ساخت کانسیلر در خانه؛ انواع کانسیلر، کاربرد آن و نحوه استفاده روی پوست

منبع: روزانه

3

1402/10/19

12:55


شاید تا همین چند سال پیش اکثر خاتم ها با کانسیلر آشنایی کامل نداشتند و نمی دانستند که واقعا کانسیلر چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ اما امروزه کمتر خانمی …

شاید تا همین چند سال پیش اکثر خاتم ها با کانسیلر آشنایی کامل نداشتند و نمی دانستند که واقعا کانسیلر چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

اما امروزه کمتر خانمی را پیدا می کنید که در خانه کانسیلر نداشته باشد. اگر زیر چشم هایتان تیره است یا در صورتتان جای جوش و لک وجود دارد، برای اینکه بتوانید آرایشی بی عیب و نقص و زیبا داشته باشید، باید حتما از کانسیلر استفاده کنید. کانسیلر، نوعی زیرساز آرایشی است که پوست صورت را برای آرایش کردن آماده می کند. یک کانسیلر مناسب می تواند کمک زیادی به پوشاندن نواقص پوستی کند.

بیشتر تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی نیز با یک دیگر رقابت تنگاتنگی در تولید بهترین مارک این محصول دارند. با وجود تنوع بی نظیر کانسیلر، در مدل ها و برند های مختلف، برخی به دنبال روش های درست کردن کانسیلر خانگی هستند. شما می توانید به راحتی در خانه یک کانسیلر مناسب و مقرون به صرفه تهیه کنید و آرایشی بی عیب و نقص را به خود هدیه دهید.

ساخت کانسیلر خانگی، زمان زیادی از شما نخواهد گرفت و از نظر عملکرد نیز تفاوت چندانی با کانسیلر های تجاری ندارد. در این مقاله قصد داریم تا روش های ساخت کانسیلر خانگی را به طور کامل برای شما توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

ساخت کانسیلر در خانه؛ انواع کانسیلر، کاربرد آن و نحوه استفاده روی پوست

 کانسیلر چیست؟

کانسیلر یک نوع کرم رنگی بسیار فشرده است که می تواند جای انواع لک ها، جوش ها و حلقه های تیره رنگ دور چشم را در صورت، به خوبی پوشش دهد. شاید در نگاه اول، کانسیلر شباهت زیادی به کرم پودر داشته باشد اما باید گفت که این محصول قدرت پوشانندگی بالاتری دارد و لک هایی که کرم پودر نمی تواند پوشش دهد را به خوبی کاور می کند. وظیفه کانسیلر، زیرسازی، تصحیح رنگی و یکدست کردن پوست قبل از آرایش است.

استفاده از کانسیلر های بی کیفیت و نامرغوب، به جای محو کردن لک های صورت و تیرگی ها، آن ها را برجسته تر می کنند؛ به همین دلیل در انتخاب و تهیه کانسیلر نهایت دقت را به خرج دهید. 

انواع کانسیلر

کانسیلر ها را می توان از شکل ظاهری به انواع مختلفی چون کانسیلر کرمی، کانسیلر مایع و کانسیلر قلمی تقسیم بندی کرد. کانسیلر کرمی، با فرمولاسیون کرم مانندی که دارد، برای انواع پوست های خشک و کم آب که به آبرسانی نیاز دارند، مناسب می باشد. این کانسیلر ها در پالت یا به شکل کاسه ای به فروش می رسند. کانسیلر های کرمی به خاطر داشتن رنگدانه های قوی، از پوشش بالایی برای پنهان کردن حلقه های تیره، جوش و لک ها برخوردار هستند و برای استفاده در مجالس و مهمانی ها، گزینه مناسبی می باشند.

از کانسیلر های مایع نیز برای پوشاندن جای جاش، تیرگی و کک و مک استفاده می شود. این کانسیلر ها رنگ پوست را یکدست می کنند. کانسیلر های مایع پوشانندگی مختلفی دارند و از آن ها می توان برای موقعیت های مختلف استفاده کرد. توجه داشته باشید که بعد از استفاده از کانسیلر، برای جلوگیری از جمع شدن آن در خطوط صورت، حتما باید از پودر فیکس استفاده کنید.

کانسیلر قلمی نیز به دلیل سر باریکی که دارد، برای استفاده در نقاط کوچک و باریک، مناسب تر است. به طور مثال برای محو کردن جای جوش، به راحتی می توانید از این نوع کانسیلر ها استفاده کنید. به طور کلی می توان گفت که کلنسیلر های قلمی، دقت کار را بالا می برند و به دلیل بافت نیمه مات و دقت بالایی که دارند، برای کانتورینگ صورت، گزینه مناسبی محسوب می شوند.

مطلب مشابه: راهنمای انتخاب کرم پودر برای پوست های مختلف؛ انواع کرم پودر برای پوست صورت

ساخت کانسیلر در خانه؛ انواع کانسیلر، کاربرد آن و نحوه استفاده روی پوست

پوشانندگی کانسلیرها

کانسیلر ها مانند کرم پودر ها، قدرت پوشانندگی متفاوتی دارند. برخی از کانسیلر های موجود در بازار، پوشانندگی بالا و برخی دیگر پوشانندگی متوسط و پایینی دارند. برای پوشاندن برجستگی های پوست مانند پرپیگمانتاسیون، جای لک و جوش، تیرگی و قرمزی ها، بهتر است از کانسیلر هایی با پوشانندگی بالا استفاده شود.

اگر پوستتان برجستگی ندارد و رنگ آن یه دلایل مختلفی چون جای زخم، جوش، لک و… تغییر پیدا کرده است، بهترین کار، استفاده از کانسلر هایی با پوشانندگی متوسط است. از کانسیلر هایی که پوشانندگی پایینی دارند نیز برای کانتورینگ و برجسته سازی صورت استفاده می شود. این کانسیلر ها برای استفاده روزانه، گزینه مناسبی هستند. 

روش های مختلف ساخت کانسیلر خانگی

اولین گام برای تولید کانسیلر های خانگی‌، آشنایی با این محصول و کاربرد های آن است. کانسیلر یکی از محصولات آرایشی پرطرفدار است که از موادی شبیه کرم پودر تولید شده، با این تفاوت که بافت آن از کرم پودر غلیظ تر و رنگدانه های بیشتری دارد.

معمولا از کانسیلر ها، برای رفع نواقص پوست صورت و پوشاندن جای جوش، لک و تیرگی های زیر چشم استفاده می شود. کانسیلر مانند کرم پودر در اشکال مختلفی با پوشانندگی های متفاوت، تولید و به بازار عرضه می شود. برای ساخت کانسیلر به روش خانگی، می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

استفاده از کرم پودر و مرطوب کننده

برای ساخت کانسیلر با استفاده از این روش، به عنوان پایه کانسیلر از کرم مرطوب کننده استفاده می شود. برای شروع کار، در یک ظرف کوچک مقداری کرم مرطوب کننده بریزید. بهتر است از مرطوب کننده هایی استفاده کنید که حاوی ترکیبات ضد جوش(non-comedogenic) باشند؛ زیرا این نوع از مرطوب کننده ها به هیچ وجه روی پوست جمع نمی شوند و به دلیل ترکیبات ملایم تری که دارند، باعث بروز آکنه نمی شوند و منافد پوست را مسدود نمی کند؛ از این رو انتخاب مناسب تری به عنوان پایه کانسیلر در این روش هستند.

سپس مقداری از یک پنکیک مناسب، که با رنگ پوست شما سازگاری بیشتری دارد را با کرم مرطوب کننده ترکیب کنید. اگر رنگ پنکیک دقیقا مطابق با رنگ پوستتان نیست، می توانید مقداری پنکک تیره تر یا روشن تر به آن اضافه کنید. پنکک باید به اندازه ای با کرم مرطوب کننده ترکیب شود که خمیری غلیظ و متراکم ایجاد شود. این خمیر باید به خوبی نواقص و عارضه های پوست را پوشش دهد.

در نهایت مقداری از کانسیلر ساخت شده را روی پوست، امتحان کنید؛ زیرا تا زمانی که کانسیلر را امتحان نکرده اید، نمی توانید در مورد رنگ و تراکم آن قضاوت کنید. برای ساخت کانسیلر می توان از کرم های مرطوب کننده رنگی نیز به عنوان پایه استفاده کرد، البته به شرطی که رنگ آن با رنگ پوست، سازگاری داشته باشد. با استفاده از این روش، به راحتی می توانید یک کانسیلر خانگی درست کنید.

این کانسیلر با کانسیلر های تجاری، تفاوت چندانی ندارد و می توان از آن برای پوشاندن نواقص پوست استفاده کرد. اگر کانسیلر پوشش مناسب نداشت، مقداری بیشتری از آن را روی پوست بمالید؛ سپس با برس آرایشی یا انگشت، روی پوست صورت پخش کنید. برای عارضه های سطحی و ظریف می توانید از برس های ظریف تر استفاده کنید.

مطلب مشابه: انواع کرم شب و فواید آن؛ تفاوت کرم شب و روز، نحوه مصرف، راهنمای خرید و عوارض

ساخت کانسیلر در خانه؛ انواع کانسیلر، کاربرد آن و نحوه استفاده روی پوست

استفاده از رنگدانه و روغن های طبیعی

روش دیگر ساخت کانسیلر، استفاده از رنگدانه و روغن های طبیعی است. برای این کار می توانید از روغن های طبیعی مثل روغن نارگیل، روغن زیتون و… استفاده کنید. این روغن ها حاوی ویتامین ها و آنتی اکسیدان های فراوان هستند و به سلامت پوست کمک می کنند. البته بهتر است قبل از امتحان مواد مختلف روی پوست، مطمئن شوید که به آن ها حساسیت ندارید.

برای خرید روغن های گیاهی به عطاری ها و فروشگاه های معتبر مراجعه کنید و روغن هایی را که حاوی ویتامین ها و مکمل های پوست هستند را انتخاب کنید. روغن هایی که حاوی ویتامین E هستند، اثرات فوق العاده ای در التیام زخم ها دارند. روغن میوه گل سرخ، برای التیام جوش ها موثر است و روغن سنجد تلخ نیز بهترین گزینه برای افرادی است که دچار آکنه می شوند.

روغن نارگیل نیز یکی از روغن های موثر برای التیام پوست است و روند پیری را به تعویق می اندازد. بعد از انتخاب و ترکیب روغن های مناسب، آن را به کمک غلیظ کننده هایی مثل کره کاکائو، کره شی باتر، موم زنبور عسل، موم طبیعی با پایه گیاهان و کره کوپوآکو، متراکم و غلیظ کنید. هر کدام از غلیظ کننده های گفته شده، خواص مخصوص به خودشان را دارند؛ اما از نظر عملکرد و کارایی برای ساخت کانسیلر می توان به تمامی آن ها اعتماد کرد.

پس در صورت لزوم می توانید جای ها آن ها را با هم عوض کنید. در آخر می توانید رنگ دلخواه خود را به ترکیب کانسیلر اضافه کنید. نکته بسیار مهمی که در ساخت کانسیلر خانگی باید مورد توجه قرار گیرد، سازگاری رنگ آن با رنگ پوست است. برخی از فروشگاه های لوازم آرایشی، رنگدانه های خالصی دارند که ترکیب آن ها با ترکیب غلیظی که درست کرده اید، می تواند کانسیلر موردنظرتان را به وجود آورد. برای استفاده از این روش به تمرکز و دقت زیادی نیاز دارید تا بتوانید همان کانسیلر خانگی را درست کنید که دقیقا انتظارش را دارید.

ترکیب وازلین با پودر 

از دیگر روش های ساخت کانسیلر خانگی می توان به ترکیب وازلین با پودر فشرده آرایشی اشاره کرد. ساخت کانسیلر با استفاده از این روش، بسیار راحت و مقرون به صرفه است. برای این کار می توانید از انواع ژله های پترولیوم که با نام تجاری وازلین در بازار شناخته می شوند، استفاده کنید.

برای ساخت کانسیلر با این روش، مقداری کمی از وازلین را داخل ظرفی کوچک بریزید. سپس به وازلین، مقداری پودر فشرده آرایشی اضافه کنید. پودر فشرده باید کاملا با وازلین ترکیب شود. در واقع این پودر، سبب ثبات وازلین می شود و کانسیلر را روی پوست تثبیت می کند. اگر به پودر فشرده آرایشی دسترسی نداشتید، می توانید از پنکیک معمولی استفاده کنید. پنکیک معمولی نسبت به پودر های فشرده، قدرت پوشانندگی بالاتری دارد. 

مطلب مشابه: روش هایی برای دوام بیشتر آرایش صورت و ماندگاری آن

کرم دور چشم و رژگونه

تهیه کانسیلر با این روش، شبیه روش ساخت کانسیلر با کرم مرطوب کننده و پودر آرایشی است با ابن تفاوت که می توانید به جای مرطوب کننده و آبرسان، از کرم دور چشم استفاده کنید. برای رنگ کانسیلر نیز می توانید از یک رژگونه مناسب با رنگ پوست خود استفاده نمایید.

برای تهیه کانسیلر، در ابتدا مقداری کرم دور چشم را در ظرف ریخته و به نسبت مساوی رژگونه به آن اضافه کنید و تا زمانی که یکدست می شود، آن را مخلوط کنید. اگر به رنگ موردنظرتان نرسید، می توانید مقدار رژگونه را تغییر دهید. به کمک وسیله ای مانند خلال دندان آن را ترکیب کنید و در نهایت با استفاده از یک براش مناسب آن را روی پوست امتحان کنید. 

ساخت کانسیلر در خانه؛ انواع کانسیلر، کاربرد آن و نحوه استفاده روی پوست

چگونگی استفاده از کانسیلر

اگر روش درست استفاده از یک محصول را بلد نباشید، هیچ وقت نمی توانید از آن نتیجه دلخواه را بگیرید. پس بهتر است قبل از استفاده از کانسیلر، با نحوه استفاده از آن آشنا باشید. برای استفاده از کانسیلر، مقداری از آن را روی صورت گذاشته و بعد به وسیله انگشت، اسفنج یا یک براش مناسب آن را سر جای خود به صورت ضربه ای محو کنید. اگر از اسفنج یا براش برای محو کردن کانسیلر استفاده نکنید، کانسیلر از جای خود تکان می خورد و نمی تواند به درستی نواقص پوست را پوشش دهد. 

مطلب مشابه: همه چیز درباره کرم مرطوب کننده از مزایا تا عوارض و انواع این محصول

کاربرد کانسیلر

کانسیلر ها کاربرد های فراوانی دارند و از آن ها می توان برای هدف های گوناگونی استفاده کرد تا بتوان آرایش زیباتری داشت. یکی از کاربرد های مهم کانسیلر، محو کردن خطوط ریز است. بیشتر افراد ممکن است در اطراف چشم های خود، خطوط ریزی داشته باشند. برای کاهش این خطوط در هنگام آرایش، می توانید از یک کانسیلر سبک که روی پوست جمع نمی شوند، استفاده کنید. از دیگر کاربردهای کانسیلر می توان به روش های زیر اشاره کرد.

کانتور صورت

کانتورینگ یا کانتور صورت، یک تکنیک آرایشی موثر برای برجسته سازی نقاط قوت صورت و عمق دادن بخش هایی از آن است. برای کانتور صورت به دو رنگ روشن تر و تیره تر از کرم پودر خود، نیاز دارید. رنگ روشن برای برجسته سازی و رنگ تیره تر برای عمق دادن، مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید از کانسیلر به عنوان رنگ روشن کانتور استفاده کنید. کانسیلر های کرمی رنگ برای این کار مناسب تر هستند.

پرایمر

پرایمر یک محصول آرایشی برای زیرسازی پوست است تا ماندگاری آرایش را بیشتر کند و زیبایی آرایش را بهتر نمایان سازد. برای زیرسازی رژ لب و سایه می توانید به جای پرایمر از کانسیلر استفاده کنید. می توانید روی قسمت موردنظر خود، کمی کانسیلر زده و آن را به خوبی روی پوست محو کنید.

سپس روی آن پودر فیکس بمالید تا به طور کامل خشک شود و از جای خود تکان نخورد. کانسیلر، قرمزی لب و سیاهی پلک را محو می کند. با انجام این کار، رنگ واقعی رژ و سایه روی لب و چشم ها مشخص خواهد شد. استفاده از کانسیلر قبل از آرایش، سبب می شود تا سایه و رژ لب، به مدت بیشتری روی صورت باقی بمانند.

مطلب مشابه: اطلاعات درباره پرایمر، کارکرد و انواع آن با نکات مهم آرایشی

ساخت کانسیلر در خانه؛ انواع کانسیلر، کاربرد آن و نحوه استفاده روی پوست

پوشاندن حلقه های تیره

برخی از افراد، به صورت طبیعی زیر چشم هایشان سیاه است. بعضی از افراد دیگر نیز ممکن است بر اثر فشار کاری یا شب زنده داری، زیر چشم هایشان سیاه شود. اگر شما نیز جز این دو دسته از افراد هستید، می توانید برای برطرف کردن سیاهی زیر چشم هایتان از کانسیلر استفاده کنید.

کانسیلر با پوشاندن حلقه های سیاه زیر چشم و یکدست کردن رنگ آن با دیگر نقاط صورت، سبب شادابی و سرزندگی پوست می شود. اگر سیاهی زیر چشم هایتان زیاد است، در ابتدا از یک کانسیلر مناسب برای محو کردن سیاهی ها استفاده کرده و سپس به سراغ کانسیلر اصلی خود بروید. 

برجسته سازی گونه

یکی از ساده ترین روش ها برای برجسته سازی گونه ها، استفاده از کانسیلر است. برای برجسته کردن گونه ها به وسیله این روش، مقداری کانسیلر را زیر استخوان گونه یعنی پایین تر از برنزکننده بزنید و آن را محو کنید. این کار گونه های شما را برجسته تر می کند و برنزکننده را تمیزتر نشان می دهد. حتی برای برجسته سازی استخوان ابرو نیز می توانید از کانسیلر استفاده کنید.

پوشاندن لک های پوستی

یکی دیگر از کاربرد های مهم کانسیلر، پوشاندن لکه های پوستی است. لکه هایی که روی پوست وجود دارند، سبب دو رنگ شدن پوست صورت می شوند و ظاهر خوبی به پوست نمی دهند. برای پوشاندن جای جوش، لکه های پوستی و یکدست کردن رنگ پوست خود، مقداری از کانسیلر را در قسمت های مورد نظر زده و سپس آن را محو کنید. بعد از انجام این کار، دیگر نگران دیده شدن لکه های پوستی نخواهید بود. 

ساخت کانسیلر در خانه؛ انواع کانسیلر، کاربرد آن و نحوه استفاده روی پوست

سخن پایانی

پوست نقشی مهم و کلیدی در زیبایی صورت دارد. وجود حلقه های تیره رنگ دور چشم، جای جوش، قرمزی و جای لک ها می تواند از زیبایی و طروات صورت بکاهد. برای داشتن پوستی صاف و رفع سریع این مشکلات، می توانید از کانسیلر استفاده کنید. کانسیلر ها نوعی کرم پودر فشرده رنگی و روشن می باشند که بدون غیر طبیعی جلوه دادن پوست، زیبایی آن را دو چندان می کنند.

گاهی ممکن است افراد در هنگام خرید کانسیلر های تجاری، حساسیت زیادی به خرج دهند یا اینکه ممکن است رنگ کانسیلر های موجود در بازار، تطابق زیادی با رنگ پوست آن ها نداشته باشد. در این صورت می توانند به راحتی با استفاده از روش های گفته شده در خانه، یک کانسیلر مناسب با رنگ پوست خود را تهیه کنید.

مطلب مشابه: کلاژن سازی پوست صورت با روش های خانگی (ماسک های مخصوص و مواد غذایی کلاژن ساز)

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو