آموزش کاشت سبزه قرمز و فوت و فن های آن

منبع: آرگا

1

1402/11/21

19:14


خانم های خوش سلیقه خانه تکانی را شروع کرده اید؟ دغدغه این را دارید که مانند برخی از سالهای قبل زمان کافی برای کاشت سبزه نداشته باشید، از سویی نیز علاقه مند هستید تا از سبزه خانگی خودتان برای سفره هفت سین استفاده نمایید. با کاشت سبزه قرمز که زود و ساده رشد می کند، به این مشکل رسیدگی نمایید.

سبزه از اجزای جدا نشدنی عید نوروز است که دارای تنوع بالایی می باشد، از جمله این متنوع بودن می توان به سبزه خرفه، سبزه گندم، سبزه عدس، سبزه پرتقال و … اشاره نمود. سبزه قرمز از جمله سبزه هایی است که برای عید نوروز می توانید آن را امتحان کنید، همانطور که از نامش هم مشخص است این سبزه دارای دو رنگ سبز و قرمز می باشد که به سبزه دو رنگ هم شناخته می گردد. در این مطلب شما همراهان عزیز آرگایی را با کاشت سبزه قرمز آشنا می کنیم.

عید نوروز یکی از اعیاد و جشن های باستانی ما ایرانی ها به شمار می رود که برای برگزاری آن لازم است یکسری تدارکات و اقدامات همچون خانه تکانی، تهیه هفت سین را انجام داد که گذاشتن سبزه یکی از این موارد محسوب می گردد. همانطور که در بالاتر نیز به آن اشاره شد، سبزه ها بسیار متنوع اند و هر کدام زیبایی خاصی را به سفره هفت سین شما می بخشند. یکی از رایج ترین سبزه ها سبزه گندم است که شاید در گذشته مادران و مادربزرگ های ما بسیار از آن استفاده می کنند و اما اخیرا کمتر مورد استفاده قرار می گیرد چرا که تکراری است و انسان به طور ذاتی خواهان تنوع است. می توانید علاوه بر سبزه گندم و عدس خودتان در منزل یک سبزه زیبای قرمز هم داشته باشید که با خرفه قرمز تهیه می شود.

سبزه گندم از گندم، سبزه نخود از نخود، سبزه عدس از عدس، سبزه جو از جو، سبزه پرتقال از پرتقال، سبزه کنجد از کنجد،سبزه لبو از لبو و سبزه خرما از خرما ، سبزه قرمز از خرفه قرمز تهیه می شود. بسیاری از خانم های هنرمند خلاقیت و سلیقه زیادی به خرج می دهند و از دو یا سه مواد برای تهیه سبزه بهره می برند. در کشت سبزه قرمز هم می توانید همین عمل را تکرار کرده و تجربه ای متفاوت را رقم بزنید که به عنوان سبزه دو رنگ هم شناخته می شود.

مراحل تهیه سبزه قرمز در خانه

آموزش کاشت سبزه قرمز و یا خرفه قرمز در چند مرحله ساده و کاربردی

سبزه از جدا نشدنی های هر سفره و یا میز هفت سین در عید نوروز است، برخی مواقع ممکن است خانم ها سرگرم خانه تکانی و سایر تدارکات شوند که وقت کمی برای کاشت سبزه و تهیه آن برایشان باقی می ماند. در این صورت به دنبال یک سبزه آسان و سریع هستند که ما سبزه قرمز و یا همان سبزه خرفه قرمز را پیشنهاد می کنیم و در ادامه شیوه های کاشت سبزه قرمز را آموزش می دهیم. برای این سبزه مدت زمانی حدودا ۷ – ۱۰ روز لازم می باشد.

مرحله اول

به عنوان اولین اقدام لازم است کمی دانه خرفه را داخل ظرفی ریخته و همراه مقداری آب بخیسانید.

مرحله دوم

داخل ظرفی دیگر دانه خاکشیر را به منظور لعاب بخشیدن بخیسانید، چرا که خرفه دارای لعاب نبوده و حتما نیاز است از یک دانه دیگر همچون خرفه بهره ببرید. هر اندازه خرفه درون آب خیسانده اید، باید به مقدار سه برابر آن از خاکشیر برای خیساندن و کاشت سبزه قرمز بهره ببرید.

مرحله سوم

پس از لعاب دادن دانه خاکشیر، دانه خرفه را به خاکشیر بیفزایید. دانه خرفه با خاکشیر سرخ رنگ می شود.

اگر می خواهید سبزه شما دو رنگ شود و رنگ سبز هم در کنار رنگ قرمز در آن وجود داشته باشد، از کمی تخم شاهی برای بعضی بخش های سبزه می توانید بهره ببرید.

مرحله چهارم

حالا پنبه ها را داخل یک سبد و یا ظرفی که برای سبزه خود در نظر گرفته اید، بگذارید و بعد پارچه تنظیف را بر روی پنبه ها گذاشته و به وسیله نخی بادوام و محکم آن را ببندید.

مرحله پنجم

در این مرحله لایه ای از دانه های خیسانده را بر روی پارچه تنظیف بگذارید.

شرایط آب دادن به این سبزه هم در روزهای اولیه نسبت به روزهای اخیر زیادتر می باشد. یعنی شما در ۴ – ۵ روز نخست خوب است دفعات و میزان آبیاری خود را زیادتر نمایید تا سبزه خرفه شما به اندازه کافی مرطوب بوده و خشک نشود. برای آبیاری تخم های سبزه می توانید از اسپری بهره ببرید.

مرحله آخر

پس از گذشت ۴ – ۵ روز خوب است از میزان آبیاری خود بکاهید و فرصت رشد کردن به سبزه بدهید. دقت کنید که اگر سبزه شما زیاد خیس و مرطوب باشد ممکن است پوسیده شود.

نکته: البته می توانید فقط از تخم خرفه استفاده کنید و یک سبزه قرمز زیبا و متفاوت داشته باشید.

مراحل تهیه سبزه قرمز در خانه

برای کاشت سبزه چه نکاتی را باید رعایت نمود؟

اگر از علاقه مندان به گل و گیاه هستید می دانید که برای نگهداری و کاشت این دوست داشتنی ها باید یکسری نکات را رعایت کنید تا آنها رشد بهتری داشته و خشک نشوند. آب دادن، در مقابل نور مناسب قرار دادن و خاک و کود از اصلی ترین نیازهای گیاهان و گل ها می باشد که برخی ریزه نکات که شاید به راحتی از کنار آنها عبور می کنید، می تواند سهم زیادی در چگونگی سبزه شما داشته باشد. مثلا تعداد دفعات آبیاری که در صورت کم و یا زیاد شدن می تواند گیاه و یا گل شما را پوسیده و یا خشک نماید. برای سبزه قرمز نیز همین اصل حاکم است و لازم و یا بهتر است این نکات کاربردی را بدانید.

یکی از مواردی که در کاشت سبزه قرمز موثر است؛ دمای فضا می باشد، دما باید مناسب باشد، خرفه گیاهی است که نیاز به گرما و دمای نسبتا بالا با نور کافی دارد و اگر سبزه خرفه ای کاشته اید، حتما دما را کنترل کنید و از قرار دادن سبزه در مکان سر خودداری نمایید.

  • برای کاشت سبزه قرمز، دانه شاهی را هم همچون خاکشیر و خرفه در ظرف هایی دیگر بخیسانید.
  • اگر سبزه و یا همان ابتدا تخم های خرفه به میزان کافی مرطوب نباشند، خشک و زرد می گردند.
  • اگر می خواهید سبزه خرفه شما زودتر رشد نموده و بزرگ شود، سبزه را در پنجره ای که نور خورشید را جذب می کند، بگذارید.
  • اگر تمایل دارید به سبزه خرفه خود با استفاده از تخم شاهی طرحی خاص و متفاوت ببخشید، قسمت های خالی آن را با کمک دانه خاکشیر و شاهی بپوشانید.

مراحل آماده کردن سبزه قرمز

خرفه قرمز یک گیاه از خانواده میخک می باشد که علاوه بر ایران، در سایر کشورها از جمله استرالیا، آمریکای شمالی، هندوستان و آفریقا رشد می کند. خرفه علاوه بر مورد استفاده قرار گرفتن برای کاشت سبزه دارای خاصیت های دارویی بسیاری است که در طب سنتی به کار برده می گردد. یکی از مزایایی که در کاشت سبزه قرمز و یا همان کاشت سبزه خرفه وجود دارد، آسان و سریع بودن آن است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو