تشخیص بیماری رقصاک و نحوه درمان آن

تشخیص بیماری رقصاک و نحوه درمان آن


منبع: آرگا

65

1401/8/5

09:07


ما در این مطلب درباره دلایل، علائم، نحوه تشخیص و راه درمان بیماری رقصاک صحبت می کنیم. امیدوارم از این مطلب لذت ببرید و مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد.

بیماری رقصاک یا کره یکی از بیماری های مغز و اعصاب است که امکان دارد کمتر نام علمی آن را شنیده باشید، در این مطلب علائم، دلایل و چونگی درمان این بیماری را بررسی می کنیم.

علت بیماری رقصاک

بیماری رقصاک چیست؟

نوعی اختلال حرکتی است که موجب حرکات غیرارادی، نامنظم  و غیرقابل پیشبینی عضلات می شود. این اختلال می تواند شما را در حالت رقصیدن جلو بدهد یا بی قرار و ناخوشایند به نظر برسد. بیماری کره یک مشکل حرکتی می باشد که در بسیاری از بیماری ها و شرایط متفاوت رخ می دهد. Chorea خود به خود تهدید کننده زندگی نیست، ولی می تواند نشانه ای از بیماری های عصبی دیگر مانند بیماری هانتینگتون باشد. اطبا می توانند برای مهار حرکات عضلانی غیر طبیعی دارو تجویز کنند. توضیحی دیگری که درباره این موضوع وجود دارد؛ رقصاک نوعی اختلال عصبی است که موجب ایجاد حرکات غیر ارادی در بدن فرد بیمار می شود، این حرکت ها غیرمنظم هستند، از هیچ الگویی پیروی نمی کنند و از یک اندام به اندام دیگر انتقال پیدا می کنند، حرکات معمولا در اندامها و صورت ظاهر می شوند.

این بیماری یکی از بیماری های رایج در دسته بیماری های هانگینتون است که در آن سلولهای عصبی در طول زمان تخریب می شوند، کره قادر است در بیمار حرکاتی مانند رقص ایجاد کند، در این حالت به این دلیل که حرکات ارادی از بیمار سلب می شود او در کارهایی مثل غذا خوردن و لباس پوشیدن دچار مشکل می شود. در این بیماری حرکات تند و سریع دست و پا، ایجاد صدا، حرکات سریع زبانی و حرکات غیرارادی صورت اتفاق می افتد که حتی در زمان استراحت نیز احتمال رخ دادن آن وجود دارد.

دلایل بیماره کره

دلایل ایجاد بیماری کره

گرچه تا کنون دلیل به وجود آمدن بیماری رقصاک به طور کامل مشخص نیست اما بعضی از دلایلی که در این زمینه طرح می شوند در اینجا آورده شده است.

  • اختلال عفونی: ایدز،

    انسفالیت و مننژیت

بیماری های عفونی مثل ایدز، انسفالیت و مننژیت نیز دلیل بروز نشانه های بیماری کره یا رقصاک می باشند، انسفالیت نوعی التهاب بافت مغز است که رایج ترین علت بروز آن نوعی ویروس می باشد که بر روی غشای مغز می نشیند، سفلیس، مالاریا و هاری قادر هستند موجب انسفالیت مغز شوند.

  • اختلالات ایمنی: روماتیسم، ام اس و لوپوس اریتماتوز

برای مثال لوپوس اریتماتوز یکی از بیماری های خود ایمنی مزمن می باشد که با درگیری مفاصل، خون، پوست، کلیه ها و دیگر قسمتهای بدن باعث ایجاد اختلال ایمنی بدن می شود و در این بیماران احتمال بروز علائم بیماری کره وجود دارد.

  • اختلالات غد درون ریز: پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید هنگامی رخ می دهد که بنا به دلایل گوناگون از جمله بیماری خود ایمنی گریورز و یا به وجود آمدن توده های سمی در تیروئید مقدار زیادی از هورمون های تیروئیدی ترشح می شود و این مقدار اضافه عوارض زیادی را برای بیمار از عوارض قلبی تا مشکلاتی مثل پوکی استخوان به وجود می آورد، این شرایط نیز می تواند نشانه های بیماری کره را به وجود می آورد.

دلیل بیماری رقصاک

  • اختلالات ژنیتیکی: بیماری ویلسون و هانتینگتون

بیماری ویلسون نوعی مریضی است که در آن رسوب مس در بعضی از اندامها و بافتهای بدن روی می دهد، این رسوب موجب می شود تا بعضی از تظاهرات عصبی شبه پارکینسون در بیمار رخ می دهد، یک بیماری ارثی اتوزوم مغلوب که به صورت نادر اتفاق می افتد و می تواند در ایجاد بیماری رقصاک تاثیر داشته باشد. علاوه بر موارد فوق از دیگر عوامل ایجاد این بیماری می توان به مصرفی برخی از داروها، تومورهای سیستم عصبی مرکزی و یا تروما و بارداری اشاره کرد.

نشانه ها و علائم بیماری کره

نشانه ها و علائم بیماری کره عموما وابسته به شرایط ایجاد آن می باشد، یکی از حرکات معمول در این بیماری شبیه به چنگ زدن دست می باشد، ناهماهنگی میان دست ها و باز کردن و بستن دست بدون اراده که به شکل معمولی در انواع بیماری کره مشاهده می شود.

  • در راه رفتن دچار مشکل هستند
  • حرکات غیر عادی
  • مشکل در بلع و حرف زدن

وضعیت بیمار و نشانه های آن در حالتهای زیر تقسیم بندی می شود.

علل بیماری کره

بیماری کره هانتینگتون

این بیماری قادر است بازه اختلالات روانی، حرکتی و اختلالات شناختی شود. در هانتینگتون در سلول های عصبی مغز اختلال ایجاد می کند. این بیماری در بزرگسالان شیوع بیشتری داشته و معمولاً علائم و نشانه هایش در آن بدتر می شود با گذشت زمان نشانه های این بیماری بر روی پاها و بازو ها نیز تاثیر گذار است.

بیماری کره سیدنهام

این نوع از بیماری بیشتر در کودکان و نوجوانان اتفاق می افتد و می تواند نتیجه یک عفونت استرپتوکوکوس و یا عارضه ای از تب روماتیسمی باشد، این بیماری بر روی بازوها، دست‌ها و صورت تاثیر می گذارد. این بیماران در خوردن غذا و لباس پوشیدن به مشکل می خورند و در بیشتر موارد این علائم بروز پیدا می کند.

  • اشکال در راه رفتن
  • مشکلات گفتاری
  • ضعف عضلانی

نشانه های بیماری رقصاک

بیماری کره آکانتوسیتوز

یک اختلال ژنتیکی نادر است که در این بیماری گلبول های قرمز خون را تحت تاثیر قرار می دهد. که بر اثر آن ناهنجاری عصبی به وجود می‌آید و در عملکرد مغز تاثیر می گذارد نشانه‌های این بیماری به شرح زیر است:

  • حرکات شانه
  • حرکات غیر ارادی دست و پا
  • فشار لگن
  • حرکت سریع و بدون اراده صورت

ریسک ابتلا کره در کدام افراد است؟

کسانی که سابقه روماتیسمی دارند بیشتر در معرض خطر بیماری رقصاک هستند و بیمارانی که به بیماری های خاص مبتلا هستند و یا در شرایط ارثی مثل افرادی که به هانتینگتون مبتلا هستند به احتمال ۵۰ درصد فرزندان آنها این بیماری را تجربه می کنند.

درمان بیماری کره

نحوه تشخیص

برای تشخیص این بیماری متخصص در رابطه با سوابق خانوادگی شما و داروهای مصرفی و غیره سوالاتی می پرسد مانند اینکه در خانواده سابقه بیماری هانتینگتون بوده است، آیا داروی خاصی استفاده می کنید، آیا در شرایط استرس بیماری علائم شما بیشتر میشود و در چه زمانهایی نشانه های این بیماری بیشتر ظهور پیدا می‌کند.

البته بعضی داروها برای رد و یا پذیرش بیماری لازم است مانند سطح پایین مس در بدن که قادر است با بیماری ویلسون مرتبط باشد بررسی مشکلات ژنتیکی و نیز تست گلبول های قرمز خون که با کره آکانتوسیتوز درارتباط قرار می گیرد.

در مورد تشخیص بیماری هانتینگتون اسکن و ام آر آی و همین طور در رابطه با اختلال غدد درون ریز مثل پرکاری تیروئید آزمایش خون ضروری می باشد.

درمان بیماری کره

اصلا نگران نباشید، اختلال رقصاک مبتنی بر نوع آن و شرایط به وجود آورنده آن قابل معالجه می باشد عنوان مثال کره سیدنهام با داروهای آنتی بیوتیک قابل مداوا است، درباره کره هانتینگتون از داروهای آنتی سایکوتیک استفاده می‌شود اما اگر اختلال و بیماری کره علت بیماری پارکینسون به وجود آمده باشد متاسفانه درمانی وجود ندارد اما علائم آن قابل کنترل هستند.

معالجه بیماری رقصاک

داروها برای کره اغلب شامل داروهای موثر بر سطح دوپامین هستند دومین یک انتقال دهنده عصبی در مغز و کنترل کننده حرکت، تفکر، هیجانات و سطح احساس لذت در بدن می باشد خیلی از اختلالات حرکتی در بدن با سطح دوپامین در ارتباط بوده مثل سندروم پای بیقرار و پارکینسون.

اغلب داروهای مربوط به گیرنده های دوپامین را مسدود می کنند تا بدن قادر نباشد از مواد شیمیایی استفاده کند بعضی از داروهای آنتی سایکوتیک یا ضد روان پریشی که استفاده می شوند به شرح زیر می باشند:

  • ریسپریدون
  • کوتیاپین
  • فنوفنازین
  • هالوپریدول
  • اولانزاپین

بعضی از داروها مقدار دوپامین را پایین می آورند مانند رزرپین، تترابنازین و داروهای شناخته شده ای مثل بنزدیازپین و کلونازپام کمک می کنند تا علائم این بیماری کاهش پیدا کند.

تحریک عمیق مغزی

نوعی عمل جراحی می باشد که در آن پزشک الکترودهای را در مغز قرار می دهد و پالس های الکتریکی را به مغز انتقال می دهد تا شرایط بیمار را کنترل نماید و او را درمان کند. روش درباره بیماری پارکینسون نیز به کار گرفته می شود.

مداوا بیماری کره

چگونه مراقبت کردن بیمار در منزل

برای مواظبت از این بیماران پیشنهاد می شود سطوح تیز مثل پله ها و نیز کف حمام و درب ها پوشیده شود چون این بیماران احتمال زمین خوردن و عدم توانایی در کنترل حرکات دارند که در صورت عدم ایمنی منزل و وجود سطوح تیز و خطرناک ممکن است آسیب فیزیکی به بیمار وارد شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو