لرزش بدن در خواب چه دلیلی دارد و چطور درمان می شود؟

لرزش بدن در خواب چه دلیلی دارد و چطور درمان می شود؟


منبع: آرگا

2

1402/7/6

20:12


آشنایی با علل و روش های درمانی لرزش بدن در خواب می تواند به شما کمک کند تا اطلاعاتی در این مورد داشته باشید و مشکلی در این زمینه برای شنا ایجاد نشود. برای دریافت اطلاعات بیش تر در این زمینه این مطلب را از دست ندهید.

لرزش بدن در خواب یکی از ساده ترین مشکلاتی است که ممکن است شما نیز با آن ها رو به رو شوید. لرزش بدن در یک اندام و یا بخش خاصی از بدن ایجاد می شود و با نقص های عضلانی اشتباه گرفته خواهد شد. در واقع لرزش ها بیش تر به دلیل مشکلی در مخچه ایجاد می شوند. در ادامه اطلاعاتی بیش تر در این زمینه به شما داده خواهد شد.

    

مشکلات حرکتی که خواب را درگیر می کند.

لرزش بدن در خواب و روش های درمان آن

در واقع لرزش بدن در هر شرایطی می تواند دلایل مختص به خود را داشته باشد از این رو نیاز است تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید زیرا سبک زندگی غلط مانند استفاده از الکل و یا کافئین بالا نیز می تواند تاثیرات زیادی بر این مورد بگذارد و گاها ممکن است شما این لرزش ها را با بیماری های دیگر اشتباه بگیرید. همیشه این مشکلات قابل درمان نمی باشند زیرا امکان دارد در اثر بیماری های دیگر ایجاد شده باشد ولی در برخی شرایط درمان لرزش بدن در خواب بسیار ساده است و ممکن است با تغییر دادن شرایط و سبک زندگی از بین برود و خود به خودی درمان شود.

علت های لرزش بدن

باید بدانید که این مورد دارای علل بسیار زیادی می باشد و لرزش زمانی ایجاد خواهد شد که گروهی از عضلات بدنی شما بدون هماهنگی با یک دیگر و به صورت غیر ارادی منقبض شده و این حالت قابل کنترل نمی باشد و شما نمی توانید گاها آن ها را کنترل نمایید از این رو بخشی از بدن شما بدون این که بخواهید در حال لرزش و تکان خوردن خواهد بود.

در واقع این حالت مشکل خاصی نمی باشد و از نظر متخصصان وجود چنین موردی در شما می تواند علامت خاصی باشد که باید به آن توجه شود. در واقع در برخی از شرایط نیز دلیل خاصی برای این مورد وجود ندارد و ممکن است تاثیرات دارو و یا کافئین بالا در بدن شما باشد با این حال جالب است بدانید که لرزش خفیف در تمامی افراد هست و به آن لرزش فیزیولوژیک گفته خواهد شد و می تواند ناشی از عوامل بسیار متعددی باشد. سایر دلیل هایی که می تواند منجر به ایجاد لرزش در بدن شما زمانی که در خواب به سر می برید بشود عبارت اند از :

  • کمبود ویتامین ها
  • اضطراب مزمن
  • پرکار شدن تیروئید
  • اختلال در استفاده از الکل
  • ترک کردن الکل
  • آسیب رسیدن به مغز
  • بیماری مالتیپل اسکلروزیس
  • بیماری پارکینسون
  • خستگی شدید عضله ها بعد از فعالیت های ورزشی
  • استفاده بیش از حد از کافئین
  • سطح قند خون پایین
  • استرس
  • افزایش سن
  • صدمه های بدنی
  • دارو های خاص
  • قند خون پایین

لرزش بدن در خواب

انواع لرزش در بدن

لرزش ها در بدن تقسیم بندی می شوند و باید بدانید که این تقسیم بندی ها بر اساس نشانه های ظاهری و علت های آن می باشد و به صورت کلی ۷ مدل لرزش در بدن داریم که ان ها را در ادامه برای شما عزیزان مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بتوانید اطلاعاتی مفید در این مورد کسب نمایید.

لرزش پارکینسون

این مدل از لرزش ها همانطور که از نامشان پیدا می باشد با شیوع پارکینسون ایجاد خواهد شد. معمولا شیوع و شروع این بیماری در افراد ممکن است و این بدین معنا نمی باشد که جوان تر ها نمی توانند به این بیماری دچار شوند بلکه بیش ترین افرادی که درگیر این بیماری می شوند بالای ۶۰ سال هستند.

این لرزش ها زمانی رخ می دهد که شما در حال استراحت کردن می باشید و اگر کمی تمرکز کنید می توانید این لرزش ها را از بین ببرید از این رو می توان گفت لرزش های پارکینسونی از اولین نشانه های ظاهری برای تشخیص این بیماری می باشد. این مدل از لرزش ها به صورت یک طرفه رخ می دهد و بر اثر کاهش میزان دوپامین در بدن می باشد.

لرزش اساسی

این لرزش نیز از شایع ترین اختلال های حرکتی می باشد و معمولا به صورت هدفمند خواهد بود. این بیماری کند می باشد و اگر علل دیگری منجر به تشدید آن نشود ممکن است تا سال ها متوجه این مورد نشوید. این لرزش ها دو طرفه می باشند و یک ارگان را در دو طرف بدن درگیر خواهد کرد در حالی که لرزش های پارکینسونی تنها در یک طرف بدن می باشند.

این مدل از لرزش ها معمولا با بیماری پارکینسون در ارتباط می باشد و این مورد بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۹ انجام شده است به اثبات رسیده است. این تنوع لرزش معمولا با مشکلات خفیف در راه رفتن، کاهش میزان شنوایی و اختلالات خفیف دیگر همراه می شود و به صورت کلی تفاوت هایی با لرزش پارکینسونی دارد.

لرزش بدن در خواب

لرزش های عملکردی

در واقع این مدل از لرزش ها را وابسته به وضعیت روانی و یا سایکوژنیک می شناسند و ممکن است تنها در یک سری از موقعیت های خاص این مدل از لرزش ها ظاهر شود. اغلب افرادی که دارای این مشکل می باشند دارای اختلال تبدیلی و یا سایر اختلال های روانپزشکی می باشند و این مورد با یک سری از نشانه های دیگر همراه می باشد و این نشانه ها عبارت اند از :

  • شروع ناگهانی لرزش
  • بهبودی سریع لرزش
  • تغییر در جهت لرزش قسمت آسیب دیده بدن
  • کاهش لرزش در زمان پرت شدن حواس فرد بیمار

لرزش دیستونیک

این مورد در افرادی ایجاد می شود که درگیر به بیماری دیستونی  می باشند. در واقع این اختلال یکی از اختلال های شدید حرکتی خواهد بود و فرد دچار انقباض های عضلانی می باشد که غیر ارادی بوده و در نهایت لرزش هایی در بدنش ایجاد خواهد شد. در واقع این حرکت ها پیچشی و تکراری می باشند و در حالت غیر طبیعی می تواند منجر به چرخش در گردن شود. این مورد در هر سنی رخ می دهد و به صورت نامنظم خواهد بود و با استراحت کردن به موقع و کامل می توانید این بیماری را کنترل کرده و لرزش های ناشی از آن را تسکین بخشید.

لرزش مخچه ای

این لرزش ها معمولا زمانی رخ می دهد که این بخش از بدن آسیب دیده باشد زیرا مخچه مسئول یک سری از کار ها در بدن می باشد و می تواند تعادل و حرکت های بدنی را کنترل نماید. این نوع از لرزش ها هدفمند می باشند و در اثر بروز یک سری از ضایعات و آسیب ها در این بخش از بدن ایجاد می شوند. این آسیب ها می تواند در اثر تومور و یا ام اس ایجاد شود. همچنین استفاده از دارو های خاص و الکل به میزان زیاد می تواند تاثیرات بدی بر روی مخچه بگذارد.

لرزیدن بدن در خواب

لرزش فیزیولوژیک

این نوع ار لرزش ها طبیعی می باشند و در دست ها و انگشتان رخ می دهد و معمولا با چشم های غیر مسلح نیز قابل دیدن نمی باشد و در واقع این مورد یکی از پاسخ های طبیعی  بدن برای شرایطی می باشد که در آن قرار داد و این شرایط می تواند استفاده از دارو های خاص و یا استفاده بیش از حد ارز الکل باشد. هیپوگلیسمی و نداشتن تعادل در الکترولیت های بدنی و همچنین تیروئید های پرکار نیز می تواند منجر به ایجاد این لرزش ها در بدن شود.

لرزش ارتواستاتیک

لرزش ارتواستاتیک معمولا در پا ها رخ می دهد و می تواند منجر به بی ثباتی در آن ها شود و علامت و نشانه بالینی دیگر ندارد و معمولا این مورد زمانی از بین می رود که شما راه بروید و یا بنشینید. در واقع یک انقباض سریع و ریتمیک بلافاصله بعد از ایستادن این مورد را ایجاد می کند.

نحوه تشخیص این مشکل در بدن

اگرچه که این مورد مشکل بسیار جدی نمی باشد ولی ممکن است نشانه ای از اختلال های دیگر در بدن باشد و به همین دلیل زمانی که شما با این مورد رو به رو می شوید برای این که درست تشخیص داده شود بهتر است به متخصص مراجعه کرده تا بتوانید دلیل اصلی این مشکل را بیابید.

در واقع پزشک سعی می کند با معاینه های پزشکی و دقیق مشکل شما را ریشه یابی نماید و همچنین در این بین از شما می خواهید مطلبی را نوشته و یا جسمی را تکان داده و بلند کنید تا میزان آمادگی بدنی شما را بسنجد. برای دریافت اطلاعات بیش تر و تشخیص دقیق تر معمولا از آزمایش خون و ادرار استفاده خواهد شد.

همچنین باید بدانید که معاینه های عصبی نیز در این میان اهمیت بالایی دارد و در این معاینه ها معمولا شدت رفلکس تاندون ها، میزان هماهنگی بدن، وضعیت بدن، قدرت عضلانی بدن و تون عضلانی سنجیده خواهد شد. برای معاینه های عصبی راه های زیادی وجود دارد و متخصص ممکن است روش های متعددی را برای شما تست نماید.

لرزش بدن در خواب

روش های درمانی

معمولا این مشکل به دلیل سبک زندگی غلط شما می باشد و با کاهش استفاده از الکل و کافئین می توانید این لرزش ها را تا حدودی کاهش دهید برای این حال باید بدانید که برای این مورد روش های درمانی زیادی وجود دارد و در ادامه همه این روش ها را برایتان مورد بررسی قرار خواهیم داد.

استفاده از طب سنتی

اگر مشکل شما بسیار جدی نباشد و متخصص آن را تشخیص دهد شما می توانید برای کاهش این مدل از انقباض های غیر ارادی در خواب و کنترل کردن لرزش بدن در خواب از یک سری از دمنوش های آرامبخش استفاده نمایید و این دمنوش ها شامل دمنوش بابونه، دمنوش اسطوخودوس و دمنوش بهار نارنج می باشد. در واقع استفاده از این دمنوش ها با کنترل کردن مزاج بدن، کاهش قند خون، کاهش استرس و کاهش التهاب در بدن می تواند کمک زیادی به کاهش این مدل از لرزش ها داشته باشد.

جراحی تالاموتومی

این روش آخرین روش درمانی می باشد و متخصصان برای درمان لرزش های شدید و غیر قابل درمان بدن در خواب از آن استفاده می کنند. در واقع این روش درمان برای زمانی است که بدن بیمار به هیچ یک از روش های دیگر پاسخی نداده است.

لرزش بدنی و مشکلات شدید آن

استفاده از دارو های خاص

درمان های دارویی نیز بهترین گزینه می باشند و باید بدانید که برای درمان این مشکل در بدن از سه نوع دارو در دسته های مختلف استفاده می شود. این سه مدل دارو های مختلف و تاثیرات آن ها را در ادامه برای شما بررسی می کنیم.

  • ابتدایی ترین دارو هایی که برای درمان این مشکل تجویز خواهد شد مسدود کننده های بتابلاکر ها می باشد و معمولا این دارو ها برای درمان فشار خون بالا و بیماری های قلبی مفید خواهد بود و با توجه به تحقیقاتی که در این مورد انجام شده است باید بدانید که این دارو ها درمان کننده لرزش های بدنی نیز خواهند بود.
  • دومین دارو های مفید رد این زمینه آرامش بخش ها می باشند. معمولا از دارو های آلپرازولام در این میان استفاده می شود که می تواند میزان اضطراب و استرس فرد را کاهش داده و در نتیجه لرزش بدن در خواب آن ها را نیز کنترل نماید.
  • آخرین مورد از دارو های مفید برای درمان لرزش بدن در خواب دارو های ضد تشنج می باشد و این مورد برای افرادی مناسب می باشد که نمی توانند از بتابلاکر ها استفاده نمایند.

تحریک عمیق مغز

درمان DBS  یا همان تحریک عمیق مغز یکی دیگر از روش هایی می باشد که شما می توانید با استفاده از آن ها این مورد را کنترل کرده و خوابی با کیفیت تر داشته باشید. در واقع این مورد برای افرادی که دارای لرزش های ناتوان کننده می باشند بسیار خوب خواهد بود و در طی این روش جراح یک پروپ را وارد مغز می کند و ان را در جایی مناسب قرار می دهد. این پروپ ها از قفسه سینه وارد می شود و سیم را به آن وصل می کند. در واقع این دستگاه پالس هایی را به مغز ارسال می کند تا مغز سیگنال های تحریک کننده تولید نکند.

دلایل لرزش بدن

فیزیوتراپی

از دیگر روش های درمان لرزش بدن در خواب استفاده از فیزیوتراپی می باشد. در واقع این روش برای هماهنگ کردن بخش های مختلفی از بدن مفید خواهد بود و استفاده از وزنه هایی روی مچ دست ها و انجام دادن یک سری از تمرین ها با این وزنه ها برای افرادی که دارای لرزش بدنی می باشند بسیار خوب و تسکین دهنده می باشد.

استفاده از بوتاکس

بوتاکس با سم بوتولونیوم انجام می شود و می توانید با فلج کردن یک سری از عضلات به صورت موقت از لرزش آن ها پیشگیری نمایید. در واقع لرزش ها در خواب می تواند کیفیت خواب شما را از بین ببرد از این رو زمانی که شما خوب نخوابید مشکلات زیادی در بدن شما ایجاد می شود و می تواند برای زندگی شما خطر ساز باشد. اغلب افرادی که دارای مشکلاتی از لرزش روی دست ها و صورت خود می باشند می توانند به راحتی از این روش درمانی زیر نظر متخصص استفاده نمایند.

سونوگرافی متمرکز

آخرین روش درمانی که به شما  در این زمینه پیشنهاد می شود استفاده از سونوگرافی متمرکز خواهد بود. در واقع تالاموس بخشی از بدن می باشد که در حرکت های بدنی نقش بسیار زیادی دارد و آسیب دیدن این بخش می تواند اختلال های شدید حرکتی را ایجاد کند که لرزش بدن در خواب یکی از این اختلال ها خواهد بود. روش سونوگرافی متمرکز بدین صورت می باشد که امواج اولتراسوند که بی ضرر می باشند را به سلول های عصبی ناکارآمد برسانید و با این کار این سلول های ناکارآمد را از بین ببرید تا فرد بتواند بدون لرزش به زندگی خود ادامه دهد. این روش نیز دارای خطراتی می باشد از این رو بهتر است فردی متخصص ان را انجام دهد.

بیماری ها و لرزش بدن

همانطور که می دانید پیشگیری کردن از بیماری ها می تواند هزینه ای کم تر با خود به همراه داشته باشد از این رو نیاز است تا بدانید که با رعایت یک سری نکات در سبک زندگی تان می تواند از بروز این مدل از بیماری ها شما را دور کند. در ادامه شما می توانید یک سری اطلاعات دیگری در مورد بیماری پارکینسون و بیماری آنسفالوپاتی کبدی نیز مشاهده نمایید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده کرده تا بتوانید وارد صفحات مربوطه شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو