افزایش آمار سرطان زیر سن 50 سالگی | دانشمندان از کشفیات جدیدشان می گویند

4

1402/6/23

10:13


افزایش آمار سرطان زیر سن 50 سالگی | دانشمندان از کشفیات جدیدشان می گویند

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

شیوع فزاینده سرطان‌ها در افراد زیر ۵۰ سال باعث نگرانی شده است. مطالعه اخیر که در سال ۲۰۲۱ انجام شد نشان می‌دهد سرطان دستگاه گوارش بیش از ۵۰ درصد در بین این افراد شایع شده است.

مطالعه‌ای که اخیراً انجام گرفته نیز نشان می‌دهد موارد ابتلا به انواع سرطان در سه دهه گذشته افزایش یافته و تنها در ۳ یا ۴ سال اخیر حدود ۱.۸۲ میلیون نفر مبتلا به سرطان شناسایی شده‌اند. این ابتلا برای ۲۹ نوع سرطان و از همه مهمتر سرطان سینه ، کلیه و تخمدان بوده است.

در این مقاله آمده است: در بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ سرطان زودرس حدود ۷۹ درصد و مرگ و میرهای مربوط به آن نیز حدود ۲۷.۷ درصد به طور جهانی افزایش داشته است. این مطالعه نیز نشان می‌دهد علاوه بر افزایش ابتلا در سراسر جهان بیشتر موارد در آمریکای شمالی، اروپای غربی و استرالیا به همراه مرگ و میرهای ناشی از آن رخ داده است. از طرفی بیشترین آمار مرگ و میر نیز به اروپای شرقی و اقیانوسیه و آسیای مرکزی مربوط بوده است.

به گفته محققان این افزایش در اثر عوامل متعددی روی داده که مهمترین آن تغییر در عوامل محیطی ناشی از گرمایش کره زمین و همچنین قرارگیری در معرض مواد سرطان زا بوده است. از مهمترین مواد سرطان زا می‌توان به انواع آلاینده‌ها اشاره کرد. افزایش وزن و چاقی می‌تواند یکی دیگر از عامل‌های خطرناک بروز انواع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ پستان و آندومتر باشد.

بچه‌دار شدن در مراحل بالای زندگی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و تاخیر در فرزندآوری نیز موارد ابتلا به سرطان‌هایی مانند سینه و تخمدان را افزایش دادند. البته پیشرفت در فناوری‌های مربوط به پزشکی و تشخیص زود هنگام نیز باعث شده تا بسیاری از آنها در مراحل اولیه تشخیص داده شوند./تکنا

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو