عاملان حفاری در اثر تاریخی عمارت خسرو قصر شیرین تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند

منبع: همگردی

3

1402/10/11

12:05


ایرنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، عاملان حفاری در اثر تاریخی عمارت خسرو قصر شیرین تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند.

«بهرنگ بابایی» افزود: چندی پیش سارقان آثار تاریخی و باستانی اقدام به حفر و کندن گودالی در عمارت خسرو واقع در حاشیه شمالی شهر قصر شیرین با قصد استخراج اشیاء کرده بودند هر چند موفق به دستبرد نشدند.

وی با بیان اینکه بلافاصله بعد از حفاری طی هماهنگی با دادستانی پیگرد قضایی عاملان حفاری در دستور کار قرار گرفت، گفت: همچنین هماهنگی لازم با هیات باستان شناسی انجام شده تا با حضور در شهرستان قصر شیرین نسبت به بررسی و مسدود کردن گودال حفر شده اقدام شود.

وی همچنین اظهار کرد: بنای عمارت یا قصر خسرو پرویز در حاشیه شمالی شهر قصر شیرین و نزدیکی آتشکده چهار قاپی قرار دارد که اکنون تنها ویرانه هایی از آن دیده می شود. این اثر در جهت شرقی غربی و به ابعاد 98 در 285 متر بر روی تپه ای به ارتفاع هشت متر ساخته شده و راه ورود به داخل آن از طریق پلکان صورت گرفته است.

عاملان حفاری در اثر تاریخی عمارت خسرو قصر شیرین تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند

بابایی ادامه داد: عمارت خسرو بیش از 70 هزار متر مربع مساحت دارد که با انجام کاوش های باستان شناختی ابعاد دقیق تری بدست می آید و به احتمال یقین ابعاد آن بزرگتر از وضعیت کنونی است.

وی افزود: تاکنون 6 فصل کاوش در مجموعه تاریخی عمارت خسرو شهرستان قصر شیرین انجام شده و کاوش هفتم نیز در ضلع غربی منتظر تامین اعتبار است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصر شیرین گفت: نخستین فصل کاوش توسط باستان شناسان ایرانی در این عمارت از چند سال پیش آغاز و مشخص شد این اثر دارای بخشهای مختلفی همچون حیاط میانی، تالار، اتاق ها، رواق ها و بخش های مربوط به خدمتکاران است.

بابایی افزود: عمارت خسرو با استفاده از مصالح سنگ و گچ بر روی یک سکوی بزرگ به ارتفاع 6 متر نسبت به زمین های اطراف ساخته شده است که بنای آن از نظر پلان معماری از 2 بخش رسمی تشریفاتی و خصوصی تشکیل شده است.

به گفته وی، کاخ خسرو که با نام 2 بنای ساسانی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، مربوط به دوره ساسانیان بوده و 24 شهریور سال 1310 با شماره ثبت 32 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

وی در خصوص نقش مراقبتی و صیانتی اداره میراث از آثار تاریخی و باستانی گفت که این مهم به دلیل تعدد و پراکندگی آثار و از دیگر سو کمبود نیروی انسانی گاها باعث فرصت طلبی و تعرض سارقان می شود.

عاملان حفاری در اثر تاریخی عمارت خسرو قصر شیرین تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو