ویدیوی آموزش ارتباط با افراد غریبه به کودکان

منبع: ساعد نیوز

1

1402/10/16

20:03


کودکان هر روزه افراد غریبه ­ای را در فروشگاه‌ها، پارک‌­ها و محل زندگی خود ملاقات می­کنند. اکثر این غریبه­ ها افرادی خوبی هستند، اما تعداد کمی نیز هستند که ممکن است اینگونه نباشند. والدین می‌توانند با آموزش دادن به کودکان در مورد نحوه مواجهه با افراد غریبه از آنها محافظت کنند. برای آموزش نحوه برخورد با افراد غریبه به کودک خود با ساعد نیوز همراه شوید

شاید مهم‌ترین و بهترین راه محافظت از کودکان توسط والدین، آموش چگونگی آگاهی و مراقب در موقعیت‌های بالقوه خطرناک به آنها باشد. آموزش این امر به آنها در برخورد با غریبه‌ها و همچنین افراد بزرگسال آشنا نیز که ممکن است نیت خوبی نداشته باشند، کمک خواهد کرد. به کودکان کمک کنید تا علائم هشداردهنده درباره یک رفتار مشکوک را شناسایی کرده و تشخیص دهند، رفتارهایی مشکوک مواقعی نظیر زمانی که یک بزرگسال از آنها می­‌خواهد که از والدین خود نافرمانی کنند یا کاری را بدون اجازه از آنها انجام دهند، یا مثلا از آنها می­‌خواهد تا رازی را بدون اطلاع والدین خود حفظ کنند، یا از کودکان کمکی خارج از عرف و حالت نرمال می­‌خواهند، یا به هر طریقی باعث می­شود کودک احساس ناراحتی و عدم امنیت را تجربه کند. همچنین به فرزندان خود این آگاهی را بدهید که یک بزرگسال هرگز نباید از کودک کمکی درخواست نماید.
همچنین باید با فرزندان خود در مورد نحوه برخورد با موقعیت­ های خطرناک و چالش ­برانگیز نیز صحبت نمایید. یکی از راه ­های موجود این است که به آنها این تکنیک را آموزش دهید: “نه، برو، فریاد بزن، بگو.” این بدین معناست که آنها بیاموزند تا اگر در موقعیت‌های خطرناکی گیر کردند، بایستی نه بگویند، فرار کنند، تا جایی که می‌توانند فریاد بزنند و به یک بزرگسال مورد اعتماد بگویند که چه اتفاقی افتاده است. مطمئن شوید که فرزندانتان به درستی آگاه هستند که نه گفتن به بزرگسالان در موقعیت‌­های خطرناک و فریاد زدن برای حفظ امنیت، حتی اگر در داخل محیط خانه، هیچ اشکالی ندارد. بسیار بهتر است که این کار را در موقعیت­ های چالش ­برانگیز مختلفی تمرین کنید تا فرزندان شما درباره نوع رفتار و عملکرد مطلوب و متناسب با آن موقعیت، اطمینان حاصل نمایند. در اینجا به چند سناریو احتمالی اشاره می­‌کنیم:

  • فرد غریبه ­ای که بسیار هم خوش­تیپ و آراسته است، در پارک به فرزند شما نزدیک م­ شود و برای یافتن سگ گم شده ­اش از او کمک می­‌خواهد.

  • زنی که در همسایگی شما زندگی می­کند، اما کودک هرگز با او صحبت نکرده است و او را به خوبی نمی­ شناسد، فرزند شما را برای یک میان وعده به خانه خود دعوت می ­کند.

  • غریبه ­ای از فرزند شما می­پرسد که آیا می­خواهد از مدرسه به خانه برگردد و تمال دارد تا او را در طول مسیر همراهی کند؟

  • فرزند شما فکر می­کند که توسط فردی ناآشنا تحت تعقیب قرار گرفته است.

  • فرد بزرگسالی که کودک شما او را می­شناسد، حرفی می­زند یا عملی انجام می­ دهد که باعث می­شود احساس بد یا ناراحتی در کودک ایجاد شود.

  • در حالی که فرزند شما از خانه یکی از دوستانش به خانه بازمی­گردد، ماشینی جلو می­آید و غریبه ­ای از او درخواست راهنمایی یا آدرس دارد.

ویدیوی زیر به کودکان کمک می‌کند تا در برخورد با افراد غریبه و درخواست نامعقول آنها از خود مرافقبت نماید.

همواره در مورد موقعیت مکانی و رفت و آمدهای کودک خود به طور دقیق و جزئی اطلاع داشته باشید. یک قانون را از سال­ های اولیه تعیین نموده و بر آن اصرار ورزید، که فرزندتان باید حتما قبل از رفتن به هر جایی از شما اجازه گرفته یا با شما تماس بگیرد. به فرزندتان شماره تلفن همراه و محل کار خود را بدهید تا بتواند همیشه با شما تماس گرفته و در صورت نیاز در ارتباط باشد. مکان­های امن را برای کودک خود توصیف و توصیه نمایید، مکان‌های امن برای بازی، رفت و آمد و دریافت کمک را به او معرفی کنید و چند با او را برای رسیدن به آنها همراهی نمایید.
به کودکان بیاموزید که به غرایز خود اعتماد کنند. توضیح دهید که اگر هر زمانی احساس ترس یا ناراحتی کردند، باید تا جایی که می­توانند هرچه سریع­تر از آن مکان دور شده و به بزرگسالان خود را در جریان قرار دهند. به آنها این آگاهی را بدهید که گاهی اوقات حتی ممکن است بزرگسالانی که به خوبی می­شناسند نیز باعث ایجاد احساس ناراحتی در آنها شوند، و آنها در چنین مواقعی نیز باید هرچه سریعتر از محل دور شده و به بزرگسال دیگری را دربازه آنچه اتفاق افتاده است، آگاه نمایند. به کودکان اطمینان دهید که در صورت نیاز به آنها کمک خواهید کرد.
به فرزندان خود بیاموزید که قاطعیت داشته باشند. اطمینان یابید که آنها به خوبی می ­دانند که نه گفتن به یک فرد بزرگسال و فرار از او در موقعیت‌های خطرناک هیچ اشکالی ندارد.
فرزندان خود را به بازی با دیگران تشویق کنید. اما تواما به آنها بیاموزید تا حریم خود و دیگران را حفظ نمایند!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو