آموزش ساخت گلدان سیمانی زیبا و آسان در خانه

آموزش ساخت گلدان سیمانی زیبا و آسان در خانه


منبع: آرگا

3

1402/10/11

19:06


روش ها و ایده های گوناگونی برای ساخت گلدان سیمانی وجود داشته که افراد علاقه مند به این نوع کار های هنری می توانند با تهیه چند وسیله ساده با صرف کمترین هزینه طبق سلیقه و خلاقیتی که دارند گلدانی جذاب و متفاوت برای خود بسازند و از هنر دست خود لذت ببرند.

یکی از انواع وسایل ضروری برای کسانی که به پرورش گل و گیاه می پردازند گلدان بوده که در اشکال و اندازه های مختلفی وجود داشته و می توانید بر حسب نیاز و نوع سلیقه خود مدل دلخواهی را انتخاب و خریداری نمایید، حتی می توانید در صورت علاقه مندی و مهارت داشتن خودتان در منزل یک مدل از آن را بسازید و استفاده کنید. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به جهت یادگیری شما عزیزان به آموزش ساخت گلدان سیمانی بپردازیم.

آموزش ساختن گلدان بتنی

آموزش ساخت گلدان سیمانی زیبا

امروزه استفاده از گلدان های سیمانی رواج زیادی پیدا کرده و افراد معمولا برای نگه داری گیاهان خود از این نوع گلدان استفاده می کنند چرا که در عین سادگی بسیار زیبا و شیک بوده اما باید بدانید که این سبک گلدان معایبی نیز همچون سنگین بودن وزن آن و شکسته شدن سریع گلدان در زمان ساختن و یا جا به جایی را به همراه دارد. در صورت تمایل به ساخت گلدان سیمانی احتیاجی نبوده که هزینه زیادی صرف نمایید بلکه با تهیه چند ابزار ساده می توانید مدل جذابی از آن را ساخته و لذت ببرید.

بهتر است بدانید که برای درست کردن گلدان های جذاب و رنگی حتما احتیاجی نبوده که پول زیادی را صرف این کار نمایید بلکه می توانید خودتان در منزل با صرف کمی دقت و حوصله و بهره مندی از مواد اولیه در دسترس جذاب ترین انواع گلدان را بسازید.

طریقه ساختن گلدان سیمانی در خانه

بنابراین می توان گفت ساختن این نوع گلدان بسیار مقرون به صرفه بوده که با کمک آن می توانید برای نگه داری گل و گیاه خود انواع گلدان های سیمانی کوچک و بزرگ دست ساز را بسازید و استفاده نمایید. در ادامه نحوه و مراحل درست کردن یک نمونه ساده گلدان سیمانی را به طور کامل شرح داده ایم.

شیوه ساخت گلدان بتنی در خانه

وسایل مورد نیاز

  • سیمان
  • ماسه
  • آب
  • اسپری پخت و پز
  • کمی سنگ
  • کاغذ سنباده
  • قالب های دلخواه

نکات مهم و اولیه

  • برای درست کردن گلدان بتنی در خانه در صورتی که تمایل دارید گلدانتان رنگی به جز رنگ طبیعی سیمان به خود بگیرد حتما پیش از خریدن سیمان به این موضوع دقت کرده و از سیمان های رنگی استفاده نمایید.
  • در صورتی که اسپری پخت و پز در اختیار ندارید می توانید از روغن معمولی و یک عدد قلمو برای این کار کمک بگیرید.
  • برای قسمت قالب گلدان می توانید از لوازم مختلفی همچون قالب سیلیکونی، ظروف یکبار مصرف و یا ظروف شیشه ای که به آن نیاز ندارید و … بهره مند شوید.
  • پس از بکار بردن و درست کردن گلدان می توانید ظروف را شستشو دهید و دوباره از آن ها استفاده کنید ولی پیشنهاد می شود از آن ها برای نگه داشتن ترکیبات غذایی استفاده نکنید، زیرا امکان دارد ترکیبات خطرناکی داخل آن ها وجود داشته باشد.
  • دقت نمایید که ظروف خارجی و بزرگتر حالت ظاهری گلدان را تشکیل می دهد بنابراین در انتخاب آن نهایت توجه را بکار ببرید.
  • در زمان انجام کار حتما تا جای امکان از دستکش استفاده نمایید.

طریقه ساخت گلدان بتنی

مراحل انجام کار

در نخستین مرحله از ساخت گلدان سیمانی در خانه داخل قالب بزرگتر را با استفاده از اسپری یا با کمک قلمو و روغن به طور کالم چرب نمایید. این عمل بدین منظور صورت می گیرد که در مرحله نهایی و بعد از خشک شدن سیمان بتوانید به آسانی گلدان و قالب را از یکدیگر جدا کرده و گلدان خراب نشود.

به منظور درست کردن ترکیب موردنظر در ابتدا بایستی سیمان و ماسه را با مقدار نسبت یک به چهار ترکیب نمایید. بدین گونه که هر اندازه ماسه بکار بردید باید ۱/۴ آن سیمان اضافه کنید. بعد آب را به تدریج به ترکیب اضافه نموده بدین گونه که خیلی سفت و یا شل نباشد. ترکیب را به طور کامل هم زده تا ترکیبات به درستی با یکدیگر مخلوط شوند.

طریقه درست کردن گلدان بتنی

در گام بعدی بایستی دقت نمایید که به دلیل این که سیمان خیلی سریع سفت می گردد این عمل را با سرعت اجرا نمایید. ترکیب سیمان را درون ظرف بزرگتر که آن را قبلا چرب کرده بودید بریزید. ظرف دوم را که کوچکتر بوده درون ظرف بزرگتر گذاشته و آن را داخل سیمان در قسمت مرکزی قالب بزرگتر فشار داده تا سیمان کل ظرف بزرگتر را پر کرده و یک محل خالی برای کاشتن گیاه موردنظر تهیه کنید.

باید توجه نمایید که مقدار فاصله مناسبی را برای قسمت کف گلدان در نظر گرفته و خیلی فشار وارد نکنید تا لایه نازکی در سطح زیری گلدان باقی بماند و اندازه گلدان مناسب کاشتن گباه نباشد. بعد درون قالب کوچکتر را با کمک شن و یا سنگ پر کرده که کاملا فیکس و ثابت بماند چرا که سیمان آن را به طرف بالا پس می زند.

طریقه درست کردن گلدان سیمانی

سپس نزدیک به ۲۴ ساعت منتظر بمانید تا ترکیب سیمانی موردنظر کاملا خشک گردد و بعد گلدان را از قالب ها بیرون آورده و پس از آن نیز حدود یک الی سه روز گلدان را در محیط آزاد قرار داده تا به طور کامل خشک گردد.

در مرحله پایانی ساخت گلدان سیمانی در خانه می توانید از سمباده استفاده کرده تا قسمت های زائد و ناصاف را که امکان دارد در حین ساخت ایجاد شده باشد را حذف نمایید. بدین گونه گلدان سیمانی دست ساز شما حاضر شده و می توانید گیاه موردنظرتان را داخل آن کاشته و از محصول دست ساز خود نهایت لذت را ببرید.

شیوه ساختن گلدان بتنی

پس از سمباده زنی می توانید گلدان را با هر رنگی که دوست دارید و یا طرحی که با دیزاین منزلتان مطابقت دارد رنگ آمیزی کرده و از طرح های جالب و خلاقانه برای سطح آن استفاده نمایید.

آموزش ساخت گلدان سیمانی

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم، همچنین می توانید برای یادگیری نحوه ساخت شمع رنگین کمانی و خلاقیت با بلوک سیمانی بر روی لینک های داده شده کلیک کرده و از این مطالب بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو