نحوه کاشت سبزه ارزن و نکاتی که باید بدانید

نحوه کاشت سبزه ارزن و نکاتی که باید بدانید


منبع: آرگا

3

1402/10/19

19:00


بسیاری از افرادی که علاقه مند به کاشت سبزه عید برای سفره هفت سین خود می باشند از این رو می توانند با یادگیری نحوه کاشت سبزه ارزن به راحتی و در کمترین زمان یک مدل سبزه جذاب و منحصر به فرد برای سال تحویل و دیزاین سفره هفت سین خود آماده نمایند و از هنر دست خود لذت ببرند.

از جمله اجزای اصلی سفره هفت سین که نماد سرسبزی و حیات دوباره می باشد سبزه بوده که توسط بذر ها و غلات مختلف می توان به رشد و آماده سازی آن پرداخت و همچنین باید گفت که هر کدام زیبایی خاص خود را داشته و در مدت زمان معینی پرورش پیدا می کند. در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب به جهت یادگیری شما عزیزان به آموزش کاشت سبزه ارزن بپردازیم.

نحوه کاشتن سبزه ارزن

آموزش کاشت سبزه ارزن

سبزه ارزن از لحاظ ظاهری شبیه به سبزه گندم بوده و پروسه رشد آن خیلی سریع می باشد به طوری که خانم ها می توانند به راحتی در خانه قبل از فرا رسیدن عید نوروز به کاشت سبزه ارزن که خیلی آسان و کم هزینه بوده بپردازند و برای سفره هفت سین خود سبزه ای زیبا و جذاب تهیه نمایند.

سبزه در واقع یکی از سین های اصیل و محبوب بوده که طی سال های زیادی انواع مختلفی از سبزه ها برای سفره هفت سین در نظر گرفته شده و استفاده می شود که سبزه ارزن یکی از سبزه های زیبا و به صرفه بوده که می توانید به درست کردن آن براس سفره هفت سین بپردازید.

آموزش سبز کردن سبزه ارزن

برای کاشت سبزه هفت سین باید از نیمه اسفند برای این کار برنامه ریزی کرد از آن جایی که سبزه ارزن حساس نبوده و رشد سریعی دارد و در واقع بذر آن ۳ الی ۴ روز برای جوانه زنی احتیاج دارد بنابراین می توانید از ۲۰ اسفند به کاشتن آن بپردازید چرا که در در طی مدت یک هفته آماده می شود. این دانه را می توان همچون دیگر سبزه ها درون سبد، تنگ و دیگر ظروف مختلف پرورش داد. در ادامه روش های مختلف کاشت این سبزه را شرح داده ایم.

آموزش کاشتن سبزه ارزن برای سفره هفت سین

وسایل مورد نیاز برای کاشتن سبزه روی تنگ ماهی

  • دانه ارزن
  • سبد به اندازه دهانه تنگ
  • تنگ ماهی
  • سنگ های زینتی
  • پمپ هوا

نحوه کاشت

همانند سبزه های دیگر در ابتدا بایستی دانه های ارزن را بخیسانید بدین گونه که در ابتدا مقدار ارزن مورد نیاز را تعیین کنید. به منظور این کار یعنی درست کردن ارزن به شکل شناور و معلق درون تنگ ماهی بایستی به اندازه سبدی که روی تنگ قرار گرفته می شود ارزن برداشته و حدود ۱۲ ساعت درون آب بخیسانید.

در گام بعدی بایستی ارزن ها را درون یک پارچه تخی نمناک بگذارید و پارچه را جمع نمایید و صبر کنید ارزن ها حدود ۲۴ ساعت درون پارچه نمناک باقی بماند. دقت نمایید که در این طول مدت بایستی چند مرتبه پارچه را با استفاده از اسپری مرطوب نمایید.

بعد از آن تنگ را در مکان موردنظر بگذارید و سپس بایستی یک سبد به اندازه سر تنگ تهیه کرده و بر روی آن قرار دهید. البته در صورتی که سبد در اختیارتان قرار نداشت می توانید در آن سایز از ظرف پلاستیکی استفاده نمایید ولی حتما بایستی کف ظرف پلاستیکی را سوراخ کرده و سپس سبد را بر روی تنگ بگذارید.

آموزش سبز کردن سبزه ارزن

در مرجله بعدی نوبت گذاشتن پمپ آب درون تنگ است. به این معنی که در این گام بایستی توسط شلنگ پمپ هوا را درون تنگ فرستاده و به شلنگ متصل نمایید. البته دقت نمایید که این مرحله به دلخواه می باشد و اگر درون تنگ از ماهی قرمز استفاده نمی کنید هیچ گونه نیازی به پمپ نمی باشد چرا که بکار بردن پمپ فقط موجب به وجود آوردن گردش اکسیژن درون آب می گردد و در زنده ماندن ماهی درون تنگ کمک کننده می باشد.

در این مرحله باید درون تنگ آب بریزید در حقیقت در این گام بایستی کمی آب داخل تنگ ریخته و دقت نمایید که نباید تنگ را پر از آب نمایید و باید بین آب و سبد حدود یک سانتی متر فضای خالی در نظر گرفته شود. بعد از آن نوبت گذاشتن ماهی، سنگ و … درون تنگ است و بعد از آن باید در سبد بذر ارزن بریزید. بذر های خیس خورده را درون یک سبد بر روی تنگ بریزید. بعد ارزن ها را به آهستگی صاف و یکدست کنید و یک پارچه نخی نمناک بر روی بذر ها بگذارید. هر دفعه که پارچه خشک شد می توانید با کمک اسپری سطح آن را آبپاشی نمایید.

بعد از گذشت چند روز از این مراحل انجام شده دانه های ارزن شروع به ریشه دار شدن می کنند و ریشه سبزه به آب ورود پیدا می کند که این مرحله بایستی از آب دهی به سبزه خودداری نمایید.

آموزش کاشت سبزه ارزن

روش کاشتن سبزه ارزن داخل خاک ژله ای

برای این کار به مواد و ابزاری از قبیل دانه ارزن، خاک ژله ای، ظرف پلاستیکی، اسپری آب و یک ظرف احتیاج دارید.

مراحل انجام کار

به منظور کاشت این سبزه بایستی در ابتدا هر بسته از خاک ژله ای را با کمک یک لیوان آب ترکیب نموده و بعد از آن خاک را به مدت ۱۲ ساعت درون آب بگذارید تا به طور کامل باز شود. در گام بعدی باید درون ظرف مدنظرتان خاک ژله ای را آماده کنید و پس از آن نیز نوبت کاشت بذر می باشد که بایستی آن ها را بر روی خاک ژله ای له شده بریزید و بعد از آن روی بذر را با استفاده از این خاک پر کرده و بعد روی آن را با کمک اسپری آبیاری نمایید.

نحوه کاشت سبزه ارزن

بعد از آن که دانه های ارزن را کاشتید روی ظرف را با کمک پلاستیک پوشش دهید و روزانه یک مرتبه پلاستیک را بردارید و با کمک اسپری بذر ها را آبیاری نمایید و بعد یک مرتبه دیگر پلاستیک را بر روی ظرف بکشید.

در مرحله نهایی کاشت سبزه ارزن نوبت به برداشتن پلاستیک از روی سبزه است بدین گونه که بعد از سپری شدن ۳ الی ۴ روز دانه ارزن شروع به جوانه زنی می کند و شما بایستی در این گام پلاستیک را از روی آن برداشته و روزی یک مرتبه با کمک اسپری سبزه را آبیاری کنید.

 

نحوه کاشتن سبزه ارزن

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم و امیدواریم که بتوانید این سبزه زیبا را برای سفره هفت سین خود آماده کرده و آن را دیزاین نمایید، ضمن این که می توانید برای یادگیری نحوه ساخت کارت تبریک روز مادر و ساخت پرده آویز با مهره بر روی لینک های داده شده کلیک کرده و از این مطالب بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو