آموزش کاشت سبزه آبزی برای سفره هفت سین

آموزش کاشت سبزه آبزی برای سفره هفت سین


منبع: آرگا

2

1402/11/28

19:13


کاشت سبزه آبزی کار سختی نبوده و برای افرادی که تمایل دارند سبزه خاص و متفاوتی را برای سال جدید برای سفره هفت سین خود تهیه نمایند می تواند گزینه بسیار مناسب و ایده آلی باشد که حتی در صورت تمایل می توانید خودتان در منزل پرورش داده و از آن بهره مند شوید.

یکی از آیتم های اصلی سفره هفت سین که جایگاه ویژه ای در کنار سایر عناصر هفت سین داشته سبزه بوده که با بذر ها و دانه های مختلفی تهیه می گردد و هر کدام زیبایی و جذابیت منحصر به خود را دارند. خانم های هنرمند نیز می توانند در صورت تمایل مدل دلخواهی از آن را با سلیقه خود کاشته و برای لحظه تحویل سال آماده نمایند. در همین زمینه تصمیم داریم در این مطلب به جهت یادگیری شما عزیزان به آموزش کاشت سبزه آبزی بپردازیم.

مراحل کاشت سبزه آبزی

آموزش کاشت سبزه آبزی

به طور کلی می توان گفت امروزه با توجه به متنوع بودن سلایق و خلاقیت بی نظیر افراد سبزه عید نیز در انواع و اقسام مختلفی پرورش داده شده که هر مدلی زیبایی خودش را داشته و با بذر مخصوص به خود کاشته شده است. کاشت سبزه آبزی یکی از این موارد بوده که تفاوت هایی با دیگر انواع سبزه داشته و روش کاشت خود را دارد که در صورت علاقه مندی می توانید مطابق با مراحل آن این سبزه زیبا را بکارید و برای سفره هفت سین خود استفاده نمایید.

روشن است که تهیه یک آکواریوم پر از گیاهان سبز فضای خانه و محیط کار را جذاب و دلپذیر می کند. شاید در نگاه اول فکر کنید که درست کردن یک آکواریوم زیبا که تلفیقی از سبزه و ماهی را در بر گرفته عمل دشواری می باشد ولی این گونه نبوده و شما به راحتی می توانید این وسیله را آماده کنید. برای انجام این کار بایستی سبزه یا گیاه آبزی را تهیه نموده و در بستر مناسبی از ماسه و شن داخل تنگ یا آکواریوم بگذارید.

طریقه کاشتن سبزه آبزی

باید بدانید که جایگاه سبزه بر روی سفره هفت سین کاملا مخصوص بوده و از آن جایی که مدل و شکل سبزه ها یکسان بوده بهتر است کمی خلاقیت به خرج دهید و از سبزه های جدید برای سال نو و عید نوروز استفاده نمایید. در ادامه به نحوه کاشتن یک سبزه آبزی زیبا پرداخته ایم.

این که یک گیاه قادر باشد درون آب به زندگی خود ادامه بدهید علاوه بر دارا بودن جنبه های زیبایی مزایای هم دارد. گیاهان آبزی قدرت این را دارند که آب را شفاف نمایند و یا دی اکسید کربن و گاز های مضر را از آب بگیرند و به جای آن اکسیژن پس بدهند. همینطور این گیاهان مکانی برای پنهان شدن برخی گونه های ماهی به وجود آورده و برای تولید مثل ماهی ها تحریک کننده هستند.

آموزش کاشت سبزه آبزی

مراحل انجام کار

به منظور کاشتن سبزه آبی در نخستین گام نیاز بوده به میزان لازم شن آماده کنید. می توانید از شن های معمولی برای این کار بهره مند شوید و البته نیازی نبوده شن ها را بشویید. زیرا املاح و مواد معدنی موجود در آن برای ریشه گیری گیاهان مورد نیاز می باشد.

آموزش کاشتن سبزه در آب

در این مرحله از کاشت سبزه آبزی بعد از این که کف آکواریوم را به مقدار قطر ۳ سانتی متر از شن شستشو نداده بستر دادید دوباره با لایه ای دیگر نزدیک به سه سانتی متر از شن کاملا شستشو داده و بدون گرد و خاک روی بستر قبلی را بپوشانید تا گل و لای داخل شن آب آکواریوم را آلوده نکند.

بر اساس این که گیاهان آبزی که بدین منظور استفاده می گردند اعماق متفاوتی از ریشه ها را دارند نیاز بوده در این شیوه عمق بستر در سمت آکواریوم زیاد باشد و به مرور سمت دیگر شیب پیدا کرده و عمق آن کمتر گردد. از این رو در هنگام کاشتن گیاهانی که ریشه عمیق داشته را در بخش عمیق بستر کاشته می شوند و گیاهانی که ریشه کوچک داشته در بخش کم عمق این عمل موجب شده گیاهان با ارتفاع بالاتر از رسیدن نور به گیاهان کوچک تر ممانعت نکنند.

از انواع گیاهان آکواریومی که برای پرورش مورد استفاده قرار می گیرند می توان به علف ستاره ای، خزه کریسمس، دم گربه ای، پرطاووسی سنبله ای، کرفسی، کابومبا و … اشاره نمود.

مراحل کاشتن گیاه درون آب

شرایط محیطی لازم برای کاشت

در روش کاشت سبزه آبزی ابتدا باید کل کف آکواریوم را با بستر مناسب پوشش دهید و سپس گیاه را درون آن بکارید. کاشتن گیاه بایستی به گونه ای باشد که گیاهانی که ریشه عمیق داشته در بخش عمیق تر بستر کشت قرار گرفته شوند.

در صورتی که آکواریوم به آب زیادتری احتیاج دارد به آن بیفزایید. باید دقت کنید که نیاز بوده هر چند مدت آکواریوم را ضدعفونی نمایید. بدین گونه که در ابتدا ماهی های درون آکواریوم را بیرون آورده و به نسبت هر لیتر آب آکواریوم ۱۵ میلی گرم پرمنگنات پتاسیم محلول را به آب بیفزایید. پس از گذشت دو ساعت بایستی آب دارای پرمنگنات خارج شده و به جای آن آب تمیز به آکواریوم اضافه گردد.

درجه حرارت مورد احتیاج برای نگه داری سبزه آبزی حدود ۲۲ الی ۲۷ درجه با میزان پی اچ خنثی می باشد. نور طبیعی برای این عمل کافی می باشد و احتیاجی به بکار بردن نور های مهتابی نمی باشد.

طریقه کاشتن سبزه داخل تنگ و آکواریوم

نکات کلیدی

  • بذر آبزی را می توانید از فروشگاه های گل و گیاه بخش فروش بذر تهیه نمایید. به منظور رشد بذر ها بایستی کف تنگ مقداری آب ریخته و بذر گیاه را روی آب بریزید و تنگ را در محلی پرنور قرار دهید. پس از سپری شدن چند روز پذر ها رشد پیدا کرده و سبز می شوند.
  • محیط آکواریوم را از سبزه پر نکنید. فضای مورد نیاز برای حرکت آزادانه ماهی ها هم بگذارید.
  • حتما از تنگ یا آکواریوم که دهانه گشادی داشته استفاده نمایید تا اکسیژن مورد نیاز برای ماهی ها فراهم گردد.
  • از اجسام نوک تیز و زیر برای گذاشتن داخل آکواریوم یا تنگ استفاده نکنید.
  • وقت معینی برای کاشتن سبزه آبی وجود نداشته و می توان در هر وقتی از سال این عمل را انجام بدهید.
  • بهتر است پیش از کاشتن گیاهان سنگ ریزه های زینتی را جای گذاری کنید.

نحوه کاشت گیاه آبزی

 

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم، ضمن این که می توانید برای یادگیری نحوه کاشت سبزه تخم شربتی و کاشت سبزه کنجد به لینک های داده شده مراجعه کنید و از این مطالب بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو