افزایش ناگهانی قیمت دلار همه را نگران کرد | قیمت دلار امروز به چند رسید؟

1

1402/10/16

12:08


افزایش ناگهانی قیمت دلار همه را نگران کرد | قیمت دلار امروز به چند رسید؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت دلار با پیش بینی های وحشتناکی مواجه شده است. متوسط هفتگی  قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد.طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیرمستقیم بر بازار  خواهد داشت.مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند. در ادامه قیمت دلار در بازار امروز را مشاهده می کنید.

قیمت دلار

بروزرسانی قیمت ارزها: شنبه 16 دی - 08:30

ارز

قیمت (ریال)

دلار 513,940

یورو 562,980

درهم امارات 140,640

پوند انگلیس 652,140

لیر ترکیه 17,300

فرانک سوئیس 604,600

یوان چین 71,900

ین ژاپن 356,690

وون کره جنوبی 390

دلار کانادا 386,900

دلار استرالیا 345,600

دلار نیوزیلند 321,100

دلار سنگاپور 387,200

روپیه هند 6,180

روپیه پاکستان 1,833

دینار عراق 400

لیر سوریه 204

افغانی 7,310

کرون دانمارک 75,500

کرون سوئد 50,300

کرون نروژ 50,000

ریال عربستان 137,200

ریال قطر 141,200

ریال عمان 1,340,400

دینار کویت 1,674,900

دینار بحرین 1,374,100

رینگیت مالزی 111,000

بات تایلند 14,910

دلار هنگ کنگ 65,900

روبل روسیه 5,750

منات آذربایجان 302,500

درام ارمنستان 1,280

لاری گرجستان 193,300

سوم قرقیزستان 5,770

سامانی تاجیکستان 47,600

منات ترکمنستان 153,000

پیش بینی قیمت دلار امروز شنبه ۱۶ دی

 گروهی از تحلیل‌گران معتقدند قیمت دلار هیجانی بالا رفته، البته هیجان طبیعت بازار است. از منظر آن‌ها با فروکش هیجان، قیمت دلار راه رفته را بر می‌گردد. برخی رسانه‌ها نیز خبر از مداخله سنگین بازارساز دادند. بر اساس شنیده‌های آن‌ها، بازارساز قصد دارد با حجم سنگینی در بازار دلار تهران و درهم امارات مداخله کند.

 بازار ارز در روزهای پایانی هفته قبل هیجانی شد و بر اساس اظهارات معامله گران دلار به کانال بالاتر سرک کشید و به پله های ابتدایی مرز 51 هزار تومان رسیده بود.این در حالی که از اواخر آبان ماه قیمت دلار در محدوده 50 هزار تومان تا 50 هزار و 500 تومان معامله شده بود.

همچنین بررسی ها نشان می‌دهد قیمت دلار هرات روز پنحشنبه از ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان عبور کرد و تا ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان بالا رفت اما نتواست تثبیت دهد. در همین راستا در پشت خط جمعه قیمت دلار هرات با ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان فعالیت کاری خود را آغاز کرد  و باز هم  در شکست مرز ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان ناکام ماند و جمعه شب با ۵۰ هزار و ۵۵۰ تومان بسته شد. 

علاوه بر دلار قیمت درهم در روز پنجشنبه با گپ مثبت ۱۱۰ تومانی در ۱۳ هزارو ۹۶۰ تومان بازگشایی شد و با افزایش کانال عوض کرد و به ۱۴ هزار و ۲۰ تومان رسید. با این قیمت درهم، دلار ۵۱ هزار و ۴۵۰ تومان برآورد می‌شود.

از سوی دیگر،  قیمت تتر در روز گذشته در محدوده ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان تا مرز کانال ۵۲ هزار تومان به فروش رسی . شکاف قیمت تتر و دلار هرات در روز جمعه به بیش از هزار تومان رسید.

تحلیلگران اقتصادی می گویند با فروکش هیجان روز های پایانی هفته قبل، قیمت دلار به زودی مسیر اصلاح را دنبال خواهد کرد. البته دو روز قبل برخی رسانه‌ها از مداخله سنگین بازارساز هم خبر دادند. گفته می شود بازارساز دلار ۴۷ تومانی را هدفگذاری کرده است.

قیمت دلار در آخرین روز هفته اخیر متاثر از خبر بمب‌گذاری در کرمان یک پله صعود کرد. علاوه بر بازار ارز سایر بازارهای مالی نیز این افزایش قیمت را تجربه کردند. برخی از کارشناسان اقتصادی این رشد بازارها را مقطعی می‌دانند و معتقدند با تثبیت شرایط سیاسی، شاهد کاهش قیمت دلار در شروع هفته سوم دی خواهیم بود.

به گزارش تجارت نیوز، قیمت دلار هفته دوم دی با بازدهی مثبت به کار خود پایان داد و این رشد بازدهی متاثر از اخبار نامساعد در خصوص بمب‌‌گذاری تروریستی در کرمان رخ داد؛ در غیر این صورت روند بازار ارز به غیر از پایان هفته همچون ماه‌های گذشته تغییر قیمتی قابل توجهی نداشت. در آخرین روز هفته اخیر دلار با قیمت ۵۱ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد و نسبت به روز چهارشنبه رشد ۶۵۰ تومانی داشت.

برخی کارشناسان اقتصادی با تاکید بر ریسک‌گریز بودن بازارهای مالی معتقدند عامل اصلی بازدهی مثبت بازار ارز در هفته دوم دی خبر حادثه تروریستی در گلزار شهدای کرمان بود. آنها این رخداد را مشابه  جنگ غزه می‌دانند که منجر به ورود قیمت دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی شد و می‌گویند قیمت دلار طی سه روز حدود سه هزار تومان بالا رفت، اما در مدت کوتاهی دوباره به کف کانال ۵۰ هزار تومانی برگشت.

مهار ارز به بهانه تورم

در روزهای اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی از افزایش ذخایر ارزی کشور و بانک مرکزی خبر داد و تاکید کرد که ثبات در بازار ارز ادامه دارد. همچنین فرزین بر ادامه تثبیت اقتصادی و ثبات در بازار ارز، تداوم روند کاهش نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی به منظور مهار تورم تاکید کرده است.

با این وجود کارشناسان اقتصادی معتقدند دلار ماه‌هاست با سیاست‌های ارزی بانک مرکزی با هدف مهار تورم، فریز شده است و این فنر فشرده که مورد قبول نهاد پولی کشور نیست، جایی رها می‌شود.

پیمان مولوی تحلیلگران اقتصادی گفته اگر بخواهیم واقعیت‌های کف بازار را ببینیم، در بسیاری از حوزه‌ها شاهد این هستیم که فعالان کسب و کار در تخصیص و دریافت ارز با مشکل روبرو هستند و چرخه‌های عملیاتی آنها، در حال طولانی‌تر شدن است. به نظر می‌رسد که چندین سال پیاپی، با کنترل واردات در وزارت صمت و همچنین نحوه تخصیص ارز در بانک مرکزی، واردات به‌شدت سرکوب شده است. از ابتدای امسال تا انتهای امسال نزدیک به هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان خلق نقدینگی خواهیم داشت. با دلار ۵۰ هزار تومانی، این نقدینگی تقاضایی در حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلار را ایجاد می‌کند.

وی مدعی است: «با فروش نفت و صادرات غیرنفتی کشور نمی‌توانیم این میزان تقاضا را پوشش دهیم. این موضوع در سمت تقاضا، خود را با تورم نشان می‌دهد. ملک ۵۴ درصد رشد کرده، مواد خوراکی، طلا و کالاهای دیگر هم رشد داشته‌اند و تنها چیزی که ثابت مانده دلار است.»

مولوی متوسط قیمت دلار را ارقامی در حدود ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان می‌داند و معتقد است: «آنچه به آن تثبیت گفته می‌شود، در واقع متوسط نرخ ارز است. بنابراین بر اساس کاهش ارزش پول ملی، قرارگرفتن قیمت دلار در همین مقدار کنونی، از ابتدای سال قابل پیش‌بینی بود. اگر تورم در ایران حدود ۴۰ درصد و در آمریکا سه درصد باشد، مابه‌التفاوت آن ۳۷ درصد می‌شود و متوسط ارزش ریال به میزان ۳۷ درصد، مستعد کاهش ارزش است.»

احتمال برگشت دلار به کف ۵۰ هزار تومانی هست؟

با این وجود به نظر می‌رسد برای هفته پیش‌رو دلار در محدوده‌های قیمتی ۵۰ تا ۵۱ هزار تومانی با نوسانی محدود معامله شود.

گفتنی است روز پنجشنبه قیمت دلار در بازارها همسایه نیز روند صعودی داشت. دلار هرات با رشد ۷۲۰ تومانی به قیمت ۵۰ هزار و ۷۵۰ تومانی رسید. دلار سلیمانیه رشد ۴۰۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۱ هزار تومان معامله شد. درهم امارات با ۱۷۰ تومان افزایش روی قیمت ۱۴ هزار و ۲۰ تومانی ایستاد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو