خواص چای زعفران و ۱۳ فایده عالی نوشیدن چای زعفران

خواص چای زعفران و ۱۳ فایده عالی نوشیدن چای زعفران


منبع: آرگا

2

1402/10/15

20:07


گیاه زعفران به عنوان گران ترین گیاه در جهان شناخته می شود و استفاده از چای زعفران با خواص و مزایای فراوانی همراه است. از مهم ترین خواص چای زعفران می توان به تسکین قاعدگی، تقویت حافظه و ضد سرطانی بودن اشاره کرد.

چای زعفران یک نوشیدنی بسیار دلنشین و خوش طعم است که به خاطر خواص بی شماری که دارد جایگاه مخصوصی در بین ما ایرانی ها پیدا کرده است. در حقیقت هرگاه بخواهیم لحظات ناب و دلنشینی را کنار یکدیگر بگذرانیم، از چای زعفران استفاده می کنیم. منشأ گیاه زعفران به جنوب اروپا بر می گردد و بیشتر تولید آن در جهان مربوط به کشور ایران است. این گیاه از گیاهان چند ساله است، با گل بنفش رنگ و پرچم هایی به رنگ قرمز و نارنجی. کلاله های رسیده در دوره گلدهی که فصل پاییز است، به شکل دستی جمع شده و برای استفاده خشک می شوند. در ادامه مطلب قصد داریم به خواص چای زعفران بپردازیم.

اصلی ترین خواص چای زعفران چیست؟

چای زعفران از جوشاندن آب و افزودن رشته های این گیاه به آن تهیه می شود و می توان آن را بدون هر گونه مواد افزودنی و یا افزودن برگ چای و دیگر گیاهان تهیه کرد. به علاوه، این چای مزایای بسیار زیادی برای سلامتی دارد که از مهم ترین خواص زعفران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آشنایی با مهم ترین خواص چای زعفران

۱. بهبود بینایی و محافظت چشم ها در برابر دژنراسیون ماکولا

مطالعات نشان می دهد که چای زعفران به بهبود و تقویت بینایی در افراد مسن که درگیر بیماری دژنراسیون ماکولا هستند، کمک می کند. علاوه بر این چای زعفران از چشم ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد نیز محافظت می کند. به همین خاطر موجب سلامت چشم در دراز مدت می شود.

بهتر است بدانید آب مروارید یکی از بیماری های مربوط به چشم است. زعفران به علت داشتن بتاکاروتن از بینایی محافظت می کند. علاوه بر این مانع ایجاد آب مروارید می شود یا حداقل زمان آن را به تأخیر می اندازد. اگر روزانه به صورت منظم، یک لیوان چای زعفران بنوشید، با این کار در روند نابینایی اختلال ایجاد می کنید. به همین خاطر این پروسه به تأخیر می افتد. علاوه بر این چای زعفران از چشم ها در مقابل نور زیاد حفاظت می کند. زیرا آنتی اکسیدان هایی که در زعفران وجود دارند، باعث بسته شدن محل نور آبی به سمت لایه های درونی شبکیه چشم می شوند.

۲. سلامتی ریه و گلو

چای زعفران به علت خواص بی شماری که دارد به تسکین درد گلو و سینه کمک می کند و برای کاهش سرفه های خشک بسیار مناسب است. این خاصیت چای زعفران، آن را به یک گزینه درمانی مفید و طبیعی برای مشکلات تنفسی تبدیل کرده است.

۳. کاهش قند خون

تحقیقات انجام شده روی موش های مبتلا به دیابت نشان می دهد که زعفران حساسیت سلول ها به هورمون انسولین را افزایش می دهد. در نتیجه موجب کاهش سطح قند خون می شود. این خاصیت زعفران در مدیریت دیابت مؤثر است. علاوه بر این به پیشگیری از عوارض ناشی از آن نیز کمک می کند.

نگاهی به خواص چای زعفران

۴. کاهش سریع وزن و کنترل اشتها

تحقیقات نشان می دهد، زعفران نقش زیادی در کاهش وزن و کنترل اشتها دارد. در یکی از تحقیقات مشاهده شده است زنانی که یکی از مکمل های زعفران را مصرف کرده اند، توانسته اند وزن خود را کاهش دهند. این مطالعات نشان می دهند چای زعفران از گذشته تا به امروز به عنوان یک روش خانگی برای کنترل وزن مورد توجه قرار گرفته است.

۵. مبارزه با سرطان

چای زعفران به علت داشتن مقدار زیاد آنتی اکسیدان، در مبارزه با رادیکال های آزاد که آسیب زیادی به بدن وارد می کنند، بسیار مؤثر است. مطالعات نشان داده است که چای زعفران و ترکیبات موجود در آن از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کنند. به یاد داشته باشید با نوشیدن این چای به سلول های سالم شما نیز هیچ گونه آسیبی وارد نخواهد شد. در ترکیبات زعفران کروسین موجود است که حساسیت سلول های سرطانی را به درمان های شیمیایی تا حد زیادی افزایش می دهد.

۶. بهبود عملکرد جنسی

مطالعات مختلف نشان می دهد که چای زعفران دارای خاصیت محرک جنسی است. این خاصیت مهم برای بیمارانی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند، بسیار مؤثر است. زیرا می تواند عملکرد جنسی را بهبود ببخشد و تحریک جنسی را افزایش دهد.

۷. تقویت حافظه

یکی از مهم ترین خواص چای زعفران، تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز است. کروستین و کروسین دو ترکیب شمیایی مهم در زعفران هستند که موجب بهبود یادگیری می شوند. مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان می دهد که زعفران به بهبود حافظه کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد چای زعفران موجب درمان بیماری هایی مانند پارکینسون و آلزایمر می شود.

چای زعفران چه خواصی دارد؟

۸. بهبود علائم پی ام اس

پی ام اس یا سندرم پیش از قاعدگی نشانه های مختلفی دارد که شامل تغییرات خلقی و نشانه های جسمی متفاوت در خانم ها می شود. چای زعفران یک جایگزین مناسب برای تسکین این علائم محسوب می شود. تحقیقات نشان می دهد که این چای به تسکین نشانه های اختلال دیسفوریک نیز کمک می کند.

۹. مقابله با بیماری های قلبی

چای زعفران برای مقابله با بیماری های قلبی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. زعفران مواد شیمیایی دارد که موجب کاهش فشار خون می شود. مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان می دهد که این چای قابلیت کاهش تری گلیسیرید و کلسترول خون را دارد.

۱۰. نوشیدنی شادی بخش

مطالعات مختلف نشان می دهد که چای زعفران دارای خاصیت تقویت کنندگی است. به همین خاطر دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که این چای مانند داروی فلوکستین عمل می کند. این دارو برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط به کار می رود. به همین خاطر یک نوشیدنی پر خاصیت است که نقشی مشابه داروی ضد افسردگی دارد. افرادی که دوست ندارند دارو مصرف کنند می توانند چای زعفران میل کنند. فقط به یاد داشته باشید که نباید در مصرف آن افراط کنید.

۱۱. درمان دردهای ناحیه شکم

اگر در ناحیه شکم درد شدیدی احساس می کنید، بهتر است از چای زعفران استفاده کنید. به علاوه با این چای احساس آرامش پیدا می کنید و دردهای ناحیه غشای روده بزرگ شما نیز کمتر خواهد شد.

خواص درمانی چای زعفران

۱۲. خلط آوری

با مصرف چای زعفران به تحریک استفراغ و سرفه خود کمک می کنید. در نتیجه دردهای ناحیه گلو، سینه و معده شما نیز از بین خواهد رفت.

۱۳. تنظیم فشار خون

اگر فشار خون بالایی دارد، حتما چای زعفران مصرف کنید. چای زعفران کروسین دارد و به کاهش فشار خون کمک می کند.

طبیعت چای زعفران چگونه است؟

چای زعفران دارای طبیعت گرم و خشک است، اما طبیعت چای سیاه سرد است. به همین خاطر چای زعفران طبیعت متعادل دارد. در نیتجه سرد مراج ها می توانند به جای چای سیاه از چای خوش عطر زعفران استفاده کنند. آن ها با این کار عوارض سرد مراجی خود را برطرف می کنند. توجه داشته باشید اگر به جای چای سیاه از چای سبز استفاده کنید، طبیعت این چای کاملا گرم می شود. به همین دلیل مصرف زیاد آن برای بدن ضرر زیادی دارد.

چای زعفران را به هیچ عنوان با ادویه های گرم ترکیب نکنید. یا بلافاصله پس از مصرف، دمنوش زعفران میل نکنید. زیرا به بدن ضرر زیادی وارد می کند. به خصوص اینکه به کبد نیز آسیب می زند. به همین دلیل پیش از مصرف چای زعفران با متخصص مشورت کنید تا مزاج شما تشخیص داده شود. این کار بر عهده متخصص طب سنتی است.

خواص فوق العاده چای زعفران

طرز تهیه چای زعفران

  • برای تهیه چای زعفران به دو لیوان آب نیاز دارید.
  • حدود دو گرم از زعفرانی که ساییده شده باشد را با یک قاشق چای سیاه ترکیب کنید.
  • سپس یک قاشق غذا خوری گلاب به آن اضافه کنید.
  • برای عطر بخشیدن به چای می توانید از هل نیز استفاده کنید.

برای آماده کردن چای زعفرانی اجازه دهید این چای ده دقیقه خوب دم بکشد. علاوه بر این به جای پودر زعفران از رشته های کامل زعفران استفاده کنید. چای زعفران خوش طعم شما آماده است و می توانید آن را با نبات، شکر، عسل یا خرما میل کنید. توجه داشته باشید یکی از فاکتورهای مهم در چای زعفران، کیفیت بالای آن است. به همین خاطر در زمان خرید زعفران دقت کنید و محصول مورد نظر خود را از بهترین فروشگاه ها خریداری نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو