تشخیص زودهنگام پارکینسون با ساعت‌های هوشمند ممکن می‌شود

منبع: تکراتو

4

1402/4/16

22:32


براساس تحقیقات جدید، ساعت‌های هوشمند می‌توانند در تشخیص زودهنگام پارکینسون نقش بسزایی داشته باشند. کدام ویژگی ساعت‌های هوشمند قادر به این کار است؟

تشخیص زودهنگام پارکینسون با ساعت‌های هوشمند ممکن می‌شود

براساس تحقیقات جدید، ساعت‌های هوشمند می‌توانند در تشخیص زودهنگام پارکینسون نقش بسزایی داشته باشند. کدام ویژگی ساعت‌های هوشمند قادر به این کار است؟

طبق مطالعه‌ای جدید و جذاب که توسط تیم تحقیقاتی زوال عقل بریتانیا در دانشگاه کاردیف انجام شده است، می‌توان با استفاده از ساعت‌های هوشمند، موفق به تشخیص زودهنگام پارکینسون شد. این بیماری که به طور مستقیم بر عملکرد مغز در افراد کهنسال تأثیر می‌گذارد، و توانایی هرکاری را از فرد مبتلا خواهد گرفت. اما این محققان با استفاده هوش مصنوعی و بکارگیری این تکنولوژی در ساعت‌های هوشمند می‌توانند علائم بیماری پارکینسون را 7 سال قبل از وقوع شناسایی کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین ساعت های هوشمند 2023 ؛ راهنمای خرید بهترین اسمارت واچ های بازار

تشخیص زودهنگام پارکینسون با ساعت‌های هوشمند ممکن شد

ساعت‌‎‌های هوشمند یکی از محصولات پوشیدنی پرطرفدار موجود در بازار هستند و طبق گزارش‌های اخیر، می‌توانند در تشخیص زودهنگام بیماری پارکینسون تحولی بزرگ ایجاد کنند.

بر‌اساس مطالعه‌ای پیشگامانه که توسط تیم تحقیقاتی زوال عقل بریتانیا در دانشگاه کاردیف انجام شده، محققان با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌های بیش از 100000 کاربر ساعت‌ هوشمند، موفق شدند هفت سال قبل از ظهور علائم پارکینسون این بیماری را تشخیص دهند. بررسی سرعت حرکت شرکت‌کنندگان در یک هفته بین سال‌های 2013 و 2016 تا حد زیادی در تشخیص زودهنگام بیماری تاثیرگذار بود.

پتانسیل این تحقیق به‌عنوان ابزاری برای غربالگری افراد جهت تشخیص زودهنگام بیماری پارکینسون بسیار زیاد است. اما مطالعات بیشتری برای تأیید صحت آن از طریق مقایسه یافته‌ها با داده‌های سراسر جهان مورد نیاز است. این مطالعه که در مجله Nature Medicine منتشر شده است، نیاز به تحقیقات گسترده برای تأیید این یافته‌ها را برجسته می‌کند.

تشخیص زودهنگام پارکینسون با ساعت‌های هوشمند ممکن شد

بیماری پارکینسون با ایجاد نقص پیشرونده سلول‌های مغز در یک دوره طولانی مشخص می‌شود. از علائم معمول این بیماری می‌توان به لرزش یا لرزش غیر‌ارادی اعضای بدن، حرکت آهسته و سفت‌شدن عضلات اشاره کرد. متأسفانه، معمولاً زمانی که بیماری تشخیص داده می‌شود، آسیب‌های جبران‌ناپذیر آن قبلاً اتفاق افتاده است.

تقریباً 30 درصد از جمعیت بریتانیا از ساعت‌های هوشمند استفاده می‌کنند و این آمار خوشحال‌کننده است. زیرا این محصول راه امیدوارکننده‌ای برای تشخیص پارکینسون در مراحل اولیه ارائه می‌دهد. دکتر سینتیا سندور، رئیس گروه تحقیقاتی مطالعه‌ مذکور معتقد است که امکان پیش‌بینی بیماری‌ها تا هفت‌ سال قبل‌ از بروز علائم و بر‌اساس داده‌های یک هفته می‌تواند منجر به توسعه یک ابزار غربالگری ارزشمند شود. این ابزار نه تنها تشخیص زودهنگام را تسهیل می‌کند، بلکه به استخدام کارآزمایی بالینی نیز کمک می‌کند. همچنین، به بیماران اجازه می‌دهد تا در مراحل اولیه‌، هنگامی که وضعیت بهتر است، درمان‌ را آغاز کنند.

این مطالعه بر داده‌های بیوبانک انگلستان، پایگاه داده بهداشتی گسترده‌ای که بیش از نیم میلیون نفر را پوشش می‌دهد، متکی است. دکتر کاترین پیل، محققی که در این مطالعه شرکت داشت، نسبت به دقت این مدل ابراز اطمینان کرد و اظهار داشت که می‌تواند پارکینسون را از سایر شرایطی که بر حرکت تأثیر می‌گذارد، مانند پیری یا ضعف، متمایز کند.

البته پیامدهای اخلاقی اطلاع‌رسانی به افراد در مورد تشخیص پارکینسون سال‌ها قبل از بروز علائم معضلی کاملاً متفاوت است. تأثیر بالقوه این تحقیق در این واقعیت نهفته است که توسعه درمان‌هایی را که قادر به کند‌کردن پیشرفت بیماری هستند، سرعت می‌بخشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ امکان تشخیص زودهنگام پارکینسون با ساعت‌های هوشمند چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو