روش های نرم کردن پوست دست و نکات مراقبتی مهم

روش های نرم کردن پوست دست و نکات مراقبتی مهم


منبع: آرگا

2

1402/10/16

23:03


معمولا در فصل پاییز و زمستان یکی از مشکلات پوستی که برای اکثر افراد روی می دهد خشکی پوست دست است. در این مطلب با روش های نرم کردن پوست دست آشنا می شوید.

اگر شما هم با مشکل خشکی پوست دست روبرو شده و به دنبال روشی برای نرم کردن پوست دست خود هستید با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا هم راهکارهای خوبی در این باره فرا گرفته و هم از علل بروز این حالت اطلاع یابید.

روش های نرم کردن پوست دست

یکی از مشکلات آزاردهنده برای پوست در فصل پاییز و زمستان خشکی پوست دست است. این مشکل ظاهر دست را ناخوشایند نموده و کار با دست های خشک ساده نیست. به این ترتیب باید این مشکل ظاهرا ساده را جدی گرفته و به فکر درمان آن بود. در واقع پیشگیری از خشکی دست و درمان آن کار دشواری نیست. البته اگر نشانه بیماری زمینه ای نباشد.

بنابراین کمی بیشتر به پوست خود اهمیت بدهید. اگر شما هم از محصولات شیمیایی برای نرم کردن پوست دست استفاده ولی با این حال باز هم حس ناخوشایند خشکی پوست وجود دارد پیشنهاد می کنیم درمان های طبیعی خشکی پوست را امتحان کنید. اما پیش از آشنایی با راهکارهای طبیعی نرم کردن پوست دست به علت این مشکل اشاره می شود.

علت خشک شدن پوست دست

پوست خشک مستعد انواع مشکلات از جمله چین و چروک و پیری زودرس می باشد. همچنین چنین پوستی مستعد اگزما بوده و سریع خاصیت الاستین خود را از دست می دهد. همچنین پوست خشک در برابر شرایط آب و هوایی آسیب پذیر تر می باشد. خشکی دست بسیار متداول بوده و بیشتر به علت تاثیرات محیطی ایجاد می شود.

در صورتی که مرتبا در حال شستشو باشید یا در آب و هوای خشک و سرد زندگی می کنید بیشتر با خشکی دست روبرو می شوید. خشکی پوست در وهله اول ناشی از تاثیرات آب و هوا، محرک های محیطی و بعد شرایط پزشکی می باشد. آب و هوا علت اصلی خشکی پوست دست در زمستان می باشد.

با افزایش سرمای هوا به مرور رطوبت هوا کاسته شده و در پی آن بدن رطوبت خود را حفظ از این رو پوست بدن و دست و پاها خشک می شود. محرک های محیطی نیز مانند استفاده از انواع شوینده و ضد عفونی کننده دست می باشد که بیشتر دست را در معرض خشکی قرار می دهد. یا اگر آرایشگر هستید و شغل شما مرتبا با شستشو سرو کار دارد به علت تماس با مواد شوینده و صابون احتمال خشکی پوست دست ها وجود دارد.

منظور از شرایط پزشکی نیز بیماری های زمینه ای می باشند که سبب خشکی پوست می شوند. برخی بیماری ها روی جریان خون تاثیر دارند و اگر به بیماری هایی مانند دیابت یا لوپوس ابتلا داشته باشید خشکی دست بروز می یابد. از دیگر بیماری هایی که بر پوست تاثیر گذاشته و سبب خشکی و پوسته پوسته شدن آن می شوند عبارت از از:

قابل ذکر است پوست در شرایط ایده آل خود بخود بین سلول های چربی و آب تعادل ایجاد می کند ولی در اثر شرایط مختلف این تعادل از بین خواهد رفت. عوامل بسیاری موجب به هم خوردن تعادل چربی و آب و حذف نرمی و لطافت پوست می گردد. از جمله این عوامل عبارت است از:

  • عدم آبرسانی دائم به پوست
  • استرس زیاد
  • رژیم غذایی نامناسب
  • ژنتیک
  • افزایش سن
  • تجمع سلول های مرده پوست
  • نداشتن خواب کافی
  • سیگار کشیدن
  • شرایط آب و هوایی نامساعد
  • مصرف الکل
  • کراتوز پیلاریس

درمان خشکی پوست دست

در این بخش با روش های نرم کردن پوست دست و درمان خشکی آن آشنا می شوید:

استفاده از مرطوب کننده

مرطوب کننده های دست بسیاری در بازار موجود است که باید بعد از هر بار شستشو، آن را روی دست ها زد. کرم مرطوب کننده موجب بازگرداندن رطوبت طبیعی پوست می شود.

کرم ضد آفتاب

اگر در مقابل نور خورشید از پوست خود محافظت نکنید سبب خشکی و آفتاب سوختگی آن می شود. در حقیقت هیچ بخشی از بدن نباید برای مدت طولانی در معرض آفتاب قرار گیرد. دست ها هم در این قاعده قرار دارند. محافظت از دست با کرم ضد آفتاب سبب جلوگیری از خشکی پوست دست ناشی از نور آفتاب می گردد.

روغن تراپی

روغن تراپی نقش موثری در تنظیم چربی از دست رفته پوست خشک خواهد داشت. بنابراین با استفاده منظم برخی از روغن های طبیعی می توان بین سلول های چربی و آب از دست رفته پوست تعادل برقرار کرد. از سویی روغن تراپی برخلاف محصولات شیمیایی روش طبیعی و کاملا بی ضرری می باشد.

به این ترتیب اثر گذاری محصولات نرم کننده شیمیایی زود اتفاق می افتد ولی عوارض آن بعدا بروز می یابد. به این ترتیب در استفاده از محصولات طبیعی دقت بیشتری به خرج داده تا نتیجه مطلوبی برای نرم کردن پوست دست حاصل شود. ضمنا به خاطر داشته باشید روغن تراپی قرار نیست هیچ چربی اضافه ای روی پوست باقی بگذارد.

روغن های طبیعی مزایای زیادی برای پوست خشک و خشن دارند و برای پوست چرب نیز راه حل های خاصی وجود دارد. روغن های گیاهی دارای ویتامین ها، آنزیم ها و مواد معدنی می باشند. از این رو روغن تراپی علیرغم رفع اختلالات پوست آن را خوب تقویت می کند و مواد مغذی مورد احتیاج سلول ها را برای تولید کلاژن و الاستین فراهم می نماید.

از جمله این روغن ها برای نرم کردن پوست دست عبارت است از:

۱. روغن جوجوبا

این روغن کاربردهای بسیاری دارد که برای انواع پوست مناسب می باشد. این عصاره گیاهی از استرهای موم مایع تشکیل شده است. از این رو از لحاظ ساختاری شبیه سبوم انسان بوده و ساختار پوست را شبیه سازی می نماید. به این ترتیب با توجه به این که چربی پوست تان بیش از حد تولید می شود یا کم می توان درمان را طی کرد.

روغن جوجوبا به تعادل چربی پوست کمک کرده و از مواد معدنی و مغذی مفیدی تشکیل شده است. این روغن کاربرد نرم کنندگی، تسکین پوست و تامین رطوبت مورد نیاز آن را دارد. چند قطره روغن جوجوبا را قبل از خواب روی پوست قرار داده تا تغییرات محسوسی در نرمی و لطافت را احساس کنید. ضمنا برای افرادی که پوست حساسی دارند جایگزین مناسبی به عنوان لوسیون است.

۲. روغن آرگان

این روغن یک آبرسان قوی برای انواع پوست ها به شمار می رود. روغن آرگان دارای میزان زیادی ویتامین ای، آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب ضروری می باشد. از سویی به حدی روی پوست سبک می باشد که استفاده روزانه آن گزینه عالی برای پوست به شمار می رود.

این روغن همچنین خواص درمانی داشته و عارضه ایی نظیر اگزما و روزاسه را بهبود می بخشد. درمان این مشکلات پوستی یعنی بهبود خشکی و زبری پوست است. در ضمن به لطف قابلیت آنتی اکسیدانی قوی روغن آرگان خواص الاستین پوست به قوت خود باقی می ماند.

دیگر مزیت این روغن کنترل تولید سبوم و تنظیم چربی می باشد که منافذ پوست را در شرایط خوبی حفظ می کند و اجازه مسدود شدن نمی دهد. از این رو سبب نرمی و لطافت پوست می گردد. این روغن را می توانید به عنوان آبرسان، نرم کننده بعد از حمام یا مرطوب کننده قبل از خواب استفاده کنید.

۳.روغن آلوئه ورا

این روغن به راحتی جذب پوست شده و برای پوست های خشن گزینه عالی به شمار می رود. روغن آلوئه ورا به درمان خشکی پوست کمک کرده و سبب نرم شدن پوست دست می شود. بنابراین کرم مرطوب کننده معمولی تان را با این روغن تعویض تا تغییرات محسوسی از آن را تجربه کنید.

آلوئه ورا به خاطر خواص آنتی بیوتیک و ضد التهابی یک چربی رایج در بیشتر محصولات مراقبت پوست می باشد.

۴. روغن آووکادو

روغن آووکادو درصد بالایی ویتامین ای، پتاسیم و بسیاری مواد مغذی دیگر دارد که سبب تغذیه و آبرسانی پوست می شود. اسید اولئیک آن سبب تولید کلاژن شده که به تولید سلول های جدید و نرم کردن پوست دست کمک می کند. خشکی و خارش پوست از علائم رایج اگزمای پوستی که نرمی و لطافت آن را از بین می برد.

ولی ویتامین ها و ترکیبات موجود در این روغن می تواند این عارضه ها را برطرف نماید. می توانید روغن آووکادو را به لوسیون و کرم ها اضافه و برای نرم کردن پوست دست استفاده کرد.

درمان های شبانه

اگر پوست دست شما خیلی خشک است بنابراین میزان زیادی لوسیون یا کرم مرطوب کننده مناسب استفاده کنید بعد جوراب یا دستکشی به دست کرده طوری که انگشت شست از سایر انگشتان جدا باشد. این کار کمک کره مرطوب کننده روی پوست باقی مانده و در طی شب جذب شود.

استفاده از دستکش

اگر با آب زیاد سرو کار دارید یک دستکش لاستیکی به دست داشته باشید. زیرا تماس طولانی مدت با آب سبب خشکی دست ها و از بین بردن چربی طبیعی آن ها می شود. دستکش یک نوع محافظ بوده و مانع از خشک شدن دست ها می شود.

دستگاه بخور

افراد دارای مشکلات تنفسی معمولا از دستگاه بخور استفاده می کنند. این دستگاه به صورت موثری از پوست محافظت کرده و در محیط های خشک یا فصل زمستان سبب کاهش خشکی پوست می شود. بهترین مکان برای این دستگاه نزدیک تختخواب است ولی می توان در دیگر قسمت های منزل نیز قرار داد.

ماساژ شیر

یک کاسه کوچک شیر و مقداری پنبه در این روش نیاز است. پنبه را به شیر آغشته و روی پوست دست ماساژ دهید. این کار را یک ربع ادامه دهید. تکرار این کار به مرور سبب لطیف و نرم کردن پوست دست می شود.

اجتناب از صابون

مواد شیمیایی موجود در ترکیبات اکثر صابون ها سبب خشک شدن دست می شود. از این رو بهتر است از شوینده های غیر صابونی نظیر پاک کننده های مناسب برای شستشوی دست ها استفاده کنید. ضمنا بیش از حد دستها را نشویید.

کاهش استرس

تحقیقات نشان داده استرس می تواند بر بروز اگزما تاثیر داشته باشد. اگر دچار اگزما هستید سعی کنید استرس را کاهش داده تا از خشکی پوست دست و سایر نواحی بدن جلوگیری شود.

پرهیز از دستگاه های دست خشک کن

دستگاه های دست خشک کن با باد گرم سبب خشک شدن پوست دست ها می شوند. بنابراین توصیه می شود دست ها را با دستمال کاغذی یا حوله نرم خشک کنید.

لایه برداری

بر اساس تحقیقات انجام شده، لایه برداری سلول های مرده و آسیب دیده پوست را از بین می برد. می توانید با محصولات بازاری یا سنگ پا این کار را اجرا کنید. در ضمن می توان با کمی روغن زیتون و یک یا دو قاشق شکر دانه ریز محلول خانگی ساخت و پوست دست را لایه برداری کرد.

حمام جو دوسر

حمام کردن با جو دوسر خام یا پخته به جوانسازی پوست کمک می کند. جو دوسر را در ظرف کوچکی ریخته و آن را با روغن طبیعی مانند روغن زیتون ترکیب کنید. سپس دست ها را در آن قرار دهید. در ضمن می توان جو دو سر را در وان پر از آب ریخته و از آن بهره برد.

رژیم غذایی درست

هر چه که از آن تغذیه می کنید بر سلامت پوست شما تاثیر دارد. پروتئین ها و مکمل های ویتامین ب و ای را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا ناخن های سالم و محکم و دست های نرم و لطیف داشته باشید.

گلاب

گلاب یکی از مفیدترین مواد برای پوست است که همانند یک ماسک طبیعی و قوی عمل می کند. گلاب را به کمک پد یا یک تکه پنبه روی پوست دست اعمال کرده و حدود ۱۵ دقیقه ادامه دهید. با تکرار این عمل در طی چند روز اثرات مطلوب آن را شاهد خواهید بود.

چند نکته مراقبتی

در راستای نرم کردن پوست دست به نکات مراقبتی زیر نیز دقت داشته باشید:

لایه برداری مداوم پوست

لایه برداری روش قوی در نرم کردن پوست محسوب می شود. این روش سبب حذف سلول های مرده، باکتری ها و میکروب های انباشته شده روی پوست می شود. در ضمن چربی اضافه پوست با این کار برداشته شده و منافذ پوستی باز می شود.

نوشیدن آب کافی

راز داشتن پوست سالم و لطیف فقط به مراقبت های پوستی محدود نمی شود بلکه مراقبت از جسم هم در نرمی و لطافت پوست دست اهمیت دارد. به این ترتیب نوشیدن آب کافی را از یاد نبرید. بیشتر بدن را آب تشکیل می دهد. به این ترتیب سلول های برای داشتن عملکرد درست به منبع کافی آب در دسترس نیاز دارند.

دوری از عوامل آسیب زا

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، استفاده بیش از حد از مواد آرایشی و بهداشتی، نبود خواب کافی، تغذیه نامناسب، استرس و سیگار و الکل از عوامل آسیب زا بر پوست می باشند بایستی از این عوامل دوری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو