آموزش کاشت سبزه تخم شربتی و نکاتی که باید بدانید

آموزش کاشت سبزه تخم شربتی و نکاتی که باید بدانید


منبع: آرگا

1

1402/11/14

19:08


در صورت علاقه مندی به کاشتن سبزه عید در خانه می توانید از بین دانه و بذر های مختلف به کاشت سبزه تخم شربتی بپردازید که علاوه بر داشتن ظاهر زیبا و جذاب روند رشد سریعی داشته و خیلی راحت می توانید به آماده سازی آن بپردازید و در هنگام تحویل سال برای هفت سین خود سبزه ای جذاب و متفاوت داشته باشید.

یکی از اجزای اصلی هفت سین سبزه بوده که برای تهیه آن می توان از بذر های متنوعی استفاده نمود و هر کدام از آن ها زیبایی و جذابیت مخصوص به خود را دارند. شما می توانید سبزه هفت سین خود را به شکل آماده از بازار تهیه نمایید و یا در صورت تمایل خودتان در منزل با استفاده از هر بذر و دانه ای که در اختیار دارید در زمان مناسب اقدام به کاشت آن کرده و برای هفت سین خود سبزه ای زیبا و متفاوت آماده کنید. در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب به منظور یادگیری شما عزیزان با استفاده از روشی ساده و راحت به آموزش کاشت سبزه تخم شربتی بپردازیم.

طریقه سبز کردن سبزه تخم شربتی

آموزش کامل کاشت سبزه تخم شربتی

به طور کلی می توان گفت امروزه سبزه های عید در اشکال مختلف و جالبی با استفاده از بذر های گوناگون تهیه شده و عرضه می شود. سبزه تخم شربتی نیز یکی از این موارد بوده که خیلی سریع و راحت آماده شده و ظاهری زیبا و جذاب دارد. با توجه به این که تخم شربتی جزء گیاهان زینتی به حساب آمده و از سبزه های بادوامی بوده که در کمترین زمان و بدون هیچ گونه دردسری آماده می گردد در نتیجه می توانید برای داشتن یک سبزه عید زیبا برای هفت سین خود به کاشت سبزه تخم شربتی بپردازید و جلوه زیبایی به دیزاین هفت سین خود بدهید.

نحوه کاشت سبزه تخم شربتی

سبزه تخم شربتی یا تخم ریحان به شیوه های مختلفی تهیه شده، به عنوان مثال می توانید بر روی اسفنج این سبزه را بکارید. به منظور این کار می توانید از یک اسفنج کروی شکل که به شکل حاضری در فروشگاه های لوازم قنادی موجود بوده استفاده کنید و سپس بر روی یک بشقاب بگذارید و برای سفره هفت سین آن را تهیه نمایید. سبزه تخم شربتی را همچنین می توانید با یک توپ پلاستیکی نیز آماده کنید، بدین گونه که یک توپ کم باد را انتخاب نموده و سپس سطح آن را با پنبه پوشش دهید و مرطوب نمایید. روش دیگر برای کاشت این سبزه زیبا استفاده از گلدان می باشد.

روش سبز کردن سبزه تخم شربتی

مواد لازم برای کاشت سبزه

بهتر است بدانید که بذر تخم شربتی از رنگی خاکستری، قهوه ای، سیاه و سفید برخوردار می باشد. به منظور کاشتن این سبزه به میزان دو قاشق چای خوری تخم شربتی احتیاج دارید. می توانید در صورت تمایل تخم شربتی را به همراه سایر بذر ها همچون کنجد، شبدر و ارزن بکارید تا سبزه ای ترکیبی و جذاب داشته باشید.

مراحل انجام کار

برای این کار باید دو قاشق تخم شربتی و حدود ۱.۴ آب را داخل ظرفی بریزید و به خوبی هم بزنید و منتظر بمانید تا حدود ۲۴ ساعت سپری شود و آن ها به صورت ژله ای در آیند. بعد از سپری شدن مدت زمان گفته شده مشاهده خواهید کرد که جوانه هایی خیلی کوچک رشد یافته اند. پس از این که بر روی تخم شربتی جوانه ها را ملاحظه نمودید آن ها را بر روی یک دستمال نخی نمناک بریزید و درون ظرفی درب دارد و تیره رنگ و در محلی گرم و بدون نور قرار دهید. بعد از گذشت سه روز جوانه ها را به ظرف مدنظرتان انتقال دهید. شکل و حالت ظرف برای سبزه به نوع سلیقه شما وابسته است.

مراحل کاشت سبزه تخم شربتی

باید دقت نمایید تخم شربتی تا وقتی که داخل پارچه قرار دارد بایستی در محلی گرم و تاریک قرار گرفته شود ولی پس از منتقل کردن به ظرف اصلی می توانید ظرف را در محلی بگذارید که نور آفتاب به شکل مستقیم به آن بتابد. دقت نمایید که در زمان قرار گیری سبزه تخم شربتی در برابر نور خورشید ظرف را حدود ۱۸۰ درجه چرخش بدهید تا هر دو طرف آن از نور بهره مند شود.

وقتی که تخم شربتی داخل پارچه گذاشته شده شما بایستی به طور مرتب دستمال را با کمک اسپری مرطوب نگه دارید. میزان آبی که تخم شربتی احتیاج دارد بایستی به مقدار مورد نیاز باشد و از کاهش و یا افزایش آب خودداری نمایید. بعد از سپری شدن حدود ۷ روز سبزه تخم شربتی شما حاضر شده است. بهتر است حدود ۹ روز قبل از سال نو به کاشت سبزه تخم شربتی اقدام نمایید. سبزه تخم شربتی به فاصله زمانی ۷ الی ۹ روز احتیاج دارد تا به سبزه ای پرپشت و جذاب تبدیل گردد.

روش کاشتن سبزه تخم شربتی

نحوه کاشتن سبزه تخم شربتی ترکیبی

برای کاشت سبزه تخم شربتی به موادی از قبیل یک قاشق غذا خوری شبدر، ارزن و کنجد، دو قاشق چای خوری تخم شربتی و یک چهارم فنجان آب نیاز دارید.

مراحل تهیه سبزه

برای این کار در ابتدا باید بذر شبدر یا … را با تخم شربتی ترکیب کرده و بذرها را به خوبی شستشو دهید تا تمیز گردند. سپس مخلوط بذر ها را درون ظرفی بریزید و به آن آب اضافه کنید و صبر کنید تا حدود ۸ ساعت درون آب خیسانده شود. بعد از سپری شدن مدت زمان موردنظر بذرها را آبکشی کرده و داخل ظرفی درب دار قرار دهید.

درب ظرف را با کمک یک پارچه توری بسته تا هوا داخل ظرف جریان پیدا کند. سپس ظرف را در محلی تاریک بگذارید. حدود هر چند ساعت یک بار آن ها را بررسی نموده و در صورتی که نیاز بود آن ها را آبیاری نمایید. پس از سپری شدن ۳ الی ۴ روز که بذرها جوانه زدند آن ها را به ظرف اصلی انتقال دهید. در شیوه دیگر می توانید بر روی بستر دلخواهتان تخم شربتی را خیسانده و بر روی آن بذر شبدر بریزید. بعد از آن ظرف موردنظرتان را به محلی پر نور منتقل نمایید. به غیر از بذر شبدر می توانید از بذر هایی همچون کنجد و ارزن نیز استفاده نمایید.

     

نحوه کاشتن سبزه تخم شربتی

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم، ضمن این که می توانید برای یادگیری نحوه کاشت سبزه ارزن و سبزه عید با لبو بر روی لینک های داده شده کلیک کنید و از این مطالب بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو