت، هزینه دریافت گواهی سلامت بکارت نیز از متقاضی دریافت گردیده که به طور معمول، در حدود 200 هزار تومان می باشد؛ هر چند بسته به شهر و محل مطب پزشک، ممکن است کمی بیشتر یا کمتر از این مبلغ، دریافت گردد.

  • هزینه دریافت گواهی بکارت از پزشکی قانونی: برای تعیین هزینه دریافت گواهی پرده بکارت از پزشکی قانونی، باید به آیین نامه رییس قوه قضاییه، به شماره 100/ 1227/9000 مورخ 14/1/1401 ، مطابق این آیین نامه، صدور نظریه پزشکی قانونی برای هر نفر در هر نوبت مراجعه، مستلزم پرداخت مبلغ 1/050/000 ریال (معادل 105 هزار تومان) می باشد.

الزام ارائه گواهی بکارت برای ازدواج در دفترخانه


در بخش های قبل، در مورد شرایط و نحوه دریافت گواهی بکارت توضیح داده و همچنین، گفتیم که متقاضی این گواهی، برای دریافت آن، از طریق پزشک متخصص زنان و پزشکی قانونی، باید چه میزان هزینه ای را بپردازد.

اما، یکی از مسائل مهمی که در رابطه با گواهی پرده بکارت مطرح شد و حتی، موجب واکنش رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق گردید، درج این خبر در رسانه ها بود که بر اساس ابلاغیه جدید کانون سردفتران ازدواج و طلاق، ارائه گواهی بکارت برای ثبت ازدواج در دفترخانه، الزامی شده است.

با انتشار این خبر، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق، در واکنش به این خبر، اعلام نمود که خبر منتشره، دروغ بوده و هیچ دستور العمل یا ابلاغیه ای از سوی این کانون، مبنی بر الزام ارائه گواهی بکارت برای ازدواج در دفترخانه، به دفاتر ازدواج، ارسال نشده است.

گواهی پرده بکارت که در بخش های خصوصی و دولتی انجام می‌شود.

گواهی بکارت پزشکی قانونی


گواهی سلامت بکارت یا گواهی پرده بکارت، در صورت وجود شرایط قانونی، توسط دو مرجع صادر می گردد: پزشک متخصص زنان و پزشک قانونی که هر کدام، دارای مراحل و نحوه دریافت مخصوص به خود می باشند.

برای دریافت گواهی بکارت از پزشکی قانونی، متقاضی، در مواردی مانند طلاق بائن غیر مدخوله، لزوما باید نامه مرجع قضایی و در موارد فوری، مانند تجاوز جنسی، نامه مرجع انتظامی را داشته و با در دست داشتن این نامه، مدارک هویتی، شامل شناسنامه و کارت ملی و دو قطعه عکس، به پزشکی قانونی شهر خود مراجعه نماید.

لازم به ذکر است که بر خلاف پزشک متخصص زنان، پزشکی قانونی، علاوه بر مشخص کردن دخول و رابطه جنسی واژینال، در صورت نامه دادگاه، رابطه مقعدی فرد را نیز بررسی خواهد کرد. همچنین، در حال حاضر، هزینه انجام معاینات در این مرکز و صدور گواهی سلامت بکارت توسط آن، مبلغ 1050000 ریال (معادل 105 هزار تومان) می باشد.

کلام آخر

ما در جامعه ای زندگی میکنیم که اکثر مردم با تظاهر به با فرهنگی و پیشرفته بودن، هنگامی که قصد داریم یک عملی را انجام دهیم، همگی گفته های خود را فراموش میکنیم و به حالت قبلی خود رفتار میکنیم. بنظر من یکی از عومل عقب ماندگی و جهان سوم بودن ما ، همین عوامل است. در قرنی که ما زندگی میکنیم بسیاری از مردم که به فکر پیشرفت هستند و به مسائل مهم و بزرگی فکر میکنند، اما در برخی موارد افرادی پیدا می‌شوند که بسیار متهجر بوده و به مسائل بی اهمیتی فکر میکنند.یکی از این عوامل در خصوص پرده بکارت است. دانشمندان طی سالیان متوالی با آزمایشات و تحقبقات بسیار در این زمینه ، اثبات کرده اند که در اصل پرده بکارتی وجود ندارد. امیدواریم که در خصوص این مطلب هم آگاهی به دشت آورده و برایتان مفید بوده باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو