5 غربالگری ویژه مرتبط با سرطان که حتما در الویت قرار دهید!!!

5 غربالگری ویژه مرتبط با سرطان که حتما در الویت قرار دهید!!!


1

1402/10/19

22:05


5 غربالگری ویژه مرتبط با سرطان که حتما در الویت قرار دهید!!!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

غربالگری سرطان می‌تواند به تشخیص زودتر سرطان کمک کند.

به گفته کارشناسان: «مزیت غربالگری منظم سرطان این است که سرطان‌هایی که کوچک و بدون هیچ علامتی هستند را می‌توان در مراحل اولیه، زمانی که درمان موفقیت‌آمیزتر است، تشخیص داد. غربالگری سرطان زمانی بهترین نتیجه را دارد که به طور منظم طبق دستورالعمل انجام شود.»

محققان توصیه می‌کنند غربالگری سرطان را به عنوان بخشی از برنامه سلامت پیشگیرانه خود در نظر بگیرید، به این معنی که همیشه باید در مورد غربالگری سرطانی که برای جنسیت و گروه سنی شما توصیه می‌شود، آگاه باشید.

کارشناسان سلامت توصیه می‌کنند پنج غربالگری سرطان که باید در برنامه یزی افراد قرار گیرد شامل موارد زیر است:

ماموگرافی

در ماموگرافی از سینه عکس اشعه ایکس گرفته می‌شود، بنابراین پزشکان می‌توانند سینه را از لحاظ علائم اولیه سرطان سینه بررسی کنند. انجام منظم ماموگرافی به پزشکان اجازه می‌دهد تا تغییرات سینه‌ها را در طول زمان مقایسه کنند و به آنها اجازه می‌دهد تا سرطان سینه را زودتر، گاهی اوقات تا سه سال قبل از اینکه سرطان احساس شود، تشخیص دهند.

انجمن سرطان آمریکا دستورالعمل‌های زیر را برای زنانی که در معرض متوسط خطر ابتلاء به سرطان سینه هستند توصیه می‌کند:

• زنان ۴۰ تا ۴۴ ساله می‌توانند ماموگرافی سالانه را شروع کنند.

• زنان ۴۵ تا ۵۴ ساله باید هر سال ماموگرافی انجام دهند.

• زنان ۵۵ سال و بالاتر اگر از سلامت خوبی برخوردار باشند می‌توانند ماموگرافی را سالانه یا یک سال در میان انجام دهند.

سرطان

غربالگری سرطان دهانه رحم

دو آزمایش زیر می‌تواند به تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم یا پیشگیری از آن کمک کند.

• تست HPV، که ویروس پاپیلومای انسانی را که می‌تواند باعث تغییرات سلولی در دهانه رحم شود، شناسایی می‌کند. اگر HPV به خودی خود از بین نرود، می‌تواند باعث زگیل تناسلی و سرطان شود.

• پاپ اسمیر تغییرات سلولی دهانه رحم را بررسی می‌کند که در صورت عدم درمان می‌تواند به سرطان دهانه رحم تبدیل شود.

غربالگری سرطان دهانه رحم معمولاً بعد از سن ۱۸ سالگی شروع می‌شود و زنان می‌توانند ارزیابی پاپ اسمیر را همراه با آزمایش DNA HPV انجام دهند تا خطر ابتلاء به سرطان دهانه رحم را ارزیابی کنند.

غربالگری کولورکتال (سرطان روده بزرگ)

گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده توصیه می‌کند که هم مردان و هم زنان ۴۵ تا ۷۵ سال از نظر سرطان کولورکتال غربالگری شوند. افراد بالای ۷۵ سال و کسانی که در معرض خطر ابتلاء به سرطان کولورکتال هستند باید در مورد غربالگری با پزشک خود مشورت کنند.

در حالی که چندین آزمایش غربالگری وجود دارد که می‌تواند پولیپ یا سرطان کولورکتال را تشخیص دهد، مانند سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر و آزمایش‌های مدفوع، کولونوسکوپی اغلب برای غربالگری پیشگیرانه استفاده می‌شود.

در طول کولونوسکوپی، پزشک با استفاده از یک لوله منعطف و روشن، راست روده و کولون را از نظر پولیپ یا سرطان بررسی می‌کند. اگر پولیپ و سرطان یافت شود، پزشک گاهی اوقات می‌تواند آنها را در حین عمل بردارد.

اگر همه چیز طبیعی به نظر برسد، پزشک شما انجام یک کولونوسکوپی دیگر را در ۱۰ سال دیگر توصیه می‌کند، اما فاصله غربالگری بستگی به ریسک فردی و خانوادگی دارد.

غربالگری سرطان پروستات

آزمایش خون، آنتی ژن اختصاصی پروستاتPSA را شناسایی می‌کند؛ PSA پروتئینی است که توسط سلول‌های غده پروستات (اعم از سلول‌های طبیعی و سلول‌های سرطانی) ساخته می‌شود.

سرطان

هر چه سطح PSA بالاتر باشد، احتمال ابتلاء به سرطان پروستات بیشتر است. طبق دستورالعمل‌ها، پزشکان باید در سنین زیر با مردان در مورد غربالگری پروستات صحبت کنند:

• ۵۰ سال برای مردانی که به طور متوسط در معرض خطر سرطان پروستات هستند و انتظار می‌رود حداقل ۱۰ سال دیگر زندگی کنند.

• ۴۵ سال برای مردان در معرض خطر ابتلاء به سرطان پروستات، که اقوام درجه اول شأن قبل از ۶۵ سالگی به سرطان پروستات مبتلا شده اند.

• ۴۰ سال برای مردانی که بیش از یک خویشاوند درجه یک شأن در سنین پایین مبتلا به سرطان پروستات شده اند.

غربالگری سرطان ریه

محققان توصیه می‌کنند که افراد با معیارهای زیر، سالی یک بار غربالگری سرطان ریه را انجام دهند:

• سابقه مصرف ۲۰ بسته یا بیشتر سیگار (مثلاً یک بسته در روز برای ۲۰ سال یا دو بسته در روز برای ۱۰ سال)

• در حال حاضر سیگار می‌کشند یا قبلاً سیگاری بوده‌اند که در ۱۵ سال گذشته آن را ترک کرده‌اند

• بین ۵۰ تا ۸۰ سال سن دارند

اسکن توموگرافی کامپیوتری با دوز پایین (LDCT) تنها آزمایش غربالگری توصیه شده برای سرطان ریه است. اسکن به سرعت انجام می‌شود و شامل یک دستگاه اشعه ایکس است که از ریه‌ها عکس می‌گیرد.

هفته‌نامه نیوزویک از پیش‌بینی تولید واکسن سرطان نوشته و در ادامه مدعی شده است: در حال حاضر دانشمندان چند وقتی است که کار روی این واکسن را شروع کرده‌اند.

سرطان

 در شرایطی که محققان و متخصصان سرطان مرز‌های درک و شناخت خود از علم پایه سرطان را به طور مداوم و مستمر گسترش می‌دهند، شماری از شرکت‌های بیوتکنولوژی نیز به دنبال استفاده از آموخته‌های متخصصان و سرطان‌شناسان برای بسیج سیستم ایمنی انسان در برابر این بیماری هستند.

یکی از هیجان‌انگیزترین پیشرفت‌ها در زمینه مقابله با سرطان واکسن‌هایی هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل این بیماری تولید می‌شوند. در این زمینه باید گفت که دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی جهش‌های تومور‌های سرطانی قابل تشخیص برای سیستم ایمنی بدن را شناسایی کرده؛ و پس از آن هم بر اساس این تشخیص دست به تولید واکسن‌های شخصی‌سازی شده‌ای می‌زنند- که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بیمار طراحی شده و بدن فرد را قادر به شکار و نابودی سلول‌های سرطانی می‌کند.

سرطان

در سال ۲۰۱۷، شرکت واکسن‌سازی «مدرنا» با همکاری غول دارویی «مرک» برنامه‌های خود برای شروع آزمایش‌های انسانی با یک واکسن شخصی‌سازی‌شده را- که تومور‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد- اعلام کردند. برای ساختن یک واکسن خاص برای هر بیمار، این شرکت‌ها کار را با تعیین توالی دی‌ان‌ای سلول‌های سالم و سرطانی بیمار شروع می‌کنند و در ادامه نیز با مقایسه دی‌ان‌ای سلول‌های سالم و سرطانی، صد‌ها و گاهی نیز هزاران جهش را در سلول‌های سرطانی شناسایی می‌کنند. بعد از این هم نوبت استفاده از هوش مصنوعی برای انتخاب ۳۴ جهش در هر بیمار می‌رسد- که به احتمال زیاد باعث ایجاد واکنشی قوی در سیستم ایمنی بدن می‌شود. این شرکت‌ها برای آموزش الگوریتم‌ها نیز با مراکز پزشکی و دانشگاهی همکاری کرده‌اند تا به نمونه‌های بیوپسی دسترسی پیدا کنند./بهداشت نیوز

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو