نشانه ها، تشخیص و روش های درمان فوردایس

نشانه ها، تشخیص و روش های درمان فوردایس


منبع: آرگا

2

1402/7/20

09:09


درمان فوردایس بسیار ساده است و کافی است شما تصمیم خود را بگیرید تا بتوانید به راحتی و با روش های ساده و کنم ضرر این دانه های بی ضرر پوستی را از بین ببرید و اگر مشکلی با آن ها ندارید بهتر است از تغییر دادن آن ها بپرهیزید تا خودشان بهبود پیدا کنند.

دانه های فوردایس یکی از شایع ترین مشکلات پوستی می باشند که در سنین بلوغ ظاهر می شوند و باید بدانید که این دانه ها بی ضرر بوده و نوعی از بیماری های مقاربتی نمی باشند. این مشکل معمولا نیاز به درمان ندارد و بعد از مدتی خود به خود درمان می شود ولی در ادامه درمان فوردایس را برایتان بررسی می کنیم.

 

روش های درمان لکه های لب

آشنایی با درمان فوردایس

فوردایس ممکن است ظاهری شبیه به بیماری های مقاربتی داشته باشد ولی باید بدانید که در دسته ان ها قرار نمی گیرد و این بیماری نوعی از غدد چربی می باشد که دلیل واضحی برای ایجاد شدنش وجود ندارد و تنها ارتباطی که با بلوغ دارد این است که بسیاری از محققان این مورد را مرتبط با هورمون های رشدی می دانند. در واقع تحقیقات نشان داده اند که این لکه ها زمانی طاهر خواهند شد که رحم رشد می کند و باید بدانید که این لکه ها و دانه ها از نظر فنی در جای درستی نمی باشند ولی مشکل حادی نیستند و نمی توانند نشانه ای بیماری زایی باشند.

نشانه های بیماری

این مورد دارای نشانه های خاصی می باشد و این نشانه ها شامل لکه ها و دانه های برآمده سفید رنگ در اطراف لب ها که رنگی سفید مایل به زرد دارند و در بخش بیرونی لب ها قرار می گیرند. این دانه ها قطری حدودا ۱ الی ۳ میلی متر دارند ولی در برخی از شرایط تحت تاثیر هورمون ها می توانند بزرگ تر نیز بشوند. این دانه ها چربی می باشند و بزرگ شده اند و کاملا بی ضرر بوده و درد خاصی ندارند.

تشخیص این مشکل

معمولا متخصصان با دیدن ان دانه ها می توانند آن ها را تشخیص بدهند ولی اگر نیاز باشد نمونه برداری های لازم انجام خواهد شد تا تشخیص دقیق تر باشد و در این صورت نمونه ای از این بافت ها برداشته می شود و در زیر میکروسکوپ قرار خواهد گرفت تا بافت آن دیده شده و بررسی های لازم انجام شود.

بیماری فوردایس

میزان نیاز به درمان

 بسیاری از متخصصان پوست بر این باور می باشند که این مورد کاملا طبیعی بوده و تا حدودی در افراد تشکیل می شوند. در واقع این مورد تهدیدی برای سلامتی شما و دیگران نمی باشد از این رو نیاز به درمان ندارد و تنها افرادی که می خواهند این لکه ها بر روی پوست آن ها ماندگار نشود و از ظاهر خود ناراضی می باشند می توانند از روش های درمانی استفاده نمایند.

افراد مستعد این مشکل

  • طبق یک سری از بررسی های انجام شده در این زمینه  باید بدانید که زنان دو برابر بیش تر از مردان درگیر این بیماری می شوند.
  • برخی از افراد بیان کرده اند که اگر پوست صورت شما چرب باشد بیش تر درگیر این مشکل خواهید شد.
  • البته برخی از تحقیقات بیان کرده اند که این مورد می تواند خبر از بیماری های بسیار جدی تری را به شما بدهد.
  • معمولا افرادی که سابقه اشکال موروثی سرطان روده ای هستند بیش تر درگیر این مورد از بیماری های پوستی خواهند شد و این مورد را یکی از روش های تشخیص زودهنگام در مورد این بیماری می دانند زیرا سرطان روده بسیار مهلک و کشنده می باشد و هر چه زود تر تشخیص داده شود برای فرد بهتر خواهد بود و زمان درمان زیادی را خواهد داشت.
  • البته یک سری دیگر از تحقیقات نیز نشان داده اند که این ورد می تواند با چربی خون شما ارتباط داشته باشد و بدین صورت می باشد که شما چربی خون بیش تری دارید و باید در این میان مورد آزمایش قرار بگیرید تا میزان چربی خونتان کنترل شود.

درمان فوردایس و لکه های آن

روش های درمانی

درمان هایی که برای این مورد وجود دارد زیاد متنوع نمی باشد و در ادامه این موارد را برای شما همراهان عزیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

درمان با لیزر

  • ساده ترین روش درمان می تواند درمان با لیزر باشد.
  • درواقع در این روش از درمان با لیزر دی اکسید کربن استفاده خواهد شد تا ان دانه ها را از روی پوست شما حذف کنند.
  • البته یادتان باشد که این نوع از درمان می تواند منجر به ایجاد لکه های اسکار شود و ظاهر شما را تغییر دهد از این رو قبل از انجام این کار بهتر است با متخصص در این زمینه مشورت نمایید.
  • لیزر های رنگی پالسی دارای اسکار های کم تری روی پوست خواهند بود و طول موج این مدل از لیزر ها با نوع قبلی بسیار متفاوت می باشد و در نوع پالسی باید بدانید که هزینه بیشتری را باید برای این مورد بپردازید.

درمان با جراحی

  • ساده ترین درمان جراحی میکروپانچ می باشد.
  • در واقع از این روش برای از بین بردن سریع دانه های سفید و متعدد روی لب های شما استفاده می شود و به صورت کلی برای این مورد بسیار درمان خوبی خواهد بود.
  • یادتان باشد که قبل از جراحی ممکن است متخصص از دارو های بی حسی موضعی استفاده نماید و باید حواستان باشد که به ان ها حساسیت نداشته باشید.
  • استفاده از این بی حسی ها برای کاهش درد در حین جراحی خواهد بود.
  • در حین جراحی از یک وسیله به اندازه خودکار استفاده می شود تا بافت های ناخواسته فوردایس را بردارند و درمان انجام شود.

درمان با لیزر لکه های طبیعی

درمان های موضعی

  • از دیگر درمان هایی که می توانید برای این مورد در نظر بگیرید و خطری برای شما نداشته باشد درمان های موضعی و استفاده از پماد ها و ژل ها خواهد بود.
  • این درمان ها شامل استفاده از ایزوترتینوتین خوراکی، ترتینوئین موضعی و اسید دی کلرو استیک می باشد.
  • در برخی از شرایط امکان دارد متخصصان برای شما درمان موضعی را مبتنی بر درمان با لیزر قرار دهند و این مورد می تواند عارضه های شدیدی مانند سوزش و التهاب را به همراه داشته  باشد.

اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه شما می توانید یک سری اطلاعات دیگری در مورد بیماری آنسفالوپاتی کبدی  و بیماری پسوریازیس  نیز مشاهده نمایید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده کرده تا بتوانید وارد صفحات مربوطه شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو