مهمترین نشانه های بیماری داریر و روش های درمان این بیماری

مهمترین نشانه های بیماری داریر و روش های درمان این بیماری


منبع: آرگا

2

1402/8/19

09:09


آشنایی با به شما کمک می کند تا بتوانید با این مشکل راحت تر کنار بیایید و زندگی بهتری داشته و همچنین با کمک آشنایی با روش های درمانی اش این مشکل را پشت سر بگذارید.

بیماری داریر یکی از بیماری های بسیار خاص پوستی می باشد و ممکن است شما نیز این مورد را در بدن خود دیده باشید. این بیماری ماند زگیل می باشد و ظاهری زرد و چرب دارد از این رو اگر این مورد را روی بدن خود دیدید بهتر است با متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

بیماری داریر

آشنایی با بیماری داریر

این لکه ها معمولا به سختی لمس می شوند و بوی بد و تندی از خود دارند. در واقع محل شایع این بیماری در بدن شامل پوست سر، پیشانی، سینه ها، زانو، پشت آرنج و پشت گوش ها می باشد. البته بخشی از دهان نیز تحت تاثیر این بیماری خواهند بود و شما می توانید لکه های سفید و زردی را در سقف دهان خود ببینید. در برخی از شرایط امکان دارد شما این بیماری را در ناخن ها و کف دست های خود نیز مشاهده نمایید.

سن بروز این بیماری از اواخر کودکی تا ابتدای بزرگسالی می باشد و شدت و مدت زمانی که بیماری طی می کند به عوامل سیار زیادی بستگی دارد و باید بدانید که ظاهر لکه ها تحت تاثیر شرایط محیطی می باشد و اگر در معرض نور و رطوبت قرار بگیرید این لکه ها به شدت زیاد خواهند شد. همچنین عامل افزاینده این بیماری می تواند نور فرابنفش، آسیب های پوستی و خراشیدگی های کوچک و برخی از دارو ها باشد.

در برخی از افرادی که به داریر مبتلا هستند امکان دارد یک سری اختلال های عصبی مانند ناتوانی های ذهنی، صرع، افسردگی و اختلالات یادگیری نیز وجود داشته باشد. این بیماری هنوز در حال پژوهش می باشد و بین محیط و وراثت و نحوه ایجاد شدن این بیماری و شدت گرفتنش هنوز اطلاعات خو و دقیقی در دسترس قرار نگرفته است.

این بیماری خطی می باشد و با لکه هایی که روی پوست ایجاد می شود بروز پیدا می کند. نوعی از این بیماری هست که لکه ها گسترش چندانی ندارد و اگر به این مدل از بیماری داریر مبتلا شده باشید سریع تر درمان می شوید و این ناهنجاری ها بیش تر در ناخن های شما هستند. البته باید بدانید که نوع کلاسیک این بیماری تنها در یک سمت از بدن رخ می دهد.

شیوع این بیماری در سرتاسر جهان نامعلوم می باشد ولی طبق یک سری از آمار ها در اسکاتلند هر ۳۰ هزار نفر یک نفر و در انگلستان هر ۳۶ هزار نفر یک نفر  و در دانمارک هر ۱۰۰ هزار نفر یک نفر به ین مورد مبتلا می شود و ممکن است به دلیل داشتن لکه های پوستی بسیار زیاد از اجتماع طرد شود و این مورد برای افراد بیماری بسیار آزار دهنده و سخت می باشد.

درمان مشکلات پوستی

علت ابتلا به این بیماری

این بیماری در اثر جهش در ژن ATP2A2 ایجاد می شود و بباید بدانید که این ژن در بدن مسئول تولید آنزیمی به نام SERCA2 در بدن می باشد.این آنزیم مانند یک پمپ عمل می کند و باعث کنترل سطح اتم های کلسیم با بار مثبت خواهد شد و این مورد در درون سلول ها به خصوص در بخش های آندوپلاسمی و شبکه سارکوپلاسمی بسیار خوب خواهد بود. این بخش ها در بدن مخصوص انتقال دادن پروتئین ها می باشند.

کمبود آنزیم SERCA2  باعث می شود تا کلسیم و پروتئین ها به خوبی در بن گردش نداشته باشند و این آنزیم تنها می تواند بر روی پوست تاثیر بگذارد و بیماری داریر را ایجاد نماید و می توان گفت محققان هنوز هم دلیل تاثیر گذاری این آنزیم را بر پوست نمی دانند و هنوز در حال تحقیق روی این مورد می باشند.

این مشکل به صورت یک بیماری ارثی اتوزومال غالب به ارث می رسد. در واقع این مدل از بیماری ها بدین صورت می باشد که اگر شما یک ژن معیوب داشته باشید برای جهش کل سلول ها کافی خواهد بود. این مورد ممکن است از خانواده شما به ارث رسیده باشد باز هم باید بدانید که ممکن است فردی در خانواده خود این اختلال را نداشته باشد و بر اثر جهش در ژن های خودش دچار این مورد شود.

نوع خطی این بیماری ارثی نمی باشد و ممکن است از جهش هایی که در بدن بعد از لقاح ایجاد می شود بوجود می آید و باید بدانید که این مدل از جهش ها را جهش سوماتیک می گویند. در واقع اگر فردی دارای این بیماری باشد فرزندان او نیز ۵۰ درصد احتمال دارد تا این بیماری را داشته باشند. از دیگر نام های این بیماری می توان به بیماری Darier-White و کراتوز فولیکولاریس اشاره کرد.

علل ایجاد داریر

نشانه های داریر

این بیماری که ممکن است اکتسابی و یا ارثی باشد دارای نشانه های بسیار متفاوتی در افراد خواهد بود و این نشانه ها ممکن است اصلا برای فردی ایجاد نشود ولی این فرد دارای این مشکل باشد از این رو باید بدانید که نشانه ها و علامت های ظاهری این بیماری عبارت اند از :

  • لکه های پر رنگ در بدن
  • خارش های شدید پوستی
  • غیر طبیعی بودن مو در افراد بیمار
  • لکوپلاکی مخاط مقعد
  • ضخیم تر شدن کف دست ها و پا ها
  • وزیکول های پوستی
  • آکانتولیز
  • اختلال عاطفی دو قطبی
  • بزرگ شدن غده تیروئید
  • نا توانی های ذهنی و خفیف
  • عقب ماندگی های ذهنی
  • چاله هایی در کف دست ها
  • ناخن های شیار دار
  • خشک شدن ناخن ها
  • اسکیزوفرنی
  • تشنج

نحوه تشخیص بیماری

بیماری داریر از بیماری های پوستی خاص می باشد و شما می توانید بر اساس سوابق خانوادگی و یا ظاهر فرد این مورد را تشخیص دهید. البته این بیماری امکان دارد با سایر بیماری های پوستی نیز اشتباه گرفته شود از این رو باید حواستان به این مورد نیز باشد. برای تشخیص دقیق تر باید نمونه برداری انجام شود و بر اساس بررسی نمونه ها می توان این بیماری را به راحتی در آزمایشگاه تشخیص داد.

زندگی با مشکل پوستی داریر

روش های درمانی

درمان بیماری های پوستی نیاز به زمان دارد و باید بدانید که درمان شدن این بیماری ها نیاز به استفاده از دارو ها به صورت مداوم دارد و قطع کردن دارو در نیمه درمان می تواند مشکلات بی شماری را برای فرد ایجاد نماید. در ادامه روش های درمان و نکات لازم برای درمان را برایتان بررسی می کنیم تا بتوانید از شر این بیماری رها شده و زندگی بهتری داشته باشید.

  • برای کاهش التهاب های شما معمولا از دارو های موضعی استروئیدی استفاده می شود.
  • بهتر است از ضد آفتاب استفاده کنید و پوست خود را با لایه ای از کرم بپوشانید تا میزان آسیب ها کاهش یابد.
  • لباس های نخی و خنک بپوشید و در محیط های خنک قرار بگیرید و سعی کنید از محیط های گرم دوری نمایید.
  • اگر از مرطوب کننده های دارای اوره یا اسید لاکتیک استفاده کنید می توانید میزان پوسته پوسته شدن بن خود را کاهش دهید.
  • پوست بیمار می تواند دارای بوی نامطبوعی باشد زیرا باکتری ها در این محل رشد می کنند.
  • اگر پوست ما بیش از حد پوسته پوسته می شود و یا بوی بد در آن شدید می باشد بهتر است از مواد ضد عفونی کننده استفاده شود تا باکتری ها کاهش یافته و این دو مورد از بین بروند.
  • دارو های مورد استفاده و تجویز متخصص ممکن است شامل رتینوئید های موضعی مانند آداپالن، تازاروتن و ترتینوئین باشد.
  • سایر دارو هایی که در این زمینه استفاده می شود شامل آسیتریتن، ایزوترتینوئین، سیکلوسپورین و رتینوئید های خوراکی می باشند.
  • رتینوئید های خوراکی بهترین درمان های این بیماری می باشند و می توانند نشانه های این بیماری را تا ۸۵ درصد کاهش دهند ولی باید بدانید که این دارو ها ممکن است عارضه های جانبی شدیدی را در اثر استفاده طولانی مدت با خود داشته باشند.
  • درمان های دیگر این بیماری شامل آنتی بیوتیک های خوراکی می باشد و این موارد برای از بین بردن باکتری هایی که در سطح پوست رشد می کنند بسیار خوب خواهد بود.
  • سایر درمان های کمکی برای این بیماری شامل درم ابریژن، جراحی الکتریکی و جراحی میکروگرافیک می باشد.

درمان داریر

همانطور که می دانید پیشگیری کردن از بیماری ها می تواند هزینه ای کم تر با خود به همراه داشته باشد از این رو نیاز است تا بدانید که با پیشگیری کردن از برخی از بیماری ها نیز امکان پذیر نمی باشد و از یک سنی به بعد امکان بروز آن ها چندین و چند برابر خواهد شد مخصوصا اگر در خانه و خانواده خود فردی به یک بیماری خاص مبتلا باشد. اگر از این مطلب رضایت داشتید و با بیماری داریر آشنا شدید در ادامه شما می توانید یک سری اطلاعات دیگری در مورد بیماری پسوریازیس  و بیماری لکودرما نیز مشاهده نمایید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده کرده تا بتوانید وارد صفحات مربوطه شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو