همه چیز درباره بیماری آلوپسی در کودکان

همه چیز درباره بیماری آلوپسی در کودکان


منبع: آرگا

4

1402/2/21

21:41


ریزش مو غیر قابل پیش بینی یا آلوپسی در کودکان نیز احتمال بروز دارد. آلوپسی در کودکان بیشتر به سلامتی آن ها مربوط است. در این مطلب پیرامون موضوع مذکور به صحبت می پردازیم. با ما همراه باشید.

ممکن است تصور شود که بیماری آلوپسی تنها در بزرگسالان روی می دهد ولی لازم به ذکر است که این بیماری در کودکان و حتی نوزادان نیز احتمالا بروز دارد. اگر مایلید تا از بیماری آلوپسی در کودکان بیشتر بدانید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

بیماری آلوپسی در کودکان

ریزش مو یکی از شایع ترین بیماری ها در بین مردان و زنان است که اگر ریزش مو به نحوی بوده که موی سر یا حتی کل بدن را در بر گرفته و غیر قابل پیش بینی و درمان باشد در اصطلاح پزشکی به آن آلوپسی اطلاق می شود. این بیماری تحت تاثیر عوامل متعددی احتمال بروز دارد.

حال ممکن است تصور شود که بیماری آلوپسی تنها در بزرگسالان روی می دهد ولی لازم به ذکر است که این بیماری در کودکان و حتی نوزادان نیز احتمال بروز دارد. ریزش مو در کودکان بیشتر به سلامتی آن ها مربوط می باشد. به این ترتیب با انجام آزمایشات مختلف می توان از بروز این بیماری در کودکان پیشگیری نمود.

پزشک اغلب با بررسی عفونت های قارچی، اختلالات مرتبط با تیروئید و کم خونی و … دلیل بروز این بیماری را مشخص می نماید. به این ترتیب به محض مشاهده نخستین علائم، آن را بایستی جدی گرفته و به پزشک مراجعه کرد. در ادامه آلوپسی در کودکان بیشتر شرح داده می شود.

آلوپسی آره آتا

این نوع ریزش مو هم در بزرگسالان و هم در کودکان مشاهده می شود. در این بیماری موهای سر به شکل ناحیه ای یا سکه ای در مناطق مختلف پوست سر ریزش پیدا می کند و به علت شکل دایره ای یا بیضی به ریزش مو سکه ای معروف است. به عبارتی این نوع ریزش مو با شروع سریع و بدون توقف ریزش در یک ناحیه کاملا مشخص و مدور روی می دهد.

دلیل این عارضه می تواند به خاطر اختلالات سیستم ایمنی بدن یا التهاب غده تیروئید باشد. در آلوپسی آره آتا کودک خارش و التهاب خاصی را تجربه نمی کند و علامت بارز آن ریزش موی سکه ای است. این عارضه معمولا در عرض چند روز نمایان شده و ریزش مو به شکل کلی روی می دهد.

در آلوپسی آره آتا، سیستم ایمنی بدن و گلبول های سفید کودک به فولیکول مو هجوم می برند. بر اساس آمار منتشره حدود ۲۰ درصد بچه هایی که به آلوپسی آره آتا مبتلا می شوند دارای سابقه خانوادگی این بیماری هستند. به طور قطع می توان بیان کرد که بیش از ۸۰ درصد بچه ها در عرض یک سال کاملا درمان شده و شاهد رشد موهای خود خواهند بود.

البته ممکن است موهایی که تازه رشد می کنند سفید رنگ باشند. جای نگرانی ندارد زیرا بعد از مدتی این موها به رنگ طبیعی خود باز می گردند. در تشخیص این عارضه، پزشک متخصص پوست و مو با بررسی نشانه اصلی این بیماری که ریزش موی سکه ای است به نتیجه رسیده و آزمایش خونی خاصی جهت تشخیص قطعی آن وجود ندارد.

در ضمن پزشک در هنگام معاینه بخشی از موی کودک را می کشد. اگر مو به راحتی کنده بشود یعنی آلوپسی همچنان در کودک فعال بوده و باید سریعا متوقف گردد. درمان معینی هم برای این شکل از ریزش مو ارائه نشده و برخی از داروها می توانند سبب رشد مجدد موها شوند. ولی نمی توانند از بروز ضایعات جدید پیشگیری کنند.

پزشک ممکن است در شرایطی تزریق کورتیزون در موضع آسیب دیده را تجویز نماید. همچنین مصرف مکمل های غذایی و ویتامین های گروه ب در طی دوره درمانی کمک کننده است.

علل بروز آلوپسی در بچه ها

در این بخش به بررسی علل بروز آلوپسی در بچه می پردازیم که شامل موارد زیر است:

۱. مشکلات غده تیروئید

مشکلات غده تیروئید در کودکان یکی از عوامل اصلی بروز آلوپسی به شمار می رود. تیروئید چه مشکل کم کاری یا پرکاری داشته باشد سبب ایجاد آلوپسی در کودک می شود. مشکل کم کاری تیروئید نه تنها ریزش مو بلکه دیگر بیماری ها مانند افسردگی، خستگی، اختلال در یادگیری و افزایش وزن را سبب می شود.

دلیل اصلی کم کاری غده تیروئید در کودکان کمبود ماده معدنی ید در بدن می باشد که با مصرف مکمل های غذایی و دارویی دارای ید می توان آن را رفع نمود. به خاطر داشته باشید به هیچ وجه نباید برای کودک خودسرانه دارو تجویز کنید. از نشانه های کم کاری تیروئید می توان به ییوست، خواب آلودگی، پوست زرد، گریه زیاد، رشد کند، نفخ معده، عادت غذایی نامناسب، تورم زبان و صورت پف کرده اشاره نمود.

باید دانست اگر کم کاری تیروئید را جدی نگیرید، بروز بیماری هایی مانند چاقی، بیماری های حاد قلبی، و ناباروری احتمال بروز دارد. خوشبختانه اختلال غده تیروئید با آزمایش خون ساده قابل تشخیص است و با تجویز دارو کاملا قابل درمان خواهد بود.

۲. بیماری های خود ایمنی

گاهی مواقع ممکن است سیستم ایمنی کودک بافت های سالم را تشخیص ندهد و با تصور وجود آنتی ژن به آن ها حمله کند. این روندی است که بدن یک کودک مبتلا به بیماری های خود ایمنی سپری می کند. این بیماری ها مشکلات زیادی برای کودک ایجاد می کنند که ریزش مو در ناحیه سر، ابرو و مژه جزو آن ها می باشد.

همانطور که اشاره شد در این بیماری، سیستم ایمنی بدن یا گلبول های سفید با اختلال روبرو می شود و از این رو اشتباها به سلول های سالم بدن حمله می کند. از نتایج این هجوم ها می توان به آسیب رسیدن به فولیکول مو و ریشه مو اشاره نمود. متاسفانه علل اصلی این بیماری هنوز کاملا مشخص نیست و باید در صورت مشاهده علائم بالینی نظیر تب، خستگی، سرگیجه، کاهش وزن، خشکی دهان، خشکی چشم، خارش پوست و درد مفاصل به پزشک مراجعه شود.

پزشک با تجویز آزمایش خون می تواند این بیماری را تشخیص دهد. هدف اصلی از درمان این بیماری رفع علائم بالینی، کنترل آسیب های به وجود آمده و حفظ توانایی های بدن کودک برای مقابله با بیماری می باشد. از این رو تزریق خون، ورزش درمانی، مصرف مکمل ها، مصرف کورتیکواستروئید، مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی، پلاسما فرزیس و تزریق وریدی ایمونوگلوبولین تجویز می شود.

۳. عفونت های قارچی

در صورتی که کودک به عفونت قارچی مبتلا شود موهای سر، ابرو، مژه ها در معرض ریزش قرار می گیرند. در این شرایط ممکن است ریزش مو تکراری یا موهای خرد شده در بالای سطح سر کودک دیده شود. آمار ابتلای پسران به این بیماری از دختران بیشتر است و معمولا بچه های ۳-۱۰ ساله بیشتر در معرض عفونت قارچی واقع می شوند.

بهترین راه برای تشخیص عفونت قارچی بچه ها، مشاهده پوست سر آن ها است. پزشک با آزمایشات مختلف می تواند تشخیص خود را قطعی نماید. تجویز دارو برای این عارضه بر اساس نوع قارچ، میزان التهاب، شکل پوسته ریزی فرق دارد. برای درمان این بیماری پزشک معمولا داروی ضد قارچ خوراکی به اسم گریزئوفولین همراه با شامپوی مخصوص و کرم های موضعی را برای هشت هفته تجویز می نماید.

در طول دوره درمانی بایستی موارد بهداشتی رعایت شود زیرا این بیماری به راحتی قابل انتقال بوده و برای عدم شیوع بیشتر بیماری از فرستادن کودک به مدرسه یا مهد خودداری کنید. قارچ عامل آلوپسی در بچه ها توسط تماس پوستی با استفاده از وسایل مشترک مانند شانه، کلاه و … انتقال می یابد.

۴. خال سباسه

خال سباسه از علل شایع مادرزادی آلوپسی در کودکان محسوب می شود. این اختلال به علت تقسیم بیش از حد سلول ها در بدن کودک روی می دهد که غدد سباسه یا چربی، پوست و فولیکول های مو را درگیر می نماید. ضایعات به وجود آمده ناشی از این بیماری به رنگ زرد، نارنجی یا قهوه ای روشن بوده و می توانند سطح زبر یا هموار داشته باشند.

این ضایعات عمدتا در ابتدای تولد در کودک ایجاد می شوند و پس از گذشت یک سال کوچک شده و مجددا در سن بلوغ عود می نمایند. شایع ترین محل بروز این خال ها پوست سر است و اصلی ترین نشانه آن ریزش مو در ناحیه آسیب دیده می باشد.

۵. اختلال ساقه مو

اختلالات شفت یا ساقه مو از دلایل مهم آلوپسی در بچه ها محسوب می شود. این اختلالات نیز ممکن است به صورت مادرزادی بروز یابند یا ممکن است فرد در طول زندگی به آن ها ابتلا پیدا کند. در این نوع اختلال، مو حالت طبیعی و ساختار اصلی اش را از دست می دهد و بچه دچار آلوپسی می گردد.

۶. فقدان پوست به صورت مادرزادی

فقدان مادرزادی پوست اسم نقصی در تشکیل پوست می باشد که عمدتا در ناحیه سر کودک مشاهده می شود. این عارضه می تواند در سر نیز محدود بوده یا گسترش یابد. در ناحیه ای که پوست سر رویش ندارد، هیچ مویی مشاهده نمی شود.

۷. اختلال وسواس موکنی

اختلال وسواس موکنی از دیگر دلایل شایع ریزش مو در بین کودکان محسوب می شود. منشا این بیماری اختلال روانی است. در این نوع اختلال کودک به صورت مداوم و غیر ارادی موهای ناحیه سر، مژه و ابرو را می کند. متاسفانه بین ۱-۵ درصد کودکان در طی زندگی شان با این اختلال که در دسته وسواس فکری عملی قرار دارد درگیر می شوند.

بیشترین شیوع این اختلال در افراد ۱۲-۱۳ ساله می باشد و دختران ۷۰ درصد مبتلایان به این اختلال را شامل می شوند. همانند بیشتر بیماری های روانی دلیل این وسواس مشخص نیست. به طور معمول محرک های این اختلال با استرس و اضطراب کودکان مرتبط هستند و مشاهده شده که کودک در وضعیت استرس زا ناخودآگاه برای یافتن آرامش موهای خود را می کند.

نکته مهم این است که کودکان به طور ناخودآگاه این کا ررا انجام داده و نباید سرزنش شوند. سرزنش سبب تنش و استرش بیشتر کودک و تحریک این وسواس می شود. در صورت مشاهده علائم زیر به اختلال موکنی کودک شک کنید:

  • کندن موی سر دائما که سبب کاهش قابل توجه موها شده است.
  • ایجاد اختلالات مختلف در عملکرد فردی و اجتماعی کودک به علت وسواس موکنی

وسواس موکنی اگر چه سبب طاسی دائم کودک نمی شود ولی تراکم موها را کاسته که این موضوع کم پشتی همیشگی موها را به دنبال دارد. متاسفانه درمان آلوپسی ناشی از این اختلال کمی دشوار است. در بیشتر موارد ممکن است کودک این عادت را ترک کرده و دوباره آن را تکرار نکند.

در مواردی نیز به راحتی این وسواس کنار گذاشته نمی شود و باید به متخصص روان پزشک مراجعه شود. رفع محرک های اختلال، مدیریت و کاهش وضعیت تنش زا برای کودک، از اصلی ترین روش های درمانی این وسواس محسوب می شود. در جلسات مشاوره تکنیک های کنترل اضطراب ارائه می شود تا به تدریج کودک کندن موهای خود را متوقف نماید.

یک روش دیگر افزایش آگاهی کودک از عواقب کندن موها می باشد. این اختلال کاملا غیر ارادی و ناخودآگاه می باشد. از این رو افزایش آگاهی کودکان از عواقب کاری که انجام می دهند احتمالا کمک کننده خواهد بود.

۸. اختلالات غذایی و کمبود ویتامین

روشن است که داشتن بدنی سالم در نتیجه تغذیه سالم به وجود می آید. هنگامی که کودک در طول روز مقدار مناسبی مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین ها را دریافت نکند قطعا با ریزش مو مواجه می شود. آلوپسی در کودکان  می تواند ناشی از بی اشتهایی عصبی باشد که در دختران نوجوان شایع می باشد.

بی اشتهایی عصبی نوعی اختلال روانی و عصبی بوده که کودک با وجود احساس گرسنگی غذایی نمی خورد. در این اختلال کودک عموما به هر علتی به لاغر شدن تمایل یافته و از اضافه وزن می ترسد. اختلال غذایی و عصبی سبب ریزش مو می شود. اگر کودک تان از این اختلالات رنج می برد باید به روانپزشک مراجعه شود.

به جز این اختلالات کمبود یا افزایش مصرف ویتامین ها و مواد معدنی هم می تواند سبب آلوپسی در کودکان شود از جمله:

  • کمبود روی و آهن
  • کمبود ویتامین های نیاسین و بیوتین
  • کبود آمینو اسیدها
  • مصرف بیش از حد ویتامین آ
  • کمبود پروتئین

به این ترتیب برای درمان ریزش مو ناشی از کمبود ویتامین با مراجعه به متخصص تغذیه و دریافت یک برنامه غذایی سالم بعد از مدتی همه این کمبود ها جبران می شود.

۹. سایش سر

برخی از کودکان به علت این که سرشان را مدام به زمین، تشک، مبل، فرش یا هر سطح دیگری می سایند ریزش موی پشت سر را تجربه می کنند. این موضوع طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. چرا که با افزایش سن قطعا این رفتارها ترک شده و موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده می شود.

در صورت تمایل برای اطلاع از درمان خانگی آلوپسی و درمان آلوپسی با دارو روی لینک ها کلیک کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو